de
door denise2010 Aug 3, 2010 om 10:39
Geldzaken & recht

Bedrijfsongeval

Hallo,

Een tijdje geleden sneed ik mij op mijn werk in mijn vinger aan een snijmachine. De invalster van de filiaalmanager liet mij weten dat ze mij toch voor de zekerheid naar de EHBO moest sturen, waarop ik ben gegaan.
Bij de EHBO werd mijn vinger behandeld en ik kreeg een tetanusprik. Daarna ben ik weer verder gaan werken.

Nu heb ik een brief binnen gehad met een rekening van ongeveer 150 euro (wat binnen eigen risico valt) voor deze behandeling.

Als ik had geweten dat dit zou gebeuren had ik andere maatregelen genomen. (bijvoorbeeld op een doordeweekse dag naar de huisarts voor een tetanusprik.)

Mijn vraag: ben ik aansprakelijk voor deze kosten aangezien het een bedrijfsongeval is en ik soort van verplicht naar de EHBO ben gestuurd?

1418 5 Rapporteer

invalide
door invalide - Aug 3, 2010 om 10:43
787 Antwoorden / 5 Vragen

Eerste hulp ziekenhuis is erg duur en het mag.

Volgende keer huisartsenpost vragen en die zijn gratis of goedkoper!
Dus meld dit bij werkgever want je eigen arts is meestal verder weg en de huisartsen post is hier voor gemaakt.

U was niet verplicht, en in plaats van ziekenhuis adres huisartsenpost weten, inclusief telefoon nummer is goedkoper, maar wel vooraf in je mobiel zetten!

vladja
door vladja - Aug 3, 2010 om 11:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=invalide schreef op dinsdag 3 aug 2010, 10:43]Eerste hulp ziekenhuis is erg duur en het mag.

Volgende keer huisartsenpost vragen en die zijn gratis of goedkoper!
Dus meld dit bij werkgever want je eigen arts is meestal verder weg en de huisartsen post is hier voor gemaakt.

U was niet verplicht, en in plaats van ziekenhuis adres huisartsenpost weten, inclusief telefoon nummer is goedkoper, maar wel vooraf in je mobiel zetten!

Invalide (en onder andere aliassen brabbelend) ga ergens anders (in moedertje Rusland) je onzin plaatsen.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 3, 2010 om 11:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Burgerlijk Wetboek Boek 7, Bijzondere overeenkomsten

Afdeling 6. Enkele bijzondere verplichtingen van de werkgever

Artikel 658

1. De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.

2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.

3. Van de leden 1 en 2 en van hetgeen titel 3 van Boek 6, bepaalt over de aansprakelijkheid van de werkgever kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

4. Hij die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf arbeid laat verrichten door een persoon met wie hij geen arbeidsovereenkomst heeft, is overeenkomstig de leden 1 tot en met 3 aansprakelijk voor de schade die deze persoon in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt. De kantonrechter is bevoegd kennis te nemen van vorderingen op grond van de eerste zin van dit lid.

Op grond van art. 658, lid 2, van BW7, kan je de rekening van de behandeling indienen bij je werkgever. De werkgever kan dit bedrag coulancehalve als een volledig onverplichte vergoeding uitkeren, dan heeft het voor de werkgever geen juridische repercussies. En de ficus vindt het goed wanneer een werkgever medische kosten aan zijn werknemer vergoedt. Het bedrag is dan ook nog eens volledig vrij van loonheffing.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 3, 2010 om 13:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

En de ficus vindt het goed ............... Die plant heeft er natuurlijks niets mee te maken. Ik bedoel de fiScus= de staat als belastingheffer.

Vladja

de
door denise2010 - Aug 5, 2010 om 13:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor je reactie!!

Groetjes Denise