kw
door kwispelkassa Jun 30, 2014 om 16:25
Vakantie & reizen

Belachelijk tarief Ryanair voor omzetten voorletters naar voornamen

Bij het boeken van een vlucht met Ryanair had ik voorletters ipv de voornamen voluit opgegeven. Nergens iets te zien over wat er precies wel en niet ingevuld zou moeten worden.
Ik ging er vanuit dat ik daar bij het inchecken nog wel op gewezen zou worden als het niet goed was en dat ik het dan nog wel zou kunnen veranderen. Mooi niet, dus! Geen melding bij het inchecken. Dus ik denk dat alles goed is.
Een dag voor het vetrek nog even bij het vliegveld langs om te zien hoe alles daar gaat en even bij de balie geïnformeerd of voorletters oke zijn. Nee, dat zou eigenlijk toch op zijn minst de volle eerste voornaam moeten zijn. Als ik de vluchtgegevens bij me had zouden ze het ter plekke even voor me regelen. Maar helaas, die had ik niet bij me. Dan kon ik het beste het call center bellen. Die konden het dan het beste regelen. Er stond wel een fee voor maar die hoefde ik niet te betalen, werd mij gezegd.
Nou, dat was dus ook niet waar! Het call center gebeld en ja, de voorletters konden veranderd worden in de voornamen, maar dat werd gezien als een naamswijziging waaraan een tarief hing van €110,- per persoon (gelukkig per boeking en niet per vlucht). Omdat we met tweeën gingen dus een extra kostenpost van €220,-. Méér dan de oorspronkelijke boeking! Daar ging onze vakantie met overzienbare kosten!!!
Ik heb aan de telefoon gemeld dat mij aan de balie verteld was dat ik de fee voor de verandering niet hoefde te betalen, maar ze waren onvermurwbaar. Ik was akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en moest dus betalen of niet mee. Ja, wat doe je dan als je mede reisgenoot je dochter van 17 is die voor het eerst met het vliegtuig gaat? En de annuleringsperiode van het hotel inmiddels verlopen is? En als je weet dat dit zo ongeveer de enige vakantie is die je jezelf en haar dit jaar kunt geven? Betalen, maar met een ontzettende kater!!
Ik heb vervolgens nog gezocht in de algemene voorwaarden waar ergens staat dat je minstens één volle voornaam moet vermelden, maar kan het zelfs na intensief zoeken niet vinden. Ik vind slechts ergens de opmerking "Details van alle reisdocumenten van Passagiers (inclusief de details van kinderen en baby's) moeten tijdens het online inchecken worden opgegeven". Nergens vind ik iets over welke details, er staat zelfs niet ALLE details: waarom is dan alleen een eerste voornaam wél voldoende en moeten niet alle voornamen worden opgegeven?
Ik snap het niet. En zeker ik die voor het eerst volledig zelfstandig zo'n boeking doe, hoe moet ik dat dan weten als dat niet echt héél helder vermeld staat?
En hoe kan ik een klacht indienen en proberen mijn extra kosten terug te krijgen?

5362 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 30, 2014 om 16:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bij dit soort prijzenboksers kost alles geld. Proberen de door u betaalde € 220 terug te krijgen? Ik vrees met grote vreze.

gerbera
door gerbera - Jun 30, 2014 om 16:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het is normaal dat de eerste naam, in degelijke gevallen, voluit geschreven wordt zoals deze in het paspoort staat vermeld. Wat ik een kwalijke zaak vindt is dat men met het in orde maken van de boeking u hier niet op gewezen hebben. Blijkbaar gaan ze er op voorhand van uit dat dit extra inkomsten voor hun worden. Ja zo'n prijsvechter moet toch ergens extra geld aan verdienen en dat kan niet als ze ook nog service verlenen.

door 14peter - Jun 30, 2014 om 16:50
567 Antwoorden / 2 Vragen

Letterlijke tekst boven de velden waar de namen moeten worden ingevuld;

Passagier(s)

Alle passagiersnamen moeten overeenkomen met de namen in het paspoort/geaccepteerde reisdocument

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2014 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kwispelkassa,

Wat een nare zaak voor je.
..... En zeker ik die voor het eerst volledig zelfstandig zo'n boeking doe, hoe moet ik dat dan weten als dat niet echt héél helder vermeld staat?.....
Tja, dus GOED lezen wat er staat.
Je bent trouwens de eerste niet die dit overkomt.
Hopelijk hebben jullie toch een fijne vakantie gehad!

Met vr.gr.

door 14peter - Jun 30, 2014 om 18:22
567 Antwoorden / 2 Vragen

Screenshot voor de volledigheid

kw
door kwispelkassa - Jun 30, 2014 om 18:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=14peter schreef op maandag 30 jun 2014, 16:54]Screenshot voor de volledigheid

Shit. Ja, daar staat het. Jammer alleen dat je als onervaren gebruiken kunt denken "dat vul ik later wel verder in" en dan niet weet dat dat niet kan tenzij tegen heel hoge kosten.
Dank je voor je reactie!

pi
door pieterwolters - Jun 30, 2014 om 18:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ben je nu in ieder geval geen onervaren gebruiker meer.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 30, 2014 om 21:45
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees dit eens, klik HIER. Er wordt gesteld dat Ryanair coulant is in dit soort gevallen. Ik zou toch het servicenummer nog eens bellen en hierop wijzen. Niet geschoten, altijd mis. Succes.

(Ryanair is toch een low cost luchtvaartmaatschappij? In veel gevallen zal zo'n boete duurder uitpakken dan de vliegreis! Bizar!).

kw
door kwispelkassa - Jun 30, 2014 om 23:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op maandag 30 jun 2014, 21:45]Lees dit eens, klik HIER. Er wordt gesteld dat Ryanair coulant is in dit soort gevallen. Ik zou toch het servicenummer nog eens bellen en hierop wijzen. Niet geschoten, altijd mis. Succes.

(Ryanair is toch een low cost luchtvaartmaatschappij? In veel gevallen zal zo'n boete duurder uitpakken dan de vliegreis! Bizar!).

Helaas, ik héb het via het servicenummer geprobeerd. Maar ondanks dat een van hun medewerkers bij de balie gezegd had dat het zonder fee zou kunnen, waren ze bij het call center onvermurwbaar.

kw
door kwispelkassa - Jul 12, 2014 om 12:31
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuws!!
Op de dag van vertrek ben ik nogmaals naar de balie op Vliegveld Eindhoven gegaan. Ze herkenden me. Ze zeiden me daar dat normaal, als mensen op de dag van vertrek bij hen komen om initialen in volle voornamen te wisselen, dat zij dat dan kosteloos doen. Omdat ik het online geregeld had een dag van te voren waren ze bang dat ze niet veel meer konden doen voor mij. Toch hebben ze contact opgenomen met Ryanair en de zaak uitgelegd. En ze kregen het gedaan dat er bij Ryanair een vinkje bij mijn naamswijziging werd gezet om de boete terug te betalen. Ik moest wel zelf nog contact opnemen met Ryanair's customer service.
Na de vakantie daar naartoe gebeld en ik werd doorverwezen naar het klachtenformulier op Ryanair's website om daar onder de rubriek 'klacht' te vragen om teruggave van de boete.
Dat heb ik gedaan en al een dag later kreeg ik een mail dat ik de boete voor de naamswijziging zou terugkrijgen. En twee dagen later dat het administratief bij hen terug was geboekt.
Nu nog wachten op totdat het bij mijn creditcard tevoorschijn komt.

Conclusie: als je initialen hebt gebruikt ipv volle voornamen, ga naar het vliegveld van vertrek en vraag daar of ze het willen aanpassen. Het kan je héél veel geld schelen!!

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2014 om 12:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@kwispelkassa,

Nou, dat is dan een positief bericht.
Valt me reuze mee van deze maatschappij.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Jul 12, 2014 om 13:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Positief dat dan weer wel, maar pak bij een volgende boeking even het paspoort/IDkaart erbij want de naam gegevens moeten exact over genomen worden.
Mijn conclusie is de volgende "neem de tijd bij het invullen van het boekingsformulier, controleer het ingevulde en klik dan pas op akkoord" Ryanair hoeft uw fouten dan niet op te lossen.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 12, 2014 om 20:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Kwispelkassa, goed nieuws hoor. Jouw kassa zal wel gekwispeld hebben. Zie je, Ryanair kent toch coulance.
Prettige vakantie.

kw
door kwispelkassa - Jul 27, 2014 om 20:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

En het bedrag is teruggestort. Mooi. Netjes afgerond.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden en voortaan opletten.;-)