door wie-weet Nov 21, 2015 om 19:58
Garantie & verzekeringen

Berekening zorgverzekering

Hoe kan een zorgverzekeraar nu een premie berekenen wanneer men niet weet wat alle behandelingen kosten en daarbij dat de zorgverleners de prijzen van 2015 voor de behandelingen ook nog niet weten.

609 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2015 om 20:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ze hebben mijn kristallen bol geleend.

Kennelijk op basis van schattingen van vorige jaren wat de kosten betreft.

zw
door zwaardvis - Nov 21, 2015 om 20:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Uiteindelijk wordt alles weer herverzekerd en komt alles in en uit een grote pot die door de overheid wordt beheerd. Alleen de administratie, communicatie, reclame, salarissen, winstoogmerk zijn verschillend per merk. Daarom maakt het voor een verzekeraar voor de basisverzekering ook niet uit of je een dure of goedkope klant bent. De aanvullende verzekeringen is een ander verhaal.

sw
door swat1500 - Nov 21, 2015 om 21:20
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien de verzekeraars niet tegen kostprijs werken hebben ze aardig wat speelruimte om in te kunnen werken.
Wel is het knap dat ze zonder de tarieven voor 2016 te weten ze nu al zeker weten dat de premie omhoog moet.

pi
door pieterwolters - Nov 22, 2015 om 10:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ervaring. Net zoals wij allemaal op ons werk dingen op ervaring bepalen en hopen dat dat in de toekomst goed uitpakt. Je weet wat iets kostte in het verleden en in combinatie met ervarings- en macrocijfers bepaal je zo de nieuwe kosten. Actuarissen zijn daar in gespecialiseerd.

me
door mein33 - Nov 22, 2015 om 11:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wie-weet schreef op zaterdag 21 nov 2015, 19:58]Hoe kan een zorgverzekeraar nu een premie berekenen wanneer men niet weet wat alle behandelingen kosten en daarbij dat de zorgverleners de prijzen van 2015 voor de behandelingen ook nog niet weten.

@wie-weet,

Niemand "weet-wie" u een antwoord op uw vraag kan geven.
Geen enkel panellid van dit consumentenforum kan u een correct antwoord geven op uw vraag.
De uitzending van VARA-Kassa van gisteravond heeft dat, in ieder geval voor mij, heel duidelijk gemaakt, aangezien de zgn. deskundigen het zelfs niet (zeggen te) weten.
Het vreemde is dat, ondanks dat er geen tarieven bekend zijn, wel rekeningen worden ingediend en (klakkeloos) worden betaald en dat ook de premie, het eigen risico en de eigen bijdrage bij de verzekerde (als natte vingerwerk) in rekening worden gebracht.
Heel erg schimmig allemaal, waar je als consument niets tegenin kunt brengen.
Maar volgens Minister Schippers is het allemaal heel transparant en zeer goed te begrijpen, maar daarom is zij natuurlijk ook Minister (van schimmige zaken) geworden.

sw
door swat1500 - Nov 22, 2015 om 13:17
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het wel grappig. Je koopt nu een tv en je gaat ergens in 2016 horen wat je ervoor moet gaan betalen. Van het begin 2015 gekochte fornuis heb je nu nog steeds niet gehoord wat je er feitelijk voor moet gaan betalen...

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2015 om 14:02
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Zomaar een gedachte: Je gaat werken voor een een werkgever, op je contract staat: "Uw salaris over 2015 naken wij begin 2016 bekend, het salaris voor 2016 wordt begin 2017 vastgesteld". Tekent u even?

@Tenormin, ik ga van een ambtenaren tempo uit die geen haast hebben. Weet je trouwens dat er in de gebouwen waar ambtenaren werken witte lijnen in het midden van de gang komen per morgen? Iedereen moet rechts lopen, dus dan lopen de te vroeg weggaande en de te laat komende mensen elkaar niet in de weg :-D

me
door mein33 - Nov 22, 2015 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 22 nov 2015, 14:02]

Weet je trouwens dat er in de gebouwen waar ambtenaren werken witte lijnen in het midden van de gang komen per morgen? Iedereen moet rechts lopen, dus dan lopen de te vroeg weggaande en de te laat komende mensen elkaar niet in de weg :-D

In mijn "werkzame" leven (als je dat al van een ambtenaar mag zeggen) en dat ligt al vele jaren achter mij, stonden deze strepen er al, ik kan mij geen gang herinneren waar ze niet stonden.
Er zijn overigens verschillende kleuren strepen aangebracht en dat is om er voor te zorgen dat de ambtenaren in de buitendienst die in het kantoorgebouw komen de "witte boorden" ambtenaren niet in de weg lopen als die op weg zijn naar de koffieautomaat.
Waar u het vandaan haalt dat deze strepen pas morgen worden aangebracht is mij een raadsel.
U was (bent) in ieder geval geen ambtenaar want anders had u deze opmerking niet geplaatst ;-))