ha
door haantje007 Aug 24, 2015 om 21:44
Geldzaken & recht

Bijzonder verlof

Mijn kind moet binnenkort worden geopereerd aan haar hart. Daarna ligt ze ongeveer een dag of 10 in het ziekenhuis.
Heb ik recht op betaald verlof zonder dat ik vakantiedagen / snipperdagen in moet leveren?

2587 21 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2015 om 21:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan je dat niet beter bij personeelszaken of je manager vragen?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 24, 2015 om 22:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vraag eens een cao of u daar recht op heeft. Wettelijk is in het elk geval niet.Ik denk dat u met personeel zaken een oplossing zou moeten vinden

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2015 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat hebt u. Lees hier.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof

Maar misschien staat er in uw cao nog wel een betere regeling.

uwjurist
door uwjurist - Aug 24, 2015 om 22:19
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw (thuiswonend) kind ligt in het ziekenhuis. Dus u hoeft het niet thuis te verzorgen. Bij CAO of met de OR kunnen hierover afspraken zijn gemaakt. Anders geldt de wet en heeft u geen recht op doorbetaald zorgverlof.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2015 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook dit nog erns zorgvuldig.

https://www.arag.nl/particulier/werk-en-inkomen/vakantie-en-verlof/kortdurend-zorgverlof-opnemen-wanneer-mag-dat

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2015 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt natuurlijk recht op verlof als het kind uit het ziekenhuis komt. Zal dan nog wel een tijdje verpleegd moeten worden.

door 1953 - Aug 24, 2015 om 22:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is in uw CAO geregeld.

Informeer eerst bij uw HR-dienst van het bedrijf.

Bijzonder verlof na die tien dagen?

ha
door haantje007 - Aug 24, 2015 om 22:24
16 Antwoorden / 16 Vragen

ik heb geen hr afdeling op mijn werk.
het is een kleine winkel op franchisebasis

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2015 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt dan een moeilijke en dure kwestie voor uw werkgever, misschien is het te combineren met zorgverlof van de vader, zodat niet alkes op uw werkgever neerkomt.

ro
door robertel - Aug 24, 2015 om 22:29
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uwjurist schreef op maandag 24 aug 2015, 22:19]Uw (thuiswonend) kind ligt in het ziekenhuis. Dus u hoeft het niet thuis te verzorgen. Bij CAO of met de OR kunnen hierover afspraken zijn gemaakt. Anders geldt de wet en heeft u geen recht op doorbetaald zorgverlof.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Lees jij wel eens de andere berichten? Je kletst! De wet bepaalt namelijk dat je WEL recht hebt op kort/lang zorgverlof.
Zie de link van tijger1....

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2015 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robertel

Maar niet tijdens de opname in het ziekenhuis. Hoewel menig ouder daar ook als het even kan de hele dag wil zijn. En zeker als het ziekenhuis ver weg is. Maar goed, dat kost dan sowieso vakantiedagen.

ro
door robertel - Aug 24, 2015 om 22:53
58 Antwoorden / 1 Vragen

Oke...boetekleedje aantrekken dus ...maar een beetje baas regelt dat toch..hoop ik.

uwjurist
door uwjurist - Aug 24, 2015 om 23:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robertel schreef op maandag 24 aug 2015, 22:29]
Lees jij wel eens de andere berichten? Je kletst! De wet bepaalt namelijk dat je WEL recht hebt op kort/lang zorgverlof.
Zie de link van tijger1....
Wat een onprettige manier van communiceren. Los van het feit dat u ongelijk hebt (maar daar was u inmiddels gelukkig al op gewezen door een ander).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ro
door robertel - Aug 25, 2015 om 00:32
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uwjurist schreef op maandag 24 aug 2015, 23:48][quote=robertel schreef op maandag 24 aug 2015, 22:29]
Lees jij wel eens de andere berichten? Je kletst! De wet bepaalt namelijk dat je WEL recht hebt op kort/lang zorgverlof.
Zie de link van tijger1....
Wat een onprettige manier van communiceren. Los van het feit dat u ongelijk hebt (maar daar was u inmiddels gelukkig al op gewezen door een ander).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Dan zal ik maar niet verwijzen naar diverse topics waarin u ook een maandagochtenhumeur etaleert....

uwjurist
door uwjurist - Aug 25, 2015 om 00:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Robertel, u bent onbeleefd, ik niet. U beschuldigt me onterecht. En u schreeuwt met uw hoofdlettergebruik. Verder zal ik het er maar bij laten, want feed back blijkt weinig zin te hebben.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

valerius-2
door valerius-2 - Aug 25, 2015 om 01:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 25 aug 2015, 00:40]@Robertel, u bent onbeleefd, ik niet. U beschuldigt me onterecht. En u schreeuwt met uw hoofdlettergebruik. Verder zal ik het er maar bij laten, want feed back blijkt weinig zin te hebben.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik Gelijk heeft u, sommige mensen kunnen hun ongelijk niet bekennen.

ro
door robertel - Aug 25, 2015 om 02:36
58 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt kennelijk ook niet lezen, zie mijn reactie van 24-08 22:53....

Verder heeft deze juriste weinig zelfreflectie...ik schrijf 1 woordje in hoofdletters en dat noemt zij schreeuwen. Ik ga toch even op zoek naar een van haar bijdragen waarin zij de vloer aanveegt met een ander forumlid...

jo
door jorisw - Aug 25, 2015 om 08:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap nooit zo dat mensen bij zulke ingrijpende zaken eerst aan hun rechten e.d. gaan denken. Ik zou er geen moment bij stil staan of zoiets me nu vakantiedagen zou kosten of niet als mijn kind een hartoperatie zou moeten ondergaan. Dat is toch totaal van ondergeschikt belang? Desnoods neem je onbetaald verlof in zo'n situatie.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2015 om 08:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ging er, subjectief dus dom, vanuit dat de Ts de moeder is, kan natuurlijk ook pa zijn. Ik vind dat je dit niet op het bordje van één werkgever neer kunt leggen, zeker niet van een kleine winkel. Dus taken verdelen. Misschien kunnen ook, na een paar dagen, anderen, grootouders of zo?, ingeschakeld worden.

Hangt ook van de leeftijd van het kind af.

pino123
door pino123 - Aug 25, 2015 om 16:12
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=robertel schreef op dinsdag 25 aug 2015, 02:36]U kunt kennelijk ook niet lezen, zie mijn reactie van 24-08 22:53....

Verder heeft deze juriste weinig zelfreflectie...ik schrijf 1 woordje in hoofdletters en dat noemt zij schreeuwen. Ik ga toch even op zoek naar een van haar bijdragen waarin zij de vloer aanveegt met een ander forumlid...

Ja en dan? Zullen we weer terug naar het topic gaan?

@TS, overleg eerst even met je baas wat mogelijk is, in plaats van direct op de wet terug te vallen. Dat kan altijd nog. sommige dingen worden gewoonweg (ook door een baas) netjes en in overleg geregeld.

getty
door getty - Aug 25, 2015 om 16:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sommige werkgevers doen hier heel moeilijk over. Als het kind thuis is kan je dus zogezegd zorgverlof op nemen en misschien daarna (onbetaald) langdurig zorgverlof. Maar of dat financieel kan is natuurlijk de vraag. Vaak zul je er toch ook zelf wat vakantiedagen tegenaan moeten gooien helaas. Bijzonder verlof is zeker niet vanzelfsprekend. Het hangt dus echt van de compassie van de werkgever af wat er, als het lang duurt, mogelijk is.