di
door digitac Aug 2, 2010 om 01:50
Geldzaken & recht

Bkr registratie heropenen

Beste lezer,

Ik heb via Wehkamp een codering bij het BKR.
3 jaar geleden was deze gesloten en had een einddatum. Ik wist hier niks van, toen wij een hypotheek wilde aanvragen kwam deze registratie naar voren. Wij hebben contact gezocht met Wehkamp om meer duidelijkheid hierover te krijgen en om te kijken of de registratie weg kon of verlaagd kon worden, zodat deze niet in de weg zat bij een hypotheek aanvraag. Uiteindelijk heeft Wehkamp nadat wij informatie hebben opgevraagd zomaar ineens de einddatum van de codering weggehaald. Er werd verteld dat er een fout was gemaakt en dit zou weer recht getrokken worden. Dat werd ook gedaan ( Zo zagen wij in de bkr gegevens ). Een paar maanden later stond er ineens een deurwaarder op de stoep en eiste de volledige schuld alsnog op, en de einddatum was weer weggehaald.

Mijn vraag is nu, kan dit zomaar, en wat kan ik er eventueel aan doen ?

gr Mike

5680 9 Rapporteer

nb
door nbw - Aug 2, 2010 om 02:39
521 Antwoorden / 24 Vragen

Welkom bij het BKR. En geloof me je krijgt niet voor niets een registratie. Ook niet via Wehkamp. Heb bijna 100 jaar bij een bank gewerkt en ook daar is BKR score het middel een klant af te wijzen bij gebleken betalingsproblemen. En feitelijk kun je er niets aan doen. Je hebt zelf bij Wehkamp gewinkeld met financiering en blijkbaar niet betaald volgens afspraak anders krijg je geen BKR notering. Tja en 3 jaar later een hypotheek willen en niet krijgen is nu juist waarom BKR bestaat voor de bankwereld. Hoe betrouwbaar ben je als klant?

Klinkt en is allemaal keihard. En als je onterecht een BKR notering hebt moet je die aanvechten. Tot slot als je geen nieuwe escapades uithaalt verdwijnt deze negatieve BKR automatisch na 5 jaar.

En Mike geloof me je bent absoluut geen uitzondering. Er staan bijna een miljoen mensen negatief geregistreerd bij het BKR. Terecht of onterecht.Probeer enkel te schetsen waar een bank naar kijkt.

hutch
door hutch - Aug 2, 2010 om 07:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Een paar maanden later stond er ineens een deurwaarder op de stoep en eiste de volledige schuld alsnog op . . . ."

Als ik het goed begrijp, heeft u dus nog steeds een schuld bij Wehkamp? Althans, u schrijft dat Wehkamp de volledige schuld ALSNOG opeist.

Indien u bij hen nog een schuld open heeft staan, dient u die uiteraard volledig te voldoen. Ik kan mij heel goed voorstellen, dat een bank naar uw betalingsverleden kijkt (en terecht!), zoals NBW hierboven (indirect) aangeeft.

Dus op uw vraag, wat u er aan kunt doen, is te beginnen met alle schulden volledig te voldoen.

Gr. Hutch

di
door digitac - Aug 2, 2010 om 11:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie wel voor jullie reacties.

Mijn vraag is eigenlijk of de einddatum zomaar weer weg gehaald mag worden, of moet dit schriftelijk aan mij worden medegedeeld ?

Ik snap dat als ik iets niet betaald heb dat ik dat alsnog moet betalen, maar gaat mij er om dat de einddatum weg is gehaald.

Mike

nico s
door nico s - Jan 8, 2011 om 13:01
87 Antwoorden / 26 Vragen

word je ook geregistreerd als je bijna iedere maand een beetje rood staat
nico s

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2011 om 15:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico S,
Ja. Maar er zijn bij het BKR diverse coderingen mogelijk. Van nette betaler tot zware wanbetaler. Als je op tijd en geregeld je saldo aanzuivert, zit je richting nette betaler. Wil je echter een hypotheek aanvragen, dan kan het wel zijn dat de frequente roodstand een probleem gaat geven en je de kredietmogelijkheid moet opheffen,

co
door courier - Jan 8, 2011 om 16:01
226 Antwoorden / 2 Vragen

Nico S: Nee tenminste als je er voor zorgt dat je minimaal 1x per KWARTAAL credit staat.

nico s
door nico s - Jan 8, 2011 om 16:14
87 Antwoorden / 26 Vragen

marcel en courier vriendelijk bedankt ik sta hooguit en noch niet altijd een dag of twee rood en de rest van de maand credit hoe kom ik er achter of ze bij het bkr daar ook van op de hoogte zijn
niet dat ik een hypotheek wil nemen(73 jaar)
maar puur uit nieuwschierigheid
met vriendelijke groet en bedankt
nico

co
door courier - Jan 8, 2011 om 16:21
226 Antwoorden / 2 Vragen

Nico: Kijk op de site van het BKR en iedere deelnemer is verplicht een aanvraag tot inzage in behandeling te nemen en mag (en zal) daarvoor kosten in rekening brengen. Dat printje word je dan rechtstreeks door het BKR toegezonden.

edwardus
door edwardus - Jan 8, 2011 om 18:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@digitac: je vraag is weer boven komen drijven door een andere vraagsteller die hierop aanhaakt en ik zie dat een vraag van jou nog open stond. Het is alweer wat langer geleden, ik weet niet hoe actueel dit nog is. Uit je verhaal tot nu toe blijkt nog niet of er werkelijk nog sprake was van een achterstand, indien dat niet langer het geval is mag de einddatum niet zomaar gewist worden en is de schuld ook niet langer opeisbaar (logisch). Als er echter door Wehkamp ontdekt is dat er foutief een einddatum was vermeld omdat er nog een restschuld openstond, dan is het terecht dat de einddatum doorgehaald wordt en er alsnog wordt overgegaan tot incasso. Dat kunnen ze óók bedoeld hebben met "rechtzetten". Aan jou te bekijken welke van de twee van toepassing is.