bo
door bob_l Mar 21, 2014 om 11:15
Huishouden & energie

Blokverwarmingkosten buiten proportie

Sinds een jaar woon ik in een twee-kamer appartement in een recent verbouwde flat in Apeldoorn. Dit is een Europees project geweest waarbij alle woningen een lager energie verbruik moeten krijgen. Ik betaal € 575,- kale huur, al is het wel verhuur in de particuliere sector (Rebo groep).

In deze woning bevindt zich blokverwarming. Door mijn woning op de eerste verdieping lopen de leidingen omhoog naar de 14e verdieping, hierdoor heb ik eigenlijk altijd redelijk veel warmte in de kamer zonder de verwarming aan te zetten.

Ook al was het afgelopen winter koud, heb ik een aanslag gekregen van ca. € 1.200,-. Ik betaal al € 60,- per maand voorschot. Dit komt dus op een totaal van ca. € 150,- per maand voor alleen verwarming van een 2-kamer appartement. Ik heb hiervoor een klacht bij de verhuurder neergelegd en deze heeft bij ISTA gevraagd de meters na te kijken. Ook heeft de verhuurder de kranen vervangen want deze waren uit en geen thermostaatkranen. Uit de controle van de meters van ISTA bleek dat ze goed functioneren.

Nu mijn vraag, waar kan ik terecht om dit aan te vechten? Redelijkerwijs kan het niet zo zijn dat ik voor € 150,- aan verwarming verstook in een twee-kamer appartement. Dit staat gelijk aan een vrijstaande villa. ISTA zelf controleert zijn meters. Het bedrijf dat dus mij de aanslag geeft controleert zelf?! Dit is niet objectief, ik zou graag een onafhankelijke partij zien die dit doet. Dit is een kromme situatie in mijn ogen. ISTA verdient hier dik geld aan omdat ze ook nog eens kosten voor zo'n meting doorvoeren, een meting op hun eigen materialen?

801 2 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 21, 2014 om 12:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb je zelf zicht op de meter, kun je hem zien lopen terwijl je geen warmte afneemt?

f.weele
door f.weele - Mar 21, 2014 om 12:31
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste bob 1, vraag aan de verhuurder de eindafrekening van de energieleverancier, zodat je kan controleren wat het totaal verbruik is wat op de Ista-afrekening staat en hetgeen op de afrekening van de energieleverancier.
Vraag ook aan de overige huurders in het complex of zij extreem veel bij moeten betalen, het voorschot in acht nemende. Wat voor meters heb je en is er een bewonerscommissie? Vraag aan de verhuurder of je inzage kan krijgen in het verbruik per woning. Dit is wel privacygevoelig en kan geweigerd worden. Je kunt in ieder geval bezwaar aantekenen tegen de afrekening stookkosten en uitstel van betaling vragen.
Als lid van een bewonerscommissie heb ik nu zelf zo'n geval aan de hand. Dit zal waarschijnlijk een juridische procedure worden omdat de bezwaren ongegrond zijn verklaard.
Neem contact op met het juridisch loket, klik hier, of ga naar een sociaal raadsman in jouw gemeente.
m.vr.gr.