ht
door htn23 Mar 19, 2014 om 22:20
Garantie & verzekeringen

Boete bij afkopen verzekering

ik heb een beleggings verzekering die mij op de hoogte heeft gesteld dat het doel niet bereikt word mogen ze dan een boete in rekening brengen bij afkopen van de verzekering ??

1283 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2014 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt geen boete bij het afkopen, maar voor zo'n verzekering betaalt u kosten die over een aantal jaren verspreid worden. Als u afkoopt, worden de nog niet betaalde kosten ingehouden.

Als dit een woekerpolis is, moet uw verzekeraar u gratis een voorstel doen om die verzekering te verbeteren. En als het een woekerpolis is, hebt u recht op compensatie.

Ook kunt u, in plaats van afkopen, de polis premievrij maken. Levert vaak een beter resultaat op.

ni
door nico w. - Mar 27, 2014 om 10:49
142 Antwoorden / 4 Vragen

Of het premie vrijmaken van een beleggingsverzekering een beter resultaat oplevert dan afkopen, waag ik zeer te betwijfelen. De kosten blijven dan immers tijdens de nog resterende looptijd gewoon doorlopen en doen de premievrijgemaakte poliswaarde alleen maar verder slinken. En juist die kosten die bovendien vaak verborgen zijn gehouden door de verzekeraar zijn het grootste en echte pijnpunt in de woekerpolis affaire. De term ''woekerpolis'' is een ongelukkige keuze destijds geweest van Tros Radar, want of kosten TE HOOG zijn of waren wordt niet door het recht bepaald. De wetgever (lees: de dominante neo-liberale Haagse politiek !) heeft verzekeraars in het bepalen van de Hoogte van de kosten vrijgelaten. Waar het WEL over gaat is de vraag of uw verzekeraar u VOORAF bij het afsluiten van de polis heeft geïnformeerd over de EXACTE kosteninhoudingen. Is dit niet gebeurd, dan heeft uw verzekeraar u MISLEID en/of in DWALING gebracht en zou de in rekening gebrachte kosten moeten kunnen terugclaimen. Eventueel via een klachtprocedure bij het KIFID (zie www.kifid.nl) of door aansluiting te zoeken bij een organisatie die een collectieve schadeclaim instelt tegen uw verzekeraar.

Succes ermee !

ge
door gerboe - Mar 27, 2014 om 17:04
806 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft afkopen: mocht u niet heel erg ver van de einddatum van de polis af zijn dan kan afkopen zeer onverstandig zijn. U mist dan de overlevingswinst en dat kan aardig oplopen.

Ook zou ik de waarde van de polis in de gaten houden. Niet afkopen als de waarde zich gunstig ontwikkelt zoals voor veel beleggingsproducten in de jaren 2012 en 2013.

Een procedure bij het KIFID is erg taai. Daar moet je echt vol voor gaan. Bovendien zijn de resultaten van KIFID procedures volgens hun jaarverslagen vrij marginaal.
Aansluiten bij een collectieve procedure is kansrijker.
Bedenk daarbij wel dat organisaties die procedures richting banken en verzekeraars zich richten op producten waar al een gunstige jurisprudentie over is. Zoals bijvoorbeel Aegon Koersplan. Voor meer voorbeelden zie o.a. de voorpagina van www.woekerpolisproces.nl