ro
door robbie1203 Mar 23, 2015 om 11:10
Geldzaken & recht

Boeterente belastingdienst

In het programma van afgelopen zaterdag is er gesproken over een eventuele boeterente van de BD als een aangifte IB NA 1 april wordt ingeleverd. Nu woon ik in het buitenland en krijg een uitkering van het UWV.

Tot op heden heb ik geen jaaropgave ontvangen. De klantenservice van het UWV geeft aan dat er problemen zijn met verzending van de jaaropgaves naar het buitenland. In het zelfde gesprek wordt aangegeven dat ik de jaaropgave rond 1 april zal ontvangen. Onacceptabel!!!

Voor al die duizenden nederlanders in het buitenland die het dupe worden van deze traagheid bij het UWV lopen nu de kans een boeterente opgelegd te krijgen als hun aangifte NA 1 april bij de BD binnenkomt en er betaald moet worden aan de BD.

Wie neemt nu deze eventuele boeterente voor zijn rekening?? UWV of toch weer de burger?

4306 27 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 23, 2015 om 11:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je loopt je al druk te maken voordat er überhaupt wat aan de hand is! Ten 1e is het nog maar de vraag of je rente moet gaan betalen, ten 2e als je niks of weinig moet betalen, stelt die rente helemaal niks voor.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr als u dan per se voor 1 april asngifte wilt doen en het hangt af van de opgave van het UWV, telt u toch simpel alle maandbedragen op en gebruikt die cijfers? Mocht het nadien ern beetje afwijken, dan stuurt u ern verbeterde aangifte.

Om nu al te gasn jammeren is volstrekt overbodig.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2015 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo robbie1203,

boeterente, boeterente....

Dat heeft niets met 'boete' te maken, maar is gewoon de rentebetaling die je verschuldigd bent over het bedrag dat je eventueel moet nabetalen.

U betaalt geen belastingrente als u vóór 1 april aangifte doet en wij niet hoeven af te wijken van de aangifte. Doet u niet vóór 1 april aangifte, of moeten wij afwijken van de aangifte? En krijgt u een te betalen aanslag? U betaalt rente als wij die aanslag opleggen na 1 juli.

U betaalt rente als wij de aanslag opleggen na 1 juli volgend op het belastingjaar. U betaalt rente over het bedrag dat u aan belasting moet betalen.

De belastingrente berekenen we over een periode van 1 juli tot 6 weken na de datum op de aanslag.

Doen wij er langer over dan 3 maanden om een aanslag op te leggen? En wijken wij niet af van uw aangifte? Dan beperken wij de periode waarover wij rente berekenen tot 19 weken: 3 maanden om een aanslag op te leggen, en 6 weken voor de betaaltermijn van die aanslag.
(Bron:Belastingdienst)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2015 om 12:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@robbie1203,

.....Tot op heden heb ik geen jaaropgave ontvangen. De klantenservice van het UWV geeft aan dat er problemen zijn met verzending van de jaaropgaves naar het buitenland.......
Waarom kijk je dan niet op de site?
Lees eens hier.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2015 om 13:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@robbie1203, maar u heeft dit jaar toch de tijd tot 1 Mei 2015?

getty
door getty - Mar 23, 2015 om 15:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 23 mrt 2015, 13:51]@robbie1203, maar u heeft dit jaar toch de tijd tot 1 Mei 2015?

Ja dat klopt, maar in kassa zaterdag werd gezegd dat dan niet gegarandeerd werd dat de aangifte voor 1 juli wordt afgehandeld, met als gevolg dat na 1 juli er rente wordt berekend.

TO : Kunt u met uw digid niet via de website van het uwv de jaaropgave downloaden, of heeft u geen digid?

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als de aangifte niet vóór 1 april wordt ingediend, kan de belastingdienst niet garanderen dat de aanslag vóór 1 juli wordt opgelegd.

Wordt de aanslag ná 1 juli opgelegd, dan wordt er rente berekend over het eventueel te betalen bedrag. Dus geen boeterente zoals de Ts schrijft.

Men heeft inderdaad tijd tot 1 mei om de aangifte te doen.

Gr
door Grunn1 - Mar 23, 2015 om 15:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=getty schreef op maandag 23 mrt 2015, 15:16][quote=tenormin schreef op maandag 23 mrt 2015, 13:51]@robbie1203, maar u heeft dit jaar toch de tijd tot 1 Mei 2015?

Ja dat klopt, maar in kassa zaterdag werd gezegd dat dan niet gegarandeerd werd dat de aangifte voor 1 juli wordt afgehandeld, met als gevolg dat na 1 juli er rente wordt berekend.

TO : Kunt u met uw digid niet via de website van het uwv de jaaropgave downloaden, of heeft u geen digid?

Ts moet wel een digid hebben omdat je een uitkering via het uwv alleen digitaal kan aanvragen met digid. En inderdaad de jaaropgave staat al een tijd online op mijn-uwv. Een hoop trammelant om niks.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2015 om 16:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zou ook kunnen dat @robbie123 of niet internetbankiert of (nog) geen DigiD heeft. Dan kan hij natuurlijk ook niet kijken. En om nog even op de boete terug te komen: toen ik de afspraak maakte bij het Belastingbureau voor 14 April werd me gezegd dat de afhandeling ook voor 1 Juli zou plaatsvinden. (Ik hoorde wel in de uitzending zeggen dat ze hun best zouden doen). Maar toen was de afspraak al gemaakt.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2015 om 16:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@robbie1203! Sorry.

door 1953 - Mar 23, 2015 om 17:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Boeterente = verzuimrente!

door 1953 - Mar 23, 2015 om 17:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Boeterente = VERZUIMBOETE!

Het vorige bericht als niet geschreven beschouwen.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2015 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 23 mrt 2015, 17:09]Boeterente = VERZUIMBOETE!

Het vorige bericht als niet geschreven beschouwen.

En dit ook maar als niet geschreven beschouwen. ;-)

Slaat nergens op! Vraag wel goed gelezen? Denk het niet.

U kunt een verzuimboete krijgen als u uw aanslagbelasting[/b] niet, niet volledig of niet op tijd betaalt.
(Bron: Belastingdienst).

En daarover gaat het hier niet!

ro
door robbie1203 - Mar 23, 2015 om 23:34
2 Antwoorden / 2 Vragen

Voor alle duidelijkheid, een digid heb ik niet. Mijn aangifte is met een pincode. En voor de gene die niet kunnen rekenen: Normaal heeft de BD 3 maanden de tijd om de aangifte te controleren, dus in leveren voor 1 april geeft de maanden april, mei, juni. Inleveren voor 1 mei geeft nog maar 2 maanden. Houdt de BD zich aan de 3 maanden termijn om een aangifte af te handelen ben IK altijd te laat en zal de BD bij een eventueel te betalen bedrag rente gaan opleggen.

Maar Tenormin, wat heeft internetbankieren met aangifte IB te maken?????

Daarnaast heeft mijn vrouw een Engels paspoort en als je een gezamenlijke aangifte wilt doen heb ik 2 DigiD's nodig. Zonder NL paspoort kan mijn vrouw het niet aanvragen. Dus GEEN DigiD dus.
Ook niet online op mijn-uwv kijken. Epcot, het leven is makkelijk, overheid niet!

Wel afhankelijk van iemand die een papiertje op de post moet doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt een uitkering van het UWV. In januari krijgt u een overzicht van de periodieke betaling en de inhoudingen. Dat krijgt u ook inzake uw vakantiegeld. En eventueel opnieuw per 1 juli ivm een verhoging.

Neem een vel papier, schrijf daar de bruto bedragen op, daarnaast de inhouding loonheffing. Tel dat op en u weet wat u op uw aangifte moet invulken.

tenormin
door tenormin - Mar 24, 2015 om 00:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@robbie 1203, internetbankieren heeft in zoverre te maken dat u dan immers al kunt lezen hoe en wat? U schrijft dat u nog geen jaaropgave heeft ontvangen? Met DigiD en uw inloggegevens had u dit dan moeten zien, toch?

Cookies
door Cookies - Mar 24, 2015 om 00:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 23 mrt 2015, 15:19]
Als de aangifte niet vóór 1 april wordt ingediend, kan de belastingdienst niet garanderen dat de aanslag vóór 1 juli wordt opgelegd.

Sinds gister is 1 april net gewijzigd in 15 april:

Aangifte voor 15 april is ook voor 1 juli bericht
Als u vóór 15 apil uw belastingaangifte instuurt, ontvangt u nog vóór 1 juli bericht van ons. Dat maakte staatssecretaris Wiebes vandaag bekend.

Wij garandeerden al dat u vóór 1 juli bericht krijgt, als u aangifte doet vóór 1 april. Deze garantie geven wij nu ook als u aangifte doet vóór 15 april. U hoeft dus niet per se aangifte te doen vóór 1 april. Ook als u aangifte doet tussen 1 en 15 april, weet u zeker dat u op tijd bericht krijgt. Wij zorgen er zo voor dat onze servers uw aangifte in de komende periode zonder problemen kunnen verwerken.

Komt uw aangifte bij ons binnen tussen 15 april en 1 mei? Dan proberen wij ook u vóór 1 juli bericht te sturen. Maar wij kunnen dat niet garanderen.

Bron: Belastingdienst.nl

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 00:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, voor diegenen die nog niet klaar zijn.

De belastingdienst heeft dat gedoe natuurlijk wel over zichzelf afgeroepen door de aangifte niet veel eerder beschikbaar te stellen.

door 1953 - Mar 24, 2015 om 02:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 23 mrt 2015, 17:45][quote=1953 schreef op maandag 23 mrt 2015, 17:09]Boeterente = VERZUIMBOETE!

Het vorige bericht als niet geschreven beschouwen.

En dit ook maar als niet geschreven beschouwen. ;-)

Slaat nergens op! Vraag wel goed gelezen? Denk het niet.

U kunt een verzuimboete krijgen als u uw aanslagbelasting[/b] niet, niet volledig of niet op tijd betaalt.
(Bron: Belastingdienst).

En daarover gaat het hier niet!

Wel de titel, dat was voor mij de aanleiding tot de reactie.

fi
door fisbel - Mar 24, 2015 om 03:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Recentelijk is bekend geworden dat aangiften die voor 15 april 2015 worden ingestuurd, voor 1 juli 2015 in behandeling worden genomen. Als je je aangifte voor 1 mei wil insturen en er ontbreken gegevens, kan je gewoon inzenden. En bijvoorbeeld een maand later de aangifte, nu met de aangevulde gegevens, opnieuw opsturen.

Makkelijker kunnen we het niet maken toch?

ro
door robbie1203 - Mar 24, 2015 om 09:19
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hedenmorgen op het nieuws. Ook aangiftes die voor 15 april worden ingeleverd krijgen reactie voor 1 juli. Belastingdienst ziet in dat ze met hun (uitstel)beleid iets harder moeten werken.

Nogmaals aan ieder die heeft gereageerd. Het gaat om het principe van de 3 maanden termijn die de BD hanteert. Uitstel tot 1 mei geeft geen ruimte van 3 maanden voor 1 juli.
Bedrijven die makkelijk omgaan met het toezenden van de jaaropgave onder het mom van "je hebt toch de tijd tot 1 mei" houden geen rekening met de regels van de BD mbt eventuele renteheffing.

Zoals carola.83 al zei "is het niet wat voorbarig"? Nee want ik ben niet de enige Nederlander in het buitenland. Dat zijn er enkele 100.000'den. Dus ook voor al deze.

Cookies
door Cookies - Mar 24, 2015 om 09:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=fisbel schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 03:23]Recentelijk is bekend geworden dat aangiften die voor 15 april 2015 worden ingestuurd, voor 1 juli 2015 in behandeling worden genomen. Als je je aangifte voor 1 mei wil insturen en er ontbreken gegevens, kan je gewoon inzenden. En bijvoorbeeld een maand later de aangifte, nu met de aangevulde gegevens, opnieuw opsturen.

Makkelijker kunnen we het niet maken toch?

Je leest geen eerder gegeven reacties blijkbaar?

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robbie1203

Hebben al die in het buitenland wonende Nederlanders een uitkering van het UWV? Dacht het niet. Maar er zijn u genoeg oplossingen aangereikt om het betalen van rente te voorkomen. Dus even aan de slag en rekenmachine op tafel.;-))

edrick3
door edrick3 - Mar 24, 2015 om 10:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1953,

...Wel de titel, dat was voor mij de aanleiding tot de reactie....
Zou een volgende keer dan toch maar even de vraag (+ de gegeven reacties) lezen voordat je hier wat neer kalkt.

fi
door fisbel - Mar 24, 2015 om 10:30
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 09:43][quote=fisbel schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 03:23]Recentelijk is bekend geworden dat aangiften die voor 15 april 2015 worden ingestuurd, voor 1 juli 2015 in behandeling worden genomen. Als je je aangifte voor 1 mei wil insturen en er ontbreken gegevens, kan je gewoon inzenden. En bijvoorbeeld een maand later de aangifte, nu met de aangevulde gegevens, opnieuw opsturen.

Makkelijker kunnen we het niet maken toch?

Je leest geen eerder gegeven reacties blijkbaar?
Excuus Carola83, gezien het tijdstip was ik kennelijk niet geheel fris meer.

getty
door getty - Mar 24, 2015 om 10:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=robbie1203 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 09:19]Hedenmorgen op het nieuws. Ook aangiftes die voor 15 april worden ingeleverd krijgen reactie voor 1 juli. Belastingdienst ziet in dat ze met hun (uitstel)beleid iets harder moeten werken.

Nogmaals aan ieder die heeft gereageerd. Het gaat om het principe van de 3 maanden termijn die de BD hanteert. Uitstel tot 1 mei geeft geen ruimte van 3 maanden voor 1 juli.
Bedrijven die makkelijk omgaan met het toezenden van de jaaropgave onder het mom van "je hebt toch de tijd tot 1 mei" houden geen rekening met de regels van de BD mbt eventuele renteheffing.

Zoals carola.83 al zei "is het niet wat voorbarig"? Nee want ik ben niet de enige Nederlander in het buitenland. Dat zijn er enkele 100.000'den. Dus ook voor al deze.

Waarom reageert u niet op de vraag waarom u niet gewoon met de digid inlogt op de site van het UWV en daar de jaaropgave vandaan kan halen?

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty

De Ts heeft gisteren al verklaard dat hij geen digig heeft.