BOSCH TES50129RW/08 | Waterfilter noodzakelijk?
Heb sedert juni 2013 een BOSCH KOFFIEBONEN koffiezetter TES50129RW/08.
Sinds die tijd is er nimmer een waterfilter geplaatst.
Waterhardheid is 4.
Al een paar maanden gaf de koffiezetter middels LED aan dat de waterfilter diende te worden vervangen. Bleek de instelling verkeerd stond ingesteld: ja, waterfilter! Instelling gewijzigd naar: neen, geen waterfilter.
Een waterfilter TCZ7003 gaat ca. 2 manden mee; kosten ca. € 10,00 per filter en per 10 of 15 nog voordeliger.
Nu is mijn vraag: is een waterfilter TCZ7003 (Brita) wel zo noodzakelijk? Wie heeft hiermee ervaring?
[quote=aurora1 schreef op maandag 26 jan 2015, 00:51]Neem een kijkje in de gebruiksaanwijzing, daarin vindt u het antwoord.
Daar heb ik al gekeken en gelezen.
Voorkoming van kalkaanzet en betere & zachtere smaak van de koffie. De koffie smaakt niet anders nu ik nog nooit een waterfilter gebruikt. Kalkaanzet, om de twee maanden volgt een uitgebreide onderhoudsprogramma, ca. 35 minutes, met 2 antikalktabletten en een reinigingstablet.
Hallo 1953,
Een waterfilter is - zeker hier in Nederland - eigenlijk een totaal overbodige zaak en alleen maar bedacht om klanten extra geld uit de zak te kloppen.
Zeker ook als je al een uitgebreid onderhoudsprogramma laat draaien.
Leut ze.
Met vr.gr.
Toen ik nog in Engeland woonde gebruikte ik (noodgedwongen) wel de Britta waterfilter maar, terug in Nederland, is dat ding helemaal niet nodig. Misschien op een paar uithoeken van Nederland na. Vroeger was het kraanwater in Rotterdam ook niet te drinken, nu wel. We hebben prima water, de Britta filter is alleen goed voor de fabrikant. En voor ontkalken zijn er legio "huis, tuin -en keukenmiddeltjes", dus m.i. totaal onnodig, zo'n dure Britta.
Het staat heel anders in de gebruiksaanwijzing: het gebruiken van een waterfilter KAN kalkafzettingen verminderen. Er staat nergens vermeld dat een waterfilter gebruikt moet worden/noodzakelijk is en dat is ook niet uit de teksten af te leiden, integendeel, en dat was uw vraag. U wist het antwoord dus eigenlijk zelf wel.
Zie ook de reactie van @diumenge.
[quote=edrick3 schreef op maandag 26 jan 2015, 09:45]Hallo 1953,
Een waterfilter is - zeker hier in Nederland - eigenlijk een totaal overbodige zaak en alleen maar bedacht om klanten extra geld uit de zak te kloppen.
Zeker ook als je al een uitgebreid onderhoudsprogramma laat draaien.
Leut ze.
Met vr.gr.
Het blijft ondanks een reset, de instelling gebruik van de waterfilter 'neen' toch nog de ledlampjes met de symbolen water en stoom/heetwater vertonen. Nadat eerst stoom is afgeblazen, pijpje weer in, volgt watertappen, pijpje uit en dan weer in, en das koffie.
Die ledlampjessymboliek zou volgens de gebruiksaanwijzing duiden op de vervanging van de waterfilter.
[quote=1953 schreef op maandag 26 jan 2015, 00:34]Heb sedert juni 2013 een BOSCH KOFFIEBONEN koffiezetter TES50129RW/08.
Sinds die tijd is er nimmer een waterfilter geplaatst.
Waterhardheid is 4.
Al een paar maanden gaf de koffiezetter middels LED aan dat de waterfilter diende te worden vervangen. Bleek de instelling verkeerd stond ingesteld: ja, waterfilter! Instelling gewijzigd naar: neen, geen waterfilter.
Een waterfilter TCZ7003 gaat ca. 2 manden mee; kosten ca. € 10,00 per filter en per 10 of 15 nog voordeliger.
Nu is mijn vraag: is een waterfilter TCZ7003 (Brita) wel zo noodzakelijk? Wie heeft hiermee ervaring?
Ik zou zeggen de kost gaat voor de baat, misschien dat het wat langer duurt voor dat deze niet meer doet dan hij zal moeten. Maar ja als er dan een defect op treed en dat de oorzaak is dan gaat het ook geld kosten voor reparatie.
Men weet nu eenmaal dat voorschriften altijd heel gunstig zijn voor degene die ze opstellen.
[quote=tijger1 schreef op maandag 26 jan 2015, 09:41]Dat wordt dan een duur bakkie koffie, elke twee maanden een nieuw filter.
Zeg dat wel! Ook nog eens een reinigingsprogramma om de twee maanden. En kalkafzetting in de behuizing en in de apparatuur nog niet geconstateerd.
[quote=1953 schreef op maandag 26 jan 2015, 01:25][quote=aurora1 schreef op maandag 26 jan 2015, 00:51]Neem een kijkje in de gebruiksaanwijzing, daarin vindt u het antwoord.
Daar heb ik al gekeken en gelezen.
Voorkoming van kalkaanzet en betere & zachtere smaak van de koffie. De koffie smaakt niet anders nu ik nog nooit een waterfilter gebruikt. Kalkaanzet, om de twee maanden volgt een uitgebreide onderhoudsprogramma, ca. 35 minutes, met 2 antikalktabletten en een reinigingstablet.
Wat een gebruiksaanwijzing allemaal al voorschrijf, op deze manier is voor geen reden om er een aan te schaffen.
Om kalkaanzet te bestrijden heb ik altijd azijn gebruikt, werkte prima maar ik heb wel een ander apparaat.
Vr. Gr.
Vorige week ten einde raad Bosch Contactformulier ingevuld. Bosch contactcenter reageerde 's-morgens gelijk telefonisch. Bosch gaf mij aanwijzingen waaraan het zou kunnen liggen, o.a. de instelling van de waterhardheid - Capelle aan den IJssel 8,8º - stond op stand 4 i.p.v. stand 2.
Afgelopen zondag wederom, op eigen initiatief, een onderhoudsbeurt uitgevoerd volgens voorschrift.
De koffiezetter gaf tot nu toe geen kuren zoals omschreven in de startpagina van mijn topic.
Dus de waterhardheidstand (4) was dus te hoog geweest, waardoor er meer druk op het koffiezetten kwam te staan en daarmee ook het reguliere onderhoudsprogramma ook daarmee is gewijzigd.
Tevens ook de maalgraad 1 tandje fijner aangepast.
Bosch stelde tevens voor, als de problematiek bleef, dat de koffiezetter bij mij thuis zou worden kosteloos opgehaald, wordt gereinigd en nagekeken, en weer wordt thuisbezorgd na enkele dagen.
Dat was een TOPANTWOORD van BOSCH contactcentermedewerkster!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer