door 1953 Jan 26, 2015 om 00:34
Elektronica & tv

BOSCH TES50129RW/08 | Waterfilter noodzakelijk?

Heb sedert juni 2013 een BOSCH KOFFIEBONEN koffiezetter TES50129RW/08.

Sinds die tijd is er nimmer een waterfilter geplaatst.

Waterhardheid is 4.

Al een paar maanden gaf de koffiezetter middels LED aan dat de waterfilter diende te worden vervangen. Bleek de instelling verkeerd stond ingesteld: ja, waterfilter! Instelling gewijzigd naar: neen, geen waterfilter.

Een waterfilter TCZ7003 gaat ca. 2 manden mee; kosten ca. € 10,00 per filter en per 10 of 15 nog voordeliger.

Nu is mijn vraag: is een waterfilter TCZ7003 (Brita) wel zo noodzakelijk? Wie heeft hiermee ervaring?

8234 21 Rapporteer

door 1953 - Jan 26, 2015 om 01:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 26 jan 2015, 00:51]Neem een kijkje in de gebruiksaanwijzing, daarin vindt u het antwoord.

Daar heb ik al gekeken en gelezen.

Voorkoming van kalkaanzet en betere & zachtere smaak van de koffie. De koffie smaakt niet anders nu ik nog nooit een waterfilter gebruikt. Kalkaanzet, om de twee maanden volgt een uitgebreide onderhoudsprogramma, ca. 35 minutes, met 2 antikalktabletten en een reinigingstablet.

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2015 om 04:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo 1953,

Een waterfilter is - zeker hier in Nederland - eigenlijk een totaal overbodige zaak en alleen maar bedacht om klanten extra geld uit de zak te kloppen.
Zeker ook als je al een uitgebreid onderhoudsprogramma laat draaien.

Leut ze.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2015 om 04:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Toen ik nog in Engeland woonde gebruikte ik (noodgedwongen) wel de Britta waterfilter maar, terug in Nederland, is dat ding helemaal niet nodig. Misschien op een paar uithoeken van Nederland na. Vroeger was het kraanwater in Rotterdam ook niet te drinken, nu wel. We hebben prima water, de Britta filter is alleen goed voor de fabrikant. En voor ontkalken zijn er legio "huis, tuin -en keukenmiddeltjes", dus m.i. totaal onnodig, zo'n dure Britta.

aurora1
door aurora1 - Jan 28, 2015 om 04:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het staat heel anders in de gebruiksaanwijzing: het gebruiken van een waterfilter KAN kalkafzettingen verminderen. Er staat nergens vermeld dat een waterfilter gebruikt moet worden/noodzakelijk is en dat is ook niet uit de teksten af te leiden, integendeel, en dat was uw vraag. U wist het antwoord dus eigenlijk zelf wel.
Zie ook de reactie van @diumenge.

door 1953 - Jan 28, 2015 om 04:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 26 jan 2015, 09:45]Hallo 1953,

Een waterfilter is - zeker hier in Nederland - eigenlijk een totaal overbodige zaak en alleen maar bedacht om klanten extra geld uit de zak te kloppen.
Zeker ook als je al een uitgebreid onderhoudsprogramma laat draaien.

Leut ze.

Met vr.gr.

Het blijft ondanks een reset, de instelling gebruik van de waterfilter 'neen' toch nog de ledlampjes met de symbolen water en stoom/heetwater vertonen. Nadat eerst stoom is afgeblazen, pijpje weer in, volgt watertappen, pijpje uit en dan weer in, en das koffie.

Die ledlampjessymboliek zou volgens de gebruiksaanwijzing duiden op de vervanging van de waterfilter.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2015 om 04:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 26 jan 2015, 00:34]Heb sedert juni 2013 een BOSCH KOFFIEBONEN koffiezetter TES50129RW/08.

Sinds die tijd is er nimmer een waterfilter geplaatst.

Waterhardheid is 4.

Al een paar maanden gaf de koffiezetter middels LED aan dat de waterfilter diende te worden vervangen. Bleek de instelling verkeerd stond ingesteld: ja, waterfilter! Instelling gewijzigd naar: neen, geen waterfilter.

Een waterfilter TCZ7003 gaat ca. 2 manden mee; kosten ca. € 10,00 per filter en per 10 of 15 nog voordeliger.

Nu is mijn vraag: is een waterfilter TCZ7003 (Brita) wel zo noodzakelijk? Wie heeft hiermee ervaring?

Ik zou zeggen de kost gaat voor de baat, misschien dat het wat langer duurt voor dat deze niet meer doet dan hij zal moeten. Maar ja als er dan een defect op treed en dat de oorzaak is dan gaat het ook geld kosten voor reparatie.
Men weet nu eenmaal dat voorschriften altijd heel gunstig zijn voor degene die ze opstellen.

door 1953 - Jan 28, 2015 om 04:12
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 26 jan 2015, 09:41]Dat wordt dan een duur bakkie koffie, elke twee maanden een nieuw filter.

Zeg dat wel! Ook nog eens een reinigingsprogramma om de twee maanden. En kalkafzetting in de behuizing en in de apparatuur nog niet geconstateerd.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 29, 2015 om 03:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 26 jan 2015, 01:25][quote=aurora1 schreef op maandag 26 jan 2015, 00:51]Neem een kijkje in de gebruiksaanwijzing, daarin vindt u het antwoord.

Daar heb ik al gekeken en gelezen.

Voorkoming van kalkaanzet en betere & zachtere smaak van de koffie. De koffie smaakt niet anders nu ik nog nooit een waterfilter gebruikt. Kalkaanzet, om de twee maanden volgt een uitgebreide onderhoudsprogramma, ca. 35 minutes, met 2 antikalktabletten en een reinigingstablet.

Wat een gebruiksaanwijzing allemaal al voorschrijf, op deze manier is voor geen reden om er een aan te schaffen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 29, 2015 om 03:45
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Om kalkaanzet te bestrijden heb ik altijd azijn gebruikt, werkte prima maar ik heb wel een ander apparaat.
Vr. Gr.

door 1953 - Feb 26, 2015 om 03:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vorige week ten einde raad Bosch Contactformulier ingevuld. Bosch contactcenter reageerde 's-morgens gelijk telefonisch. Bosch gaf mij aanwijzingen waaraan het zou kunnen liggen, o.a. de instelling van de waterhardheid - Capelle aan den IJssel 8,8º - stond op stand 4 i.p.v. stand 2.

Afgelopen zondag wederom, op eigen initiatief, een onderhoudsbeurt uitgevoerd volgens voorschrift.

De koffiezetter gaf tot nu toe geen kuren zoals omschreven in de startpagina van mijn topic.
Dus de waterhardheidstand (4) was dus te hoog geweest, waardoor er meer druk op het koffiezetten kwam te staan en daarmee ook het reguliere onderhoudsprogramma ook daarmee is gewijzigd.

Tevens ook de maalgraad 1 tandje fijner aangepast.

Bosch stelde tevens voor, als de problematiek bleef, dat de koffiezetter bij mij thuis zou worden kosteloos opgehaald, wordt gereinigd en nagekeken, en weer wordt thuisbezorgd na enkele dagen.

Dat was een TOPANTWOORD van BOSCH contactcentermedewerkster!

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2015 om 22:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Neem een kijkje in de gebruiksaanwijzing, daarin vindt u het antwoord.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat wordt dan een duur bakkie koffie, elke twee maanden een nieuw filter.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 1, 2015 om 22:56
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 26 feb 2015, 03:22]Vorige week ten einde raad Bosch Contactformulier ingevuld. Bosch contactcenter reageerde 's-morgens gelijk telefonisch. Bosch gaf mij aanwijzingen waaraan het zou kunnen liggen, o.a. de instelling van de waterhardheid - Capelle aan den IJssel 8,8º - stond op stand 4 i.p.v. stand 2.

Afgelopen zondag wederom, op eigen initiatief, een onderhoudsbeurt uitgevoerd volgens voorschrift.

De koffiezetter gaf tot nu toe geen kuren zoals omschreven in de startpagina van mijn topic.
Dus de waterhardheidstand (4) was dus te hoog geweest, waardoor er meer druk op het koffiezetten kwam te staan en daarmee ook het reguliere onderhoudsprogramma ook daarmee is gewijzigd.

Tevens ook de maalgraad 1 tandje fijner aangepast.

Bosch stelde tevens voor, als de problematiek bleef, dat de koffiezetter bij mij thuis zou worden kosteloos opgehaald, wordt gereinigd en nagekeken, en weer wordt thuisbezorgd na enkele dagen.

Dat was een TOPANTWOORD van BOSCH contactcentermedewerkster!
Gefeliciteerd, toch nog goedgekomen.
Vr.gr.

diumenge
door diumenge - Mar 2, 2015 om 20:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 26 jan 2015, 01:25].... De koffie smaakt niet anders nu ik nog nooit een waterfilter gebruikt.
...
Hoe kan je dat nou weten?

door 1953 - Mar 24, 2015 om 02:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sjoppie schreef op donderdag 26 feb 2015, 07:38][quote=1953 schreef op donderdag 26 feb 2015, 03:22]Vorige week ten einde raad Bosch Contactformulier ingevuld. Bosch contactcenter reageerde 's-morgens gelijk telefonisch. Bosch gaf mij aanwijzingen waaraan het zou kunnen liggen, o.a. de instelling van de waterhardheid - Capelle aan den IJssel 8,8º - stond op stand 4 i.p.v. stand 2.

Afgelopen zondag wederom, op eigen initiatief, een onderhoudsbeurt uitgevoerd volgens voorschrift.

De koffiezetter gaf tot nu toe geen kuren zoals omschreven in de startpagina van mijn topic.
Dus de waterhardheidstand (4) was dus te hoog geweest, waardoor er meer druk op het koffiezetten kwam te staan en daarmee ook het reguliere onderhoudsprogramma ook daarmee is gewijzigd.

Tevens ook de maalgraad 1 tandje fijner aangepast.

Bosch stelde tevens voor, als de problematiek bleef, dat de koffiezetter bij mij thuis zou worden kosteloos opgehaald, wordt gereinigd en nagekeken, en weer wordt thuisbezorgd na enkele dagen.

Dat was een TOPANTWOORD van BOSCH contactcentermedewerkster!
Gefeliciteerd, toch nog goedgekomen.
Vr.gr.

De blijheid was van korte duur, zelfs nog verergerd. Mag nu soms 2 à 3 pogingen doen.

door 1953 - Apr 26, 2015 om 13:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen! De reparatie is nog niet uitgevoerd. Heb op advies van Bosch aantal handelingen gedaan. Edoch zonder enig resultaat tot nu toe.

Zet de Bosch aan en gaat kort spoelen.

Dan koffie zetten, maalt de bonen, wil dan koffie zetten na het bonenmalen, dan stokt het soms: waterreservoir knippert en stoom brandt dan, stoompijp uittrekken en stoom wordt afgeblazen. Stoompijpje weer dicht. Vervolgens de tweede poging: alleen warm water eerst nog aftappen. Koffiemaalsel komt dan in het opvangbakje terecht, ongebruikt.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 26, 2015 om 13:53
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo 1953,
jammer dat het zelfs verergerd is. Misschien de handleiding nog downloaden? KLIK
De moeite waard voor zo'n duur apparaat.
Onderaan staan ook nog wat reacties.
Vr. gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 28, 2015 om 13:45
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Tjee wat moet er bij u veel gebeuren om een lekker bakkie koffie te hebben, ik zet voor de hele week of langer en gaat dan de koelkast in maar dan wel extract zodat de smaak behouden blijft.
Dank voor uw berichtje en waardering.
Vr, gr.

door 1953 - May 9, 2015 om 14:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het probleem is eindelijk opgelost.

Gisteren naar Tiel geweest, daar is de Bosch/Siemens huishoudelijk (B/S/H) repaircenter, Lingewei 89, gevestigd.

Binnen het uur, 45 minuten en een kop koffie verder, was de koffiezetter: schoongemaakt, onderdelen vervangen, software update uitgevoerd. Binnen de wettelijke garantie van 2 jaren. Hoefde hiervoor niet eerst bij de verkopende partij, Saturn, te vervoegen. Saturn is per 1 oktober 2014 opgegaan in Media Markt.

Het bleek een bekend euvel te zijn.

Mijn complimenten voor de snelle en klantvriendelijke service van de B/S/H repaircenter te Tiel.

sjjoppy
door sjjoppy - May 10, 2015 om 10:26
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Halo 1953,
Eind goed al goed en nu maar weer genieten van een lekker bakkie koffie.

edrick3
door edrick3 - May 10, 2015 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=1953 schreef op zaterdag 9 mei 2015, 14:21]Het probleem is eindelijk opgelost.
Gisteren naar Tiel geweest, daar is de Bosch/Siemens huishoudelijk (B/S/H) repaircenter, Lingewei 89, gevestigd.

Mooi zo. Kun je weer zonder problemen koffie leuten. Hopelijk verder geen problemen meer.

Goed weekend.