ni
door nicolewolfs Sep 25, 2015 om 20:12
Geldzaken & recht

Catawiki ervaringen / advies

2 aug. is er op mijn naam bij Catawiki een bod uitgebracht voor een ring met een bedrag van € 1000,--
twee weken later krijg ik een briief in de mail van een incasso bureau dat ik catawiki € 1295 euro verschuldigd zou zijn. Ik ben verhaal gaan halen hoe dit zat en het bleek dat ik geboden zou hebben op een ring. catawiki div. mails verzonden dat ik het niet geweest ben en dat ik ook werkelijk geen ide e heb wie het wel geweest zou zijn. Een van mijn collega's kinderen ?? iedereen kan hier de pc in en hij onthoudt mijn inloggegevens Catawiki heeft mooie vazen en dat is het enige waar ik wel eens naar gekeken heb maar verder nooit geboden op iets.
Catawiki schreven in een mail dat ik aangifte moet doen voor ID fraude eerst een aangifte gedaan online maar gezien ze het een ernstig feit vonden is deze door de politie afgewezen en moest ik aangifte doen op het bureau.
Inmiddels zijn de lui die door catawiki in de hand genomen NTIONAAL INCASSO BUREAU ) om €1295,-- euro te vorderen met div. brieven en nu ook een huis bezoek deze organisatie legt er een behoorlijke druk op zeg maar rustig onder druk terwijl ik hen al verteld heb hoe het zit dat er een aangifte loopt en dat ik niks besteld heb en de zaak nog loopt. De verkopende partij staat open om de verkoop te annuleren zolang het hem geen geld kost. Heeft ook aangegeven dat Catawiki zo.n € 300,-- verdient als tussen persoon geen makkelijke organisatie is en er waarschijnlijk alles aan zullen doen om hun geld te krijgen naar zo blijkt.
Catawiki zegt te maken hebben met particuliere partijen en dat oa daarom de koop rechts geldig blijft. Ik blijk achter gezien met een handelaar te maken te hebben die ook zelf toegeeft dat het voo rhem geen enkel probleem is de annuleren hij raakt de ring wel kwijt en heeft er nog genoeg liggen. Als ik google op zijn naam en kijk wat hij aanbiedt bij catawiki alleen al hebben we het hier over iemand die niet een paar dingetjes aanbied maar al een hele poos vanaf 2012 oa op 2ehands.de en op catawiki.
anyway ondanks al mijn inzet al mijn gemail telefooncontact contact met de tegen partij politie bureau etz wilt catawiki niet helpen. Ik ben wanhopig want ik voel me erg onder druk gezet en begin moet te verliezen dat ik voor nu € 1300,-- aan iets vast zit wat het a helemaal niet waard is B ik niet en nooit heb gewild en C door mij geen enkel bod op gedaan is.

12993 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2015 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als je bied en "wint" krijg je toch per omgaande een mail ter bevestiging met de kosten? Hebt u die gehad?

En huisbezoek van een incassobureau, die had u helemaal niet binnen moeten laten.

En dan collega's, kinderen? Logt u dan in op uw werk? En hoe oud zijn die kinderen?

aurora1
door aurora1 - Sep 25, 2015 om 22:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe komen ze aan uw huisadres?

ho
door hopetobehelping - Sep 26, 2015 om 06:59
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste nicolewolfs,

u heeft aangifte gedaan van identiteitsfraude. Ik ga er vanuit dat u deze aangifte ook heeft doorgespeeld naar Catawiki.
Ik vind het overigens nog maar de vraag of er wel identiteitsfraude is gepleegd. U geeft aan dat iedereen die bij uw computer kan uit naam van u bij Catawiki kan bestellen, hoop dat u hiervoor inmiddels maatregelen heeft getroffen.

Als ik u was zou ik allereerst Catawiki om bewijs vragen dat u degene bent die de aankoop heeft gedaan. Wie eist bewijst, dus laat ze maar met bewijzen komen.
De kosten van € 1300,- in vergelijking met de € 1000,- voor de ring is een groot verschil. Er worden 9 procent veilingkosten in rekening gebracht en men geeft aan dat er verder geen kosten zijn.
Als u geen betalingsherinnering heeft ontvangen mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht, meer informatie leest u hier. Het bedrag van € 1300,- zal dan ook niet kloppen vermoed ik. Als u na 14 dagen al een verhoging van € 210,- te pakken heeft dan klopt dat gewoon niet.

Een incassobureau kan bedreigend en intimiderend overkomen maar meer dan u aanmanen en sommeren kan een incassobureau niet. Om u te dwingen tot betalen zal er een rechter en een deurwaarder aan te pas moeten komen waarbij de rechterlijke uitspraak is dat u moet betalen.
Laat u dus niet intimideren door het incassobureau. Als u ze na 14 dagen al op uw dak heeft dan klopt er sowieso iets niet. Als ik uw vraag goed begrijp dan heeft u nooit een bevestigingsmail of factuur van Catawiki ontvangen maar wel al na 14 dagen een mail van het incassobureau.
Geen idee of u beschikt over een rechtsbijstandsverzekering maar als u die heeft zou ik deze inschakelen. Afhankelijk van uw inkomen zou u ook nog contact kunnen opnemen met het juridisch loket. Zoek in ieder geval juridische hulp zodat u duidelijk weet waar u staat.
Als ik u was zou ik Catawiki nu allereerst om bewijs vragen dat u besteld heeft. Daarmee koopt u voor uzelf ook weer wat tijd zodat u juridische hulp kunt zoeken zodat u weet waar u staat.

Alle communicatie bij voorkeur zwart op wit (brief/email) zodat u er later nog bewijs van heeft.
En natuurlijk nooit iemand van een incassobureau binnen laten, meteen de deur dicht gooien als ze aan de deur staan. Dat is pure intimidatie, dat moet u niet laten gebeuren.

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2015 om 13:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 25 sep 2015, 22:38]Hoe komen ze aan uw huisadres?

Wellicht heeft TS zich geregistreerd bij Catawiki? ;-)
Als je een account hebt staan je gegevens geregistreerd.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2015 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 26 sep 2015, 13:17][quote=aurora1 schreef op vrijdag 25 sep 2015, 22:38]Hoe komen ze aan uw huisadres?

Wellicht heeft TS zich geregistreerd bij Catawiki? ;-)
Als je een account hebt staan je gegevens geregistreerd.

Lijkt me wel. De Ts heeft het over inloggegevens van Catawiki

aurora1
door aurora1 - Sep 26, 2015 om 13:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 26 sep 2015, 13:17][quote=aurora1 schreef op vrijdag 25 sep 2015, 22:38]Hoe komen ze aan uw huisadres?

Wellicht heeft TS zich geregistreerd bij Catawiki? ;-)
Als je een account hebt staan je gegevens geregistreerd.

Dat zou zo maar kunnen, maar mogelijk ligt het aan mij want ik lees bij registreren alleen dat je je mailadres, gebruikersnaam en een wachtwoord moet invullen.
Ik registreer me nooit ergens als ik alleen maar op een website kijk.
Apart vind ik de mededeling dat het het product het (bedrag neem ik aan) helemaal niet waard is....

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2015 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@aurora1,

.....Dat zou zo maar kunnen, maar mogelijk ligt het aan mij want ik lees bij registreren alleen dat je je mailadres, gebruikersnaam en een wachtwoord moet invullen. .....
Registreren betekent hier een account aanmaken en dan moet je wel degelijk je gegevens invullen.
Na het invullen van een mailadres en ww klik je op ga door en .... dan volgt de rest.
Daarna kun je een volgende keer met je mailadres en ww inloggen.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Sep 26, 2015 om 23:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 26 sep 2015, 18:00]@aurora1,

.....Dat zou zo maar kunnen, maar mogelijk ligt het aan mij want ik lees bij registreren alleen dat je je mailadres, gebruikersnaam en een wachtwoord moet invullen. .....
Registreren betekent hier een account aanmaken en dan moet je wel degelijk je gegevens invullen.
Na het invullen van een mailadres en ww klik je op ga door en .... dan volgt de rest.
Daarna kun je een volgende keer met je mailadres en ww inloggen.

Met vr.gr.

O, dank voor de informatie, weer wat geleerd. Des te meer reden om niet zomaar ergens te registreren en al helemaal niet om alleen maar even te kijken (naar vazen bijv....).
Apart dat anderen dan het wachtwoord en mailadres e.d. kennen.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2015 om 00:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zelfs collega's.

edrick3
door edrick3 - Sep 27, 2015 om 11:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@aurora1,

.....Apart dat anderen dan het wachtwoord en mailadres e.d. kennen. .....
Dat ligt aan TS zelf.
Schrijft: ..... iedereen kan hier de pc in en hij onthoudt mijn inloggegevens......
Dus een beetje dom. ;-)

ni
door nicolewolfs - Sep 27, 2015 om 19:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

pc's onthouden tegenwoordig je codes.
Het kan zijn dat ik al ingelogd ben geweest
ze hebben bij de registratie mijn adres gegevens idd
via je iphone blijft de app ook gewoon toegangbaar je moet je er appart voor uitloggen anders blijven je gegevens voor iedereen vind baar

edrick3
door edrick3 - Sep 27, 2015 om 20:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=nicolewolfs schreef op zondag 27 sep 2015, 19:31]pc's onthouden tegenwoordig je codes.
Alleen als je dat zelf aangegeven hebt.

[quote]Het kan zijn dat ik al ingelogd ben geweest
En dan dus niet hebt uitgelogd.

[quote]ze hebben bij de registratie mijn adres gegevens idd
via je iphone blijft de app ook gewoon toegangbaar je moet je er appart voor uitloggen anders blijven je gegevens voor iedereen vindbaar
Dat uitloggen is sowieso het verstandigste!

Met vr.gr.

Ma
door Markos - May 19, 2016 om 22:43
1 Antwoorden / Vragen

Catawiki is een achterlijke onlineveiling waarbij er geen uitzonderingen worden gemaakt als kinderen of onbekenden zonder jouw medeweten een bieding plaatsen. Tegenwoordig zijn computers slim genoeg om je credetials te onthouden dus er kan zomaar misbruik gemaakt of een kind dat per ongeluk een bieding plaatst dat niet weet waar het mee bezig is. Het is een onbetrouwbare online veiling en ik adviseer een ieder hier niets te kopen. Ook zijn er tegenwoordig buitenlandenaanbieders en ik hoor veel dat het vaak mis gaat en catawiki geen enkele aansprakelijkheid op zich neemt als dat fout gaat. Gewoon niet bieden en meedoen met die veilingsite dan voorkom je een hoop ellende!

jo
door jorisw - May 19, 2016 om 22:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de PC lockt als je er zelf niet achter zit kan er niemand bij je gegevens. Gewoon Windows-toets+L intikken als je wegloopt. Probleem voor de volgende keer opgelost.