br
door brus May 27, 2011 om 14:38
Computers & telefonie

Claim Getty Image

Hallo ben afgelopen maand verrast met een claim van het bedrijf Getty Images. Deze beweert dat ik een afbeelding gebruikt heb die ik tijdelijk geplaatst heb op een website van een vriend van mij. Nu heb ik een claim ontvangen van een kleine € 800,00 euro. Ben destijds op forums gaan kijken waar ik op keek van de ellende die dit bedrijf brengt.
Ik weet dat ik niet zomaar afbeeldingen mag gebruiken.
Maar had uiterst verwacht dat ik de afbeelding licentie alsnog zou moeten betalen, vermeerderd met evt. rente.
Gezien het feit dat een afbeelding niet meer dan enkele tientjes kost. Nu wij een tweede brief hebben mogen ontvangen. wordt ik wel een beetje angstig. Mijn rechtsbijstand mag en kan geen auteurswetgeving onder steunen. Tevens citeer ik een bericht van het forum.

Aanmelding Kassa
Vermeld dan de namen ‘Getty Images’ en ‘Van Der Steenhoven Advocaten’ (’Een gerust gevoel’) en de naam van de aanstichter/advocaat. Leg in het kort uit waarover de klacht gaat en noem daarin het exorbitante bedrag dat wordt geclaimd door Van Der Steenhoven Advocaten. Vergeet niet jouw contactgegevens te vermelden.

Hoop een antwoord te krijgen wat ik nu moet ondernemen...

Met vriendelijke groet,

[edit red.]

4440 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 27, 2011 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus u gebruikt een foto waar u geen rechten van bezit en kijkt dan raar op dat u een dikke rekening krijgt van het bedrijf dat wél de rechten bezit. Waarom heeft u niet gewoon direct die licentie gekocht? Ik kan dit alleen maar zien als een gevalletje 'pech voor u'. In principe steelt u iets van een bedrijf, dus naar mijn mening staat Getty in haar recht.

ve
door verwijderd - May 30, 2011 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil ik begrijp deels je verhaal, ik heb een afbeelding gebruikt vanuit Google.
Niet wetende dat deze schade zou kunnen toebrengen naar derde.
Zeker gezien de grote van deze afbeelding. Ik heb het niet met opzet geplaatst laat dat duidelijk zijn. Dus zoals wij in Nederland gewent zijn i.p.v. van het
land van de claims Amerika, had dit wellicht ook gewerkt met een waarschuwing i.p.v. een claim van een kleine acht honderd euro.

Maar dat is mijn idee natuurlijk...
Ik hoop mede slachtoffers te treffen via dit forum.

ve
door verwijderd - May 30, 2011 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

........Dus zoals wij in Nederland gewent zijn i.p.v. van het land van de claims Amerika, had dit wellicht ook gewerkt met een waarschuwing i.p.v. een claim van een kleine acht honderd euro.......

Dit is een internationaal bedrijf, niet zo vreemd dus dat ze er een dergelijk beleid op na houden. Je zou hooguit om coulance en vermindering v.d. claim kunnen vragen, omdat je niet wist dat er auteursrechten op de foto zaten. Of heb je trucjes uit moeten halen om de foto te kopiëren?

ve
door verwijderd - May 30, 2011 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies,

Ik ben maar een amateur web designer, dus deed dit niet met opzet nee.
Anders had ik het wel anders gedaan uiteraard...

Ik hoop op goede tips, wat dit is inmiddels een dure hobby geworden zo...

ve
door verwijderd - May 30, 2011 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

even aanvullend op mijn vorig bericht. Ik heb de afbeelding zonder trucs van internet gehaald. Er stond geen watermerk of kopie beveiliging op.

ve
door verwijderd - May 31, 2011 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg vandaag ook een brief van GettyImages over een afbeelding die op mijn website staat. Ik heb het ding via Google gevonden en er werd bij vermeld dat hij royal-free was. Een flinke aderlating, er wordt een bedrag van 700 euro gevraagd.
Kan ik hier iets aan doen, behalve de afbeelding direct vervangen door een andere? Zoveel geld is het me niet waard!

ve
door verwijderd - May 31, 2011 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

brus schreef op maandag 30 mei 2011, 18:13: even aanvullend op mijn vorig bericht. Ik heb de afbeelding zonder trucs van internet gehaald. Er stond geen watermerk of kopie beveiliging op.

Ik vraag me af of zij zomaar kunnen claimen terwijl er geen enkel watermerk/copyright/beveiliging op zit. Is natuurlijk op deze manier een leuke bron van inkomsten voor ze. Er staat ook geen waarschuwing bij o.i.d.?

ve
door verwijderd - May 31, 2011 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat men gen**id wordt.
Als er geen aanduiding staat dat er copyright op zo'n foto berust dan heeft diegene die er nu geld voor vraagt/eist geen poot om op te staan!!

Ik vermoed dat er in dit geval er sprake is van een vorm van afpersing die het binnen het Nederlandse recht nooit zal redden.
Wel zou ik u adviseren om de desbetreffende foto wel weg te halen en hooguit een kort e-mailtje er aan besteden om de eiser duidelijk te maken dat u geen reden ziet om te betalen voor iets waarvan u niet kon weten dat het een foto met copyright betrof en deze inmiddels door u is verwijdert.

Kortom: Ze kunnen het dak op!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 31, 2011 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een verslag over vandaag...

Vandaag ben ik eerst naar het
Juridisch Loket gestapt,deze kon mij zelf niet verder helpen.
Heb wel een tip gekregen om naar een gespecialiseerde advocaat te stappen.
Die thuis is in het auteurswet. Heb ik dus ook gedaan.
Dit heeft mij enorm opgebeurd kan ik je melden.
Wordt gezien als afpersing...

Kortom wellicht verstandig om toch een advocaat in de armen te nemen, als is het maar om de correspondentie te verzorgen.
Verder zal ik niet verder uitweiden over wat er zoal besproken is, om de club van Getty Image niet wijzer te maken dat ze nu al zijn.
Tarieven variëren van ongeveer € 250,00
Is vele malen goedkoper dan deze claim van € 800,00
Tevens gun ik het deze advocaat meer dan de witte boorden club van Getty Image.

Wordt vervolgt!!!

Zie blog: (aanrader)

http://blog.iusmentis.com/2011/04/21/gaat-getty-images-procederen-in-nederland/

ve
door verwijderd - Aug 7, 2011 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gisteren ook een brief van GI gehad waarin ze een bedrag vragen van 700 euro voor een klein fotootje op mijn website die gewoon via google is gevonden en niet van hun website is gehaald. Mijn vraag aan brus is: wat heb je gedaan en hoe is het afgelopen?

ve
door verwijderd - Oct 5, 2011 om 04:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag brus,

Voor nadere informatie zie de uitzending over dit onderwerp op TrosRadar van 3 oktober.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 03:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot mijn verbazing, zie ik dat degene die zich loreleigil noemt, een foto op zijn / haar avatar heeft, waar er copyright op zit.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

En gelezen de reactie van loreleigil op deze vraag, zal er voor dat plaatje betaald zijn...

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh laten we er van uit gaan.
Is een populair plaatje trouwens.
Staan een stuk of 80 ´hits´ er van op TinEye.
Maar indien hij er níet voor betaald heeft, zal ie het vast niet erg vinden, als ie daarvoor een keer een onverwachte rekening voor een euro of tweeduizend in zijn brievenbus treft.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

netjunk schreef op zondag 22 jan 2012, 03:40: Tot mijn verbazing, zie ik dat degene die zich loreleigil noemt, een foto op zijn / haar avatar heeft, waar er copyright op zit.
Hoe weet je dat? Dus waar kan je die copyright informatie vinden?

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 22 jan 2012, 11:27:
netjunk schreef op zondag 22 jan 2012, 03:40: Tot mijn verbazing, zie ik dat degene die zich loreleigil noemt, een foto op zijn / haar avatar heeft, waar er copyright op zit.
Hoe weet je dat? Dus waar kan je die copyright informatie vinden?

Ja, kijk, dat is juist het probleem met het gebruiken van plaatjes, het is niet altijd direkt duidelijk of er een copyright op zit, waardoor een foutje snel gemaakt is.
Ik erger mij aan de betweterige houding van die gast die de eerste reageerde.
Iemand zit door een nietsvermoedende fout in de problemen, komt om advies, en treft meteen lorigeil of hoe ie heet, die de moraalridder gaat uithangen en het juist leuk vindt dat hem dit overkomen is.
Want het is zogenaamd ´zijn eigen schuld´.
Kijk, aan zo een opmerking heeft iemand 10 keer niets.

Ben benieuwd trouwens hoe het is afgelopen.
Is iets van 7 of 8 maanden geleden.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2012 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@netjunk, oké, ik begrijp 'm en ben het met je eens. Het is inderdaad lastig om dat uit te vinden, juist omdat je die plaatjes overal kan vinden. Daar maakt GI m.i. dus ook gebruik (lees: misbruik) van.

Met een forum en het gebruik van een plaatje als profielfoto/avatar is het mij wel nog onduidelijker. Pak mijn plaatje, is van Nate Hallinan (prachtige site overigens). Mag ik dat hier nu gebruiken of niet? Er zit copyright op. Maar ik verdien er niets mee en ben ook gewoon een gebruiker op dit forum, het is ook niet mijn site. Mag ik dit plaatje nu gebruiken en als het niet mag, kan de Vara dan de rekening verwachten?

Ben trouwens net als jij wel benieuwd hoe het met vraagsteller is afgelopen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Brus: Ik ben benieuwd wat het heeft opgeleverd om met een advocaat samen te werken, kun je hier iets over vertellen?

Ik zit met het zelfde probleem en vind een bedrag van 800 ook erg overdreven...

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet het idee dat brus hier nog komt.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2013 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb met advokatenburo van der Steenhoven hetzelfde probleem.. Ik het jaren geleden via een stockburo een foto gekocht (http://www.ericksonstock.com) en omdat het jaren geleden en is heb ik geen administratie. Nu heb ik een claim van Eur 1050,- gekregen.

Een ver bovengemiddeld bedrag. Ik weet gewoon even niet wat te doen. Iemand een ideetje? Of weet iemand hoe ik gegevens van 7 jaar terug van mijn creditcard kan achterhalen?