fe
door ferrydv Feb 20, 2015 om 21:32
Geldzaken & recht

Clausule uitvaartverz graag in Jip en Janneke taal

Met de uitvaartverzekering van mijn overleden vader heb ik een dispuut dat men het verzekerde bedrag in guldens omrekent naar euro en dat wil uitbetalen na 51 jaar.
Op een uitvaartverzekering staat de volgende clausule:
Garantie-Clausule.
Artikel20. Tot meerdere zekerheid voor de nakoming van haar verplichtingen jegens de contractant, zal de eVreniging op het leven van de verzekerde een levensverzekering sluiten bij een erkende Nederlandse levenverzekering maatschappij, ten bedrage van het kostenbedrag en daarbij tevens ten behoeve van de contractant bedingen, dat een eventueel voordelig verschil tussen bedoeld kostenbedrag en de werkelijke kosten der uitvaart, door deze levensverzekering maatschappij wordt uitgekeerd aan de contractant of, bij ontstentenis van deze, aan diens wettige erfgenamen.

ik lees dit dat er een levensverzekering is, en die liep 51 jaar. Men deelt het guldens bedrag door 2.20371 en keert dat uit.
Ik kreeg geen reactie op de vraag wat hij waard is na inflatie, rente enz enz.
De uitvaart was natuurlijk hoger dan de polis, als ik het lees moeten ze de totale kosten van de uitvaart vergoeden.

Graag hulp wat er nu echt in Jip en Janneke taal in dat artikel staat.

648 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2015 om 22:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij staat er dat als de verzekering meer waard was dan de kosten van de uitvaart ze het verschil uitbetalen. Uw situatie is omgekeerd, de kosten van de uitvaart zijn hoger dan de waarde van de verzekering.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2015 om 23:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt wat diumenge schrijft. Het verzekerd bedrag is minder dan de kosten van de uitvaart.

De uitvaart was natuurlijk hoger dan de polis, als ik het lees moeten ze de totale kosten van de uitvaart vergoeden.
Dit leest u dus verkeerd, het betekend dat zij niet de kosten van de uitvaart vergoeden maar slechts de waarde van de polis uitkeren.
Hoop dat dit Jip en Janneke taal is.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2015 om 01:18
11541 Antwoorden / 51 Vragen

dat een eventueel voordelig verschil tussen bedoeld kostenbedrag en de werkelijke kosten der uitvaart, door deze levensverzekering maatschappij wordt uitgekeerd aan de contractant of, bij ontstentenis van deze, aan diens wettige erfgenamen.

Ik kan het ook niet anders lezen als dat als de uitvaart (voorbeeld) € 1.000 kost en er (voorbeeld) € 1.100 aan geld is, krijgt u/de erven € 100 uitgekeerd.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 08:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er staat ook dat die Vereniging, TOT MEERDERE ZEKERHEID, van zichzelf dus dat zij de aangegane verplichtingen kan nakomen, die verzekering zal afsluiten. En als er wat overblijft krijgt de contractant dat OOK.

Eerst moet nagegaan worden wat voor verplichtingen die vereniging is aangegaan tov uw vader. Dat zij daarvoor een verzekering afgesloten hebben, is subsidiair.

Dat het bedrag omgerekend wordt naar euro's is niet relevant, noch de rente, noch de inflatie.

Misschien kunt u een verwijzing geven naar die polis of naar dat contract?

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 10:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ferrydv,

Er staat 'gewoon' dat de verzekeringsmaatschappij zich indekt voor het uit te keren bedrag dat op de polis vermeld staat.
Je krijgt dus gewoon het verzekerde bedrag - guldens omgerekend in euro's - uitbetaald.
Duidelijk?

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Dat staat er dus niet.

Er staat dat die vereniging zich ter meerdere zekerheid indekt bij een verzekeringsmaatschappij, zodat die vereniging de verplichtingen kan nakomen.

De vader van de Ts heeft geen verzekering afgesloten, maar die vereniging.

De vraag is dus: wat voor verplichtingen? De (totale) uitvaartkosten?

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 10:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1,

Dacht dat het de bedoeling was om het voor TS eenvoudig en duidelijk te houden.
Wil dus liever geen discussie aangaan.

-Je sluit een begrafenispolis af voor een bedrag in guldens.
-Dat bedrag krijg je uitbetaald bij overlijden van de in die polis genoemde persoon
-Die 'vereniging' heeft zichzelf ingedekt, maar daar heeft de begunstigde verder niets mee van doen.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Ik ga zeker geen discussie aan. De Ts wil weten wat de betekenis is van wat er staat.

Zijn vader was lid van een uitvaartvereniging. Zijn vader heeft geen verzekering afgesloten. Dat heeft die vereniging gedaan, zodat die vereniging aangegane verplichtingen kan nakomen. De vereniging is de verzekeringnemer en die heeft een verzekering afgesloten op het leven van de vader. Zodat zij zeker te weten de verplichtingen kunnen nakomen.

In principe heeft de vader cq. de Ts niets met die verzekering van doen.

In de verenigingsbepalingen moet staan welke verplichtingen die vereniging heeft tov het lid, de vader, tav de uitvaart.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2015 om 11:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals tijger1 het schets had ik het niet bekeken, maar dat lijkt mij wel te kloppen. Maar dan zou die uitvaartvereniging nog wel moeten bestaan.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn nog steeds verschillende uitvaartverenigingen. Als lid betaal je een bijdrage aan de vereniging, waartegen die vereniging een aantal verplichtingen op zich neemt, bijvoorbeeld geheel if gedeeltelijk de uitvasrt verzorgen.

Om financiele problemen te voorkomen sluit zo'n vereniging dan een verzekering op het leven van dat lid als extra zekerheid en ook omdat bij een voortijdig overlijden dat lid nog niet veel heeft bijgedragen aan de vereniging.

Van belang is dus wat de toezeggingen zijn van die vereniging, en natuurlijk ook of die mog bestaat.

De uitkering van die verzekering komt in eerste instantie die vereniging toe.

fe
door ferrydv - Feb 21, 2015 om 13:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen dank voor jullie reactie.

Waarom ik dit vroeg is ook naar aanleiding van een aflevering van de belbus en daar was ook sprake van een oude uitvaartverzekering die een vele malen hoger bedrag gaf dan op de polis stond.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/verzekeraar-stuurt-drie-berekeningen-voor-vergoeding-uitvaart/speel/1/?vHash=c749c73j

Het gekke is dat mijn vader dus ook een uitvaartverzekering had en deze vereniging bestaat nog steeds. Hoe kan het dan dat de verzekering in de aflevering veel hoger uitkeert dan nu bij mij het geval is wij krijgen voor de 450 gulden maar 204 euro.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk (o.a.) eens hier.

Uitzending gaf aanleiding tot veel onduidelijkheid.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die uitzending was grote onzin om zo maar te zeggen. Die polis van 300 gulden van de Centrale keert ook echt maar 300 gulden uit als die mevrouw komt te overlijden, uiteraard omgerekend in euro's.

Die mevrouw had daarnaast nog een aantal andere polissen met winstdeling. Zo kwam dat idiote bedrag in de uitzending terecht. Heel onzorgvuldig.

Daar zijn hier heel veel vragen over gekomen en ook die verzekeringsmaatschappij werd uitgebreid bevraagd.

Zij hebben hier nog geantwoord met die toelichting die ik al vermeld heb.

Als u vader zelf een sommen uitvaarverzekering heeft afgesloten, die niet winstdelend is, met een verzekerde som van 450 gulden is de uitkering die zij gedaan hebben correct.

Dat laat onverlet eventuele toezeggingen van die vereniging, maar daar kan ik niet over oordelen.