ma
door martijnfc Jun 11, 2015 om 18:01
Geldzaken & recht

Dakisolatie voor de VVE?

Beste lezers,
Ik woon in een appartement in een blok van 24 woningen, er is een actieve VVE met een professionele beheerder.
Volgend jaar wordt het plat dak vervangen, die kosten zijn uiteraard voor iedereen maar geldt dat ook voor de isolatie? Alleen de bewoners op de bovenste etages profiteren daarvan.
De beheerder beweert van niet maar ik denk van wel....wat denkt u?

12152 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2015 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het betreft gemeenschappelijke bouwdelen, dus ja.
Lees eventueel ook nog e.e.a. klik hier door.

ma
door martijnfc - Jun 11, 2015 om 18:29
49 Antwoorden / 29 Vragen

De gestuurde link geeft geen enkel antwoordt op mijn vraag...
Bouwkundige voorzieningen zijn voor de vereniging, isolatie echter is niet perse noodzakelijk.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2015 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u de link toch niet goed gelezen, want er moet een besluit zijn van de VvE.

Ik denk dat de isolatie ook slecht een gering deel zal uitmaken van de kosten.

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2015 om 18:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat dan in de 3e alinea onder de foto?
Wat staat in het besluit dat door de VvE - waar u lid van bent - is genomen?

ho
door hopetobehelping - Jun 11, 2015 om 19:19
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste martijnfc,

er is door de VVE een besluit genomen om het dak te vervangen en het te isoleren.
Dat zal gebeurd zijn tijdens een algemene ledenvergadering.
Het besluit is met een meerderheid van stemmen genomen.
De isolatie zal onder het dak en boven het plafond van de bovenste bewoners komen te zitten en daarmee is het dus rekening VVE.

Als u beschikt over blokverwarming heeft u daar al een voordeel. Het zal betekenen dat er in totaal minder gestookt hoeft te worden (vooral door de bovenste verdiepingen uiteraard). Bij blokverwarming is altijd een bepaald percentage (rond de 35%) dat volgens een bepaalde verdeelsleutel naar alle bewoners wordt omgeslagen. Dat is dan in ieder geval al een voordeel voor u.

door 1953 - Jun 11, 2015 om 19:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De VvE is verantwoordelijk voor de opstal, dus ook de dakbedekking.

Een gezonde VvE kan vanuit de reservering grootonderhoud putten om de dakbedekking te doen herstellen. Let wel dat de algemene ledenvergadering toestemming heeft gegeven voor onderhoud aan de dakbedekking.

Een VvE die aan de bel trekt om eenmalige extra bijdrage per VvE-lid, is geen gezonde VvE en men kan het bestuur mogelijk bestuursaansprakelijkheid van toepassing voor wanbeleid c.q. nalatigheid. Dan is de kas voor grootonderhoud onvoldoende (wettelijk) gevuld.

Is er een vrij recente MJOP binnen uw VvE?

uwjurist
door uwjurist - Jun 11, 2015 om 19:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De akte en het reglement bepalen onder meer welke eigenaar waaraan voor welk deel moet meebetalen. Het is zeer waarschijnlijk dat meebetaald moet worden aan deze isolatie, maar dit moet wel door conform de regels in akte en reglement een vergadering uit te schrijven en in die vergadering besluiten te nemen.
Als u het er niet mee eens bent, kunt u binnen een zeer korte termijn naar de kantonrechter met het verzoek het besluit te laten vernietigen. Namelijk binnen een maand nadat u van het besluit had kunnen weten (dan moet het verzoekschrift binnen zijn bij de rechtbank!). Dus als u bij de ALV bent geweest, binnen een na de datum van die vergadering. Dan wel bijv. binnen genoemde termijn tellend vanaf de datum de dag na verzending van het verslag aan de leden.
De rechter zal beoordelen of het besluit van de ALV (Algemene Leden Vergadering) van de VvE inhoudelijk onredelijk is (dat lijkt mij dus niet op het eerste oog) en dus vernietigd moet worden of niet.. Daarvoor moeten stukken met volledige motivering en onderbouwing worden opgesteld. Gezien de behoorlijke tijd die daarmee gemoeid is, raad ik u aan z.s.m. z.s.m. een jurist in te schakelen.
Ik lees overigens nergens dat u om een extra bijdrage gevraagd bent zoals hierboven als optie geopperd wordt.

uwjurist
door uwjurist - Jun 11, 2015 om 19:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ingaand op wat al dan niet noodzakelijk is, het is niet meer van deze tijd om bij een dergelijke renovatie niet te isoleren. En verder zijn er talloze verdeelsleutels in aktes die er ook geen rekening mee houden dat een bewoner op de begane grond geen gebruik hoeft te maken van bijv. een lift of een intercomsysteem, daar wel aan mee moet betalen. En als u op de begane grond woont en er iets mis is met de fundering en de ALV besluit tot reparatie en tevens ineens isolatie, zult u denk ik de laatste zijn die tegenstemt. Dat en nog veel meer zou ik als VvE in een procedure opvoeren.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

valerius-2
door valerius-2 - Jun 11, 2015 om 20:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U gedachte zijn juist.

ma
door martijnfc - Jun 11, 2015 om 21:10
49 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb informatie gekregen van de VVE balie van Den Haag, zij geven algemene informatie over VVE's. Daar is mij verteld dat de dakbedekking een bouwkundige ingreep is, dus voor de VVE. De isolatie is een verduurzaming, deze kosten zijn voor de bewoners onder het dak.
De splitsingsakte is uit 1977, de appartementen uit 1933. Er is een recente MJOP en -bijna- voldoende in kas voor de dakbedekking.

Er is nog geen besluit genomen, die volgt volgend jaar.
De VVE dient alleen te beslissen over bouwkundige ingrepen.
Ik heb isolatie aangebracht in mijn kruipruimte, geen ander verenigingslid heeft daaraan meebetaald!

door 1953 - Jun 12, 2015 om 00:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=martijnfc schreef op donderdag 11 jun 2015, 21:10]Ik heb informatie gekregen van de VVE balie van Den Haag, zij geven algemene informatie over VVE's. Daar is mij verteld dat de dakbedekking een bouwkundige ingreep is, dus voor de VVE. De isolatie is een verduurzaming, deze kosten zijn voor de bewoners onder het dak.
De splitsingsakte is uit 1977, de appartementen uit 1933. Er is een recente MJOP en -bijna- voldoende in kas voor de dakbedekking.

Er is nog geen besluit genomen, die volgt volgend jaar.
De VVE dient alleen te beslissen over bouwkundige ingrepen.
Ik heb isolatie aangebracht in mijn kruipruimte, geen ander verenigingslid heeft daaraan meebetaald!

Dus geen gezonde VvE! Krap bij kas, reservering grootonderhoud moet beter, is wettelijk vastgelegd. Aan de hand van het MJOP moet de reservering grootonderhoud toch wel worden aangepast, om in de toekomst niet voor enig verrassing te komen qua extra kosten, die eenmalig op de VvE-leden worden verhaald.

uwjurist
door uwjurist - Jun 12, 2015 om 08:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=martijnfc schreef op donderdag 11 jun 2015, 21:10].... De splitsingsakte is uit 1977, de appartementen uit 1933. .....
Ik heb isolatie aangebracht in mijn kruipruimte, geen ander verenigingslid heeft daaraan meebetaald!
Dat de akte uit 1977 is zegt niets, u moet citeren wat daar staat. Mocht u het model(splitsings)reglement bedoelen, daarvan kan ik alleen de versies uit 1972 en 1973 (als we het over de jaren 70 hebben).
Hebt u isolatie van alle kruipruimtes destijds wel aangekaart bij de VvE? Zo nee, dan is het niet meer dan logisch dat de VvE niet meebetaalde. Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de argumentatie. Die zou u dan nu misschienaan de VvE kunnen tegenwerpen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ka
door kassaop1 - Jun 13, 2015 om 04:07
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 11 jun 2015, 19:39]... Dus als u bij de ALV bent geweest, binnen een na de datum van die vergadering. Dan wel bijv. binnen genoemde termijn tellend vanaf de datum de dag na verzending van het verslag aan de leden. ....

Ik zou zeggen: lees dat thuis nog eens rustig door.

agent327
door agent327 - Jun 13, 2015 om 12:16
24 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet natuurlijk wel kijken naar de huidige situatie. Is het dak nu geïsoleerd, dan is het niet meer dan normaal dat de kosten voor de vereniging zijn als die isolatie vervangen wordt. Ligt er geen isolatie, wat mij sterk lijkt, dan zou je bewoners individueel de optie kunnen geven om isolatie aan te schaffen. Probleem daarbij is natuurlijk wel dat ze het allemaal moeten doen of helemaal niet. Je kan overigens een nieuwe dakbedekking aanbrengen over de bestaande isolatie heen als die er is. Als je moet betalen voor nieuwe isolatie kan je er dus ook voor kiezen om de oude te laten liggen.

ka
door kassaop1 - Jun 14, 2015 om 19:11
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=martijnfc schreef op donderdag 11 jun 2015, 18:01]
Volgend jaar wordt het plat dak vervangen, die kosten zijn uiteraard voor iedereen maar geldt dat ook voor de isolatie? Alleen de bewoners op de bovenste etages profiteren daarvan.
De beheerder beweert van niet maar ik denk van wel....wat denkt u?
Ik vind dat de beheerder gelijk heeft.
U profiteert er namelijk van dat uw bovenburen flink stoken, zodat u niet al te veel warmte kwijt raakt naar de woning boven u. Is dat dan een eerlijke situatie? En als er vloer-isolatie wordt gelegd is dat zeker alleen voor de onderste verdieping? Strict genomen zijn uw bovenburen uw isolatie en zouden zij u daar dan kosten voor in rekening mogen brengen?
Het onderhoud van gehele gebouw en de verbeteringen daaraan zijn wat mij betreft voor de VVE, maar dat is vast allemaal vastgelegd in een overzicht.

door 1953 - Jun 14, 2015 om 19:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=kassaop1 schreef op zondag 14 jun 2015, 19:11][quote=martijnfc schreef op donderdag 11 jun 2015, 18:01]
Volgend jaar wordt het plat dak vervangen, die kosten zijn uiteraard voor iedereen maar geldt dat ook voor de isolatie? Alleen de bewoners op de bovenste etages profiteren daarvan.
De beheerder beweert van niet maar ik denk van wel....wat denkt u?
Ik vind dat de beheerder gelijk heeft.
U profiteert er namelijk van dat uw bovenburen flink stoken, zodat u niet al te veel warmte kwijt raakt naar de woning boven u. Is dat dan een eerlijke situatie? En als er vloer-isolatie wordt gelegd is dat zeker alleen voor de onderste verdieping? Strict genomen zijn uw bovenburen uw isolatie en zouden zij u daar dan kosten voor in rekening mogen brengen?
Het onderhoud van gehele gebouw en de verbeteringen daaraan zijn wat mij betreft voor de VVE, maar dat is vast allemaal vastgelegd in een overzicht.

Bij onze VvE is iedereen gelijkgesteld, dus geen onderscheid in iemand met het appartementsrecht op de eerste etage noch de vijfde etage en ook niet of het 2 dan 3 kamers heeft. Het onderhoud op de vijfde etage vergt soms wat meer onderhoud, geen overdekte luifel boven de galerij, weersbeïnvloeding.