ma
door marieke123 Mar 4, 2015 om 18:52
Geldzaken & recht

Dubbele huur: geen huurtoeslag?!

Beste allemaal,

Ik ga een nieuwe woning huren, waar ik natuurlijk ten eerste hartstikke blij mee ben.
Toch voel ik mij opgelicht. Ik heb pas afgelopen maandag 2/3 gehoord dat ik de woning mag huren bij De Key. Ik wist toen nog niet per wanneer, en dat konden zij mij ook niet vertellen, wat ik al aardig onbeschoft vind. Ik wilde dit met name weten omdat ik een maand opzegtermijn heb en wilde weten of ik mijn huidige huur al kan en moest opzeggen!

Vervolgens krijg ik pas vandaag 4/3 om 18:00u een mail: of ik 6/3 om 15:00 even het contact kan tekenen en 740 euro afrekenen. Dit is inderdaad de huurprijs minus 6 dagen, maar ik vind het heel erg onbeschoft dat ik zo snel moet komen tekenen, omdat:
1. Ik met een dubbele huur zit terwijl ik bínnen De Key verhuis en zij mij niet tegemoet willen komen met een latere huuringang.
2. de huidige huurder de sleutels ook 6-3 inlevert, wat betekent dat er nauwelijks tijd is voor hen voor een check.
3. Ik geen informatie heb gekregen over de huuringangsdatum
4. Geen tijd heb alle benodigde documenten (+ het geld) zo snel bij elkaar te krijgen binnen 1,5 dag.
5. Ik geen dubbele huurtoeslag krijg, en wel bijna de volle mik huur betaal aan De Key.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een studentenwoning. Ik vind het belachelijk dat ik zo slecht geïnformeerd word en dat er zo weinig tegemoetkomingen zijn aan studenten (en gewone huurders).

Wat vindt u? Heeft het zin hier werk van te maken?
Alvast bedankt.

18078 18 Rapporteer

getty
door getty - Mar 4, 2015 om 19:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tja, take it or leave it. Zo te lezen zitten er geen juridische mankementen in het voorstel. Ja het is snel, maar daar zijn mensen juist vaak blij mee. U kunt inderdaad maar voor 1 woning de huurtoeslag krijgen. Ik raad u aan dit dan voor de duurste woning aan te vragen, maar de maximale huurgrens voor de toeslag is €710, weet u wel zeker dat u huurtoeslag voor deze woning krijgt?

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2015 om 19:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om te beginnen, je gebruik 'onbeschoft' verkeerd...

Enne, 740 euro is de huur minus zes dagen zeg je, dus de maandhuur is bijna 920 euro? Voor een studentenwoning?

Natuurlijk heeft het geen zin hier werk van te maken, waar wil je werk van maken dan? Als jij 'm niet huurt zal iemand anders 'm wel willen huren, dus niet vreemd dat de huur zo snel ingaat.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt natuurlijk al sowieso geen huurtoeslag als u € 740 moet betalen voor een maand huur min 6 dagen.

En twee keer onbeschoft, opgelicht en ook nog belachelijk. U gebruikt wel grote woorden.

Had u zich niet beter moeten laten informeren toen u zich inschreef voor ern andere woning over de te verwachten gang van zaken?

ma
door marieke123 - Mar 4, 2015 om 19:13
9 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor uw snelle reacties.
Ik krijg wel huurtoeslag want de woning kost 850 incl. servicekosten en stookkosten, waarvan nog een deel afgaat zodat je precies op 710,69 uitkomt (dat kienen ze wel uit hoor).
Ik blijf er verder zeker bij dat ik het onbeschoft vind dat alles in hun voordeel naar hun hand gezet wordt, en er andersom geen mogelijkheden zijn. Zo kon ik mijn huur alleen opzeggen op dagen dat het hen uitkwam (na min. 1 maand).
Verder heeft u wel gelijk dat als ik het aanbod niet aanneem, natuurlijk alleen mijzelf er maar me heb! Het wordt een dure maand.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens hun voorwaarden kunt u op elke werkdag met een maand opzeggen, alleen moet de laatste dag een werkdag zijn

En op dubbele kosten zit iedereen die verhuist.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die benodigde documenten, staan in hun voorwaarden, had u dus van te voren kunnen regelen.

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2015 om 19:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iedereen die gaat verhuizen zit minimaal 1 maand met dubbele huur. Verhuizen kost geld, zo zit dat. Een studentenwoning? Hoe oud ben je dan?

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wellicht kunt u ook nog vragen of uw huidige woning eerder verhuurd kan worden, zodat u minder lang dubbel hoeft te betalen.

ho
door hopetobehelping - Mar 4, 2015 om 19:41
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste marieke123,

u staat voor een voldongen feit. U accepteert uw nieuwe woning wel of niet.
Kan me uw gevoel wel voorstellen en vind ook dat men dit vanuit 'De Key' wel anders kan doen.
Men weet dat het voor u 'stikken of slikken' is en daar handelt men blijkbaar naar.
Wat u nog kunt doen is ze bellen (op rustige toon uiteraard :-) ) en ze uw verhaal (dubbele huur, korte termijn) voorleggen, wellicht dat er dan nog iets in uw voordeel uitrolt.

De periode dat u dubbele huur betaalt kunt u wellicht gebruiken om iets meer tijd te nemen om uw nieuwe woning in te richten (behangen/verven) naar uw wensen.
Verder gefeliciteerd met uw nieuwe woning en veel woonplezier toegewenst.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2015 om 19:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is (ervaring) normaal dat je één maand in je "oude" huis woont en in je "nieuwe" huis klust Du logischerwijze: dubbele huur. Eenvoudiger is het niet. Bovendien heb je een opzegtermijn van je "oude huis" van één maand, dus kort en goed, je hebt altijd een maand dubbele huur. En huursubsidie is voor één adres, simpel. Verder zou ik eens gogelen wat "oplichting" betekend, en ook wat "smaad" kan kosten.

ma
door marieke123 - Mar 4, 2015 om 19:45
9 Antwoorden / 4 Vragen

@Carola.83: wat doet het er toe wat mijn leeftijd is?

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2015 om 19:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=marieke123 schreef op woensdag 4 mrt 2015, 19:45]@Carola.83: wat doet het er toe wat mijn leeftijd is?

Vanwege de huurtoeslag. Je hebt het over een studentenwoning, dus neem ik aan dat je jong bent?

ma
door marieke123 - Mar 4, 2015 om 19:49
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben ouder dan 21

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2015 om 23:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zitten (voor mij) een paar vreemde opmerkingen tussen, zoals dat je altijd een extra maand huur moet betalen. Is allang niet meer zo. Als men normaal een datum van verhuizen weet kun je tussentijds verhuizen en de rest van de openstaande huur terugverwachten. Alleen, in dit geval is er totaal geen keus en, al is de TS studente, dit ook voor haar zou moeten gelden maar....geen tijd, spatie, dus betalen. Vind het een vreemde actie van de Key, zoiets als stikken of slikken.

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2015 om 23:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eat is daar voor vreemds aan? De Ts heeft zich opgegeven voor een andere woning, maar dat betekent niet dat ze zelf al de huur kan opzeggen. Nu is er een woning beschikbaar en die moet zij binnen een paar dagen accepteren, dus pas nu kan zij haar woning opzeggen. Toch volkomen logisch?

Ze kan hooguit tegen de verhuurder zeggen dat haar woning eerder vrijkomt, dus dan vragen om een restitutie.

Maar als ze tegen de huisbaas ook begint met : onbeschoft, belachelijk en oplichting, gaat daar de hoorn op de haak.

door 1953 - Mar 5, 2015 om 03:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U moet zwart op wit als huurder, contractant, de schriftelijke huurovereenkomst door beide partijen ondertekend hebben met daarin o.a. vermeldend de aanvang van de huurovereenkomst, adres van het gehuurde object.

Tot die tijd kunt u geen huurtoeslag aanvragen voor het nieuwe gehuurde object.

U hebt ook de nieuwe huurovereenkomst nodig om uw huidige adres bij uw gemeente te doen wijzigen naar het nieuwe adres. Vraag even bij de gemeente ook of de vorige bewoner(s) zijn uitgeschreven op het nieuwe adres.

me
door mein33 - Mar 5, 2015 om 10:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marieke123,

Feitelijk ligt het allemaal heel erg simpel.
U huurt de woning waarin u nu woont en daar moet huur voor betaald worden.
De huurbetaling voor deze woning loopt door tot de datum dat u de huur opzegt en de sleutel inlevert.
Tevens ontvangt u voor deze woning huurtoeslag.

U huurt vervolgens, op geheel vrijwillige basis, een tweede woning en ook daar moet uiteraard huur voor betaald worden en die huurderslasten komen, zoals gebruikelijk, voor rekening van de (nieuwe) huurder vanaf het moment dat het huurcontract ingaat.

Er blijft u niets anders over dan het huurcontract van uw huidige woning zo snel als mogelijk te beëindigen en voor de nieuwe woning huursubsidie aan te vragen.

U heeft, wel overwogen, de nieuwe woning geaccepteerd en moet net als ieder andere huurder tijdelijk voor twee woningen de huur betalen en het is helemaal terecht dat u de "volle mik" huur voor beide woningen moet betalen.

U bent niet opgelicht, bent niet onbeschoft behandeld, heeft geen recht op een tegemoetkoming en dat u student bent is in dit geval niet relevant.