ch
door chico_hq Nov 27, 2014 om 12:54
Vakantie & reizen

Editie Enigma

Mijn moeder heeft een telefoontje gehad van editie enigma. Ze is er in getrapt en accoord gegaan met het gratis nr. in het gesprek is aangegeven dat het boekje 9.40 per maand gaat kosten. (wel heel onduidelijk)
Nu heeft ze het boekje gekregen in oktober en op 13 oktober met editie enigma gebeld dat ze er verder geen meer wil ontvangen.

8 november ontving ze het tweede boekje, met de factuur. Ze schrok en belde me op met wat te doen. Ze heeft gemaild met enigma en kreeg standaard antwoorden. ze hadden opzegging ontvangen met ingang van 8 november en na 8 mei zou ze geen nummer meer ontvangen.
Duidelijk in haar mail aangegeven dat ze eerder maar weer het zelfde antwoord nog een derde mail met de vraag of ze wel lezen maar nee hoor weer het zelfde antwoord. Toen heeft ze gebeld en is haar een kwartaal abonnement opgedrongen... dan zou het goedkoper zijn voor haar. Ze moest wel binnen 7 dagen betalen wat ze niet kon.

Toen we daags daarna bij mijn moeder waren vertelde ze het verhaal en heb ik gezegt niet te betalen ik heb de correspondentie overgenomen.

Men zegt tegen mij heeft u bewijs van opzegging... nee ze heeft geen mail ontvangen??

Dan is er niet opgezegt en zit ze eraan vast tot 8 mei... Dat werd me door de telefoon verteld.

Toen heb ik een mail gestuurd en aangegeven dat wat ze doen niet mag een proef nummer over laten gaan in een half jaar contract. (van Dam) Nee zeggen ze dat is geen proefnummer maar een gratis exemplaar.

Ze krijgt de rekening pas 8 november en niet 10 oktober.. tja zo doen we dat.

De rekening geeft aan dat ze 71,68 moet betalen. Er staat een losse BTW betaling bij . en totaal van 7 nummers zou zijn excl. BTW 67,02 en incl. 71,68.

Weer gebeld zegt men dat zijn de factuur kosten.. Maar die staan nergens op de factuur... vreemd... oh ja als ze voor 17 november zou betalen zou ze 68,30 moeten betalen maar dat is mijn inziens nog altijd duurder dan 7 x 9.40 daarnaast dacht mijn moeder dat ze 1 nummer gratis kreeg en dus maar 6 hoeft te betalen...

Wat kan ik hier nu nog aan doen...

Gewoon niet betalen?
en straks met een incasso aan het stoeien gaan.

Wat is jullie advies.
De colportage wet en de wet van Dam zijn duidelijk. Ik heb het idee dat beide hier van toepassing zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.
Esther

1451 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2014 om 12:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo chico_hq,

Hier zijn al vele vragen over gesteld; kijk/lees maar eens hier.

Met vr.gr.

ch
door chico_hq - Nov 27, 2014 om 13:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 27 nov 2014, 12:59]Hallo chico_hq,

Hier zijn al vele vragen over gesteld; kijk/lees maar eens hier.

Met vr.gr.

Helaas geen recente uitspraken meer..

ik wordt niet goed van ze zit alweer de hele ochtend te mailen..

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2014 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@chico_hq,

Misschien heb je hier nog iets aan.

Suc6

ch
door chico_hq - Nov 27, 2014 om 13:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Thx die brief heb ik al gebruikt maar die vegen ze van tafel...ze zeggen dat het geen wet van dam is omdat het een gratis exemplaar is... ja duhhh we weten wel beter toch...

zoekster
door zoekster - Nov 27, 2014 om 17:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als het geen proefperiode is, dan is het in ieder geval overeenkomst op afstand. Er moet uw moeder dan nadrukkelijk bij zijn verteld dat er een herroepingsrecht (bedenktijd) is van 14 dagen.

Dat is, als de overeenkomst na 13 juni 2014 is afgesloten. Als de overeenkomst voor 13 juni 2014 is afgesloten is dat 7 werkdagen.

Als ze dat niet hebben verteld dan heeft uw moeder nog steeds het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dus zeg dat uw moeder nooit op het herroepingsrecht is gewezen. Houd dat gewoon vol. Dan moeten zij maar bewijzen dat ze dat wel hebben gedaan.

me
door mensjemensje - Dec 15, 2014 om 02:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben helaas ook op 1 september gebeld en normaal wimpel ik die telefoontjes altijd direct af, maar door mijn depressie lukte en de agressieve aanhoudende manier van de vrouw aan de andere kant van de lijn, lukte me dat toen niet.
En inderdaad, ik ben ook gelokt met een gratis exemplaar
Ik ben aan het zoeken geweest op internet en heb de volgende linken gevonden:

https://www.consuwijzer.nl/thema/wet-oneerlijke-handelspraktijken

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/vraag-en-antwoord/wat-doet-de-overheid-tegen-oneerlijke-handelspraktijken.html

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/Boek6/Titel3/afdeling3a/geldigheidsdatum_15-12-

Hierin staat onder andere, dat een agressieve aanhoudende vorm van verkoop niet mag en dus niet rechtsgeldig is. Dit ook naar Editie Enigma gemaild, maar daar hebben ze geen boodschap aan. Mijn laatste poging die ik gedaan heb om te proberen ze tot inzicht te doen komen, dat zij fout bezig zijn, is dat ik een link op heb gestuurd, waarin duidelijk staat, dat na 13 juni 2014 er een schriftelijke bevestiging nodig is. Verwacht maandag een mail terug. Al denk ik dat ze nog niet op zullen geven. Begin beetje de zenuwen te krijgen van dit bedrijf en kan een incassobureau er niet bij gebruiken, maar heb überhaupt het geld niet eens om hun te betalen. Dus vrees dat er niets anders op zit, dan voet bij stuk houden. Zij hebben geen recht op uw en mijn geld.

Hier de link aangaande de schriftelijke bevestiging, ff doorscrollen naar telefonische verkoop.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/consument-en-recht

https://www.consuwijzer.nl/thema/consument-is-kampioen

ma
door malhy2 - Dec 15, 2014 om 03:12
309 Antwoorden / 13 Vragen

Advies,

Niet betalen.
Nog 1 keer contact opnemen en duidelijk uitleggen dat U toekomstige zendingen niet meer retour stuurt maar houd en beschouwd als een gift.

Vertel direct erbij dat U incasso buro's zult negeren en NOOIT zult betalen omdat er geen overeenkomst is getekend.

Zodra U een brief krijgt van intrasurance oid direct contact opnemen met dat buro e vertellen dat u NOOIT zult betalen omdat er geen overeenkomst is.

Het houd dan na verloop van tijd op.
Ik spreek uit revaring.

Gr Ed

me
door mensjemensje - Dec 15, 2014 om 15:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nog wat aanvullende informatie.
Ik kwam op een andere site, volgens mij de Radar site een telefoonnummer tegen, met ervaringen van mensen, die naar dit nummer gebeld hebben en waarbij het probleem opgelost was.
Ik ga dit nu ook proberen.
Ik heb net gebeld en kreeg een vrouw aan de lijn. Zij stond me netjes te woord en gaf aan, dat ik hiervoor bij haar man moest zijn. Het telefoonnummer staat al op internet, dus neem aan dat het geen probleem is, dat ik dat ook hier neerzet en ik zie nu ook, dat het emailadres ook al op internet staat, dus bij deze ook het emailadres. Ben@focusontargets.nl / 0620398908
Ik zal laten weten hoe het afloopt.

me
door mensjemensje - Dec 16, 2014 om 15:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, bellen/mailen naar Ben van den Nieuwenhof werkt dus echt.
Wat ik heb kunnen achterhalen, is hij de directeur van Editie Enigma en mijn veronderstelling is, dat als je hem persoonlijk mailt met de mededeling dat Editie Enigma onrechtmatig bezig is, dat het hem dan toch te heet onder te voeten wordt.
Daarnaast heb ik ook via consuwijzer diverse klachten ingediend, oa:
- overtreding met oneerlijke handelspraktijken
- overtreden van de regels met betrekking tot de belkosten (30 cnt per minuut is niet

Iedereen die er nu nog mee te maken heeft: klacht indienen via consuwijzer, zij sturen de klacht op hun beurt door aan autoriteit consument en markt (ACM). Als ze daar dan voldoende klachten binnenkrijgen, dan kunnen ze bij ACM aan de slag met die klachten.
En daarnaast dus bellen mailen naar Ben van den Nieuwenhof.