Einde fabrieksgarantie?
Hallo,
Mijn auto is 29 april 2012 2 jaar geworden. Nu nog geen 2 weken later heb ik ernstige electronische problemen aan mijn auto.
Jullie raden het al. De dealer zegt de fabrieks/importeursgarantie is afgelopen. U moet zelf voor de reparatiekosten opdraaien.
Ik weet dat er zoiets is als verwachte levensduur.
Weet iemand of ik in dit geval zelf voor de kosten op moet draaien?.
Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.
Groetjes, Cor
De fabrikant en verkopende partij kunnen in plaats van een garantie ook een verwachte levensduur opgeven. De regels daarvan vallen onder de garantieregels.
Echter bestaat in de wetgeving geen regel dat een product gedurende de verwachte levensduur probleemloos moet functioneren. Behalve als de fabrikant of verkopende partij dat specifiek hebben opgegeven.
Is de garantie verstreken, dan heb je geen recht meer op garantie, behalve als de verkopende partij of fabrikant op wat voor manier dan ook uitspraken gedaan hebben die dat tegenspreken.
ikbenik schreef op zaterdag 12 mei 2012, 09:22: De fabrikant en verkopende partij kunnen in plaats van een garantie ook een verwachte levensduur opgeven. De regels daarvan vallen onder de garantieregels.
Echter bestaat in de wetgeving geen regel dat een product gedurende de verwachte levensduur probleemloos moet functioneren. Behalve als de fabrikant of verkopende partij dat specifiek hebben opgegeven.
Wat vertel jij een onzin zeg. Als je binnen 2 jaar al ernstige elektronische problemen hebt met je auto, kan er ook sprake zijn van een verborgen gebrek.
Je mag van een auto verwachten dat deze problemen niet zo snel optreden.
edwin169 schreef op zaterdag 12 mei 2012, 10:23:
Je mag van een auto verwachten dat deze problemen niet zo snel optreden.
Waar staat dat dan wel?
Vaak hoor je dat een probleem niet op hoort te treden, maar de enige die dat kan aangeven is de fabrikant en verkopende partij. Dat zijn de garantieregels, oftewel dat men bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluit. Volgens de wetgeving kan alleen de fabrikant en verkopende partij dergelijke uitspraken doen.
Wat een onzin zeg (of het nu wel of niet de wet is), dus als die fabrikant niet expliciet aangeeft dat er na 2 jaar geen elektronisch probleem voordoet is die fabrikant gedekt? Terwijl je een auto koopt waarvan je verwacht dat die wel langer mee gaat.
Het zou zo moeten werken (volgens mij dat ook zo): als ze aangeven dat die auto zonder problemen 5 jaar (ik noem maar wat) meegaat, dan gaat dat op voor alle onderdelen, behalve als ze iets expliciet uitsluiten (bijvoorbeeld de ruitenwissers). Ronduit belachelijk dat een auto van net iets meer dan 2 jaar oud ernstige elektronische problemen heeft en de dealer/fabrikant daar mee weg komt.
diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 10:50: Wat een onzin zeg (of het nu wel of niet de wet is), dus als die fabrikant niet expliciet aangeeft dat er na 2 jaar geen elektronisch probleem voordoet is die fabrikant gedekt? Terwijl je een auto koopt waarvan je verwacht dat die wel langer mee gaat.
diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 10:50:Wie zegt dat een auto zonder problemen 5 jaar mee moet gaan?
Het zou zo moeten werken (volgens mij dat ook zo): als ze aangeven dat die auto zonder problemen 5 jaar (ik noem maar wat) meegaat, dan gaat dat op voor alle onderdelen, behalve als ze iets expliciet uitsluiten (bijvoorbeeld de ruitenwissers).
Kijk, de wetgeving kijkt naar de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
De verwachting van een product is gebaseerd opuitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
Het is zo simpel.
Alleen zijn veel consumentenorganisaties het niet eens met de relatieve korte garantieperiodes en zij willen dat de garantieperiodes worden afgeschaft en geven zelf aan hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan. Veel mensen gaan van die uitspraken uit, waardoor men de uitspraken van de fabrikanten en verkopende partijen belachelijk laag vinden. Alleen mogen en kunnen op de uitspraken van die consumentenorganisaties geen rechten ontleent worden.
Ook rechters dienen aan de lettertjes van de wet te houden, waardoor zij hun eigen mening ook niet mogen geven omtrent de verwachting van een product.
Een rechter kan dus niet zeggen: "Ik vind dat een auto vijf jaar probleemloos mee moet gaan." Hij kan wel de uitspraken van fabrikant en verkopende partij conform de wetgeving zijn gemaakt.
Helaas zijn er ook veel mensen die de aansprakelijkheid van de verkopende partij omtrent non-conformiteit vertalen in die periode waarin een product probleemloos mee dient te gaan. Dat is dus onjuist.
ikbenik schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:04: ...Wie zegt dat een auto zonder problemen 5 jaar mee moet gaan?Dat zeg ik ;-) Kijk, ik begrijp je punt helemaal en je zal ook gelijk hebben. Waar het mij om gaat (en dus ook de consumenten organisaties), je koopt iets voor veel geld en je verwacht dan dat zonder problemen een bepaalde tijd mee gaat. Ik ben van mening dat je van een auto kan verwachten dat deze zonder grote, ernstige problemen de eerste 5 jaar doorkomt (onderdelen die slijten en waarvan dat is aangegeven is een ander verhaal). Ik weet dat de praktijk helaas ander is.
...
diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:09:Dat zeg ik ;-) Kijk, ik begrijp je punt helemaal en je zal ook gelijk hebben. Waar het mij om gaat (en dus ook de consumenten organisaties), je koopt iets voor veel geld en je verwacht dan dat zonder problemen een bepaalde tijd mee gaat.
Dat het veel geld is, ben ik met je eens. Dat je eigenlijk verwacht dat je dan een x tijd geen problemen zult hebben, ben ik ook met je eens.
Echter is het zo dat de verwachting gebaseerd is op de uitspraken van fabrikant en winkelier.
En aangezien consumentenorganisaties een totaal andere visie hebben, geven zij hun eigen mening. Mag. Maar als mensen aan die uitspraken hun verwachting gaan baseren, krijg je wrijvingen in de praktijk als de fabrikant en verkopende partij voet bij stuk houden.
Veel mensen zeggen dat je van een product mag verwachten dat die langer mee zal gaan. Die verwachting is dan niet gebaseerd op uitspraken van fabrikant en verkopende partij, maar op uitspraken van consumentenorganisaties.
Tja, en dat is nu dus het grootste probleem.
diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:09: Ik ben van mening dat je van een auto kan verwachten dat deze zonder grote, ernstige problemen de eerste 5 jaar doorkomt (onderdelen die slijten en waarvan dat is aangegeven is een ander verhaal). Ik weet dat de praktijk helaas ander is.
Helaas is dat niet zo.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer