go
door goofy041252 May 12, 2012 om 09:03
Auto & vervoer

Einde fabrieksgarantie?

Hallo,

Mijn auto is 29 april 2012 2 jaar geworden. Nu nog geen 2 weken later heb ik ernstige electronische problemen aan mijn auto.
Jullie raden het al. De dealer zegt de fabrieks/importeursgarantie is afgelopen. U moet zelf voor de reparatiekosten opdraaien.
Ik weet dat er zoiets is als verwachte levensduur.
Weet iemand of ik in dit geval zelf voor de kosten op moet draaien?.
Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.
Groetjes, Cor

1272 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fabrikant en verkopende partij kunnen in plaats van een garantie ook een verwachte levensduur opgeven. De regels daarvan vallen onder de garantieregels.

Echter bestaat in de wetgeving geen regel dat een product gedurende de verwachte levensduur probleemloos moet functioneren. Behalve als de fabrikant of verkopende partij dat specifiek hebben opgegeven.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de garantie verstreken, dan heb je geen recht meer op garantie, behalve als de verkopende partij of fabrikant op wat voor manier dan ook uitspraken gedaan hebben die dat tegenspreken.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zaterdag 12 mei 2012, 09:22: De fabrikant en verkopende partij kunnen in plaats van een garantie ook een verwachte levensduur opgeven. De regels daarvan vallen onder de garantieregels.

Echter bestaat in de wetgeving geen regel dat een product gedurende de verwachte levensduur probleemloos moet functioneren. Behalve als de fabrikant of verkopende partij dat specifiek hebben opgegeven.

Wat vertel jij een onzin zeg. Als je binnen 2 jaar al ernstige elektronische problemen hebt met je auto, kan er ook sprake zijn van een verborgen gebrek.
Je mag van een auto verwachten dat deze problemen niet zo snel optreden.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

WAAR staat dat hij binnen de 2 jaar al problemen had? Leren lezen.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwin169 schreef op zaterdag 12 mei 2012, 10:23:
Je mag van een auto verwachten dat deze problemen niet zo snel optreden.

Waar staat dat dan wel?

Vaak hoor je dat een probleem niet op hoort te treden, maar de enige die dat kan aangeven is de fabrikant en verkopende partij. Dat zijn de garantieregels, oftewel dat men bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluit. Volgens de wetgeving kan alleen de fabrikant en verkopende partij dergelijke uitspraken doen.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin zeg (of het nu wel of niet de wet is), dus als die fabrikant niet expliciet aangeeft dat er na 2 jaar geen elektronisch probleem voordoet is die fabrikant gedekt? Terwijl je een auto koopt waarvan je verwacht dat die wel langer mee gaat.

Het zou zo moeten werken (volgens mij dat ook zo): als ze aangeven dat die auto zonder problemen 5 jaar (ik noem maar wat) meegaat, dan gaat dat op voor alle onderdelen, behalve als ze iets expliciet uitsluiten (bijvoorbeeld de ruitenwissers). Ronduit belachelijk dat een auto van net iets meer dan 2 jaar oud ernstige elektronische problemen heeft en de dealer/fabrikant daar mee weg komt.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 10:50: Wat een onzin zeg (of het nu wel of niet de wet is), dus als die fabrikant niet expliciet aangeeft dat er na 2 jaar geen elektronisch probleem voordoet is die fabrikant gedekt? Terwijl je een auto koopt waarvan je verwacht dat die wel langer mee gaat.

diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 10:50:
Het zou zo moeten werken (volgens mij dat ook zo): als ze aangeven dat die auto zonder problemen 5 jaar (ik noem maar wat) meegaat, dan gaat dat op voor alle onderdelen, behalve als ze iets expliciet uitsluiten (bijvoorbeeld de ruitenwissers).
Wie zegt dat een auto zonder problemen 5 jaar mee moet gaan?
Kijk, de wetgeving kijkt naar de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
De verwachting van een product is gebaseerd opuitspraken van de fabrikant en verkopende partij.

Het is zo simpel.

Alleen zijn veel consumentenorganisaties het niet eens met de relatieve korte garantieperiodes en zij willen dat de garantieperiodes worden afgeschaft en geven zelf aan hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan. Veel mensen gaan van die uitspraken uit, waardoor men de uitspraken van de fabrikanten en verkopende partijen belachelijk laag vinden. Alleen mogen en kunnen op de uitspraken van die consumentenorganisaties geen rechten ontleent worden.

Ook rechters dienen aan de lettertjes van de wet te houden, waardoor zij hun eigen mening ook niet mogen geven omtrent de verwachting van een product.
Een rechter kan dus niet zeggen: "Ik vind dat een auto vijf jaar probleemloos mee moet gaan." Hij kan wel de uitspraken van fabrikant en verkopende partij conform de wetgeving zijn gemaakt.

Helaas zijn er ook veel mensen die de aansprakelijkheid van de verkopende partij omtrent non-conformiteit vertalen in die periode waarin een product probleemloos mee dient te gaan. Dat is dus onjuist.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:04: ...Wie zegt dat een auto zonder problemen 5 jaar mee moet gaan?
...
Dat zeg ik ;-) Kijk, ik begrijp je punt helemaal en je zal ook gelijk hebben. Waar het mij om gaat (en dus ook de consumenten organisaties), je koopt iets voor veel geld en je verwacht dan dat zonder problemen een bepaalde tijd mee gaat. Ik ben van mening dat je van een auto kan verwachten dat deze zonder grote, ernstige problemen de eerste 5 jaar doorkomt (onderdelen die slijten en waarvan dat is aangegeven is een ander verhaal). Ik weet dat de praktijk helaas ander is.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:09:
Dat zeg ik ;-) Kijk, ik begrijp je punt helemaal en je zal ook gelijk hebben. Waar het mij om gaat (en dus ook de consumenten organisaties), je koopt iets voor veel geld en je verwacht dan dat zonder problemen een bepaalde tijd mee gaat.
Dat het veel geld is, ben ik met je eens. Dat je eigenlijk verwacht dat je dan een x tijd geen problemen zult hebben, ben ik ook met je eens.
Echter is het zo dat de verwachting gebaseerd is op de uitspraken van fabrikant en winkelier.
En aangezien consumentenorganisaties een totaal andere visie hebben, geven zij hun eigen mening. Mag. Maar als mensen aan die uitspraken hun verwachting gaan baseren, krijg je wrijvingen in de praktijk als de fabrikant en verkopende partij voet bij stuk houden.
Veel mensen zeggen dat je van een product mag verwachten dat die langer mee zal gaan. Die verwachting is dan niet gebaseerd op uitspraken van fabrikant en verkopende partij, maar op uitspraken van consumentenorganisaties.
Tja, en dat is nu dus het grootste probleem.

diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:09: Ik ben van mening dat je van een auto kan verwachten dat deze zonder grote, ernstige problemen de eerste 5 jaar doorkomt (onderdelen die slijten en waarvan dat is aangegeven is een ander verhaal). Ik weet dat de praktijk helaas ander is.

Helaas is dat niet zo.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagt niemand zich nu af wat "ernstige electrische problemen" zijn????

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

rapil schreef op zaterdag 12 mei 2012, 12:56: Nee.
Wie wel dan?

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 12 mei 2012, 12:25: Vraagt niemand zich nu af wat "ernstige electrische problemen" zijn????

Ik vroeg het mij inderdaad wel af wat dit kon zijn en wat voor merk auto dit is.
Misschien alleen maar een zekeringetje kapot?

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zaterdag 12 mei 2012, 12:59:
rapil schreef op zaterdag 12 mei 2012, 12:56: Nee.
Wie wel dan?

Je zou kunnen denken aan mensen die die constante herhaling van zetten en al het knip en plakwerk uit de eindeloze garantie discussies nu wel een beetje beu zijn.

Mensen die liever probleemoplossend te werk gaan en willen kijken of er nog iets is om die dealer op andere gedachten te brengen, of in ieder geval coulance te overwegen.

Een auto van 2 jaar oud kan wel eens recent een beurt gehad hebben. Had het probleem toen niet zichtbaar kunnen zijn.

Zomaar een ideee hoor.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft de verwachte levensduur, bij iemand die 50.000 km per jaar rijdt zal er eerder iets kapot gaan dan bij iemand die 5.000 km per jaar rijdt.
De verwachte levensduur heeft dus niet alleen maar te maken met hoe oud de auto is, maar ook met het aantal kilometers dat er gereden is.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirck schreef op zaterdag 12 mei 2012, 13:39: Wat betreft de verwachte levensduur, bij iemand die 50.000 km per jaar rijdt zal er eerder iets kapot gaan dan bij iemand die 5.000 km per jaar rijdt.

Ben ik niet met je eens. Die 5000 zullen voornamelijk korte stadsritjes zijn. Het gaat er om hoe je een auto gebruikt. Niet om de kilometers.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor een ernstig elektronisch probleem? dat vraag ik me ook af. Een lege batterij in de sleutel kan voor nare storingen zorgen.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 12 mei 2012, 15:01: Ben ik niet met je eens. Die 5000 zullen voornamelijk korte stadsritjes zijn. Het gaat er om hoe je een auto gebruikt. Niet om de kilometers.

Stadsritjes zijn inderdaad ook niet gezond voor een auto.

Maar er zijn ook mensen die een auto alleen maar gebruiken voor lange ritten en verder de auto lekker in de garage laten staan. (dat bedoelde ik eigenlijks te zeggen met die 5.000 km)

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp jou wel, maar er zijn zat mensen die het niet begrijpen. Ik zie mensen 's ochtends in een koude auto stappen en dan vol gas wegscheuren en die vinden het dan gek dat ze al na 5000km problemen hebben. Dat moet toch niet kunnen!. Zo'n aoto zou veel langer mee moeten gaan!

Het is altijd een combinatie van auto, kilometers en gebruiker.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 12 mei 2012, 13:34:
Je zou kunnen denken aan mensen die die constante herhaling van zetten en al het knip en plakwerk uit de eindeloze garantie discussies nu wel een beetje beu zijn.

Tja, zolang dat er mensen zijn die aangeven dat de winkelier minimaal twee jaar garantie dient te geven en dat de koper ook na de garantie nog steeds recht op garantie heeft, zal dat nog wel blijven.

winterman schreef op zaterdag 12 mei 2012, 13:34:
Mensen die liever probleemoplossend te werk gaan en willen kijken of er nog iets is om die dealer op andere gedachten te brengen, of in ieder geval coulance te overwegen.

Natuurlijk wilt de dealer het probleem oplossen, alleen niet kosteloos.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag toevallig net in de NRC een stukje staan over of een nieuwe auto voordeliger is dan een gebruikte. De consumentenbond gaat in deze berekening bij een nieuwe auto uit van de onderhoudskosten voor de eerste 2,5 jaar. Het uitgangspunt is dus dat het niet ongebruikelijk is dat na die periode onverwachte kosten kunnen ontstaan. Die periode sluit dus aardig aan bij de garantieperiode.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op zaterdag 12 mei 2012, 19:29: Ik zag toevallig net in de NRC een stukje staan over of een nieuwe auto voordeliger is dan een gebruikte. De consumentenbond gaat in deze berekening bij een nieuwe auto uit van de onderhoudskosten voor de eerste 2,5 jaar. Het uitgangspunt is dus dat het niet ongebruikelijk is dat na die periode onverwachte kosten kunnen ontstaan. Die periode sluit dus aardig aan bij de garantieperiode.

De consumentenbond! Neem jij die vogels nog serieus? Ik allang niet meer.

Onderhoudskosten heb je altijd.
Alleen hoef je in het begin bij een nieuwe auto nog geen normale slijtage te verwachten, wat bij een gebruikte auto wel het geval kan zijn.

Echter heb ik altijd een gebruikte auto gekocht. Ik kan bij de laatste twee auto's niet zeggen dat ik gelijk na de koop zulke enorme onderhoudskosten en reparatiekosten heb gehad.

En onverwachte kosten: dien je in principe altijd rekening mee te houden. Ik heb op Youtube een filmpje gezien waarbij iemand net nieuwe remmen en remschijven op de auto had gezet, "buiten gaat spelen" en gelijk nieuwe banden, remmen en remschijven kan monteren, met als hij pech heeft ook nog nieuwe velgen.