ba
door bartjuh1113 Aug 11, 2015 om 20:53
Huishouden & energie

Energielabel

lieve mensen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
ik probeer al een tijdje een energielabel aan te vragen want mijn huis staat in de verkoop.
echter lukt mij dit niet als ik inlog op de website dan zegt hij dat er onder mijn naam geen huis is gevonden.
ik dus gemailt naar de energielabelvoorwoningen.nl en die zeggen dat ze er mee bezig zijn ( was intussen alweer 5 maanden terug) na 2 weken weer een mail te hebben gestuurd met de vraag of het is opgelost krijg ik terug dat hun het ook niet weten en dat ik maar naar het kadaster moet bellen?
ik weet niet wat ik nu moet doen. volgens het systeem bestaat mijn huis niet? ( woon sinds 2012 in een nieuwbouw huis)
maar als ik het huis nu verkoop zonder label krijg ik wel een boete terwijl ik er echt niks aan kan doen :(

hoop dat jullie nog tips hebben!

4441 12 Rapporteer

h.
door h.terpstra - Aug 11, 2015 om 21:54
202 Antwoorden / 1 Vragen

Bartje 1113,

Het energie label verhaal is een wassen neus. Simpel gezegd het deugd niet. Ik heb het vermoeden dat " de overheid " het onderhand ook door heeft. Zwijgen; zwijgen; zwijgen.
Mijn woning van 1997 in een boerendorp heeft ook geen label. Daar ben ik niet rauwig om.
Een buurman verder wel een b label. Stook kosten 800 M3 gas op jaarbasis.???
Let wel, vrijstaande woningen.

Om antwoord te geven op uw vraag. En voor uw gemoedsrust.
(persoonlijk zou ik die boete afwachten, maar we leven in een knechtstaat met horige rechters.
Let wel, lijkt kort door de bocht, maar meerder bewijzen zijn in mijn bezit.)

Bart, stuur een aangetekende brief met antwoord coupon.

Kunt u altijd aantonen dat u uw best heeft gedaan..
De nieuwe koper zal zich niet storen aan het ontbreken van dat knullige briefje.

De koper kijkt naar de gas- en elektro Kwh. meter. Die zeggen meer dan een labeltje uit Den Haag.

Groet en succes met de verkoop. Henk.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2015 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt die hele poppenkast voor dat energielabels ook schriftelijk regelen.

U kunt bellen naar Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, 088 0424242

En dan sturen zij het pakket papier naar u toe.

frans1954
door frans1954 - Aug 12, 2015 om 13:44
41 Antwoorden / 0 Vragen

Uw moet met u eigen digidcode inloggen en dan onderaan aan vinken dat het om een ander huis gaat dan dat van u zelf.
Daarna krijgt u vanzelf een activatiecode opgestuurd waarna u weer in moet loggen met u eigen digid en de rest in kan vullen.
Dit kan een aantal dagen of week duren voor u bericht krijgt.

Succes

besseldekker
door besseldekker - Aug 12, 2015 om 14:53
123 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet zeker of het volgende een doublure is van wat frans1954 al heeft gezegd. In dat geval mijn excuses. In ieder geval: u kunt een koppelingsverzoek doen. Hopelijk kunt u bij deze website (eventueel na inloggen met uw DigiD): https://www.energielabelvoorwoningen.nl/Koppeling/Verzoek.
Stukken die u dan moet overleggen, worden daar ook vermeld. Het duurt inderdaad een aantal weken, is mijn ervaring.

hi
door hipppo - Aug 12, 2015 om 15:46
303 Antwoorden / 2 Vragen

Je schrijft dat je sinds 2012 in een nieuwbouwhuis woont. Welk bouwjaar? Al sinds geruime tijd moeten nieuw te bouwen huizen voldoen aan strenge isolatie-eisen en moet de energie prestatie coëfficient berekend worden (EPC)
Ik denk dat die EPC moeiteloos herleid moet kunnen worden tot een energielabel. Of al die berekende waarden ook werkelijk gehaald worden is natuurlijk een ander verhaal. Als je dat wilt weten moet je een infrarood meting laten doen, dan zie je waar de energielekken zitten. En wat die boete betreft: als je met de koper overeenkomt dat dat label niet nodig is omdat de EPC bekend is, lijkt me dat een boete niet aan de orde is, want wie gaat dan aan de verantwoordelijke autoriteiten verklappen dat er geen energielabel is?

frans1954
door frans1954 - Aug 12, 2015 om 15:58
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hipppo schreef op woensdag 12 aug 2015, 15:46]Je schrijft dat je sinds 2012 in een nieuwbouwhuis woont. Welk bouwjaar? Al sinds geruime tijd moeten nieuw te bouwen huizen voldoen aan strenge isolatie-eisen en moet de energie prestatie coëfficient berekend worden (EPC)
Ik denk dat die EPC moeiteloos herleid moet kunnen worden tot een energielabel. Of al die berekende waarden ook werkelijk gehaald worden is natuurlijk een ander verhaal. Als je dat wilt weten moet je een infrarood meting laten doen, dan zie je waar de energielekken zitten. En wat die boete betreft: als je met de koper overeenkomt dat dat label niet nodig is omdat de EPC bekend is, lijkt me dat een boete niet aan de orde is, want wie gaat dan aan de verantwoordelijke autoriteiten verklappen dat er geen energielabel is?

Bij notaris bij overdracht moet er een energielabel overhandigd worden.
Zoniet kunt u een boete van €400 krijgen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 12, 2015 om 19:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als niets lukt : klachtbrief aan de Nationale Ombudsman.

frans1954
door frans1954 - Aug 12, 2015 om 19:39
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 12 aug 2015, 19:05]Als niets lukt : klachtbrief aan de Nationale Ombudsman.

Bewijs van brieven en of email voor energielabel aanvraag is ook al voldoende bij de notaris!!!

es
door esan - Aug 14, 2015 om 13:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt geen energielabel aanvragen omdat volgens het Kadaster het huis niet op uw naam staat. Ik had hetzelfde probleem. Ik heb 10 jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht en kort geleden kwam ik erachter dat bij het Kadaster mijn huidige huis geregistreerd staat op het adres waar ik 10 jaar geleden woonde. Heel vreemd, want ik sta bij de gemeente ingeschreven op mijn huidige adres en ik betaal ook gemeentebelastingen. Contact opgenomen met het Kadaster en zij vertelden dat het af en toe verkeerd gaat met de automatische koppeling van het nieuwe adres aan een nieuwbouwhuis. Zij hebben dit dezelfde dag nog juist in hun computersysteem gezet. Binnen een week was op de site van energielabel.nl mijn huis gekoppeld aan mijn huidige adres en kon ik zonder problemen een energielabel aanvragen. Dus eerst contact opnemen met het Kadaster en dan zou het goed moeten komen.

ba
door bartjuh1113 - Aug 14, 2015 om 13:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal bedankt voor u reacties hier kan ik wat mee!

nogmaals bedankt!

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes met de verkoop en bedankt voor het terugmelden.

frans1954
door frans1954 - Aug 14, 2015 om 16:47
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bartjuh1113 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 13:40]Allemaal bedankt voor u reacties hier kan ik wat mee!

nogmaals bedankt!

Graag gedaan bedankt voor u terug melding