mb
door mbijen Oct 13, 2015 om 09:59
Geldzaken & recht

Erfrecht in duitsland

Beste Lezers,

Momenteel zit ik met m'n handen in het haar en weet ik niet waar ik naar toe moet voor advies/vragen. Ik zit met het volgende:

+- 2 jaar geleden is mijn oma overleden, ze had de duitse nationaliteit maar woonde reeds 30 jaar met een verblijfsvergunning in Nederland. Ze heeft in 2009-2013 een AOW uitkering gehad vanuit Duitsland.

Toen ze is overleden hebben wij in Nederland de erfenis verworpen via de rechter. Echter krijgen wij nu 2 jaar later vanuit Duitsland brieven dat ze van ons inkomstenbelasting willen voor oma over de periode 2009-2013.

Hoe hier mee om te gaan?

Groet,
Manuel

2312 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2015 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw oma was gewoon in Nederland belastingplichtig en ook het Nederlandse erfrecht is van toepassing.

Neem hierover contact op met het Bureau Duitse Zaken van de SVB.

https://www.svb.nl/int/nl/bdz/

hansje klein
door hansje klein - Oct 13, 2015 om 11:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Meer leesvoer ter voorbereiding:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasting_betalen_pensioen_duitsland_ib1001z2ed.pdf

Stel een schriftstuk, eventueel in het engels, op en licht de duitse belastingdienst in over uw zienswijze en vraag om meer uitleg. Kleine inkomens worden niet belast, dus ook eerst de aanslagen onderzoeken door met de gedane uitkeringen te vergelijken.

hansje klein
door hansje klein - Oct 13, 2015 om 11:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Naar duits erfrecht moet overigens de 'Abschlagung' binnen zes weken voltrokken worden. Verwacht dus niet al te veel begrip, vooral ook niet wanneer het om achterstallige inkomstenbelasting gaat, die helaas niet direct bij de uitbetaling wordt ingehouden.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 13, 2015 om 11:42
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 10:48]Uw oma was gewoon in Nederland belastingplichtig en ook het Nederlandse erfrecht is van toepassing.

Neem hierover contact op met het Bureau Duitse Zaken van de SVB.

[url=https://www.svb.nl/int/nl/bdz/]
De link van Tijger 1

sw
door swat1500 - Oct 13, 2015 om 11:42
3779 Antwoorden / 0 Vragen

In Duitsland zal waarschijnlijk niet bekend zijn dat in Nederland de erfenis is verworpen. Is het laten vertalen van de beschikking van de rechtbank met betrekking tot de verwerping en insturen naar de Duitse belastingdienst geen optie?

hansje klein
door hansje klein - Oct 13, 2015 om 12:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De tip van @tijger1 volgend zegt de SVB het volgende:

Steuererklärung in den Niederlanden

Sie zahlen in den Niederlanden keine Einkommenssteuer für Ihre deutsche Rente, müssen jedoch Ihre deutsche Rente beim niederländischen Finanzamt angeben. Sie müssen in Deutschland auch eine Steuererklärung abgeben. Möglicherweise muss Ihre deutsche Rente in Deutschland versteuert werden.

U betaalt in Nederland geen inkomstenbelasting voor de duitse Rente (AOW), moet de duitse rente echter bij de belastingdienst wel opgeven. Ook in Duitsland moet u een belastingaangifte doen. Niet uitgesloten, dat u daar belasting moet betalen.

mb
door mbijen - Oct 13, 2015 om 12:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 10:48]Uw oma was gewoon in Nederland belastingplichtig en ook het Nederlandse erfrecht is van toepassing.

Neem hierover contact op met het Bureau Duitse Zaken van de SVB.

https://www.svb.nl/int/nl/bdz/
Op basis hiervan gebeld met de SVB.
Zij geven aan dat de verwerping van het erfrecht in NL niet van toepassing is op deze duitse inning.
En dat zij dit dus kunnen verhalen.

Echter vraag ik mij toch af of dit helemaal correct is wanneer mijn oma reeds 30 jaar in nederland woont. Dit is wat mij betreft vreemd.

Zij geven echter wel aan tussen neus en lippen door (dus niet 'officieel' advies) dat totaal niet reageren op de post vaak ervoor zorgt dat het aan de duitse kant gewoon wordt 'vergeten/genegeerd'.

Heb net gebeld met de duitse belasting hiervoor en uitgelegd in het engels dat wij afstand e.d. hebben gedaan en heb ook hier een kopie van gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie.

hansje klein
door hansje klein - Oct 13, 2015 om 14:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@mbijen
Helaas is Europa wat de belastingregelgeving betreft tussen Nederland en Duitsland niet veel verder ontwikkeld dan de mogelijkheid voor de fiscus om bij elkaar de cijfers te kunnen opvragen en een ouder verdrag om dubbele belastingheffing te voorkomen. Daar heeft u niets aan!

Fiscale adviseurs zijn duur v.a. € 150,- per uur en dan moet je er ook nog één vinden die gespecialiseerd op D/NL is. Voor particulieren een horror-scenario.

Wanneer u het niet zònder advies gaat redden is mijn TIP om offertes op te vragen met daarin een duidelijke beschrijving van het probleem. Mogelijkerwijze is een duitse adviseur echter nog de beter oplossing.
Ik denk, dat u echter geen echte poot heeft om op te staan, maar laat de notificatie aanstaan om eventueel op een later tijdstip de uitkomst nog eens te kunnen ervaren.

Suc6.

http://www.belastingadviesdirect.nl/contact/

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2015 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou ook maar eens nagaan wat er in Nederland aangegeven en betaald is.

mb
door mbijen - Oct 13, 2015 om 15:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ben terug gebeld door de Duitse belasting.
Zij gaven aan dat ze zagen dat we geen erfgenamen meer waren n.a.v. het document dat we meegestuurd hadden. En hij zou het gaan regelen dat de tax op €0,- kwam te staan en opgelost werd.

Ik laat me verrassen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 13, 2015 om 15:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een belastingmedewerker is in Duitsland (ook uit Berlijn) nog een echte 'Dienstleister' en ik denk dat we u met deze mondelinge toezegging alvast kunnen feliciteren met deze toch onverwachts snelle en voor u positieve oplossing.

Prettige dag nog.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2015 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, ook weer opgelost.

fi
door fisbel - Oct 13, 2015 om 18:52
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het Bureau Duitse Zaken van de SVB heeft u verkeerd ingelicht – antwoord dat u kreeg: zij kunnen verhalen. Ook in Duitsland kent met het verschijnsel van het niet aanvaarden van de erfenis (Abschlagung) Het zou zeer vreemd zijn dat erfgenamen in het buitenland zouden worden belast terwijl ze de erfenis volgens de regels niet hebben geaccepteerd. En dit kunnen bewijzen met een notariële verklaring. (Erklärung zur Niederschrift eines Notars) In het algemeen heeft Duitsland het recht van heffing over de Duitse rente. Nederland geeft aftrek van dubbele belasting, maar dat betreft slechts het deel inkomstenbelasting. Bovendien moet er sowieso ZVW-premie over dit buitenlands inkomen worden betaald. Bij u is dat allemaal niet van toepassing omdat de erfenis is verworpen.

door 1953 - Oct 13, 2015 om 19:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen
tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2015 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 19:29]Informatie over erfeniskwesties

Lekker nuttig die informatie. De erfenis is verworpen.

door 1953 - Oct 14, 2015 om 03:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 20:24][quote=1953 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 19:29]Informatie over erfeniskwesties

Lekker nuttig die informatie. De erfenis is verworpen.

Verwerping in Nederland is dan wel oké! Voor Deutschland blijft de inning bestaan.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Misschien nog eens even de reactie van Fisbel lezen.

mb
door mbijen - Oct 14, 2015 om 12:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 14 okt 2015, 03:40][quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 20:24][quote=1953 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 19:29]Informatie over erfeniskwesties

Lekker nuttig die informatie. De erfenis is verworpen.

Verwerping in Nederland is dan wel oké! Voor Deutschland blijft de inning bestaan.
Dat is wat Frisbel tegenspreekt en SVB me dus ook heeft verteld.
De vraag is nu, wat klopt er?.. Het lastige in dit soort situaties blijft altijd dat ik geen jurist ben.

Heb de duitse medewerker gevraagd mij via mail nog een bevestiging te sturen, deze is nog uitgebleven. Echter heeft hij mondeling wel toegezegd de Tax op €0,- te zetten en gaf hij aan dat we misschien nog 1 brief kregen en anders niks.

Hij zag in ieder geval door onze 'bewijs/verwerping in NL' wel in dat we geen erfgenamen meer waren.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2015 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik me maar aan Fisbel "vasthouden". :-)