id
door idotje May 5, 2012 om 21:07
Voeding & gezondheid

Extra eigen bijdrage psychiater

Ik ben sinds een paar jaar onder behandeling van een psychiater na een depressie. Ik gebruik sindsdien ook medicatie. Het vreemde nu is dat ik na een aantal consulten bij de psychiater 200,- moet betalen (boven de algemene eigen bijdrage die iedereen heeft), ik denk aan de zorgverzekeraar. Schijnbaar is dat nodig om de tekorten aan te vullen. Het gekke is dat als ik bv suikerziekte had gekregen wel de specialist gewoon vergoed had gekregen.....
Voor de medicatie heb ik vreemd genoeg het afgelopen jaar wel een vergoeding gekregen omdat ik dit "chronische gebruik”.

909 8 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - May 5, 2012 om 21:15
1961 Antwoorden / 1 Vragen

En wat is de vraag?

tenormin
door tenormin - May 5, 2012 om 21:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

ja, idotje, dat klopt. Ik lees zelfs dat boven die €200,00 nog eens € 145,00 per maand zou worden gevraagd. Lees op
www.psychiatrie-nederland.nl/word/gevolgen-eigen-bijdrage

zoekster
door zoekster - May 5, 2012 om 21:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Per 1 januari is besloten dat patienten van de GGZ een eigen bijdrage moeten betalen. Deze eigen bijdrage is door de Kuduzcoalitie voor een gedeelte teruggedraaid. Patienten met ernstige psychiatrische aandoeningen en met weinig inkomen zullen worden ontzien.
Weet niet of u daaronder valt ( gaat me ook niets aan) en of het met terugwerkende kracht geldt. Dat is nogal onduidelijk bij alle teruggedraaide voorstellen en wetten van het pas gesloten crisisakkoord.

id
door idotje - May 5, 2012 om 22:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat je voor de ene specialist veel geld moet bijbetalen en voor de andere niets. Misschien hoort dit niet helemaal bij vraag en antwoord thuis maar het klopt gewoon niet. En ik weet t het is al vanaf 1 Jan maar nu gaan de rekeningen zo langzamerhand wat dit betreft binnenkomen. In ieder geval al bedankt voor jullie reacties

vladja
door vladja - May 5, 2012 om 22:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 5 mei 2012, 21:23]ja, idotje, dat klopt. Ik lees zelfs dat boven die €200,00 nog eens € 145,00 per maand zou worden gevraagd. Lees op
www.psychiatrie-nederland.nl/word/gevolgen-eigen-bijdrage

Wanneer google en lees je eens verder dan je neus lang is, tante betje tenormin!

Jouw link gedateerd 09.12.2011.
Die is geschreven door: Arne Rijkeboer, Hoofdredacteur Psychiatrie Nederland en is een artikel wat duidelijker maken wat de voorgestelde eigen bijdrage en de bezuinigingen in de GGZ voor cliënten gaan betekenen. VOORGESTELD DUS NOG GEEN WET!!! Waarbij die € 145,-- per maand alleen geldt voor personen, die langer dan 31 dagen zijn opgenomen, want die vallen door opname niet onder de eigen bijdragen van de € 200,--.

Wetgeving per 01.01.2012.
Voor verzekerden vanaf 18 jaar geldt in 2012 voor een behandelprogramma korter dan 100 minuten een wettelijke eigen bijdrage van € 100,- en voor een behandelprogramma langer dan 100 minuten een wettelijke eigen bijdrage van € 200,-. De wettelijke eigen bijdrage voor psychiatrische hulp zonder opname en voor psychotherapie is per behandeltraject en samen maximaal € 200,- per jaar.

Dus die € 145,-- bij opname is er helemaal niet gekomen! Je zaait onrust, verwarring en jaagt mensen de stuipen op het lijf met je stomme google!

-----------------------------

Zoekster, wat de Kunduzcoalitie voor plannen heeft, is nog geen wetgeving. De eigen bijdrage is nog niet wettelijk teruggedraaid/verminderd voor minder draagkrachtigen. En zoiets wordt nooit met terugwerkende kracht teruggedraaid. Want dan komt de begroting voor 2012 (lopend jaar) met een "gat" te zitten. Er wordt "reparatiewetgeving" uitgevoerd, d.w.z. het ingang van ......... (toekomstdatum) gaat er een andere wetgeving gelden.

Vladja

zoekster
door zoekster - May 5, 2012 om 23:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ben ik niet met je eens Vladja, de huishoudtoets is ook stilgelegd, terwijl de wet in feite nog bestaat en dus eigenlijk uitgevoerd zou moeten worden Dat is een vreemde situatie, wordt ook erkend door ministerie van sociale zaken. Wetten terugdraaien kost nu eenmaal tijd. Dat dit de begroting van 2012 doorkruist staat daar verder buiten.
Hoe het zal gaan met de eigen bijdrage voor de GGZ van mensen die het nu niet kunnen betalen, maar wel in de 'kwetsbare' groep zitten weet ik niet, Dat zal ook wel weer afhangen van hoe snel die wet wordt teruggedraaid. Er is overigens al rekenng gehouden met de miljoenen die nu niet worden bespaard door de terugdraaiing van bepaalde maatregelen.

vladja
door vladja - May 6, 2012 om 11:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zoekster,

1. De huishoudtoets is niet stilgelegd. Een aantal gemeenten hebben dat gedaan, maar bijv. Alkmaar gaat er gewoon mee door om de wet te kunnen invoeren.
2. De wet bestaat nog steeds, maar de invoering daarvan ligt nog in de toekomst, nl. 1 juli 2012. Die wet kan dus zonder probleem nog op tijd gewijzigd worden.

Het Kunduzaccoord zijn hoofdlijnen, waarover men het eens is. Maar feitelijk is er nog niets veranderd. En of dat llemaal veranderd wordt, is nog maar de vraag, want het kabinet is demissionair. Dat betekent dat er over een aantal zaken niet meer gestemd wordt.

Vladja

zoekster
door zoekster - May 6, 2012 om 11:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De invoering van de huishoudtoets ging al per 1 januari in. Alleen voor de bestaande gevallen zou hij per 1 juli ingaan. En dat laatste is een groot geluk, anders zou het helemaal een organisatorische puinhoop worden. Ja, het is inderdaad zo dat het per gemeente verschillend wordt opgevat.
Maar stel, je woont in Amsterdam, je bent een 'nieuw geval" je vraagt morgen een uitkering aan, die je op grond van de huishoudtoets niet zou krijgen. Dan krijg je de uitkering in Amsterdam wel. In Alkmaar vraag hetzelfde ' nieuwe geval' een uitkering aan en daar wordt zo iemand afgewezen en krijgt geen uitkering, Kun je voorstellen de mate van rechtsongelijkheid? Daar zullen de sociaal advocaten in Alkmaar zich ook wel even in vastbijten. Vooral omdat het ministerie van sociale zaken de stopzetting van de huishoudtoets in de grote steden heeft goedgekeurd.

De Kunduzcoaliie is een malle constuctie. Ze gaan nu in feite handelen als een nieuwe regering. Vooral omdat de kamer zelf mag beslissen welke onderwerpen controversieel worden verklaard. Ze willen ook nog zo snel mogelijk aan de slag met dit nieuwe akkoord, dus niet het een beetje aanzien tot de verkiezingen zijn geweest. Vroeger was een demissionair kabinet in feite vleugellam. Door deze constructie gaat de kamer bijna als een nieuw kabinet aan de gang.
Maar het is inderdaad waar, als er een nieuwe regering komt en die lijkt in niets op de Kunduzcoalitie kan dit hele akkoord, zoals Roemer van de SP zo grappig zei, "zo de kattenbak in"