ro
door rooy1955 May 30, 2015 om 14:33
Huishouden & energie

Extreem hoog gasverbruik

onlangs overzicht tweemaandelijks gasverbruik eneco ontvangen.
had een verbruik van 1-3-2015 tot 21-5-2015 van 7109 m3 normaal 322 m3.
nu van 21-5-2015 tot 30-5-2015 in 9 dagen alweer 1508 m3 erbij.
eneco zegt meter is van stedin.
stedin zegt met meter is zelden wat mis en de oorzaak zit in een lek ik kan hem wel laten ijken voor 672 euro.
woningverhuurder vidomes zegt na controleren door instalateur dat er geen gaslek is.
wat kan ik nu het beste doen

5210 26 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 30, 2015 om 14:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe lang heeft u die meter al? Is hij onlangs nog verwisseld, woont u daar pas?

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 14:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waar komt dat overzicht dan vandaan? Gebruik je soms Toon?

ro
door rooy1955 - May 30, 2015 om 14:56
5 Antwoorden / 2 Vragen

ik gebruik geen toon ik woon hier al 27 jaar en deze zogenaamde slimmemeter is in 2007 door stedin. geplaats.

diumenge
door diumenge - May 30, 2015 om 14:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij de slimme meter krijg je volgens mij automatisch om de twee maanden zo'n overzicht.

TS, ik zou maar eens beginnen met alle apparaten die gas gebruiken af te sluiten en dan eens kijken of de meter nog steeds loopt.

ro
door rooy1955 - May 30, 2015 om 15:02
5 Antwoorden / 2 Vragen

als ik de gaskranen dichtdraai gasstel en cv blijft de meter net zo hard doorlopen

ho
door hopetobehelping - May 30, 2015 om 15:05
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rooy1955,

ik zou bijna zeggen, meteen dichtdraaien die gaskraan waar deze uw woning binnenkomt (in de meterkast).
Een verbruik van 8617 m3 in 3 maanden.
Dat is met een tarief van € 0,63 een bedrag van circa € 5.428 in 3 maanden.
Er moet iets aan de hand zijn, dit kan gewoon niet. Begrijp van u dat u overal tegen de muur aan loopt.

Heeft u alleen de laatste 3 maanden dit bizarre gasverbruik gehad of speelt dit al langer ?
Is er iets veranderd de afgelopen maanden ?

U loopt er op leeg lijkt me zo.
Als er niets verandert is de afgelopen maanden zou ik niet te lang wachten om meteen te beginnen met een klacht in te dienen bij Stedin.
Dat ijken is natuurlijk een standaard antwoord van Stedin. Als men echt zou denken dat er een lek zou zijn dan mag men wel wat alerter reageren. Meteen het bedrag erbij en geen aandacht voor de extreem hoge meterstanden zegt al wel genoeg.
Hier leest u meer hoe u een klacht in kunt dienen en wat de vervolgstappen zijn die u kunt nemen, klik hier.

ph
door philip36 - May 30, 2015 om 15:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt ook eens kijken wat de meter doet als u de hoofdgaskraan welke voor de gasmeter zit dichtdraait.
In dat geval weet u zeker dat er geen gas door de meter stroomt.

ph
door philip36 - May 30, 2015 om 15:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een gaslek lijkt me niet waarschijnlijk bij zo'n groot verbruik.
Dan had u wel een sterke gaslucht geroken.

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 15:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=rooy1955 schreef op zaterdag 30 mei 2015, 14:56]ik gebruik geen toon ik woon hier al 27 jaar en deze zogenaamde slimmemeter is in 2007 door stedin. geplaats.

Dus een behoorlijk nieuwe meter. Een verbruik van 7109 m3 in bijna 3 maanden is natuurlijk idioterie. Dat kan gewoon niet kloppen. Dat verbruik ik in zo'n 3 jaar! Een gaslek lijkt mij ook niet reëel, dat zou dan zo'n groot lek moeten zijn, dat je het allang gemerkt had.

Vind dat Stedin zich er wel erg makkelijk van af maakt.

zoekster
door zoekster - May 30, 2015 om 15:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt het beste voor een ijking gaan. Wel schofterig veel vooruit betalen, maar in uw geval lijkt het me lonend.

zoekster
door zoekster - May 30, 2015 om 16:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O, ik zie dat u niet vooruit hoeft te betalen, dan zeker laten ijken.

valerius-2
door valerius-2 - May 30, 2015 om 16:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik weet niet wat zou doen maar ik zal het in elk geval laten ijken omdat als er geen lekkage is dan moet het aan de meter ligger. Als u tegen de kosten opziet neem wel dat de kost voor de baat uit gaat, en als de meter zo blijft door draaien gaat het veel meer kosten.

holstein
door holstein - May 30, 2015 om 18:38
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je kunt toch nogmaals met Eneco in gesprek gaan, die begrijpen toch ook wel dat dit niet klopt en dan inderdaad maar laten ijken, want is het niet zo dat wanneer het aan de meter ligt, je dat bedrag van ijken niet hoeft te betalen?
Had meer actie van Eneco verwacht, iedereen snapt toch dat u niet ineens in twee maanden hetzelfde verbruikt als normaal in misschien 3 jaar of meer.

zoekster
door zoekster - May 30, 2015 om 18:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=holstein schreef op zaterdag 30 mei 2015, 18:38]Je kunt toch nogmaals met Eneco in gesprek gaan, die begrijpen toch ook wel dat dit niet klopt en dan inderdaad maar laten ijken, want is het niet zo dat wanneer het aan de meter ligt, je dat bedrag van ijken niet hoeft te betalen?

Ja, dat is zo.

Op consuwijzer staat dat je eerst moet betalen en als het klopt dat de meter niet goed is dat je dan je geld terug krijgt. Op de site van Stedin staat echter dat ze op verzoek komen ijken, is er geen fout dan moet je betalen, is de meter defect dan hoef je niet te betalen. Ik maak daaruit op dat je niet hoeft voor te schieten.

ma
door malhy2 - May 31, 2015 om 10:38
309 Antwoorden / 13 Vragen

Sluit de aflsuiter ( kraan ) voor de meter en als deze dan nog loopt maak een filmpje met uw telefoon en stuur dit op ( laat hierin wel zien dat de kraan dicht staat en de meter loopt ). Naar ENECO.
Bijkomend voordeel : mocht er een lek zijn dan zal de telefoon deze ontsteken en loopt U niet meer tegen muren op want die zullen allemaal omver geblazen worden.
Hierbij wil ik U waarschuwen dat een lek zo groot als Uw meter aangeeft in ieder geval bij het aanspringen van de vriezer/koelkast zal leiden tot een explosie.
Lekkage in gasleidingen kunt U het best opsproren met een plantenspuit gevuld met zeepsop. Spuit dit op alle koppelingen die U tegenkomt na de meter en U zult als er lekkage is belletjes in het sop zien ontstaan die groter worden.

Met vriendelijke groet

Ed

ro
door rooy1955 - May 31, 2015 om 10:45
5 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt iedereen voor de reacties
als ik de hoofdgaskraan voor de gasmeter dicht doe loopt de meter ook vrolijk door

zoekster
door zoekster - May 31, 2015 om 11:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=rooy1955 schreef op zondag 31 mei 2015, 10:45]bedankt iedereen voor de reacties
als ik de hoofdgaskraan voor de gasmeter dicht doe loopt de meter ook vrolijk door
Nou, dat is dan wel duidelijk. Die meter is kapot. Zo snel mogelijk Stedin laten komen.

ph
door philip36 - May 31, 2015 om 11:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik hoop dat u ook Kassa informeert en dat deze hiervan een opname wil maken.
Als de gasmeter kan lopen zonder dat er gas door stroomt is er toch iets goed fout met de electonica van de 'slimme' gasmeters.
In dit geval is door het extreme gasverbruik duidelijk dat er iets mis is met de gasmeter.
Maar wat als het doorlopen van de meter, door een fout van de electronica, minder extreem is en het dus niet zo opvalt.
Misschien dat onder druk van de politiek deze te vroeg is ingevoerd en moet iedereen deze slimme meter maar weigeren.

ho
door hopetobehelping - May 31, 2015 om 11:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rooy1955 schreef op zondag 31 mei 2015, 10:45]bedankt iedereen voor de reacties
als ik de hoofdgaskraan voor de gasmeter dicht doe loopt de meter ook vrolijk door

Beste rooy1955,

naast het contact opnemen met Stedin (zij moeten het oplossen), zorg dat u bewijs heeft (film het, misschien een paar buren laten kijken zodat u getuigen heeft).
Er staat nu een forse stand op de meter, die moet men u niet in rekening gaan brengen. Als ik u was zou ik overigens ook Eneco hierover inlichten.

ro
door rooy1955 - May 31, 2015 om 12:48
5 Antwoorden / 2 Vragen

via verhuurder vidomes een instalatiebedrijf ingeschakeld die hebben de gasleiding afgeperst en ook tevens geconstateerd dat als de hoofdkraan van gas dicht staat de meter door blijft lopen.

sl
door slobberbone - May 31, 2015 om 14:17
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ok gelijk actie ondernemen en verhuurder/eneco aansprakelijk stellen van defecte meter en niet opdraait voor die abnormale meterstand.

Geluk dat u een maatschappij u 2 maandelijks op de hoogte stelt bij een jaar afrekening zou je dood schrikken.

Daarmee wordt het belang weer eens onderstreept van het meerder malen per maand zelf eens een kijkje te nemen op de meter. Hou het hier maandelijks bij en noteer de meterstanden al jaren.

Btw 322 M3 in de maand mei vindt ook fors dus er is nog zat ruimte voor isoleren./nieuwe ketel etc dat is bijna ons jaarverbruik met 6 personen :)

stedin
door stedin - Jun 1, 2015 om 10:15
23 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Rooy,

Wat vervelend dat je problemen hebt met de registratie van het gasverbruik.Als ik je verhaal lees en naar de verbruiken kijk die je aangeeft, verwacht ik ook dat er een probleem is met je gasmeter.

Het klopt dat wij op de klantenservice aangeven dat het niet waarschijnlijk is dat je gasmeter kapot is. Een groot deel van de meters die wij ijken, zijn namelijk niet kapot. Daarnaast is ijken behoorlijk kostbaar, waardoor wij altijd aanraden eerst de andere zaken uit te sluiten. Het ijken doen wij op kosten van ongelijk, dat wil zeggen wanneer de meter inderdaad defect is wij zorg dragen voor de kosten hiervan en ervoor zorgen dat je een verbruikscorrectie ontvangt. Is de meter wel goed, dan brengen wij de gemaakte kosten in rekening.

Overigens, wanneer je de hoofdkraan hebt dichtgedraaid en de meter blijft doordraaien kan je er vanop aan dat er iets niet klopt (er vanuit gaand dat je de hoofdkraan wel een tijdje dicht hebt gehad).

Wat ik je zou aanraden te doen is contact op te nemen met de klantenservice en aangeven dat je graag wil dat de meter geijkt wordt. Dan wordt er een dossier aangemaakt en bespreekt de klachtbehandelaar de hele situatie nog met je en, indien je dat wil, wordt dan de ijkprocedure verder opgestart.

@philip36: Zonder op de zaken vooruit te lopen, staan meterdefecten die afwijkend verbruik veroorzaken los van de slimme meter technologie. Vaak ligt de oorzaak bij fysieke beschadigingen.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

ro
door rooy1955 - Jun 1, 2015 om 11:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

beste,
Olivier
Stedin Webcare

de hoofdkraan gedurende een nacht uitgezet meter blijft doorlopen.
ik snap niet dat er niemand van stedin komt om te constateren dat de meter doorloopt als ik geen gas verbruik. en ze geliik komen om de meter weg te halen en te laten ijken ik heb dan geen bewijs meer want de meter is dan weg.

vriendelijke groeten,
rob de rooy

ph
door philip36 - Jun 1, 2015 om 11:56
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals ik al gezegd heb, kassa vragen om een opname te komen maken.

Cookies
door Cookies - Jun 1, 2015 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 1 jun 2015, 11:56]Zoals ik al gezegd heb, kassa vragen om een opname te komen maken.

ALS Kassa al op komt draven, gaan daar maanden over heen! Ondertussen zit topicstarter met een op hol geslagen meter!

stedin
door stedin - Jun 1, 2015 om 12:21
23 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rob,

Het probleem is, als je meter inderdaad defect is en deze blijft hangen, je met een defecte meter zit. Zeker omdat er behoorlijke verbruiken mee gemoeid zijn, is het belangrijk dat er op de juiste manier vastgesteld wordt dat er een probleem is zodat wij ook zorg kunnen dragen voor de verbruikscorrectie. IJkingen worden ook uitgevoerd door een extern, onafhankelijk en gecertificeerd bedrijf. Het is dus ook niet zo dat de slager zijn eigen vlees keurt.

Maar ik zou nog altijd aanraden onze klantenservice te verzoeken de meter te ijken. Dan wordt er een klachtdossier aangemaakt, waarna de behandelaar van je klacht contact met je opneemt om de situatie eerst te bespreken. Dat geeft je ook de ruimte alle vragen en andere issues te bespreken.

Wat betreft bewijs kan je (zoals in dit topic ook al is aangegeven) foto's maken en evt een filmpje. Maar ik ben er ook van overtuigd dat mijn collega's van het klachtenteam al je vragen kunnen beantwoorden en je zorgen wegnemen.

Groet,
Olivier