cu
door curly53 Jul 15, 2015 om 05:46
Auto & vervoer

Garage

Uitlezen

Hallo Ik ben een alleen staande moeder/oma
en ben niet technisch maar heb me wel ingelezen nu ik dit probleem
ik heb sinds 1,5 week een 2e hands Toyota Yaris verso
Maar er gaat steeds een oranje lampje van en motorblokje branden.
De garage waar ik hem heb gekocht heeft hem gisteren uitgelezen en toen was het uit,
maar onderweg naar zeist ging hij weer branden
Nu is het zo dat ik geen garantie heb gekregen op de auto en dat op de laatste APK keuring stond dat het CO2 te hoog was
de garage vertelde mij dat dit verholpen is en dat hij is goedgekeurd,
Maar de keurmeester was wel de vader van de garage houder
Help mij AUB
mijn dochter rijdt met haar kind naar Hongarije in deze auto ik wil haar wel veilig op weg sturen
En mijn geld is inmiddels op
Laatst gewijzigd door marimagyar; 14 juli 2015 om 15:39 Reden: iets vergeten
Reageren Met citaat reageren

9453 14 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jul 15, 2015 om 09:01
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals altijd:
- hoe oud is de auto?
- wat is de kilometer stand?
- hoeveel heeft u voor de auto betaald?

Vertrouw nooit op de blauwe ogen van de verkoper.
Bij twijfel altijd een onafhankelijke partij de auto laten keuren.
Dus maak een afspraak bij de ANWB of de Dekra voor een aankoop keuring.
U kunt ook naar een Toyota dealer gaan. Die willen natuurlijk ook wat verdienen dus u loopt dan wel het risico dat kleine prombleempjes opeens opgelost moeten worden.

cu
door curly53 - Jul 15, 2015 om 12:18
6 Antwoorden / 2 Vragen

de auto is uit 2000
hij heeft 183000 km gelopen en ik heb er 2.100 euro voor betaald

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2015 om 12:25
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect, je kan met een dergelijke auto gewoon 100% geluk hebben en 100% pech hebben. 15 Jaar oud, 2 ton op de klok, tja, om in deze situatie naar Hongarije te rijden lijkt me niet verstandig.

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2015 om 22:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U hebt dit ook al voorgelegd op het vraag en antwoordforum van Gebruikershandleiding zag ik.
U zou ook nog kunnen kijken op het Toyotaforum of op het forum van Problemcar en eventueel dit daar ook nog voorleggen.
U kunt nog weer eens e.e.a. laten uitlezen zodra het probleem zich wederom voordoet, dus dan direct terug naar de garage rijden.
Persoonlijk zou ik niet een dergelijk lange rit maken met deze auto zolang het probleem niet opgelost is en zeker niet met een kind erbij.
Het verband tussen uw melding dat u alleenstaande moeder/oma bent en problemen met een auto heeft ontgaat mij.
U kunt anders altijd nog een cursus of workshop Eerste Hulp bij Autopech volgen. Waar die gegeven worden is op internet te vinden.

door 1953 - Jul 19, 2015 om 00:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is dat niet het lampje van de lambden o.i.d.?

phenix
door phenix - Jul 19, 2015 om 02:23
15 Antwoorden / 1 Vragen

@terpstra : yep, waardevol advies.

@garage:
Los even van het feit dat ik als ik u was de reactie van h.terpstra als een topadvies zou waarderen en degene die u uw auto laat controleren zijn advies zou meegeven, lijkt het mij niet wijs uw dochter en kleinkind in hun uppie, tenzij uw dochter ervaring heeft met autotechniek, naar hongarije te laten rijden.
Met weinig middelen ben je vaak gedwongen een oudere auto te kopen. De keerzijde is dat alles draait of je de verkoper kan vertrouwen en of t geluk met je is, tenzij je voldoende verstand van auto's hebt.
Gaat Hongarije wel door, dan is een goede onderhoudsbeurt en checkup bij een garage of bekende automonteur zeer aan te raden.
Persoonlijk zou ik mijn dochter en kleinkind, tenzij de auto volledig nagekeken is en evt herstellingen zijn gedaan, niet en route laten gaan. Een betrouwbare auto is de helft van de veiligheid...
Sterkte.

cu
door curly53 - Jul 19, 2015 om 09:05
6 Antwoorden / 2 Vragen

Inmiddels heeft de garagehouder toegegeven dat de katalysator stuk was en heeft hem vervangen voor naar wat hij zegt een nieuwe
De V-snaar wordt nog door een andere garage nagekeken en de remvloeistof word ververst
Ik ben ook lid geworden van een pechhulp Europa.
Mijn dochter rijdt niet alleen met haar dochter er gaat ook een vriend mee
Ik wil iedereen bedanken voor de tips
En de tip van dhr.Terpstra heb ik ook meteen laten uitvoeren de remolie en v-snaar

h.
door h.terpstra - Jul 19, 2015 om 09:07
202 Antwoorden / 1 Vragen

Curly 53.

De meting CO2 te hoog heeft te maken met de uitlaat uitstoot. Is geen probleem
Met deze km stand mag het geen probleem zijn om een lange afstand te rijden.
Wel is het zinvol om te weten of de olie , olie filter en het luchtfilter recent vervangen zijn,
Het luchtfilter is eenvoudig te controleren. Zelfs door een leek

Wat veel belangrijker is, of de remolie wel vervangen is. Die is nl. hygroscopisch en neemt lucht en dus vocht op. Twee drie jaar oud, ? Altijd vervangen.!!! Het kan zijn dat de remmen in bergachtig terrein weigeren door verhitting en verdamping.

Laat ook de koelvloeistof even controleren. Een oververhitting van de motor is niet leuk. In een dergelijk geval de kachel open zetten, ook al is de buiten temperatuur boven de dertig graden.
Airco uit svp. Zeker bij een kleine auto.
Ik wens uw dochter en kleindochter een goede reis. Neem een liter passende olie en koelvloeistof mee. Houd de niveau,s in de gaten.

En ja, laat ook even de dynamo snaar controleren. (Eerder V snaar genoemd) op haarscheurtjes.

Groet, H.

cu
door curly53 - Jul 19, 2015 om 09:28
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had verwacht dat de reparatie gratis was omdat ik al vaak had gevraagd.is het de katalysator
Maar de garage houder ontkende dit
Kost me nu weer zo n 332,euri
Maar ja als hij dan goed is neem ik dat met pijn in mijn hart voor lief
Veiligheid voor alles;-)

ro
door ron530 - Jul 19, 2015 om 09:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het motormanagement lampje gaat niet voor niets branden. Gezien de te hoge CO waarde zal er teveel brandstof ingespoten worden daardoor ontstaat er een slechte verbranding met als gevolg een defecte katalysator. De kans dat de katalysator door verstopping oververhit raakt en in het meest gunstige geval openbarst is wel aanwezig. Mogelijke oorzaak van deze storing, lambda sonde defect of onderbroken, koelvloeistof temperatuursensor (niet die van de meter) geeft een verkeerde waarde of is onderbroken, met name deze sensor bepaald het mengsel rijk bij koude motor (choke) arm bij bedrijfstemperatuur. Mijn advies zowiezo niet verder rijden maar bij een onafhankelijke garage een diagnose laten stellen.

h.
door h.terpstra - Jul 19, 2015 om 18:33
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=curly53 schreef op zondag 19 jul 2015, 09:28]Ik had verwacht dat de reparatie gratis was omdat ik al vaak had gevraagd.is het de katalysator
Maar de garage houder ontkende dit
Kost me nu weer zo n 332,euri
Maar ja als hij dan goed is neem ik dat met pijn in mijn hart voor lief
Veiligheid voor alles;-)
Beste Curly 53.
Een katalisator is in principe overbodig. Kost vermogen ( volgens mijn renauld 21 boekje 1 pk. ) en een hoger verbruik.In mijn geval 5% zuiniger zonder.
Ik heb meer dan tien jaar met een leeg gebrande katalisator gereden.
De zware metalen liggen nog steeds op de A6 tussen L.stad en A.dam v.v..
Op LPG en zelfs op benzine waren de meetwaarden bij iedere APK keuring goed.
Een katalisator is een politieke uitvinding. Reden is dat men niet kan besturen en onvoldoende kennis heeft.Over een aantal jaren is een katalisator verboden. Alsmede de huidige LED lampen.
Let op de markt. Over enkele maanden zal de eerste grafeen lamp op de markt verschijnen.
Kosten minder dan 20=euro en 10 %minder energie verbruik dan led. Met een langere levensduur omdat de temperatuur lager is. Grafeen is zuivere koolstof.Geen zware metalen dus. Groet, H.

cu
door curly53 - Sep 3, 2015 om 17:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Nog even een vervolg,
In Hongarije ging het motorstorings lampje weer branden.
En als je langzaam bijv. in de file rijd stinkt het in de auto naar uitlaat gassen.
Ik vind de garage waar ik de auto heb gekocht slecht
En dhr van Beek van van Beek auto s een prutser en een oplichter.
De auto rijd overigens erg lekker. Maar dat stinken is geen pretje.

aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2015 om 18:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Behalve dat het geen pretje is die uitlaatgas luchten in het interieur is het ook ongezond, vooral voor een klein kind.
Mogelijk moet het interieurfilter vervangen worden of lekt de uitlaat o.i.d.?
Als ik uw dochter was (maar dat ben ik niet) zou ik er toch maar even mee naar de garage gaan.
Leg het anders nog eens voor op de forums waarvan ik u eerder de namen heb gegeven, als daarop er niets over vermeld staat.

ro
door ron530 - Sep 4, 2015 om 11:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het wordt zo langzamerhand wel een probleem auto. De katalysator is vervangen door een andere maar heeft uiteindelijk de aanwezige storing niet verholpen. Vreemd is wel dat de motor goed loopt en dus niet in noodloop gaat. Als het in de auto stinkt naar uitlaatgassen/onverbrande benzine lucht dan denk ik aan een lekke uitlaat doordat de katalysator verkeerd is gemonteerd of poreuze vacuümslangen op het inlaatspruitstuk van de motor. Vooral het laatste zorgt voor stank in de auto.