so
door soro Sep 12, 2014 om 12:18
Computers & telefonie

Garantie mobile telefoon

Bij Mediamarkt in j.l. juni een LG L70 gekocht v.a. aankoop oplader moeilijk in toestel te brengen. Op gegeven moment kreeg ik hem er niet uit en er niet meer in. Nu reparatie rapport ontvangen met een foto van het te repareren onderdeel. Deze foto is gemaakt nadat ik hem afgegeven heb en ziet er op foto inderdaad verwoest uit. Ik ben een 74 jaar oud en heb artrose handen maar ik kan mij niet voorstellen dat ik met mijn krachteloze handen dit veroorzaakt heb. Dit is mijn 4e mobile telefoon die liggen nog allemaal als nieuw in de kast. Wat kan ik doen?

488 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 12, 2014 om 13:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als je (on)bewust een stekkertje er verkeerd in steekt, maak je op kleine printjes (in kleine telefoons) heel snel grote schade. Zeker als u de telefoon nieuw in doos heeft ontvangen kàn dit zeker een gebruikersschade zijn. Of iemand anders heeft het voor gedaan buiten uw zich/aanwezigheid.

Gebruik één van uw oude 4 telefoons met het huidige simkaartje als de reparatie te duur wordt.

zoekster
door zoekster - Sep 12, 2014 om 13:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op zich ligt de bewijslast de eerste 6 maanden na aankoop bij de verkoper om aan te tonen dat het uw schuld is. Zoals ik uw bericht lees, heeft MM met behulp van de foto's willen aangeven dat u zelf de veroorzaker bent van het gebrek. De foto is natuurlijk een uitvergroting om de schade aan te geven.
Het is ook niet erg handig van u dat u maar bent blijven doorwrikken terwijl u in het begin al moeite had met de oplader. Dan moet je eigenlijk meteen terug naar de verkoper met de klacht.

Er gaan bij mij toch wel wat alarmbellen rinkelen als ik lees dat u inmiddels 4 mobieltjes heeft versleten, die nog als nieuw in de kast liggen. Stopt u de stekker er wel op de juiste manier in? Ik geef toe, het is soms even lastig om dat te zien. Zodra je wat weerstand voelt, moet je er meteen rekening mee houden dat je de stekker er op zijn kop in hebt gestopt.
Kan het er mee te maken hebben dat u met uw artrose handen de stekker er wat bibberig instopt en dat het daardoor misgaat?

Mijn advies bij een volgende aankoop is op de stekker een stickertje te plakken om aan te geven wat onder en boven is.

zoekster
door zoekster - Sep 12, 2014 om 14:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Of bedoelde u dat u de vorige 4 mobieltjes perfect heeft behandeld en dat dit de eerste keer is dat het misgaat?

so
door soro - Sep 13, 2014 om 20:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mahadma en zoekster,

bedankt voor uw reactie, wel een beetje denigrerend. Ik ben geen senior die nog nooit met computers en met gsm gewerkt heeft. Mijn handen trillen niet (geen parkinson) wel stramme handen. Inderdaad heb ik 4 gsm toestellen gebruikt en zijn ondanks het vele gebruik nog als nieuw. Ook weet ik dat er op de bovenkant een duiding van het insteek stekkertje staat, ik heb bij welk stekkertje dan ook hem er nooit verkeert in gestoken. Niemand gebruikt mijn gsm alleen ik. De verkoper van Mediamarkt heeft meer gewrikt toen ik er mee terug kwam dan ik en vertelde mij dat hij afgebroken was. Maar goed, ik zal me er bij neer moeten leggen want in het reparatie rapport stond dat er zo wie zo geen garantie op dit onderdeel gegeven wordt.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 21:01
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dank voor je reactie, Soro, in elk geval een goed weekend.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 21:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=soro schreef op zaterdag 13 sep 2014, 20:54]Beste Mahadma en zoekster,

bedankt voor uw reactie, wel een beetje denigrerend. Ik ben geen senior die nog nooit met computers en met gsm gewerkt heeft. Mijn handen trillen niet (geen parkinson) wel stramme handen. Inderdaad heb ik 4 gsm toestellen gebruikt en zijn ondanks het vele gebruik nog als nieuw. Ook weet ik dat er op de bovenkant een duiding van het insteek stekkertje staat, ik heb bij welk stekkertje dan ook hem er nooit verkeert in gestoken. Niemand gebruikt mijn gsm alleen ik. De verkoper van Mediamarkt heeft meer gewrikt toen ik er mee terug kwam dan ik en vertelde mij dat hij afgebroken was. Maar goed, ik zal me er bij neer moeten leggen want in het reparatie rapport stond dat er zo wie zo geen garantie op dit onderdeel gegeven wordt.
Mijn excuses voor het verkeerd begrijpen van uw verhaal. Het was niet mijn bedoeling u te kwetsen.
Het spijt me. Ik heb soms een te grote mond :-(

Maar nu iets heel anders. Met gewone fabrieksgarantie heeft dit NIETS te maken. Dus dat hier sowieso geen garantie op kan worden gegeven, is flauwekul. U kunt een beroep doen op het hebben gekocht van een non-conform product. Een product dat niet is wat je ervan mag verwachten op basis van de overeenkomst. Ook wel een ondeugdelijk product genoemd.
U heeft recht heeft op een goed werkend product.

De eerste 6 maanden ligt de bewijslast dat er iets mis is met het toestel bij de verkoper. Die kan zich er niet vanaf maken met dat hier nooit garantie op wordt gegeven. Nu u zeker weet dat het niet aan u ligt, zal MM zelf aannemelijk moeten maken dat de fout bij u ligt. Want in de wet wordt er vanuit gegaan dat een defect dat zich binnen de eerste 6 maanden na aankoop openbaart, al bij koop (in aanleg) aanwezig was.
Waar heeft u dan recht op? U heeft recht op kosteloos herstel of vervanging van het toestel.

Wat nu te doen. Ik raad u aan de volgende mail naar MM te sturen.

klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Maar nog iets anders. Om dit flink wat vaart te geven, kunt u uw klacht op de klachtenkompas.nl zetten. Geef daarbij aan in welke MM u dit toestel heeft gekocht. Hou vol dat het niet uw schuld is, maar dat het apparaat al meteen mankementen vertoonde na aankoop, die in de loop der tijd verergerde.

klik HIER voor de klachtenkompas. Het oplossingspercentage van MM is hoog!

Succes!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 14, 2014 om 16:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Vind je het zelf lastig om mee terug te gaan, vraag dan iemand anders. Zeker niet bij laten zitten, gaat wel om 300 Gulden!

En in het vervolg met een grote boog om Mediamarkt heengaan, aftersales is er rampzalig.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 14, 2014 om 17:44
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 14 sep 2014, 16:52]Zeker niet bij laten zitten, gaat wel om 300 Gulden!

Zal wel een vergissing zijn, maar ik hoop dat je euro's bedoelt ;-)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 14, 2014 om 18:11
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=alfaromeo164 schreef op zondag 14 sep 2014, 17:44][quote=lekkerisdat schreef op zondag 14 sep 2014, 16:52]Zeker niet bij laten zitten, gaat wel om 300 Gulden!

Zal wel een vergissing zijn, maar ik hoop dat je euro's bedoelt ;-)
Nee hoor, 130 euro = ongeveer ƒ 300.

Vast weer oefenen, binnen nu en 5 jaar betalen wij meer met Guldens. Hopelijk wordt de omwisselkoers dan wel redelijk 1 euro v.s. ƒ 8,24

so
door soro - Sep 15, 2014 om 19:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zoekster, dank voor je reactie, hier heb ik iets aan. Ik ga meteen de brief printen en weg sturen. Ik wist zo wie zo dat er 2 jaar garantie op is maar ik wist niet dat ze ook binnen 6 maanden met bewijzen moeten komen. Nogmaals bedankt. Overigens zoals je gemerkt hebt, ben ik zelf ook niet op m'n mondje gevallen, ik hou daar wel van.