rh
door rhonda Nov 6, 2015 om 15:46
Elektronica & tv

Garantie voorwaarden

Hallo, tijdens het opwarmen van de oven is de binneruit gesprongen.
Ik heb dit Etna fornuis 5 maart 2015 aangeschaft en nu zegt de fabrikant dat dit niet onder de garantie valt.
Kan dit?

1004 5 Rapporteer

jo
door jorisw - Nov 6, 2015 om 15:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Van Consuwijzer:

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

rh
door rhonda - Nov 6, 2015 om 15:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan ik nu bewijzen dat het tijdens het opwarmen is gebeurd. En dat ik niets gedaan heb om de binnenruit te breken.

zoekster
door zoekster - Nov 6, 2015 om 16:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U hoeft het niet echt te bewijzen, u moet het aannemelijk maken. En u moet bij de verkoper zijn, ga eens met de verkoper in gesprek en leg precies uit wat er is gebeurd. Laat hem/haar eventueel in conclaaf gaan met Etna.

Welk fornuis is het precies? Welk serienummer?
Is er glas in uw voedsel gekomen? U zou ook nog kunnen denken aan een klacht bij de NVWA indienen, als het een onveilig product betreft, want een ruit van een oven mag niet zomaar kapot gaan tijdens het opwarmen.

rh
door rhonda - Nov 6, 2015 om 18:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ben ik inderdaad mee bezig, ik had in de 1ste instantie de verkoper op de hoogte gesteld en die gaf het door aan de fabrikant. Omdat het lang duurde voordat de fabrikant reageerde heb ik zelf contact opgenomen. Met als resultaat dit valt niet onder de garantie. Nu heb ik inderdaad weer contact opgenomen met de verkoper (internet aankoop) en die gaat eea weer uitzoeken.
Maar ik wil graag via dit forum meer weten en wat mijn kansen zijn.

zoekster
door zoekster - Nov 6, 2015 om 18:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de verkoper uw verhaal gelooft/aannemelijk vindt, dan heeft u recht op kosteloze vervanging of herstel, ongeacht wat de fabrikant aan garantie heeft gegeven. Dan wordt dit gezien als een non-conform product, een product dat niet beantwoordt aan de overeenkomst, wordt ook wel een ondeugdelijk product genoemd.

Bij non-conformiteit heeft u verder niets met de fabrikant te maken, omdat u de koopovereenkomst met de verkoper heeft. Die moet het dan voor u in orde maken. Helaas gebeurt het regelmatig dat de verkoper zich achter de ideeën van de fabrikant schaart. Maar die fabrikant moet dan wel beweren dat het uw schuld is dat het glas is gesprongen. En doet die dat ook?