ha
door hansroggeveen Apr 25, 2015 om 20:00
Auto & vervoer

Geen actie bij internetfraude

Het verbaast mij dat er niets gedaan wordt bij internet fraude. Het moet toch mogelijk zijn via de bank te achterhalen wie de fraudeurs zijn?

1175 12 Rapporteer

bo
door boiler - Apr 25, 2015 om 20:01
64 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard, maar dat mag niet van de privacywaakhond....

valerius-2
door valerius-2 - Apr 25, 2015 om 22:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja maar er zullen eerst meerde aangifte gedaan moeten worden voordat er actie wordt ondernomen.

pi
door pieterwolters - Apr 25, 2015 om 22:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gebeurt ook als er voldoende aangiftes zijn gedaan, of dat er voldoende aanleiding tot een verder onderzoek is. Maar wel volgens de geldende regels. Je kunt niet zomaar bankgegevens opvragen.

door 1953 - Apr 26, 2015 om 00:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Privacybescherming!

ramonnetje
door ramonnetje - Apr 26, 2015 om 01:29
72 Antwoorden / 7 Vragen

begin deze maand: 177,- lichter door een Marktplaatsoplichter... aangifte doen bij mijnpolitie.nl, volledig geautomatiseerd, je krijgt dan een pdf'je met je aangifte. Of er iets aan gedaan wordt is totaal onduidelijk: Marktplaats krijgt een notificatie, reageert daarop door het account te verwijderen (tja, gewoon op een nieuw account doorgaan met hetzelfde gmailadres, want Marktplaats anonimiseert toch je mail...). Foto opvragen heeft geen zin, Marktplaats stript alle meta-informatie.

Het is niet eens duidelijk hoe je moet zoeken naar rekeningnummers op mijnpolitie.nl, je kunt met of zonder IBAN ingeven, met of zonder spaties, je weet niet of je misschien iets anders moet ingeven... Je kunt er geen informatie over opvragen. Niets... Voor de duidelijkheid: Je aangifte is een 'geschil tussen particulieren', en niet eens oplichting of fraude. Dat wordt het pas als het om een x-bedrag gaat (tenzij dat inmiddels is veranderd, maar Nederlandse wet kennende...).

Een bank aanschrijven heeft ook geen zin, Wet op Privacy. Het rekeningnummer (hier) posten mag om diezelfde reden ook niet, maar misschien moet je het dan maar op je eigen Facebook zetten of zo. Neen, een oplichter of dief heeft het in Nederland goed voor elkaar. In de VS verspeel je je recht op privacy als je ergens van beschuldigd wordt of veroordeeld bent.

Zelfs anderen waarschuwen voor zo'n verderfelijk individu (naam, gmail en ABNAMRO-rekeningnummer posten) mag hier dus niet...

sw
door swat1500 - Apr 26, 2015 om 13:19
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Niet elke geschil dat aanvoelt als oplichting is ook oplichting in een strafbare zin. Als een ondernemer voor veel geld slecht werk levert voelt dat als oplichting maar is dat in wettelijke zin niet.

Als je iets via MP koopt en de verkoper levert niet of de koper betaald niet dan voelt dat ook als oplichting of diefstal maar is dat niet (direct).

Google maar eens voor de artikelen 310 Wetboek van Strafrecht en 326 Wetboek van strafrecht.

Wijzen naar de VS is makkelijk maar ook daar kan je niet zomaar iemand beschuldigen van onoorbare praktijken. Als blijkt jou beschuldigingen onwaar of onbewijsbaar zijn worden de rollen omgedraaid en zit jij in het verdachtenbankje en kan het in diskrediet brengen van iemands goede naam veel geld gaan kosten.

Ook op dit forum worden personen en bedrijven al snel als oplichters benoemd. In de VS zou je dat op torenhoge schadeclaims komen te staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2015 om 14:10
16848 Antwoorden / 202 Vragen

=swat1500 schreef op zondag 26 apr 2015, 13:19: Niet elke geschil dat aanvoelt als oplichting is ook oplichting in een strafbare zin. Als een ondernemer voor veel geld slecht werk levert voelt dat als oplichting maar is dat in wettelijke zin niet.

Als je iets via MP koopt en de verkoper levert niet of de koper betaald niet dan voelt dat ook als oplichting of diefstal maar is dat niet (direct).

Google maar eens voor de artikelen 310 Wetboek van Strafrecht en 326 Wetboek van strafrecht.

Wijzen naar de VS is makkelijk maar ook daar kan je niet zomaar iemand beschuldigen van onoorbare praktijken. Als blijkt jou beschuldigingen onwaar of onbewijsbaar zijn worden de rollen omgedraaid en zit jij in het verdachtenbankje en kan het in diskrediet brengen van iemands goede naam veel geld gaan kosten.

Heeft u de artikel (SWAT1500@) zelf wel goed gelezen?
Art 310 SvR: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk het zich wederrechtelijk toe te eigenen wordt enz. enz. en dit artikel is dus absoluut hier niet aan de orde.
Art 326 SvR (bedrog) Hij die met het oogmerk om zich of ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door aannemen van een valse naam etc. etc. etc wordt als schuldig aan oplichting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vijfde categorie.
Ook op dit forum worden personen en bedrijven al snel als oplichters benoemd. In de VS zou je dat op torenhoge schadeclaims komen te staan.

Hetgeen hier aan de orde is m.b.t. aankoop via MP en niet leveren is dus wel degelijk te zien als oplichting!

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2015 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ramonnetje

U kunt natuurlijk ellende voorkomen, door te kopen en te verkopen met boter bij de vis.

Als de politie daar overal achter aan moet draven, schiet het niet op.

Aankopen via Marktplaats en dan niet leveren, is geen op,ichting. Daar zijn uitspraken van de rechter over.

Men moet wat minder goedgelovig zijn. Ga het spul halen en bekijken, kan dat niet? Niet kopen.

ho
door hopetobehelping - Apr 26, 2015 om 17:13
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hansroggeveen,

hoe spijtig ook (we zijn veel te soft in Nederland naar mijn mening) maar uw 'geld kwijt' zijn bij een internet aankoop en de goederen niet ontvangen is een civiel rechterlijke aangelegenheid (tenzij er veel aangiften tegen 1 dader zijn). Concreet betekent dit dat u er zelf achteraan moet, zie hier voor meer informatie.
Te triest voor woorden naar mijn idee, maar het is helaas niet anders.

van leyden
door van leyden - Apr 26, 2015 om 18:46
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=hansroggeveen schreef op zaterdag 25 apr 2015, 20:00]Het verbaast mij dat er niets gedaan wordt bij internet fraude. Het moet toch mogelijk zijn via de bank te achterhalen wie de fraudeurs zijn?

Tuurlijk, voor de overheid een fluitje van een cent.

Maar financieel volkomen oninteressant, prioriteiten zijn altijd zaken waar wat aan te verdienen valt.
Dus komt de smoes onderbezetting weer uit de kast en dat slikken we dan weer.

van leyden
door van leyden - Apr 26, 2015 om 18:56
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Civiel rechtelijk is ook zo n dooddoener, je bent opgelicht, we weten het, maar niet ons pakkie an.

Ben het eens met gerritaltena> het bewust niet leveren na betaling is oplichting en al helemaal als er geen geld terug gegeven wordt.
Zo zou het ook behandeld moeten worden door de overheid>> als een redelijk zwaar crimineel feit.

van leyden
door van leyden - Apr 26, 2015 om 19:00
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Moet je eens kijken als ik 1 euro jat van de bank.
Dan staan ze met tig politie gelijk aan je deur.