ne
door nellestijn Apr 3, 2008 om 13:30
Geldzaken & recht

Geld uitgeleend

Goedendag,

Ik heb 5,5 jaar geleden een flink geld bedrag in de zaak van mijn zwager geinvensteerd. Dit geld hebben we van de rekening afgehaald en op zijn zaken rekening gestort. het bewijs heeft hij in eigen zak gestoken, maar nooit aan de accountent gegeven. Vevolgens mocht ik de papieren niet inkijken en naar de kvk gaan ho maar. Ik ben naar een jaar naar hem toe gegaan en hebben een gesprek gehad dat we een onderhandse akte moesten opstellen met over dat geld. De accountent is er ook bij geweest, maar mijn zwager zou er op teug komen en de papieren in orde maken en een betalings regeling maken. Dit is tot op heden niet gebeurd. hij weigert te betalen, regaeert niet op bellen, mailen, sms en brieven die verstuurd zijn.

Dit sluimert nu al 4,5 jaar zo door. Een jurist is hartstikke duur, maar heb wel een ppot om op te staan, want ik kan aantonen doormiddel van kopieen van bankafschriften dat het geld wel degelijk onder mijn naam gestort is. en het was zeker geen schenking, ondanks dat het in de boekhouding niet is verwerkt??? raar verhaal is het niet??

wat is de beste manier om nu te beginnen met terugvorderen als iemand wiegert te betalen??

303 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Een jurist of een juridisch advies hoeft niet duur te zijn. U kunt eerst eens even bij de volgende twee sites informeren wat uw mogelijkheden zijn.

http://www.jurofoon.nl/

http://www.hetjl.nl/hetjl/

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

hey hartstikke bedankt,

ik heb nog een aantal websites gevonden en heb er zeker 5 nu aangesproken, hoop dat het me niet te veel geld gaat kosten, maar hoop wel dat ik dat jong nu flink te grazen kan nemen...

thanks

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nellestijn,

Advies: schakel zelf een incassobureau in!

Info:

Incassobureau óók voor particulieren: DirectIncasso

Het komt geregeld voor dat particulieren (de gewone consument dus) niet bij een incasso-bureau terecht kunnen als ze een vordering op een andere particulier of firma hebben. Bij onderstaand incasso-bureau kunnen ze dan wél terecht. Dit incasso-bureau werkt op basis van no cure no pay tot aan een maximum van € 750,-. Daarboven betaal je maar € 29,50 en altijd na overleg andere kosten. Wel is het zo dat als dit incassobureau er bij de debiteur niet in slaagt (maar dat komt bijna niet voor) het verschuldigde bedrag te innen, je dossierkosten dient te betalen a raison van € 31,50 per geval.

Als tussenoplossing bieden zij ook de Laatste Sommatie Service aan. Een brief namens de klant geschreven door DirectIncasso, waarin zij de debiteur sommeren het bedrag alsnog over te maken zonder tussenkomst van het incassobureau. Grote kans dat de debiteur alsnog de ernst van de situatie dan inziet en de mogelijkheid aangrijpt om buiten het incassobureau om te betalen (in 85% van de gevallen lukt dat).

Contactgegevens DirectIncasso

DirectIncasso

Postbus 95
6800 AB
Arnhem

Bezoekadres:
Nieuwe Stationsstraat 10
6811 KS Arnhem

Algemeen tel: +31 (0) 26 - 3724 404
Fax: +31 (0) 26 - 3723 360
Intake contactpersoon +31 (0) 26 - 3724 508 (dhr. Zweers)
Email:
info@nedincasso.nl

http://www.directincasso.nl/

Overige
KvK Handelsregister 09 14 63 32
BTW nummer NL 8139.70.209.B01

Sukses en vriedelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelet op de weigerachtigheid van zwager, zit ik eigenlijk een stap verder te denken: leg conservatoir beslag op het pand van zwager, zijn bedrijfspand, rekeningen etc. Daarmee voorkomt u dat het geld "ineens" op is doordat het snel naar een andere rekening wordt gesluisd.

Voor conservatoir beslag met je echter wel langs de rechter en aantonen dat je een vordering hebt. Krijg je toestemming om beslag te leggen, dan zal een gerechtsdeurwaarder dat kunnen doen. Als er dan nog steeds niet betaald wordt, kun je, eventueel met een kort geding, vorderen dat het geld wordt terugbetaald en met dat vonnis executoriaal beslag leggen. Dat betekent dat je eventueel bijvoorbeeld het pand kunt gaan verkoper (mits er geen hypotheek op is gevestigd).

In het allerzwaarste geval kun je, maar daar moet je een zogenaamde steunvordering voor vinden, zwager failliet laten verklaren, maar of je daarmee je geld terugkrijgt valt maar te bezien. Je moet dan delen met de rest van de schuldeisers, terwijl de grote 3 (waterschap, belastingdienst, hypotheekhouder) eerst gaan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2008 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

accountant kan als getuige optreden , en bewijs is ook evt.briefwisseling/emails uit die tijd. Anders wordt het moeilijk bewijzen , kan een gift zijn geeest of zo

ve
door verwijderd - Apr 16, 2008 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet zo'n incasso buro inschakelen , zoals Read3 aangeeft, die kosten zijn verdacht laag!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2008 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het buro dat read noemt is betrouwbaar en goed  !