pe
door peet_kleine Jan 17, 2013 om 18:39
Huishouden & energie

Gevelkacheltje

Hallo allemaal ik heb een paar vraagjes:
Ik woon al 10 tal jaren in een huurflat zonder centrale verwarming.
Mijn hele flat en huiskamer werd verwarmd door 1 gas haard, maar die ging 3 jaar geleden stuk en het was een ouderwets lomp en groot kolossaal geval, dus move.
De gashaard was, zo vertelde men mij een "gesloten systeem", een die zijn zuurstof uit de kamer onttrekt om te kunnen branden.
Nu wil ik een klein gas kacheltje er voor terug (na een paar jaar zonder toch wel koud eigenlijk zonder verwarming).
Ik heb wel een airco met buiten unit, die ik ook kan laten verwarmen, maar die komt met -3 al niet meer boven de 18 graden en dan is het nog best kil.
Dus dacht ik aan een gevelkacheltje op de pijp waar die oude kachel eerst stond op de schoorsteen afvoer plaatsen.
Ik zit namelijk met het probleem dat je van een dubbele pijp (in/uit voer} je 1 pijp moet maken alleen uitvoer dus!! of juist niet??
VRAAG 1] kan dat??
VRAAG 2] en wat voor capaciteit moet deze kachel dan zijn??
Mijn huiskamer is 8X4.
Maar liever nog wil ik in de schoorsteen mantel een stuk uit hakken om een inbouw sfeerhaard te maken, om zo nog minder plek kwijt te raken aan zo'n obstakel midden in de huiskamer.
VRAAG 3] maar mag je dit zomaar doen, (volgens mij wel, als je het maar weer in oude staat brengt als je gaat verhuizen) en heb ik dan niet het zelfde probleem als met het gevelkacheltje.
Een heel verhaal en een hoop vragen maar Hopelijk een hoop (goede) antwoorden.
Alvast bedankt voor Uw aandacht. Peet Kleine

1276 4 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 17, 2013 om 19:35
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het lijkt mij allereerst van belang dat u vooraf overleg pleegt met de verhuurder.
Wellicht heeft die wel een goede oplossing.
Zij, de verhuurder, verhuurt immers meer van dit soort woningen.

Een dubbelepijp hoeft op zich geen probleem te zijn.
Hier in de buurt trekken ze een dunne "metalen" slang door de rookgassen afvoer.
Deze dunne slang is de verse lucht aanvoer.

Bij sommige heeft men inderdaad een gevelkachel gemaakt.
Het probleem daarbij is echter dat er door uw huis een gasleiding aangelegd moet worden naar de gevelkachel.

Maar eerst maar eens een gesprek met de verhuurder.

Succes, poltol.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Jan 17, 2013 om 20:33
80 Antwoorden / 15 Vragen

Beste..........

Even een opmerking over uw vraagstelling, hierin zegt u "De gashaard was, zo vertelde men mij een "gesloten systeem", een die zijn zuurstof uit de kamer onttrekt om te kunnen branden "
Dit is echter niet juist, Een open systeem ontrekt zuurstof uit de ruimte waar het toestel zich bevind, een gesloten toestel ontrekt zijn lucht van buiten. Dit laatste verklaard daarmee ook de dubbele rookgasafvoerkanaal. Het is wellicht mogelijk om deze te hergebruiken wanneer deze voldoet aan de daarvoor geschreven voorschriften van de fabrikant dan de haard die u wilt installeren, Ook hetgeen poltol voorsteld middels de dunne slang (deze is gemaakt van RVS) is een mogelijkheid maar alleen wanneer dit is toegestaan door de fabrikant. Er bestaat gevaar voor condensvorming in je rookgaspijp wanneer deze te lang wordt. Je rookgassen die afgevoerd worden koelen gaande weg af en kan als (condens)water terug je kachel of haard in stromen vandaar dat je erg afhankelijk bent van de desbetreffende fabrikant.
De capaciteit voor een woonkamer van 32m2 x 2.5 meter hoogte x 85 Watt/m3 = 6800 Watt = 6.8 kilowatt (85 watt/m3 = 22 graden).
Mocht de woonkamer hoger zijn dan de 2.5 mtr dan kom je uiteraard hoger uit.
Gevelkachels zijn er ook in grotere vermogens en zijn gesloten haarden, uit ervaring sprekende zijn er 2 goede fabrikanten, Pelgrim en Dru.
Wanneer u bv een van deze koopt dan dient de rookgasafvoer horizontaal gemonteerd te worden.
Beide hebben niet dezelfde rookgas / luchtaanzuig diameter wat wellicht voor u bepalend kan zijn wanneer je op een hogere verdieping woont.
Bij Pelgrim wordt een nieuwe geveldoorvoer standaard meegeleverd in de doos, bij Dru dient u deze extra bij te bestellen.
In alle gevallen adviseer ik u e.e.a. kort te sluiten met uw verhuurder en laat de installatie van gastoestellen over aan de erkende installateur dit om uw garantie bepalingen veilig te stellen maar ook uw eigen veiligheid uiteraard.

Sfeerhaarden met ventilator zijn voor de sfeer en geven een te lage warmte af om een woonkamer aangenaam te verwarmen.

Hopende u naar tevredenheid te hebben geinformeerd.

dearagain
door dearagain - Jan 17, 2013 om 20:38
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*advies: laat u zich ten deze adviseren door een deskundige/expert die geen financieel belang bij de klus heeft

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2013 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp wil u het liefst een sfeerhaard en als dat niet kan een grvelkachel op de plaats van de oude gashaard.

Met een sfeerhaard krijgt u de kamer echt niet warm, want daar is hij niet voor, alleen voor sfeer op een kille voorjaarsavond of zo.

Dus u zit al drie jaar zonder verwarming? Waarom koopt u niet gewoon een nieuwe gashaard, het zijn echt niet allemaal bakbeesten hoor. In een kamer van 8 bij 4 is dat toch geen sta in de weg.