mieke474
door mieke474 May 19, 2014 om 20:57
Elektronica & tv

HELP! Wasmachine stopt in het midden van programma

Hallo,
Wie kan me helpen?
Sinds gisteren stopt mijn wasmachine (Zanussi ZWF1210) in het midden van het wasprogramma, net voor die moet gaan spoelen!
Als hij stopt zit de wasmachine nog vol met water. Als ik dan afpompen kies, pompt die al het water keurig af en apart een spoelprogramma aanzetten is ook geen probleem.
Ik heb reeds de filter nagekeken, daar zit niets in!
Hij stopt dus gewoon in het midden van een normaal wasprogramma en alle programma,'s apart werken wel!
Wat kan er aan de hand zijn, wat zouden de reparatie kosten zijn en nog belangrijker is het nog de moeite?
Ik heb de machine sinds 2008 en de aanschafprijs was ongeveer 350 euro.

38348 24 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 19, 2014 om 21:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als op zich alles het goed doet, denk ik aan de printplaat van de wasmachine. Dat is het gedeelte van waaruit alles wordt aangestuurd. (de 'hersens' van de wasmachine). Aan een reparatie zou ik niet meer beginnen als ik u was, die is te duur ten opzichte van de aanschafprijs.

Probeer eerst nog eens met een lege machine een was te draaien en kijk of hij dan ook stopt. Desnoods met een ontkalker. Je weet maar nooit wat het oplevert.

mahadma
door mahadma - May 19, 2014 om 21:25
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer een vrijblijvende offerte bij een lokale handige harrie.

mieke474
door mieke474 - May 19, 2014 om 21:31
29 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zonet een lege machine aangezet met reiniger... Stopt ook in het midden, daarna apart afpompen en apart spoelen...

valerius-2
door valerius-2 - May 19, 2014 om 21:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mieke474 schreef op maandag 19 mei 2014, 21:31]Ik heb zonet een lege machine aangezet met reiniger... Stopt ook in het midden, daarna apart afpompen en apart spoelen...

Kan het misschien aan de motor liggen , misschien loopt hij warm na een bepaalde tijd en kan hij dus niet verder het programma afwerken.

tenormin
door tenormin - May 19, 2014 om 22:28
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi mieke474, lekker niets meer aan doen dan een nieuwe. Deze heeft je €70,00 per jaar gekost; ;aten repareren zijn de voorrijkosten al duurder en zelfs handige Harrie zal ook wel een graantje willen meepikken. Beschouw hem maar als overleden: R.I.P. Koop dus een andere en laat je oudje lekker meenemen door de nieuwe heren bezorgers. Zou wel een stenen winkel kiezen met op de bon: oude gratis afvoeren. Moeten ze wel maar sommigen proberen daar liefjes onderuit te komen. ;-)

tenormin
door tenormin - May 19, 2014 om 22:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

oh waar blijft de herstelknop: "laten repareren..." .

aurora1
door aurora1 - May 19, 2014 om 23:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk ook dat u maar beter niet aan een reparatie kunt beginnen. U kunt eventueel nog klik hier de vragen en reacties doorlezen of eventueel daar nog eens uw vraag stellen.
Kijk anders ook nog in de gebruiksaanwijzing of daar een rubriek met Oplossen problemen o.i.d. in staat.

tenormin
door tenormin - May 19, 2014 om 23:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 19 mei 2014, 23:13]Ik denk ook dat u maar beter niet aan een reparatie kunt beginnen. U kunt eventueel nog klik hier de vragen en reacties doorlezen of eventueel daar nog eens uw vraag stellen.
Kijk anders ook nog in de gebruiksaanwijzing of daar een rubriek met Oplossen problemen o.i.d. in staat.

Daar is ook zoiets van "handige Harrie" nodig; kost ook pegulanten. Gewoon uitrekenen wat je per jaar aan die machine hebt uitgegeven qua aankoop: is een zeer redelijk bedrag: daarbij: Zanussi is niet echt 'top of the pop', een nieuwe lijkt mij 'on the long term' voordeliger.

clio23
door clio23 - May 21, 2014 om 11:36
49 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een poosje geleden hetzelfde gehad stopte ook voor het spoelen. Ik heb de was later op een ander programma gezet en dat ging goed. Alle programma's doen het nu weer goed. Misschien het proberen waard?

mieke474
door mieke474 - May 21, 2014 om 11:41
29 Antwoorden / 4 Vragen

bedankt allemaal, maar ik heb gisteren ook contact gehad met de service van Zanussi, na het aanhoren van mijn probleem zeiden ze meteen dat het waarschijnlijk aan de elektronica ligt, dus de printplaat... deze vervangen kost 200 euro en voor 100 euro meer heb je een nieuwe machine!
ik heb reeds een ander programma geprobeerd zowel koud als warm en beiden keer stopt die ofwel voor het spoelen ofwel voor het centrifugeren... en zoals eerder aangegeven doet die die dingen apart wel dus het ka niet aan pomp, filter of trommels liggen want dan zou die het in mijn optiek ook niet apart kunnen doen, dus bv alleen een spoelprogramma aanzetten...
er zit dus niets anders op om een nieuwe te kopen!

sp
door spoekie999 - May 21, 2014 om 12:08
9 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb dit ook gehad. Koolborstels motor waren versleten. Voor 29 euro nieuwe koolborstels er in gezet en probleem opgelost.

tw
door twannie1960 - May 21, 2014 om 12:25
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een bekend euvel bij zanussi, heb et zelfde gehad, en kun je de wasmachine wel wegdoen. Reparatie kwam op 300 euro. Voor mij geen zanussi meer. Waardeloze machines. Heb op bepaalde forums al zeer veel deze klacht voorbij zien komen.

ma
door maha - May 21, 2014 om 12:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mieke,

Op de website van www.wasmachinedoctor.nl staan goede tips die niet in de gebruiksaanwijzing staan. Zo kun je via deze site zien welke knoppen je op je wasmachine moet gebruiken om een code te zien, deze code staat weer op website zodat je kunt zien wat er aan de hand is. Denk ook eens aan de koolborstels, als deze versleten zijn draait de machine ook niet meer. Deze zijn via internet te bestellen en in kosten valt het mee, deze zijn makkelijk te vervangen. Succes.

kriekra
door kriekra - May 21, 2014 om 13:30
204 Antwoorden / 64 Vragen

Als ik dit zo lees, denk ik dat uw wasmachine inderdaad de geest heeft gegeven. Wat u misschien nog wel zou kunnen proberen, is de machine even resetten. Een kleine moeite, en wie weet helpt het.

ma
door manwijf - May 21, 2014 om 14:09
574 Antwoorden / 1 Vragen

@twannie1960
De deugdelijkheid van een wasmachine heeft niet zozeer te maken met het merk, alswel met de prijsklasse. Jaren geleden nog eens een programma gezien waarop ze op alle wasmachine's die van de band rolden een ander merk timmerden. Zet er daarbij een ander bedieningspaneeltje op en voila je hebt een andere wasmachine. Ik meen dat alleen Miele er niet bij stond.

komsja
door komsja - May 21, 2014 om 14:44
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Dat een Zanussi niet tot de betere merken behoord is natuurlijk niet helemaal waar heb altijd de wasmachine,s van Zanussi gehad en nog steeds.In 2008 heb ik de oude verkocht en een nieuwe aangeschaft met meer toeren heb nu de Trentino 1400/ zwf 1410,en da,s een hele fijne maar vooral een hele goeie machine,het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je met een machine omgaat,staat hij bijvoorbeeld in een vochtige ruimte of gooi je er teveel wasgoed in of laat je de machine niet af en toe
leeg draaien met een ontkalker enz enz

li
door lisette12 - May 21, 2014 om 16:31
9 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien blijft de Programmakiezer 'hangen'. Probeer eens om die knop 1 tikje verder te zetten.

labren
door labren - May 22, 2014 om 10:12
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het zelfde gehad met zo,n zanusie, ik heb na de tweede knop een ander merk wasmachine gekocht een indesit en die werkt na 10 jaar nog perfect

mieke474
door mieke474 - May 22, 2014 om 10:16
29 Antwoorden / 4 Vragen

nou iedereen bedankt voor de reacties! het wordt echt een nieuwe! ik ga een whirpool kopen!

tenormin
door tenormin - May 22, 2014 om 12:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Weet je het zeker? lees hier. Misschien nog even verder zoeken op een ander merk?

mieke474
door mieke474 - May 22, 2014 om 15:30
29 Antwoorden / 4 Vragen

Scha ja zo kan je over alles wel wat vinden

czar
door czar - May 23, 2014 om 21:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=manwijf schreef op woensdag 21 mei 2014, 14:09]@twannie1960
De deugdelijkheid van een wasmachine heeft niet zozeer te maken met het merk, alswel met de prijsklasse.

Dus hoe duurder hoe beter?
Wat een onzin!
Alles heeft natuurlijk zijn prijs en voor kwaliteit betaal je meer. Dat is dan kwaliteit in de zin van dikkere wand, betere trommel etc. alles wat materiaal kost. Dit lijkt veel meer een elektronisch probleem dat niet echt prijsbepalend is.

Een Miele is wel goed, maar je betaalt voornamelijk voor de marketing. Even goed kun je ook voor de helft kopen. Zanussi is ook een A-merk met veel marketing en die kunnen dus ook kapot. Elektronische problemen zijn vaak moeilijk te achterhalen en erg afhankelijk van de plaats en het gebruik (vocht in de ruimte, hoe goed staat het apparaat stabiel etc.)
Een goedkope kan het 10 jaar uithouden en een dure kan na 3 jaar elektronische problemen geven.

ma
door manwijf - May 26, 2014 om 09:14
574 Antwoorden / 1 Vragen

@czar
Je hebt gelijk hoor. Ik moet niet zeggen 'deugdelijkheid' maar labeling. Je hebt immers A en B machines.

Er zijn geen slechte wasmachines. Wassen doen ze allemaal. Een gemiddelde wasmachine kost 550,- en die is gewoon goed. Je kunt hoogst kijken naar het toerental, maar je kunt beter een goedkoop B kopen, dan een duur A merk. Zelfs wanneer dat B merk (misschien, maar dat is niet zeker dus) korter mee zou gaan. Het is zelfs zo, dat je dan weer de nieuwste technologie koopt. Een dure machine verdient zich in de 15 tot 20 jaar dat hij mee gaat echt niet terug. Ook qua zuinigheid is er geen verschil! Een wasbeurt bij zowel een A als B merk komt ook nog eens op precies dezelfde prijs.

Repareren is bijna altijd duur, al kan het schelen als je een mannetje weet die dat voor je kan doen. De onderdelen worden in ieder geval bewust heel duur gemaakt om ons het repareren te ontmoedigen.

Ik weet nu uit ervaring dat Miele niet beter presteert dan mijn Siemens. Je bent geneigd om het merk van je moeder over te nemen, maar ik heb genoeg leergeld betaald. Mieke zou ik ook adviseren gewoon de goedkoopste te nemen. Vergeet daarbij de reclame's. Machine wordt vaak eerst duurder gemaakt, om vervolgens met een reclameprijs (lees: normale prijs) aan te bieden. Maar dat is weer een ander onderwerp.

czar
door czar - May 26, 2014 om 19:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Op deze pagina staat een filmpje dat uitlegt waarop je moet letten als een wasmachine gaat kopen.