ri
door rissiejjj Oct 20, 2014 om 14:00
Huishouden & energie

Hoe is dit geregeld?

4 jaar terug een woning gekocht van de woningbouw. Van de gehele straat zijn nu ongeveer 4 huizen in bezit van particulieren, de rest is nog altijd eigendom van de woningbouw.

Nu heeft de woningbouw een verbeterplan opgezet. Eerder dit jaar zijn de dakgoten vervangen, door het bedrijf die dit uitvoerde zijn we benaderd om mee te doen en hebben dit ook gedaan.

Nu is het verbeteren echter door gegaan, inmiddels zijn alle woningen in de straat (zo'n 30 stuks) voorzien van dubbele beglazing, isolatie op zolder en in de muren en zijn ze nu nog bezig met de voegen van de buitenmuren te vervangen. Ditmaal is ons niks gevraagd om mee te doen aan deze verbeteringen. Echter word het aangezicht van alle huizen anders en staat onze tussenwoning er straks bij met "achterstallig onderhoud", zo maar even alle verbeteringen uitvoeren wat in de rest van de straat gebeurt is als particulier bijna niet te betalen.

Nu was het de bedoeling dat dit huis weer in de verkoop komt, echter word de kans op verkopen er niet beter op met de mooie voegen in de muren van de andere woningen ziet het er bij deze straks armoedig uit (werkzaamheden zijn nog bezig dus het exacte nieuwe uiterlijk nog niet bekend).

Is hier iets mee te doen of?
De woningbouw heeft 3 jaar terug meerdere woningen in de verkoop gehad maar het grootste deel terug getrokken uit verkoop in verband met teveel leegstand. Indien ze nu weer woningen in de verkoop zetten is het voor dit huis echt onmogelijk. Zijn er voor ons rechten of voor de woningbouw plichten met dusdanige werkzaamheden? (wij wisten totaal niks van deze werkzaamheden af tot ik een aantal weken geleden opeens om half 8 werd gewekt door boormachines etc.)

954 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2014 om 15:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemd verhaal. Tegenwoordig worden veel huurwoningen onder bepaalde condities verkocht. Zo ook hier in de flat. Ik ben huurder; de bovenburen eigenaren. Samen met de Woningbouw heeft men hier een VvE gesticht en bij vergaderingen mogen zowel huurders als eigenaren aanwezig zijn. Daar is destijds op papier gezet dat bij alle buitenwerkzaamheden ook de eigenaren "meedoen" in het opknappen van de eigen woning; alleen moeten de eigenaren (uiteraard) iedere maand de pot spekken met hun geld. De Woningbouw en de VvE werken hier dus nauw samen. Want wat u beschrijft is natuurlijk geen gezicht. Zowel voor de WVB als VvE. Zo mag men hier b.v. de eerste 5 jaar niet het eigen huis verkopen, na 5 jaar wel maar een eventuele overwaarde moet dan gedeeld worden met de WBV en na 10 jaar bij verkoop nog 10% overdragen aan de WBV. Maar bij opknappen worden alle huizen gedaan en, zoals gezegd: die is voor u i.c. uw VvE rekening.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 16:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het enige wat u kunt doen is ook dit bedrijf vragen of u alsnog mee mag doen met de verbeteringen, daar zult u dan natuurlijk wel voor moeten betalen. De woning is immers van u en niet van de wbv. En u heeft betaald naar wat u ervoor kreeg. Niet voor de verbeteringen.

U kunt ook op eigen houtje uw huis weer nog mooier maken dan die van uw buren, dan heeft u weer het voordeel als de boel in de verkoop gaat.

me
door mein33 - Oct 21, 2014 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jammer genoeg voor u heeft de woningbouwvereniging geen enkele verplichting naar de particuliere huizenbezitter. De woningen worden gerenoveerd om vervolgens tegen een hogere huurprijs weer te worden verhuurd. Als ze t.z.t. weer in de verkoop gaan is dit inderdaad nadelig voor de verkoop van uw woning.
Als u uw woning weer zou willen verkopen moet u zich er goed van overtuigen dat er destijds bij de aankoop geen beperkingen of verkoopvoorwaarden zijn opgelegd m.b.t. de verkoop.
U zou voor het laten voegen van de gevels, zoals @zoekster al aangeeft, een offerte kunnen aanvragen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. De prijs zou lager uit kunnen vallen omdat ze toch al bezig zijn.

Een alternatief is om de voeger(s) persoonlijk te benaderen of ze interesse hebben in de klus

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2014 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan in principe een van ce nadelen zijn van het kopen van een voormalige huurwoning in een rijtje. Daar is uiteraard geen Vereniging van Eigenaren, zoals in een appartement, want daar koopt men ook een appartementsrecht en niet de woning.

Het onderhoud is geheel voor eigen rekening zo ook de keuze of men er iets aan wil laten doen.

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2014 om 12:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 21 okt 2014, 12:40]Dat kan in principe een van ce nadelen zijn van het kopen van een voormalige huurwoning in een rijtje. Daar is uiteraard geen Vereniging van Eigenaren, zoals in een appartement, want daar koopt men ook een appartementsrecht en niet de woning.

Het onderhoud is geheel voor eigen rekening zo ook de keuze of men er iets aan wil laten doen.

Hoeft niet een nadeel voor een huurwoning te zijn. Had het hier over flat, maar dezelfde WBV heeft uiteraard ook "gewone woningen" waar ze ook weer, samen met de nieuwe eigenaren een VvE hebben opgezet en 'gewoon' meedraaien met opknappen, renoveren of wat dan ook. Natuurlijk zit in deze pot VvE nog niet veel geld als men kort eigenaar is, maar op de lange duur komt er toch de buffer.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2014 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een appartement is een VvE verplicht, gestapelde bouw. Bij een rijtje deel je slechts de muur links en rechts en is dat dus niet verplicht en eigenlijk door de meeste kopers ook ongewenst,

En een VVE is natuurlijk helemaal niets als er een enkel pand eigendom is van een bewoner. Er is een stem per woning, dus de WBV zou het dan altijd voor het zeggen hebben. Als die WBV besluit om de daken te vernieuwen zou je dus lelijk op je neus kijken als je ineens een paar duizend euro in de pot moet storten.

Een eigen woning geeft eigen zorgen, maar dat weet je als je die koopt.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2014 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar kort en goed. De WBV heeft geen plichten en u hebt geen rechten.

target
door target - Dec 6, 2014 om 22:00
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rissiejjj schreef op maandag 20 okt 2014, 14:00]Nu was het de bedoeling dat dit huis weer in de verkoop komt, echter word de kans op verkopen er niet beter op met de mooie voegen in de muren van de andere woningen ziet het er bij deze straks armoedig uit (werkzaamheden zijn nog bezig dus het exacte nieuwe uiterlijk nog niet bekend).

Omgekeerd werkt het ook zo.
Onder bepaalde voorwaarden mag een gevel toch van een schitterende kleur voorzien worden? (zelf navragen of en wanneer dat is!) Dan zie je weinig meer van de voegen.
Dan springt jou huis er ineens als prachtigste tussenuit t.o.v. de anderen en verkoop jij sneller.