sy
door sylvia018 Jul 9, 2015 om 08:27
Garantie & verzekeringen

Hoe kan ik controleren dat de schade die is uitgekeerd ook het overeengekomen bedrag is?

Beste,
ik ben 3,5jaar geleden aangereden met mijn auto. Naast de materiele schade (die vlot werd afgehandeld en via de bank) had ik last van mijn nek en wat immateriele schade ingediend (fysiotherapie + reiskosten). Ik heb 2,5 jaar lang wekelijks lopen leuren om wat de status was. Ik kreeg telkens een andere reden of status te horen van mijn tussenpersoon (FDC in Mijdrecht). Nu zei mijn tussenpersoon laatst weer dat het afgehandeld was en dat ik geld zou ontvangen. Gister stond hij ineens voor mijn deur met een enveloppe met contant geld (omdat overmaken lang zou duren). Ik heb meerdere keren gevraagd om bewijs en ook aangegeven dat ik toch voor kwijtschelding moet tekenen. Ik wil iets zwart op wit, maar dit was er volgens hem niet want dit kwam uit een coulance potje dus dan gelden er andere regels. Dit was hij telefonisch overeen gekomen met de tegenpartij.

Ik vertrouw het niet en wil iets zien van de tegenpartij (zwart op wit) dat het bedrag dat ik nu contant heb ontvangen daardwerkelijk klopt. Het kan toch niet dat je contant geld krijgt en nergens voor moet tekenen? Ik zou bij wijze van spreken nu ook kunnen zeggen dat ik nooit wat ontvangen heb want ik heb nooit ergens voor getekend.

Welke stappen zou ik kunnen ondernemen om te controleren of dit klopt? Ik heb al eens om contactgegevens gevraagd van de tegenpartij maar die kreeg ik niet (omdat het zogenaamd afgehandeld was maar ik vervolgens wel weer maanden moest leuren).
Ik heb het vermoeden dat het bedrag hoger is en ik daardoor schadegeld misloop.

Ik heb helaas geen contact gegevens van degene die mij heeft aangereden.

2504 32 Rapporteer

ge
door gerboe - Jul 9, 2015 om 08:59
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort zaken moet u nooit zonder een jurist aangaan. Dus als het al niet te laat is alsnog een jurist c.q. letselschadeadvocaat inschakelen.

uwjurist
door uwjurist - Jul 9, 2015 om 09:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dit riekt naar oplichting door uw tussenpersoon. Zoiets gaat natuurlijk niet contant en zonder bijbehorende brieven. Bel de verzekeraar rechtstreeks en leg de situatie uit. Dan bent u er zo achter of e.e.a.klopt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sy
door sylvia018 - Jul 9, 2015 om 10:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reactie. Zojuist met de verzekeraar van de tegenpartij (OHRA) gebeld, deze hebben sinds 2012 geen dossier meer en geen letselschade uitgekeerd.
Ik heb mijn tussenpersoon weer gebeld en die kon mij niet direct de gegevens verstrekken van de verzekeraar die deze schade heeft uitgekeerd. Maar als de verzekeraar van de tegenpartij de schade niet heeft uitgekeerd wie heeft dat dan wel? Het wordt steeds vager.

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2015 om 10:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.... Maar als de verzekeraar van de tegenpartij de schade niet heeft uitgekeerd wie heeft dat dan wel? Het wordt steeds vager......
Inderdaad. Raar verhaal!

uwjurist
door uwjurist - Jul 9, 2015 om 10:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Eis volledige opheldering van uw tussenpersoon d.m.v. documenten. En geef aan dat u anders een klacht indient bij het KiFiD.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

valerius-2
door valerius-2 - Jul 9, 2015 om 19:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 9 jul 2015, 10:38]Eis volledige opheldering van uw tussenpersoon d.m.v. documenten. En geef aan dat u anders een klacht indient bij het KiFiD.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Als ik u was zou ik dit advies volledig opvolgen.

sy
door sylvia018 - Jul 10, 2015 om 09:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels mijn tussenpersoon via de telefoon en e-mail om opheldering gevraagd. Daarnaast heb ik vandaag weer Ohra (tegenpartij) gesproken om schriftelijk van hun kant details over de uitkering van immateriele schade te krijgen. Ik zal de uitkomst terug koppelen en zal zeker een klacht indienen bij KiFiD als ik er niet uit kom. Bedankt voor de adviezen.

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 09:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Succes. Houdt u ons op de hoogte?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sy
door sylvia018 - Jul 10, 2015 om 09:42
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik zeker doen! Bedankt!

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2015 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Waarom twittert u eigenlijk over de vragen die hier gesteld worden?

door 1953 - Jul 13, 2015 om 00:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou ook bij de verzekeraar, zo mogelijk een kopie van de correspondentie opvragen, met name wat de verzekeraar uitkeert.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2015 om 00:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Misschien de reactie van de Ts eens lezen van vrijdag 9.31 uur?

sy
door sylvia018 - Jul 21, 2015 om 14:11
9 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas (en zoals verwacht) niets van mijn tussenpersoon vernomen. Ik heb mijn mailtjes van de afgelopen 3 jaar gecontroleerd en telkens om opheldering gevraagd en nooit iets gekregen.
Ik dacht de juiste tegenpartij (Ohra) benaderd te hebben, maar heb alleen gegevens van de verzekerde van degene waar mijn auto op doorgeschoven is. Dus het klopt wel dat ze die zaak in 2012 hebben gesloten.
Ik ga vanavond thuis nog eens graven in mijn papierwerk. Hoop dat ik nog iets terug kan vinden.
Ik stuur nu wederom een e-mail naar mijn tussenpersoon en zal tevens een klacht indienen bij KiFiD. Weet iemand nog iets anders wat ik kan doen? Ik krijg gewoon geen informatie van mijn tussenpersoon.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, bent u aangereden en is uw auto daardoor doorgeschoven tegen een andere auto die verzekerd is bij Ohra?

Hebt u bij die aanrijding(en) dan geen schadeformulier ingevuld?

U schrijft dat uw schade aan uw auto vlot is afgehandeld. Door wie? Was u WA casco verzekerd zodat uw eigen verzekeraar uitkeerde, of slechts WA zodat de verzekeraar van de achteropkomende auto moest betalen?

Bij wie hebt u die nota's van fysio en reiskosten ingediend? Zijn die nota's ooit geclaimd bij de tegenpartij?

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog afgezien daarvan zijn reiskosten en kosten fysio geen immateriële schade, maar materiële schade.

Als u een vergoeding eist voor pijn of smart, dan spreekt men over immateriële schade.

sy
door sylvia018 - Jul 21, 2015 om 14:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Er is destijds wel een schadeformulier ingevuld met degene die bij mij achterop is gereden, maar dat formulier ligt bij mijn tussenpersoon. Ik hoop dat ik thuis nog iets heb maar heb alles overgelaten aan mijn tussenpersoon.
Ik heb materiele schade uitgekeerd gekregen. Het bedrag van de materiele schade is via mijn tussenpersoon gegaan. Volgens hem kregen zij geld van de tegenpartij en dit hebben ze weer naar mij overgemaakt. Dit ging ook zonder papierwerk, maar ik had zelf al geïnformeerd bij het schadebedrijf waar de taxatie gedaan werd dus dat bedrag klopte wel.

Dit gaat nu nog over de afwikkeling van het immateriele deel. Ik heb in een Excel destijds de kosten opgesomd en dit naar mijn tussenpersoon gestuurd (de keren dat ik naar de fysio was geweest doorgegeven + kosten annuleren wintersport). Hij is daar verder mee aan de gang gegaan. Ik heb nooit nota's ingediend, alleen aangegeven welke data ik bij de fysiotherapeut was geweest en welke andere kosten ik heb gemaakt.

De afwikkeling van het immateriele deel is nu via een enveloppe met contant geld gegaan, zonder enige papierwerk.

Alles is dus via mijn tussenpersoon gegaan.

mahadma
door mahadma - Jul 21, 2015 om 14:47
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wel wat laat gelezen, maar: "Ik heb helaas geen contact gegevens van degene die mij heeft aangereden. ". Is er wel een schade formulier ingevuld en ondertekend, u behoort daar een kopie van te krijgen.

sy
door sylvia018 - Jul 21, 2015 om 14:48
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, ik was in de veronderstelling dat dit immateriele schade was. Maar goed, hoe het ook genoemd wordt, het gaat dus om kosten die ik na het ongeluk heb gemaakt + smartegeld, dit zou mijn tussenpersoon indienen.

In mijn e-mail archief zag ik net dat ik in maart 2014 hem mailde met de vraag waar de kwitantie bleef omdat hij dit telefonisch beweert had dat dit onderweg was. Helaas heb ik nooit via de e-mail antwoord gehad en alleen telefonisch. Dus heb niks op papier

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar was u nu casco verzekerd of niet? Vraag bij uw EIGEN verzekeraar rechtstreeks de gegevens van die aanrijdingen op. Zij moeten die hebben, want u zult wel aansprakelijk gesteld zijn door uw voorganger, wat uw verzekeraar weer zal hebben verhaald op de verzekeraar die bij u achterop reed.

En zoals gezegd die overige schade is niet immaterieel.

Maar hebt u nu dat totaal aan kosten gekregen van uw tussenpersoon?

Dat gaat natuurlijk nooit uit ern coulance potje. Wat een onzin.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt natuurlijk ook niet zomaar smartengeld. Als dat al betaald wordt, gaat daar een heel gedoe aan vooraf. Ten eerste een keuring door ern verzekeringsreus van de tegenpartij.

En dat dan ook pas na een flinke tijd, zodat het zeker is wat de eventuele restschulden is.

Mijns inziens heeft uw tussenpersoon helemaal niets voor u geclaimd en geeft hij nu maar wat om van het "gezeur". Af te zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verzekeringsreus = verzekeringsarts. Sorry.

sy
door sylvia018 - Jul 21, 2015 om 15:54
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben WA verzekerd.
Ik heb zojuist met een jurist van mijn werk gesproken die zegt dat ik niks heb om te claimen en denkt dat hij de afwikkeling buiten de verzekering om heeft geregeld met de tegenpartij. Maar goed, ik zal eens contact opnemen met ASR (mijn eigen verzekeraar), dank voor de tip.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is dat niet met de tegenpartij buiten diens verzekeraar om afgewikkeld. Wat is dat nu voir gekkigheid? Iemand gaat zulke kosten niet zelf betalen, uw autoschade is toch ook vergoed?

Rare jurist.

hansje klein
door hansje klein - Jul 21, 2015 om 18:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

FDM schrijft zelf op de eigen website:

"Het is niet moeilijk om te verdwalen in de wirwar van informatie over verzekeringen"

Klaarblijkelijk heeft hij gelijk en zelf een fout gemaakt, lost dit erg onprofessioneel op en uzelf heeft uw administratie klaarblijkelijk ook niet op orde.

Zonder dokumentatie natuurlijk onacceptabel en inderdaad om opheldering vragen of het KIFID informeren. Betrokkene scoort bij zijn hypotheekadviezen in reviews echter best opmerkelijk hoog........ uiteindelijk een raar verhaal!

hansje klein
door hansje klein - Jul 21, 2015 om 18:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

vervolg......

U heeft volgens het FDM-procedere een schade-bevestiging in uw e-mailbox!!
Neem de verzekeringspolis ter hand en check of uw letsel-schade verzekerd is!

https://www.fdc.nl/mijn-verzekeringsaanvraag-goed-verwerkt/

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 21 jul 2015, 18:15]vervolg......

U heeft volgens het FDM-procedere een schade-bevestiging in uw e-mailbox!!
Neem de verzekeringspolis ter hand en check of uw letsel-schade verzekerd is!

https://www.fdc.nl/mijn-verzekeringsaanvraag-goed-verwerkt/

De Ts is alleen WA verzekerd. De schade is veroorzaakt door een tegenpartij en die heeft ook de schade aan de auto vergoed, dus aansprakelijkheid erkend. De verdere schade moet daar ook geclaimd worden.

ho
door hopetobehelping - Jul 21, 2015 om 20:21
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste silvia018,

wat een verhaal. Een enveloppe met geld die u van uw tussenpersoon krijgt.
Daar klopt natuurlijk helemaal niets van. Misschien toch maar een andere (of geen) tussenpersoon nemen.

Ik lees dat u al een klacht bij het KIFID hebt ingediend, ik ben wel benieuwd naar de reactie.

Het lijkt mij heel sterk dat het geld afkomstig is van de tegenpartij. Dat lijkt mij wel heel sterk.
We hebben zelf ook weleens een schade onderling geregeld (kleine schade die ongeveer gelijk was aan het eigen risico en de komende premieverhoging bij 'claimen').
Dan komt er echt geen tussenpersoon bij kijken en wordt er ook geen uitkering gedaan vanuit de verzekeraar. Als er toch al geclaimd wordt (eigen risico en premieverhoging zijn dan al een feit) dan zou de gehele schade door de verzekeraar uitbetaald worden.

sy
door sylvia018 - Jul 24, 2015 om 16:20
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb deze reactie gehad van mijn tussenpersoon:

"Inzake de schadeafwikkeling deel ik je mee dat aangezien wij nog blijvende letselschade,

nog Inkomstenverlies, nog onbetaalde medische kosten of onbetaalde materiële schade

hebben kunnen aantonen (is er ook niet) wij een “coulance betaling” (onverplichte betaling)

hebben gedaan. De materiële schade is conform expertise afgewikkeld."

Dus nog steeds geen dossier ontvangen. Ik heb mijn wintersport destijds moeten annuleren dus dat is wel degelijk schade toch. Maar goed, mijn klacht ligt al bij KiFiD, hopelijk horen ze er nog iets van.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2015 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sylvia018

Die woordjes "nog" moet natuurlijk "noch" zijn

Uw tussenpersoon zegt hiermee dus dat u gern andere aantoonbare schade had dan die asn de auto.

Hebt u eigenlijk ooit nota's van de fysio, de gecancelde reis en dergelijke opgestuurd om te claimen?

En wie heeft dan die coulance uitkering betaald?

Het wordt steeds gekker.

sy
door sylvia018 - Jul 24, 2015 om 16:39
9 Antwoorden / 1 Vragen

Nee naar die documenten heeft hij nooit gevraagd maar ik heb wel degelijk een bedrag moeten betalen voor de annulering van mijn wintersport. Daarnaast is er gewoon een bezoek geweest aan het ziekenhuis (staat vast wel ergens geregistreerd) en bezoekjes aan de fysio (daar staat dit in het systeem).

Goede les voor mezelf dat ik me voortaan beter moet inlezen. Ik vertrouwde mijn tussenpersoon 100% en heb alles gewoon maar aan hem overgelaten en dacht dat het dan wel goed kwam. Mijn km-kosten en annuleringskosten heb ik in een Excel bestandje opgestuurd omdat hij om een lijstje vroeg van de gemaakte kosten.

Opvallend vind ik overigens dat hij niet op mijn e-mails reageert waarin ik hem vraag een bedrag te bevestigen en waarin ik aangeef dat ik een klacht indien bij KiFiD. Hij heeft een oudere e-mail gepakt en daar dit in gereageerd. Misschien is daar geen reden voor maar nu zoek ik overal wat achter.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2015 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die tussenpersoon is dus gewoon een labbekak.

Marr hoe kunt u nu veronderstellen dat ern tegenpartij schade gaat vergoeden zonder de daarbij behorende nota's en bewijsstukken?

U denkt toch niet dat een verzekeraar zomaar inzage kan krijgen van uw fysio bezoeken en de kilometers? En dat hij weet wat u nog hebt moeten betalen aan die vakantie? Ook uw tussenpersoon kan niets zonder bewijsstukken, masr die had die stukken natuurlijk al lang geleden bij u moeten opvragen.

Het is mijns inziens heel simpel. De tussenpersoon heeft niets geclaimd, dat kon hij ook niet.

Dus ik ben nog steeds benieuwd hoeveel u uitbetasld gekregen hebt en door wie.

ho
door hopetobehelping - Jul 24, 2015 om 18:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sylvia018,

ben erg benieuwd wat de reactie van het Kifid gaat zijn.
Was het bedrag dat u contant hebt gekregen overigens toereikend voor de geleden schade ?
Heeft u nog contact opgenomen met uw eigen verzekeraar over de schade en bent u wellicht te weten gekomen welke verzekeraar de tegenpartij had zodat u bij hen kon informeren of er bij hun geclaimd is of iets geregeld is 'in onderling overleg' ?

Er klopt natuurlijk helemaal niets van. Waar dat geld nu echt vandaan komt blijft gissen, maar het zal vast niet van de tegenpartij komen verwacht ik.
Aangezien u zo lang heeft aangedrongen en uw tussenpersoon heeft verzwegen (als ik het goed begrijp) dat hij helemaal niets gedaan had met uw claim dacht hij misschien met wat cash in een enveloppe ben ik van haar af. Zo lijkt het wel in mijn ogen.
Maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Uw tussenpersoon verdient aan u dus dan mag hij ook wel wat voor u doen natuurlijk.
Aan de reactie van uw tussenpersoon is al wel af te lezen dat hij zelf ook wel inziet niet helemaal lekker bezig te zijn. Geen documenten vragen en dan stellen dat niets aangetoond kan worden.

Misschien nog even dit afwachten maar anders sowieso toch maar snel op zoek gaan naar een andere tussenpersoon.