ka
door kassajpfrans Mar 7, 2011 om 15:50
Geldzaken & recht

Huurgeiser, automatisch contract

Sinds maart vorig jaar woon ik in een huur huis met naarblijkt nu een gehuurde geiser. Hier kwam ik pas achter toen ik onlangs de jaarnota ontving. Het betreft een Fasto geiser van meer dan 20 jaar oud. Al sinds jaren is er geen enkele periodedieke controle gedaan door Eneco noch Thempus. Afgelopen jaar heb ik op eigen kosten een loodgieter ingehuurd om er naar te laten kijken en te repareren. Thempus geeft aan dat ze nooit contact met me hebben opgenomen aangezien voorgaande bewoners nooit reageerden op post. Dit mag toch geen reden zijn lijkt me?Ik heb geen contract met Thempus of een huurcontract ondertekent. Hoe kan Eneco dan toch dat ding a 87,24 euro in rekening brengen? Ik wil dit geld terug, hoe krijg ik dat voor elkaar?

7150 16 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Mar 7, 2011 om 15:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U zou schriftelijk aangetekend bezwaar kunnen maken bij Eneco, als u de geiser aldaar huurt, dat zij u niet hebben verwittigd dat u ook een huurgeiser heeft hangen. Ik neem aan dat u met Eneco een nieuwe overeenkomst heeft gesloten toen u in de woning kwam wonen.

Het kan ook zijn dat Eneco voor derden de huur int. Dit hoort te blijken uit de huur overeenkomst. Dan moet u bij de verhuurder van de geiser zijn over het u niet bekend zijn dat dit een huur geiser betreft. Dan moet uw aangetekende klacht daar heen. U eist dan in de brief de kosten van de loodgieter terug.
Wordt dit niet ingewilligd, kunt u kijken hoe u bij de verhuurder van een geiser een geschil kunt voorleggen.

birdies
door birdies - Mar 7, 2011 om 16:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Hoe kan Eneco dan toch dat ding a 87,24 euro in rekening brengen? .........

Je hebt de geiser gebruikt toch?

Op het moment dat je de woning accepteerde had je bij de wbv moeten informeren hoe dat zat met die geiser. Zodra je daar dan zekerheid over had, had je contact op kunnen nemen met Tempus om het contract op te zeggen, zodat de geiser verwijderd kon worden. Op deze manier heb ik in het verleden ook gehandeld.

ka
door kassajpfrans - Mar 7, 2011 om 16:31
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de snelle reactie, Eneco stuurt me door naar Thempus die eigenaar blijkt te zijn. Op de overeenkomst met Eneco staan inderdaad de kosten (9,64 euro per maand) voor huur apparaten in rekening gebracht echter staat nergens dat dit de geiser betreft. Ik ging er van uit dat dit de energie en elektra meters betrof. Zo wist ik van Thempus en van geiser huur niks af. Uiteraard heb de geiser gebruikt maar in dat bedrag zitten ook periodieke service kosten berekend maar deze zijn dus al in jaren niet geleverd. Ik wil best de geiser overkopen die in de handel voor slechts drie tientjes verkrijgbaar is of wat misschien meer voor de hand ligt is dat Thempus mij de onkosten voor de loodgieter vergoed.

quantas
door quantas - Mar 7, 2011 om 16:58
670 Antwoorden / 0 Vragen

U woont er net een jaar en zegt dan dat er al jaren geen onderhoud is gepleegd dus dat kan u 1 niet weten.
2 had u dat al meteen moeten aangeven bij aanvaarding van de woning.

Dat u zelf een loodgieter inhuurt is uw probleem u heeft immers Thempus geen kans gegeven om de problemen op te lossen.
Dat de vorige bewoners niet reageerden kan Thempus niks aan doen en u ook niet maar u had wel Thempus kunnen bellen en service kunnen eisen.

Dat hebt u zelf verzaakt dus u kunt nu niet zeggen geef mij dat geld maar terug van de loodgieter.

=kassajpfrans schreef op maandag 7 mrt 2011, 16:31: Dank voor de snelle reactie, Eneco stuurt me door naar Thempus die eigenaar blijkt te zijn. Op de overeenkomst met Eneco staan inderdaad de kosten (9,64 euro per maand) voor huur apparaten in rekening gebracht echter staat nergens dat dit de geiser betreft. Ik ging er van uit dat dit de energie en elektra meters betrof. Zo wist ik van Thempus en van geiser huur niks af. Uiteraard heb de geiser gebruikt maar in dat bedrag zitten ook periodieke service kosten berekend maar deze zijn dus al in jaren niet geleverd. Ik wil best de geiser overkopen die in de handel voor slechts drie tientjes verkrijgbaar is of wat misschien meer voor de hand ligt is dat Thempus mij de onkosten voor de loodgieter vergoed.

ka
door kassajpfrans - Mar 7, 2011 om 17:22
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste quantas, ik woon inderdaad een jaar in dit huis maar ik heb navraag gedaan bij voorgaande bewoners, daarmee kan ik dus wel degelijk op maken dat er al jaren geen onderhoud gedaan is! Tot vorige week had ik nooit van Thempus gehoord, en veronderstelde ik dat de geiser aan de huis toebehoorde, contact opnemen met Thempus of Eneco was daardoor geen logische stap. `nu achteraf blijkt dat zij hun service niet goed zijn nagekomen wat betreft onderhoud en de onderhoudskosten, waarom zou ik dan deze kosten niet in rekening kunnen brengen?

quantas
door quantas - Mar 7, 2011 om 17:36
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ze hebben dus wel degelijk contact opgenomen maar de vorige bewoners waren te lam om te reageren.

Een geiser behoort nooit aan het huis toe het is altijd of huur of koop, u kan 1 man voor de kosten aansprakelijk stellen dat is de oude bewoner die zijn te lam geweest niet een ander.

ka
door kassajpfrans - Mar 8, 2011 om 10:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie maar ik als groentje in de wereld van de studentenhuizen vind het toch lastig te begrijpen dat oude bewoners hiervoor aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden. Ik woon hier nu ruimt 14 maanden dan had er allicht ook met mij 1 keer contact opgenomen moeten worden voor een jaarlijkse controle. Het lijkt me dat ik als nieuwe klant van Eneco/ Thempus ik deze informatie had moeten krijgen. Ze kunnen er toch niet vanuit gaan dat oude huurders alle informatie door spelen. Dan lijkt me nog eerder de huurbaas aansprakelijk. En dan nog was een duidelijke specificatie betreffende de maandelijkse kosten wel zo klantvriendelijk geweest.

erik008
door erik008 - Mar 8, 2011 om 11:57
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Op gehuurde geisers zit wel degelijk een onderhoud contract.
Als de bewoner steeds niet thuis geeft, valt het toestel van de controle lijst.
Ze komen dan pas weer, als je er om vraagt.
Het onderhoudsbedrijf kan namelijk niet zien, dat er een nieuwe bewoner is.

De verhuurder had hier beter naar moeten kijken, bij de oplevering van de lege woning, voordat jij er in kwam.
Op dat moment had je de woning moeten krijgen, met een onderhouden geiser.

ka
door kassajpfrans - Mar 8, 2011 om 12:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hey Erik bedankt voor je antwoord dat geeft me al iets meer duidelijkheid toch vind ik het apart aangezien Tempus een dochterbedrijf is van Eneco, en de laatst genoemde wel degelijk afweet van een nieuwe huurder. Zijn zij dit niet verplicht om door te geven, ik had immers geen weet van het hele bestaan van Tempus. Telefonisch blijkt echter dat het onderhoudsbedrijf wel mijn gegeven heeft dus waarschijnlijk al vanaf het moment dat ik hoofdhuurder ben.

tdehond
door tdehond - Mar 8, 2011 om 12:51
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Toen ik hier een hoog bejaarde huur geiser had hangen stond ik op een jaarlijkse onderhoudsbeurt, omdat ik geen zin had in een koolmonoxide vergiftiging. Ik had zelfs een koolmonoxide meter aangeschaft, omdat je koolmonoxide niet kan ruiken.

Er ging wat fout bij de woningbouwvereniging toen de huurgeiser verwijderd werd ( er kwam een hoogrendementsketel wat ook voor warm water zorgt). De verhuurder van de woning was, niet conform de afspraak, vergeten de huurgeiser af te melden.

De onterecht geïnde huur heb ik later wel terug betaald gekregen omdat de fout bij de verhuurder lag.

jt
door jtarroo - Aug 19, 2011 om 13:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

@ kassajpfrans:

Ik zit met hetzelfde probleem. Wij krijgen een nota voor het huren van de geiser terwijl er nooit een overeenkomst is geweest. Eneco liet weten dat het contract automatisch overgaat naar de nieuwe bewoner. Dit kan natuurlijk niet "automatisch". Een contract is een overeenkomst tussen twee partijen, en wij zijn geen deel van die partijen: Dat is ooit een huurder en Tempus geweest.

Ik ben erg benieuwd hoe jouw "geschil" is afgelopen. Wil je alsjeblieft hierover een post plaatsen?

@ birdies
Ook wij hebben gewoon gebruik gemaakt van de geiser. Dit heeft geen belletje doen rinkelen omdat je sommige huizen met, en andere huizen zonder geiser huurt. Ons huurcontract gaf hier geen uitsluitsel over.

ka
door kassajpfrans - Aug 19, 2011 om 16:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ha jtarroo,

Vervelend dat je ook dat probleem hebt, ik heb me er zelf namelijk flink aan geïrriteerd en ook behoorlijk wat tijd gekost. In mijn geval betrof het een zeer oud model (Fasto) dit merk bestaat al een ruime 20 jaar niet meer. Hierdoor stond ik steviger in mijn schoenen en heb uiteindelijk de huurkosten terug gekregen en ben ik kwijtgescholden van toekomstige onkosten qua huur. Er is zelfs gratis een koolstof monoxide melder bezorgt.

Dat ze aangeven dat de huur automatisch overgaat komt me erg bekend voor.... belangrijk is of dit ook gemeld is. Als hier niks over in het contract staat zou ik zeker een klacht indienen met de vraag tot terugvordering.

Heel veel succes!!!

jt
door jtarroo - Aug 19, 2011 om 16:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je snelle reactie. Onze geiser is ook een Fasto. Tempus heeft een tijdje geleden een onderhoudsbeurt gedaan en toen stelden ze vast dat de geiser vervangen moest worden. Ze hebben toen een nieuwe Fasto geplaatst. Als ze ons hadden gemeld dat wij de huurders van de geiser waren (wat ze dus niet hebben gedaan), hadden we waarschijnlijk zelf een geiser gekocht. Misschien leuk als Kassa hier een programma aan zou besteden. Volgens mij gebeurt dit dagelijks. Nogmaals bedankt voor je reactie!

ka
door kassajpfrans - Aug 19, 2011 om 17:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

Blijft een oud model dus, fasto bestaat al sinds begin jaren 90 niet meer. Hier nog een zelfde probleem. Dat is waarschijnlijk het makkelijkste.... geiser via marktplaats kopen en installeren. En tevens herinner ik me een ander probleem dat de belkosten van eneco wel flink opliepen.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/automatisch-huur-van-geiser-zonder-overeenkomst/?vHash=c749c73j

tdehond
door tdehond - Aug 19, 2011 om 17:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jtarroo schreef op vrijdag 19 aug 2011, 16:44]Bedankt voor je snelle reactie. Onze geiser is ook een Fasto. Tempus heeft een tijdje geleden een onderhoudsbeurt gedaan en toen stelden ze vast dat de geiser vervangen moest worden. Ze hebben toen een nieuwe Fasto geplaatst. Als ze ons hadden gemeld dat wij de huurders van de geiser waren (wat ze dus niet hebben gedaan), hadden we waarschijnlijk zelf een geiser gekocht. Misschien leuk als Kassa hier een programma aan zou besteden. Volgens mij gebeurt dit dagelijks. Nogmaals bedankt voor je reactie!

Mocht u besluiten om een nieuwe geiser te kopen. Dan raad ik u aan om aantoonbaar de huurgeiser in te leveren bij bedrijf wat eigenaar van de geiser is. Verzoek om ontvangstbewijs door bedrijf.

Vervolgens ook bij Eneco aangeven dat de huur beëindigd is en om stopzetting van inhouden van huur verzoeken. Dit schriftelijk laten bevestigen.

Met Eneco lukte het om mijn klachten destijds via e-mail in te dienen.

birdies
door birdies - Aug 19, 2011 om 18:15
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Ze hebben toen een nieuwe Fasto geplaatst.......... Die is echt niet nieuw, hoor. Gewoon een refurbished geiser, dus opgeknapt, nagekeken. Die geiser is al tientallen keren de nieuwwaarde betaald.