jo
door jose123 Sep 19, 2010 om 20:06
Geldzaken & recht

Hypotheek bij investering

Wij willen een pand kopen dat we op het oog hebben. Mijn maatje en ik willen er niet zelf gaan wonen want we willen het kopen voor de kamerverhuur. In het pand wonen momenteel ook al kamerhuurders . Ik kan mijn gedeelte betalen uit eigen vermogen maar mijn maatje moet een hypotheek nemen want hij heeft geen eigen vermogen. We hebben al gekeken of hij met zijn loon een hypotheek kan krijgen voor zijn gedeelte van de investering. Dit is geen probleem.. Wij vragen ons nu af of je bij een investering als deze , net zoveel hypotheek kan krijgen als dat je bij een huis zou krijgen dat je voor eigen bewoning koopt en zou de bank er geen probleem dat mijn maatje geen eigen geld mee neemt , wat je normaal wel moet meebrengen als je zo een investering in je eentje doet. Volgens mij is dit geen probleem want dat eigen geld breng ik mee of heb ik het mis? Waar moeten we nog meer op letten als we het willen kopen?

1009 5 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Sep 19, 2010 om 20:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een belangrijk verschil tussen een woning die bestemd is als hoofdverblijf en een pand dat je gaat verhuren, n.l. dat je maat de hypotheek niet in Box 1 mag aftrekken en dat zou voor een bank kunnen betekenen dat ze een ander bedrag kiezen als maximale hypotheek. Daar staat tegenover dat de huurinkomsten onbelast zijn.

Het enige dat de bank wat kan schelen is dat jullie de rente en aflossing kunnen ophoesten elke maand, hoe jullie dat onderling regelen zal ze een zorg zijn. Jullie doen er dus wel goed aan om de zaken erg goed te regelen, want wat als een van beide er geen zin meer in heeft, wat als jullie ruzie krijgen, wat als een van beide z'n inkomsten kwijtraakt, enz. enz.

jo
door jose123 - Sep 19, 2010 om 22:25
1 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt, dat is goede informatie van u. Als mijn maat een lagere hypotheek zal krijgen zou is dat ook geen probleem zijn, dan vul ik het aan met me eigen vermogen. Dan word ik b.v. op papier 60% eigenaar.Dat de bank een lagere hypotheek zou kunnen geven is te begrijpen. maar de bank loopt door mijn eigen vermogen inbreng toch geen risico, ze beuren dan toch altijd hun geld terug mochten ze ooit beslag moeten leggen.
Weet u of iemand of zo een hypotheekproces snel afgerond kan zijn? Op hoeveel weken moeten we ongeveer rekenen?

edwardus
door edwardus - Sep 19, 2010 om 23:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen
hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 19, 2010 om 23:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jose,

De bank kan er rekening mee houden dat het object bij (meervoudige)verhuur sneller aan (executie)waarde verliest dan bij eigen bewoning. Dat kan uitwerken in hogere rente en/of lager hypotheekbedrag, want ze willen hoe dan ook hun risico als geldschieter indekken.

Hardware ERror MAN.

co
door courier - Sep 20, 2010 om 09:54
226 Antwoorden / 2 Vragen

Jose123: Waar Edwardus op doelt is dat de bank jou ook hoofdelijk laat meetekenen in de hypotheekakte/schuldbekentenis, dus als "maatje" weigert te betalen dan zullen ze jou aanspreken voor de hele hypotheekschuld en dan maakt het helemaal niet uit of je voor 50 of 60% eigenaar bent van de verhuurde woning. Als je dat risico wilt lopen raadpleeg dan vooraf de notaris wat eventueel de consquenties kunnen zijn. "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard".
Ga er bij voorbaat maar van uit dat de bank niet staat te trappelen om die hypotheek te verstrekken: bij huur vragen ze altijd om verpanding van de huurinkomsten en dat gaat alleen maar als je huurcontracten kunt overleggen met die kamerhuurders; ook als er 1 weggaat en een nieuwe komt........enz.
Als jullie niettemin kopen beding dan als ontbindende voorwaarde een zeer ruime termijn om de financiering te regelen, b.v. 4 maanden i.p.v. de gebruikelijke 4 weken.