ma
door marie28 Jul 19, 2007 om 12:04
Huishouden & energie

In gebreke stellen van aannemer/loodgieter???

In mei hebben mijn vriend en ik een nieuwbouwhuis betrokken. Aangezien wij de keuken ergens anders hebben gekocht, konden wij de leidingen in de keuken niet laten verleggen door de aannemer. Na oplevering hebben wij dit door een klusbedrijf laten doen. Toen de keuken werd geplaatst bleek dat er een verstopping in het leidingwerk van het water zat! De klusser is er dezelfde dag nog bijgekomen en heeft met een trekveer geprobeerd iets te vinden. De volgende dag is hij teruggekomen met een elektrische trekveer en uiteindelijk kwam er een soort purschuim uit. Volgens de klusser zat dit in het gedeelte wat de aannemer heeft gelegd. Dus wij die maandag naar de aannemer. Hij gaf aan dat als je na oplevering aan het leidingwerk gaat "zitten" de verantwoordelijkheid niet meer bij de aannemer ligt. Maar hij is er wel mee aan de slag gegaan. Eerst is er geprobeerd de leidingen door te spuiten, maar het water kwam keihard weer terug. Aangezien onze huizen geen kruipruimte hebben, hebben ze toen via de berging onder te trap een gat in de grond gemaakt. Toen wij na werk thuis kwamen, was alles "opgelost".  De aannemer vertelde ons dat  de verstopping was opgelost, maar wat de verstopping nu heeft veroorzaakt???

Nu zijn we 1 week later en het water loop bijna niet weg uit de gootsteen en als de vaatwasser aanstaat komt het water via de gootsteen omhoog. Daarnaast hebben we een rekening van het klusbedrijf gekregen van EUR 500,- voor die klus met de trekveer.

Wij hebben geen idee wie er aansprakelijk is voor wat en wat wij nu moeten gaan doen. De keuken is bijna niet te gebruiken, op koken na en wie gaat dit nu voor ons oplossen en betalen?? De houten vloer alles zit er in.  We zijn lid van VEH en hebben een rechtsbijstand verzekering, zij raadde ons aan brieven te schrijven en de aannemer in gebreke te stellen voor het feit dat hij het leidingwerk niet goed heeft afgeleverd bij oplevering en de klusser in gebreke te stellen omdat hij geen goed werk heeft afgeleverd. De aannemer denk nl dat er een verkeerde maat buis is gebruikt en teveel bochten waardoor het water niet optimaal weg kan lopen.

2335 3 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 19, 2007 om 13:41
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Als lid van VEH kunt u hen om assistentie vragen bij het verhalen van de schadeposten. U kunt simpelweg volstaan met een aansprakelijkstelling van de hoofdaannemer die voor zijn onderaannemers aansprakelijk is. Vergeet daarbij niet de stilstandsschade van de plaatsing van de keuken en het extra werk. Watertoevoerleidingen kunnen simpel afgeperst worden om te testen op doorstroming of lekkage en afvoerbuizen in de woning kunnen ook worden getest of doorgestoken als er sprake is van een verstopping of iets dergelijks.
Er zijn specialisten die non-destructief onderzoek doen en met behulp van infrarood cameras kunnen nagaan of alles in orde is of niet.

poltol
door poltol - Jul 19, 2007 om 20:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat ik hier lees doet mij denken aan een ernstige stort fout van het beton. De leidingen liggen in of onder de beton. Er is immers geen kruipruimte. Als er nu tijdens of voor het storten over het vlechtwerk / bewapening, met daarin de leidingen, is gelopen kunnen die plat of geknakt worden. De aannemer had hier voor moeten zorgen dat mag niet gebeuren. Ik zou, als ik u was de VEH direct om een expert vragen. Want als de leidingen plat of geknakt zijn wordt het een heel groot breekwerk. Soms verzint de aannemer een truuk. Hij maakt dan ergens een omleiding in de buizen, via een gegraven gat van af de zijkant van uw huis. Dat lijkt in orde maar de oude pijpen en het gegraven gat gaan u jaren later nog veel ellende geven, zoals roesten van de bewapening verzakkingen en de daarbij behorende ellende.

Maak er direct werk van, Poltol

c6
door c6640904 - Jul 21, 2007 om 22:06
1 Antwoorden / 3 Vragen

Gaat deze vraag nu over waterleiding of over de afvoer.
Waterleiding mag n/m niet ingestort worden.