snrwo1
door snrwo1 Nov 16, 2015 om 15:47
Geldzaken & recht

Invorderingsrente vanwege vermeende te late betaling inkomstenbelasting

Wie heeft ook een naheffing (invorderingsrente) gekregen voor de inkomstenbelastingen 2014?

Wat is het geval: ik heb op tijd (vóór 1 november 2015) betaald, namelijk op 31 oktober 2015. Echter omdat dat een betaling in een weekend is, wordt deze alsnog geboekt op de eerstvolgende werkdag, namelijk 2 november 2015. Echter, de betaling is wel degelijk bijgeschreven op de rekening van de belastingdienst, als je op 31 oktober of 1 november zou hebben gekeken op die rekening. Daar de belastingdienst pas op 2 november weer aan het werk gaat, lijkt het erop dat de betaling dus te laat was. Nu moet ik dus invorderingsrente betalen, omdat de termijn van berekenen van de heffingsrente loopt vanaf 1 juli 2015 en niet vanaf 1 november 2015.

Ik heb gezien bij mijn betaling op zaterdag 31 oktober dat er bij stond "dit is een reservering" . Dit houdt in dat het geld van mijn rekening af is, en gestort op de rekening waar het heen moest (ING naar ING) , maar op 2 november zag ik dat de betaling nu ineens geboekt is op 2 november. En je kunt nergens zien dat ik toch op 31 oktober heb betaald.

Uiteraard heb ik bezwaar gemaakt en ben nu in afwachting van de uitkomst daarvan.
Wie heeft ook hiermee te maken? Ik zou in ieder geval aanraden om ook bezwaar (moet wel binnen 6 weken!) te maken.

Zodra ik meer weet, zal ik hier melding van maken.

2095 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bezwaar maken zo veel als u wilt, maar u komt niet onder de invorderingsrente af. Feit blijft dat u te laat betaald heeft, het bedrag dat u moet betalen dient voor 1 november op de rekening van de belastingdienst te zijn bijgeschreven en aangezien er in het weekend geen overschrijvingen plaatsvinden bent u gewoon te laat met betalen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst stelt (voor zover ik mij herinner) : "Het bedrag moet op 1 november op onze rekening staan". Der halve stond het niet op tijd op de rekening. Of bezwaar maken enig effect heeft, waag ik te betwijfelen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eens klik hier.
Het te betalen bedrag moet op de in de aanslag vermelde datum bij de BD binnen zijn.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

jantje7 schreef op maandag 16 nov 2015, 15:54: U kunt bezwaar maken zo veel als u wilt, maar u komt niet onder de invorderingsrente af. Feit blijft dat u te laat betaald heeft, het bedrag dat u moet betalen dient voor 1 november op de rekening van de belastingdienst te zijn bijgeschreven en aangezien er in het weekend geen overschrijvingen plaatsvinden bent u gewoon te laat met betalen.

uiteraard heb ik e.e.a. nagevraagd bij ING en ook zelf eens gekeken naar andere betalingen die ik in het weekend gedaan heb. Toevallig heb ik vorig weekend een betaling gedaan aan familie op een zondag. De rekeninghouder kon meteen over dat geld beschikken (er is een pin betaling mee gedaan). Op die rekening zie je nu het volgende: pin betaling geboekt op de 9de november, met in de omschrijving wanneer de betaling was (namelijk op 8 november, tijd ergens rond 23:00 of iets later) en mijn bijschrijving op 9 november! dus mijn betaling is wel degelijk aangekomen op 31 oktober bij de belastingdienst, alleen als je dan op 2 november kijkt lijkt deze pas op 2 november te zijn gedaan, terwijl in principe de betaling op zowel 31 oktober (zaterdag) als 1 november( zondag) of toch 2 november (maandag) gedaan kan zijn. Helaas heb ik geen screenprint gemaakt van mijn betaling, maar ik kan alsnog een betaling doen naar de belasting op een zaterdag met screenprint om alsnog dit 'bewijs' te leveren, met een tweede screenprint op de maandag daaropvolgend.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo snrwo1,

Ik wens je veel suc6, maar geef je weinig/geen kans.
Je bent gewoon te laat met betalen geweest.
Je dient je aan de formele regelgeving te houden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees ook eventueel nog klik hier.
U heeft in het weekend, zaterdag de 31e, de betalingshandeling verricht, dus te laat om het bedrag op tijd - 1 november - bij de BD op de rekening te hebben staan. Het heeft niets te maken met wanneer de BD "weer aan het werk gaat".
En, nee ik heb geen naheffing gekregen omdat ik met betalen een ruimere marge neem en rekening houd met weekenden en feestdagen e.d.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch al heel lang dat er in het weekeindegeen boekingen worden gedaan, als u het 1 dag eerder gedaan had dan was u niet te laat maar het is nu een maal een kwestie van nadenkenj. Zoals al eerder is geschreven er is geen grond waarop u kan terug vallen in het bezwaar wat u eventueel gaat doen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw betaling is te laat binnen gekomen. Punt.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op maandag 16 nov 2015, 16:33: Het is toch al heel lang dat er in het weekeindegeen boekingen worden gedaan, als u het 1 dag eerder gedaan had dan was u niet te laat maar het is nu een maal een kwestie van nadenkenj. Zoals al eerder is geschreven er is geen grond waarop u kan terug vallen in het bezwaar wat u eventueel gaat doen.

ja, dat wilde ik eigenlijk doen, maar omdat het van ING naar ING was dacht ik dat dit wel kon. En het kan in principe ook. Als de BD zou hebben gekeken op 31-10 of 1-11 zouden ze gezien hebben dat mijn betaling er al stond met de mededeling dat dit een reservering is. Dan wordt op 2 november door ING alsnog de betaling 'geboekt' omdat zij dit in principe op een werkdag moeten zetten. Daardoor kun je dan achteraf niet meer zien wanneer er nu echt betaald is.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

snrwo1

Een betaling naar uw vriendin of familielid is online.

Betalingen naar megabedrijven (zoals de Belastingdienst) worden op een andere methodiek verwerkt.

Bijvoorbeeld omdat er rond die tijd een verwerking van enkele miljoenen transacties verwerkt moeten worden.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is te laat bij de BD binnen dus de invorderingsrente is volkomen terecht. Voortaan maar een paar dagen eerder overmaken. Snap ook niet waarom dat niet 1 of 2 dagen eerder kon, had je dit probleem niet gehad.

Je bezwaar zal worden afgewezen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt wel vol blijven houden dat u op tijd heeft betaald maar het is niet zo. Dat er bij staat, "dit is een reservering" betekend dat u niet meer aan dat bedrag kan komen maar het nog niet is overgeboekt. Het klopt dus dat het op 2 nov. bij de belastingdienst is binnengekomen en dat is te laat. Zo het op 31okt was overgemaakt had er bij de belastingdienst deze datum ook moeten staan.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

snrwo1 schreef op maandag 16 nov 2015, 16:43:

. Als de BD zou hebben gekeken op 31-10 of 1-11 zouden ze gezien hebben dat mijn betaling er al stond met de mededeling dat dit een reservering is. Dan wordt op 2 november door ING alsnog de betaling 'geboekt' omdat zij dit in principe op een werkdag moeten zetten.

Het woordje reservering zegt genoeg. Het door u aan de belasting te betalen bedrag is door de ING (op uw verzoek d.m.v. de overschrijvingsopdracht) "gereserveerd" om op de eerst volgende werkdag te worden bijgeschreven op de rekening van de begunstigde, in dit geval de belastingdienst.
De belastingdienst heeft het geld dus te laat ontvangen, vandaar de invorderingsrente.
Als de belastingdienst zou hebben gekeken !!!! Dit is een volledig geautomatiseerde afhandeling van uw belastingzaken en u krijgt ook geheel automatisch deze vordering toegestuurd, daar komt geen belastingambtenaar (meer) aan te pas.
Door op het laatste moment te betalen (want ja, het is de belastingdienst) en ook nog in het weekend heeft u een spel gespeeld waarvan tevoren de winnaar reeds bekend was, nl. de belastingdienst.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo dat valt even tegen, weinig bijval hè. Eén dag eerder overmaken volgende keer.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op maandag 16 nov 2015, 18:05: Zo dat valt even tegen, weinig bijval hè. Eén dag eerder overmaken volgende keer.

ik vraag geen bijval, maar wil weten of er ook anderen zijn, die dezelfde fout hebben gemaakt. Normaal betaal ik altijd op tijd, dit is de eerste keer en dan meteen boem, "boete" alhoewel de BD dit geen boete noemt. Waarschijnlijk ivm bepaalde wettekst waarbij een boete anders wordt afgehandeld ingeval van bezwaar.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste snrwo1,

ik heb hier niet mee te maken gehad.
Als u een bedrag verschuldigd bent aan de belastingdienst staat er altijd bij voor welke datum het bedrag op de rekening van de belastingdienst moet staan.
Bij mijn betalingen aan de belastingdienst let ik hier op. Een marge van minimaal 2 werkdagen houd ik aan om te zorgen dat het bedrag tijdig op de rekening van de belastingdienst staat.
Het is bijzonder dat in deze moderne digitale tijd het geld niet meteen op de zelfde dag op de rekening staat van degene naar wie het wordt overgemaakt, maar het is helaas niet anders.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook geen boete.

U kreeg al automatisch vier maanden extra tijd om te betalen.

En dan nog die betaling op het scherpst van de snede doen, waardoor u zichzelf nu in de vingers gesneden hebt.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

snrwo1 schreef op maandag 16 nov 2015, 18:15:
diumenge schreef op maandag 16 nov 2015, 18:05: Zo dat valt even tegen, weinig bijval hè. Eén dag eerder overmaken volgende keer.

ik vraag geen bijval, maar wil weten of er ook anderen zijn, die dezelfde fout hebben gemaakt. Normaal betaal ik altijd op tijd, dit is de eerste keer en dan meteen boem, "boete" alhoewel de BD dit geen boete noemt. Waarschijnlijk ivm bepaalde wettekst waarbij een boete anders wordt afgehandeld ingeval van bezwaar.

Dus heeft u wat aangenomen zonder na te denken, een goede les is nooit weg om dit gewoon te voorkomen in de toekomst.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2015 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

snrwo1 schreef op maandag 16 nov 2015, 18:15:
Normaal betaal ik altijd op tijd, dit is de eerste keer en dan meteen boem, "boete" alhoewel de BD dit geen boete noemt.

Een kromme redenering. Normaal sla ik niemand dood, dit is de eerste keer en dan meteen boem, "gevangenis"..

snrwo1
door snrwo1 - Dec 20, 2015 om 11:27
33 Antwoorden / 2 Vragen

Er is nieuws! Vandaag (gister dus eigenlijk, 19-12-'15) blauwe enveloppe. Daarin een brief met excuses van de BD. Als ik al betaald heb, krijg ik de "boete" terug, anders hoef ik niet te betalen. Was dus toch op tijd!

Zie ook de tekst in de brief. Het is echter niet duidelijk of deze brief gestuurd is naar aanleiding van mijn bezwaar.