door wilo1957 May 5, 2010 om 22:18
Geldzaken & recht

Inwoning

doordat wij nog 2 thuiswonende kinderen met een eigen inkomen thuis hebben wonen , vallen we buiten de huursubsidie en andere regelingen.
ik heb een WIA uitkering die net boven het minimum ligt en alleen verdiener.
nu heb ik me laten vertellen dat ik dat legaal kan omzeilen door mijn kinderen bij mij in te laten wonen tegen een x bedrag zodat ze de status kostganger hebben. klopt dit? en heeft iemand nog tips om dit probleem te tackelen op een legale wijze

3448 21 Rapporteer

stacey
door stacey - May 5, 2010 om 22:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tackelen op legale wijze: Als je kinderen gewoon kostgeld laat betalen heb je geen huurtoeslag ed nodig, dit is voor mensen die de huur niet (zelf) kunnen dragen, dat zou bij jou met 3 X (mensen met een) inkomen geen probleem moeten zijn..............

robert11
door robert11 - May 5, 2010 om 22:36
310 Antwoorden / 25 Vragen

.....hard maar waar!

mastag
door mastag - May 5, 2010 om 22:49
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ Stacey,
Zeer terecht antwoordt, huursubsidie is een vangnet en geen hangmat.

Mastag

wi
door wilo1957 - May 6, 2010 om 10:01
46 Antwoorden / 45 Vragen

Ik zal jullie de details besparen maar mensen met een inkomen onder het minimum hebben meer voordelen dan mensen die daar net als ik iets boven zitten.
voor die mensen is boven de huursubsidie/zorgtoeslag e.d ook nog eens regelingen voor PC/Peuterspeelzaal/zwemmen/lidmaatschap sportclub en ga zo maar door.
als ik mijn kids niet bij me heb wonen kom ik dus ook voor al die regelingen in aanmerking. het feit dat ze wel bij ons wonen daarbij wordt vanzelfsprekend aangenomen dat ze ook mee betalen.
als ik een gewone doodnormale vraag stel ,wil ik daar een gewoon antwoord op.
ik bepaal zelf of en hoeveel kostgeld ik aan mijn jongens vraag.
nog eens:om bij de vraagstelling te blijven: klopt dat verhaal dat je op een legale manier iemand bij je mag in laten wonen tegen een x bedrag.
sorry dat ik zo cynisch ben maar dat moet je wel in dit land met al zijn kromme regeltjes

druifje01
door druifje01 - May 6, 2010 om 11:01
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het kan wel, maar je moet goed nadenken of over de evntueel nadelige konskwenties van je plan. Zorg dat je er niet jezelf mee hebt. Zoek het eerst goed uit.

druifje01
door druifje01 - May 6, 2010 om 11:08
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Daar jij over je financiële gegevens beschikt raad ik je aan een voorberekening te maken en vergeet daarbij de belastingdienst niet. Het is niet aan te raden om iets uit slimmigheid te willen plannen en later te zien dat de rechtvaardigheidsgrenzen overschreden zijn. Je kunt ook informatie inwinnen bij de belastingdienst hoe bedreigend die ook te boek staat.

birdies
door birdies - May 6, 2010 om 11:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Kostgangers betalen (kamer)huur, dus de opbrengst daarvan wordt opgeteld bij jouw inkomen.

Het is naar mijn mening niet legaal je eigen kinderen als kostgangers op te voeren.

birdies
door birdies - May 6, 2010 om 11:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb even gekeken bij de toelichting voor aanvraag huurtoeslag, daar staat het volgende:

Onderhuurder:
U hebt een onderhuurder als u een deel van uw woning onderverhuurt op basis van een schriftelijke huurovereenkomst. Uit de huurovereenkomst moet blijken wanneer deze is ingegaan. Uw toeslagpartner of een naast familielid (zoals een ouder of een kind) van u of uw toeslagpartner, kunnen geen onderhuurder zijn.

Het verhaal wat je gehoord hebt, klopt dus niet.

wi
door wilo1957 - May 6, 2010 om 11:27
46 Antwoorden / 45 Vragen

ok helemaal helder het kan gewoonweg niet met je eigen kinderen als kostganger
dank jullie wel voor jullie antwoorden

kr
door krieties - May 6, 2010 om 16:25
442 Antwoorden / 0 Vragen

Jij bepaalt zelf wel of en hoeveel de jongens betalen, zo schrijf je. Dat mag je inderdaad, maar het kan niet zo zijn dat ze niets betalen en dat jij dan huurtoeslag krijgt. Er komen dus drie inkomens binnen, er wordt samen gewoond, dus er zijn schaalvoordelen (voordelig inkomen boodschappen e.d.).
Sommige mensen vinden het goed dat de kinderen hun spaargeld op de bank zetten en geen kostgeld betalen. Vervolgens vragen ze dan of ze de kosten levensonderhod van de belasting af kunnen trekken. Dat gaat niet op, de Bdst gaat na of ze redelijkerwijs in eigen onderhoud kunnen voorzien. Het antwoord is dan: ja, en aftrek is niet mogelijk.
Misschien zie je nu beter in dat bv huurtoeslag onredelijk zou zijn in jouw geval.

Tenslotte: Als de bruto verhuurinkomsten van een kamer niet hoger zijn dan 4.144 euro (2009) is dit bedrag vrijgesteld van ink.bel. Eis is wel dat de verhuur niet een korte periode betreft.

stacey
door stacey - May 6, 2010 om 17:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=krieties schreef op donderdag 6 mei 2010, 16:25]Jij bepaalt zelf wel of en hoeveel de jongens betalen, zo schrijf je. Dat mag je inderdaad, maar het kan niet zo zijn dat ze niets betalen en dat jij dan huurtoeslag krijgt. .

Ja hij is leuk hè, wij maken zelf uit waar we onze inkomens aan uitgeven, de belastingbetalers moeten dus maar even gaan bijdragen zodat we ons eigen geld aan leuke dingen kunnen blijven uitgeven ipv aan de huur, daarom moeten jullie daar maar even aan gaan bijdragen.......... ;-)

birdies
door birdies - May 6, 2010 om 18:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Off-topic:

Kende via-via een alleenstaande ouder met 18-jarige zoon die fulltime werkte. Zij bleef gewoon haar alleenstaande ouderkorting incasseren, want zij wilde geen kostgeld van die jongen. Ook zij vond dat dit haar recht was en dat niemand, dus ook de overheid niet, haar kon verplichten kostgeld te vragen aan haar zoon.

Prima, de rekening wordt vanzelf ooit gepresenteerd.

stacey
door stacey - May 6, 2010 om 18:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 6 mei 2010, 18:07]Off-topic:

, want zij wilde geen kostgeld van die jongen. Ook zij vond dat dit haar recht was en dat niemand, dus ook de overheid niet, haar kon verplichten kostgeld te vragen aan haar zoon..

Gut, stel je voor dat het prinsje volwassen moet worden en ook wat bij moeten dragen zeg, mentaliteit van tegenwoordig ;-(

Nou, ik moest van m`n 1e partime baantje mooi kostgeld betalen, toen ik tegen ma zei `dat is wel beetje veel zeg` zei ze doodleuk `ga dan maar een kamer zoeken waar je te vreten krijgt ook voor dat geld`
Nou die was dus echt niet te vinden ;-(
;-)

wi
door wilo1957 - May 6, 2010 om 21:24
46 Antwoorden / 45 Vragen

Dat ik met deze vraagstelling ook een discussie uit wilde lokken mag jullie hopenlijk bekend zijn. ik wil alleen maar aangeven dat het krom is in dit land. ik zit nu toevallig buiten mijn eigen schuld om even in de shit doordat ik een paar tientjes boven de norm zit kan ik nergens op terugvallen.
als ik dan zie dat we in dit land geld aan het verkwansellen zijn (JSF/NOORD-ZUIDLIJN.) Nu weer Griekenland, 18 miljoen!!! naar Haiti. we zijn een humaan land helemaal eens maar mag het ook ietsje minder?
Door wanhoop wordt ik bijna gedwongen om frauduleus te worden.
als ik dus bij wijze van spreken mijn kids hier uitschrijf , zal toch niemand controleren waar ze dan wonen? maar ik heb respect voor de regels dus doe het niet. maar hoeveel in dit land doen het wel?

stacey
door stacey - May 6, 2010 om 21:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dat het hier soms ernstig krom is zal ik niet ontkennen, heb hetzelfde probleem ook als alleenstaande moeder met kleuter omdat ik ook net een euro teveel verdien voor allerhande `regelingen` en kwijtscheldingen ;-(
Niet leuk, maar zijn ook mensen die het slechter hebben en die het Echt nodig hebben moet je dan maar denken.

Die miljarden voor Griekenland weet ik ook wel betere bestemmingen voor maar helaas, de hoge heren doen toch lekker wat ze willen of je nu hoog of laag springt.......
Maar voor misbruik of omwegen om geld te krijgen.......je betaald zelf uiteindelijk allemaal de prijs, alles wordt gekort omdat het mede door misbruik allemaal niet meer op te brengen is en als je gesnapt wordt ben je als je echt pech hebt levenslang de klos met een vette belastingschuld en dat is het ook niet waard.

En ik vind het voor kinderen ook niet verkeerd iets naar vermogen bij te dragen als ze (echt) salaris gaan verdienen, leren ze ook dat niet alles, of zeg maar niets ;-( gratis is in de wereld van de volwassene

birdies
door birdies - May 6, 2010 om 22:02
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Begrijp dat je het niet leuk vindt, maar dat telt voor veel mensen hetzelfde. En waarom je verdienende inwonende kinderen niet mee laten betalen? Niks mis mee, naar mijn mening. Tenslotte wonen ze altijd nog stukken goedkoper dan als ze zelfstandig zouden wonen.
Als jij door hun aanwezigheid, bijv. 200,- huurtoeslag mis loopt, zal dat door hen opgevangen moeten worden. Ik ken genoeg mensen waar dit ook - terecht - gebeurd.

Ook mijn eigen zoon heb ik mee laten betalen aan kost en inwoning. Hield hij altijd nog stukken meer over om te verbrassen dan ik, zei de gek. Bovendien heeft hij er van geleerd dat alleen de zon gratis op gaat.

stacey
door stacey - May 6, 2010 om 22:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 6 mei 2010, 22:02]. Hield hij altijd nog stukken meer over om te verbrassen dan ik, zei de gek. .

Ja erg hè ;-(
Die smurf van mij heeft meer geld op de bank dan ik ;-(
en gratis kost en inwoning.....
Tot hij oud genoeg is voor een krantenwijk althans ;-)

birdies
door birdies - May 6, 2010 om 22:34
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........en gratis kost en inwoning........ Je houdt toch wel een kasboek bij met al je uitgaven voor je smurf? Kan je later de factuur presenteren.:)

Niet vergeten de kinderbijslag aan de inkomsten kant te zetten.

stacey
door stacey - May 6, 2010 om 22:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 6 mei 2010, 22:34Niet vergeten de kinderbijslag aan de inkomsten kant te zetten.

Kinderbijslag Inkomsten ? Voor gemeentebelasting en waterschap wellicht ;-(
;-)

ge
door gerland - May 6, 2010 om 23:25
127 Antwoorden / 0 Vragen

"Door wanhoop wordt ik bijna gedwongen om frauduleus te worden."

Drie inkomens in één huishouden: geen reden om wanhopig te worden

ge
door gerland - May 6, 2010 om 23:27
127 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, vier inkomens