ne
door nellie5 Feb 28, 2015 om 13:39
Geldzaken & recht

Inwoning

Goedemiddag.
Mijn nichtje is aan het scheiden en heeft het huis niet gekregen .
Ze mag eens in de 2 weken 5 dagen naar haar kids in het huis van haar ex.
Ze heeft wel een vriend maar ver weg.
Nu moet ze in onze woonplaats ingeschreven staan voor recht op een wonig en uitkering.
Heeft zoiets gevolgen als wij dat doen.
We hebben een koophuis is vrij.
Moet ze dan die andere 9 dagen hier echt wonen of mag ze naar haar vriend gaan voor die dagen.
Dank voor jullie antwoord.
Groet Nellie

1443 33 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2015 om 14:00
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Je moet in de woonplaats wonen waar je de uitkering "geniet". Voldoe je niet aan die norm, dan kan de uitkering ingetrokken worden. En dat lijkt me ook logisch. Een uitkering kent rechten en plichten.

Dat wil niet zeggen dat ze een keertje "buiten de stad" is, maar structueel "elders" wonen, bij de vriend ver weg, zal dus niet geoorloofd zijn. Een weekendje, dus 1 of 2 nachten zal geen probleem zijn.

Mogelijk dat als dat geconstateerd dat er niet aan de voorwaarden voldaan wordt, kan er zelfs een terugvordering van de uitkering en de inschrijving voor een huis ingetrokken zou kunnen worden, als dàt de voorwaarden zijn.

ne
door nellie5 - Feb 28, 2015 om 14:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel zal het haar laten lezen.
groetjes Nellie

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2015 om 15:07
16840 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft dat uw huis koopvrij is, dus volledig hypotheekvrij. Lijkt me dat uw nichtje dan bij u kan worden ingeschreven. Alleen de 9 dagen bij de vriend wonen in een andere plaats is dan weer niet aan te raden. Logeren mag natuurlijk maar niet structureel daar verblijven. Zal voor hem dan consequenties hebben, neem niet aan dat de vriend ook een eigen, afgelost hypotheekvrij huis heeft?

ne
door nellie5 - Feb 28, 2015 om 16:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Haar vriend heeft een huurwoning en zit in de schuldsanering dus daar inwonen is erg moeilijk.
Dacht al wel dat dat niet kon zo dat ze dan echt hier moet wonen.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2015 om 17:00
11555 Antwoorden / 51 Vragen

In haar situatie zou ik bij u gaan wonen en alleen het weekend 1 à 2 nachten bij de vriend blijven, om "op papier bij u te wonen" en effeciënt bij haar ver weg vriend, zal vroeg of laat problemen opleveren.
Op die manier is ze voor de soos volgens de regels, vervelend voor haar, maar dàt is even niet anders.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ze zal toch ook een baan moeten zoeken dus solliciteren. Dus ze heeft helemaal geen tijd om negen dagen bij haar vriend te gaan zitten.

sw
door swat1500 - Feb 28, 2015 om 18:27
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze bij u ingeschreven wordt, zal omdat u en uw echtgenoot inkomen hebben, haar uitkering worden verlaagd. De gemeente gaat ervan uit dat u kosten deelt en zij dan minder geld nodig heeft. U zult dus uw nichtje moeten onderhouden als ze bij u ingeschreven wordt..

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2015 om 18:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voordat je ook maar iets doet of belooft zou ik eerst de nieuwe regels van de Participatiewet maar eens goed doorlezen (dat is waar swat1500 het ook over heeft):

Sinds 1 januari 2015 hebben alle bijstandsgerechtigden te maken met dezelfde arbeidsverplichtingen. En moeten gemeenten de bijstandsuitkering verlagen van personen die niet voldoen aan deze arbeidsverplichtingen. Ook krijgen bijstandsgerechtigden een lagere bijstandsuitkering als zij hun woonkosten kunnen delen. Lees meer over de wijzigingen in de bijstand voor 2015.

Wijzigingen/nieuwe regels in de bijstand voor 2015 KLIK

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar volgt uit dat zij minder dan de helft van die uitkering zal krijgen als zij bij u inwoont.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2015 om 18:55
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=nellie5 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 13:39]Goedemiddag.
Mijn nichtje is aan het scheiden en heeft het huis niet gekregen .
Ze mag eens in de 2 weken 5 dagen naar haar kids in het huis van haar ex.

Is ze dan 1 maal per 2 weken 5 dagen alleen overdag bij haar kinderen of overnacht ze daar dan ook. Lijkt me dan ook nog een fiks probleem om aan werk te komen, ook al zou het "alleen" overdag zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die zullen toch wel naar school gaan? Lijkt me trouwens een rampzalige regeling.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2015 om 19:14
11555 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger,
ik lees: "Ze mag eens in de 2 weken 5 dagen naar haar kids in het huis van haar ex."
Dit betekent m.i. dat de kids niet bij haar wonen maar bij de ex waar ze m.i. haar kinderen mag bezoeken.

ne
door nellie5 - Feb 28, 2015 om 19:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel allemaal ,en ja ik vind het ook een rampzalige regeling ze is dan 5 dagen daar ook haar ex is er dan en dat gaat heel slecht.
Ze gaan naar school inderdaad .
Ik dacht wel dat ze dan minder uitkering zou krijgen maar dat is niet erg.
Gaat er om dat ze dan een huis gaat krijgen als ze een woonadres heeft in de plaats waar ze wil wonen.
Zonder woonadres komt ze ook niet in aanmerking voor een huis.
g

ne
door nellie5 - Feb 28, 2015 om 19:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt ze mag de kids zien in het huis van haar ex zijzelf 5 dagen hij 9 dagen ze wil coouderschap .
Dat krijgt ze als ze woonruimte heeft.
Dat ik voor haar eten en zo moet zorgen wist ik wel.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mahadma

Ja die regeling had ik begrepen. Mijn opmerking "rampzalig" sloeg dus op haar verblijf in het huis van ex. Nu lees ik dat hij er dan ook nog is,

Ik begrijp niet wie zo'n regeling heeft voorgesteld en goedgekeurd. Dat wordt toch oorlog.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2015 om 19:36
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Het is absoluut een foute situatie voor zowel de kinderen, de exen, ma en pa. Maar (gelukkig) kennen wij de situatie niet verder. Maar dat dit sporen na (gaat) laten bij de kinderen is absoluut 100%.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2015 om 20:12
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ik hoop echter ook voor @nellie5 dat ze goed weet wat ze gaat doen, nichtje opvangen. Nichtje is geen urgentie geval, dus dat kan wel heel erg lang gaan duren voor ze een huisje krijgt toegewezen. En laat ik het heel voorzichtig stellen, het gaat meestal fout met exen, hoe goed het startpunt ook mag zijn, maar... het kan zonder moord of doodslag (bij wijze van spreken dan, ook wel eens goed gaan tussen exen.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed startpunt? Ze zijn net gescheiden en niet omdat ze bij elkaar willen zijn.

Vraag me trouwens af wat de Sociale Dienst daar van zal denken. Vijf dagen per twee weken met ex samenwonen en dan een uitkering?

aurora1
door aurora1 - Feb 28, 2015 om 21:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daarbij ook nog incidenteel verblijf bij die vriend?
Momenteel geen werk en vaker elders vertoeven lijkt me ook niet dat het er dan snel van zal komen dat ze werk vindt.
Als ze dan een kleine uitkering krijgt (minder dan de helft) vindt ze ook geen woning wegens te laag inkomen vermoed ik. Dus dat kan dan een jarenlange situatie worden dat u een inwoner heeft die door u mede verzorgd/onderhouden wordt. Normaliter duurt de toewijzing en het vinden van een woning al jaren als je een baan hebt én voldoende inkomen.
Aan u zou ik willen zeggen: bezint eer ge begint, en voor haar dat ze de nieuwe vriend eerst maar wat uit haar hoofd moet zetten en de schouders eronder zetten om voor een eigen inkomen te zorgen om uit deze situatie te komen. Als ze bij u inwoont lijkt me er ook niet veel stimulans om haar eigen situatie zo snel mogelijk te verbeteren.
Is ze al aan het solliciteren, een scheiding valt immers niet zomaar uit de lucht.
Voordat u beloftes doet zou ik ook eerst uitzoeken hoe het zit met de regels voor het geval dat inwonen na verloop van tijd niet echt blijkt te werken of u de inwonende wel het huis uit kan zetten als die bijv. weigert te vertrekken, vooral als die bij het GBA ingeschreven staat op uw adres.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2015 om 21:26
11555 Antwoorden / 51 Vragen

En die verre-vriend zit op dit moment in de schuldhulpsanering. Dus daar is ook geen vetpot voor een jaar of 3. En mogelijk dat als ze daar x tijd zou zijn de schuldhulpverlening haar als frequent aanwezig zijnde ook nog aan zou kunnen spreken om "te helpen betalen" .............

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2015 om 21:35
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 20:54]

Goed startpunt?

@tijger1, ik schrijf: hoe goed het startpunt ook moge zijn: dus niet wat U schrijft. Integendeel.

fi
door fisbel - Feb 28, 2015 om 21:50
851 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de kostendelersnorm Participatiewet krijgt het nichtje 130: 3 is 43,33% van de bijstandsnorm sociaal minimum inkomen gehuwden / partners. Zij krijgt dus niet langer 50% die in deze situatie volgens de oude regelgeving gold. Overigens krijgt het nichtje tot 1 juli 2015 wel 50% van het minimuminkomen volgens overgangsrecht. Uw beider inkomen en eventueel vermogen telt dus niet mee voor de hoogte van de WWB-uitkering nichtje. Wel telt u mee als kostendeler. Er zijn immers 3 personen waarmee de kosten kunnen worden gedeeld.
De huuropbrengsten zijn voor u vrij van belasting.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat nichtje na 1 januari bijstand gaat krijgen, gaat meteen de nieuwe norm in. Alleen voor bestaande bijstandklanten is de ingangsdatum 1 juli as.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2015 om 22:08
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Dan zou fulltime werk zoeken punt 1 met stip moeten worden om ooit weer aan een huis en een bestaan te komen. De kinderen zijn bij de ex, dat kan eenvoudig. Maar hoelang duurt het voordat er een huurhuis beschikbaar komt in de betreffende gemeente? Dat kan gemakkelijk 5 jaar of nog langer duren. Want van de soc dienst uitkering zou dan een eventuele alimentatie ook nog afgaan.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als dat inwonen op commerciële basis gebeurt, is er geen sprake van een kostendelersnorm.

fi
door fisbel - Feb 28, 2015 om 23:01
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 22:29]
Maar als dat inwonen op commerciële basis gebeurt, is er geen sprake van een kostendelersnorm.
Inderdaad: er wordt niet gekort op de bijstandsuitkering van het nichtje als er sprake is van een commerciële huurprijs (onderhuur)

Indien een persoon op commerciële basis als onder(ver)huurder, kostgever of kostganger zijn hoofdverblijf heeft in de woning waar ook een ander of anderen hun hoofdverblijf hebben, valt deze persoon niet onder het begrip kostendeler (artikel 22a, lid 4, b van de Participatiewet).

Vastgesteld moet worden bij welke huurprijs je kunt spreken over een commerciële huurprijs. Bij het Nibud kan een redelijke huurprijs berekend worden aan de hand van een puntentelling. Dit is een vrij gedetailleerde wijze van berekenen. De afmetingen van de kamer, het gebruik van gemeenschappelijke ruimten e.d. hebben invloed op het aantal punten. Het hanteren van deze methode is tijdsintensief en vereist vrijwel altijd een huisbezoek.

Landelijk wordt gemiddeld een bedrag van ca. € 300 per maand incl. gas, licht en water als een commerciële kamerhuur gehanteerd. Een gemeente kan ook een lager bedrag hanteren. Mijn gemeente hanteert als ondergrens € 229,64 + € 60 voor GWL is € 289.64 als minimaal bedrag voor commerciële onderhuur. Dit bedrag is de ondergrens voor de huurtoeslag alleenstaande van 23 jaar en ouder. Als er geen huur wordt betaald of minder kan er géén sprake zijn van onderhuur.

Onderhuur betekent dus voor het nichtje dat de bijstand niet wordt gekort met 6 2/3 procent van het minimuminkomen. Maar het verschil tussen minimale vergoeding voor inwoning of de commerciële huurprijs is aanzienlijk. Het voordeel van onderhuur (geen korting op bijstand) zal niet opwegen tegen het voordeel gezamenlijke huishouding (geen of lage huur)

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2015 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vermeldde dat omdat u schreef dat de huuropbrengsten vrij zijn van belasting. Voor de sd geldt uiteraard een normale huur. En dan krijgt zij 70%.

Maar mijns inziens wil de Ts helemaal geen huur rekenen. Misschien verstandig wel te doen. In ieder geval officieel.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2015 om 23:28
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Daarom schreef ik ook of @nellie5 zich realiseerde wat de consequenties waren van nichtje onderdak bieden. Hoe lief ook bedoelt: dit zal niet voor een paar maanden zijn: zal toch een contract over gemaakt moeten worden. Zeker van toepassing als er familie bij betrokken is. Heeft niets met vertrouwen te maken @nellie5, alleen, safety first.

ne
door nellie5 - Mar 1, 2015 om 01:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel allemaal ik zal ook heel goed nadenken voor ik er aan ga beginnen.
De rechter heeft deze situatie opgelegd ze vind het zelf ook niks voor de kids en haarzelf.
Maar zeheeft niks in te brengen beslissing van de rechter,
Ik weet nu in elk geval dat ik haar zomaar niet in huis zal nemen na al jullie raad nogmaals dank je wel.

fi
door fisbel - Mar 1, 2015 om 04:33
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 feb 2015, 23:16]Ik vermeldde dat omdat u schreef dat de huuropbrengsten vrij zijn van belasting. Voor de sd geldt uiteraard een normale huur. En dan krijgt zij 70%.

Maar mijns inziens wil de Ts helemaal geen huur rekenen. Misschien verstandig wel te doen. In ieder geval officieel.
70% minimuminkomen bij onderhuur (en niet 50%) - goede correctie tijger1 Ik raakte even verstrikt in al die getalletjes en situaties.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 08:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u echt uw nichtje wilt helpen en het ook geen bezwaar is dat het u geld kost, zou u een officieel huurcontract kunnen op aken, zodat zij commercieel huurt van u.

En dan aan de andere kant niets rekenen voor eten en drinken. Dan houdt/krijgt zij die 70%, maar heeft toch wat armslag.

Die rechter moet een tik van de mallemolen gehad hebben, dat hij zo'n regeling opgelegd heeft.

ne
door nellie5 - Mar 1, 2015 om 10:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het helemaal met tijger1 eens maar helaas is het zo gegaan.
Hij had mijn inziens dan moeten zorgen dat ex die 5 dagen ergens anders verbleef.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2015 om 14:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft een huurcontract kunt u informatie over huurbescherming klik hier lezen.