kloske
door kloske Oct 28, 2014 om 21:35
Voeding & gezondheid

Is langdurig gips schadelijk voor de huid?

Kortgeleden heb ik een operatie aan mijn enkel gehad. Ik zou 6 weken onbelast gips krijgen en daarna 6 weken loopgips. Nu is de operatie 'mislukt', dus hij moet over, liefst zo snel mogelijk, volgens de arts. Maar ik heb nu al 6 weken gips, had gehoopt volgende week al de nieuwe operatie te krijgen maar die is pas gepland over 4 weken. Als ik alles bij elkaar tel kom ik uit op minimaal 22 weken gips om mijn onderbeen. Kan dat geen kwaad voor de huid die eronder zit?

7228 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 28, 2014 om 21:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dat al aan de behandelende artsen/specialisten gevraagd?

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2014 om 21:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

KLIK . Maar uiteraard is dit "een verhaal over gips". Dus is het ziekenhuis (of de huisarts) natuurlijk de beste plek om het daar te vragen. Meestal gaat gips n.l. over problemen: te strak etc. Of het voor de huid schadelijk is: ja, waarschijnlijk wel als er niet voldoende lucht tussen komt maar daar zijn de gipsmeesters toch meestal wel ervaren in.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huid wordt bleek, schilferig en dun. Maar u hebt niets te kiezen. Komt later allemaal weer goed.

kloske
door kloske - Oct 28, 2014 om 23:33
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=aurora1 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 21:39]Heeft u dat al aan de behandelende artsen/specialisten gevraagd?

Nog geen kans voor gehad. En aangezien het ziekenhuis niet in de buurt ligt krijg ik die kans voorlopig ook niet.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2014 om 23:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@kloske, is uw ziekenhuis niet on-line te bereiken? Hier kan men vragen stellen bij betreffend ziekenhuis en behandelend arts. Moet dan wel DiGid gebruiken. Is alleen maar een vraag hoor, omdat u voorlopig die kans nog niet krijgt. Of, bel de assistente van uw behandelaar: zij/hij weet dat beter te beantwoorden en kan u misschien wat gerustgesteld worden door hen. Succes met uw enkel en volgende operatie, hoor.

aurora1
door aurora1 - Oct 29, 2014 om 00:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens deze pdf door klik hier voor wat tips.
In ieder geval er ook voor zorgen dat het gips niet nat wordt, dus douchen met een plastic zak eromheen dicht geplakt en niet te lang.
Ik heb 8 weken een been van boven tot onderen in gips gehad en zorgde zoveel mogelijk ervoor dat mijn been niet dik werd en er wat lucht bij kon, door dat been zoveel mogelijk omhoog te leggen of te houden. Wat oefeningen met de tenen e.d., zittend gedoucht met het been hoger opdat er geen water bij zou komen. Verder was mijn been na die 8 weken een stukje dunner geworden en had ik opeens donkere beharing erop... Met de huid was bij mij verder niets aan de hand.
Met een enkel zal het gips niet zo hoog zitten neem ik aan.

door 1953 - Oct 29, 2014 om 03:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen! Waarschijnlijk wordt in uw geval het gips om de 6 weken vernieuwd, tevens controle van de operatie en om röntgenfoto's van uw enkel te nemen zonder gips.

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2014 om 08:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=kloske schreef op dinsdag 28 okt 2014, 23:33][quote=aurora1 schreef op dinsdag 28 okt 2014, 21:39]Heeft u dat al aan de behandelende artsen/specialisten gevraagd?

Nog geen kans voor gehad. En aangezien het ziekenhuis niet in de buurt ligt krijg ik die kans voorlopig ook niet.

En wat dacht u van de huisarts? Die weet van deze materie meer dan wij hier weten.

su
door superklaver - Oct 29, 2014 om 10:24
68 Antwoorden / 0 Vragen

Bel de arts op. Dat je niet dichtbij woont is geen reden om geen contact te kunnen hebben. Je kunt altijd bellen en vaak ook mailen. Succes

kloske
door kloske - Oct 29, 2014 om 11:30
150 Antwoorden / 33 Vragen

Het gips zit tot onder de knie. Af en toe gipswissel zal niet voldoende zijn, in een kwartier of zelfs een uurtje herstelt de huid niet. De assistente van de behandelend arts weet hier ook niets van af, ze is geen dermatologe. Tijdens het douchen heb ik een douchehoes, het wordt niet nat, niet onder het gips en het gips zelf ook niet.
Maar ik neem aan dat het niet bepaald bevorderlijk is voor de huid om zó lang gips te hebben, daarbij is het ook niet goed voor de spieren, die niet normaal belast kunnen worden.
Nog buiten beschouwing gelaten dat 22 weken gips nou niet bepaald 'leuk' is om te hebben. Ik vond 12 weken al erg lang, maar heb me met enige moeite daarbij neer kunnen leggen.
De arts zelf opbellen gaat niet, ik kan hem alleen via-via per mail bereiken, dat heb ik ook gedaan en ik hoop gewoon dat hij zegt dat die operatie volgende week al moet gebeuren. Dat zou alvast 4 weken schelen.

su
door superklaver - Oct 29, 2014 om 12:21
68 Antwoorden / 0 Vragen

waarom zou je niet kunnen bellen Kloske? Er is altijd een telefoonnummer van de poli die je kunt bellen. Anders via het algemene nummer van het ziekenhuis dan word je doorverbonden naar de goede poli. Geef je aan de secretaresse door dat je de arts wilt spreken. Dan kan er een telefonisch consult geregeld worden. Zo doe ik dat altijd. Of ik mail. Dit gaat ook via de secretaresse. Die stuurt de mail naar de arts door. Maar wat wil je doen als het niet goed zou zijn voor de huid? Operatie aflassen lijkt mij geen optie. Ik denk niet dat het veel kwaad kan. Maar voor advies moet je inderdaad bij de arts zijn.

kloske
door kloske - Oct 29, 2014 om 12:29
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=superklaver schreef op woensdag 29 okt 2014, 12:21]waarom zou je niet kunnen bellen Kloske? Er is altijd een telefoonnummer van de poli die je kunt bellen. Anders via het algemene nummer van het ziekenhuis dan word je doorverbonden naar de goede poli. Geef je aan de secretaresse door dat je de arts wilt spreken. Dan kan er een telefonisch consult geregeld worden. Zo doe ik dat altijd. Of ik mail. Dit gaat ook via de secretaresse. Die stuurt de mail naar de arts door. Maar wat wil je doen als het niet goed zou zijn voor de huid? Operatie aflassen lijkt mij geen optie. Ik denk niet dat het veel kwaad kan. Maar voor advies moet je inderdaad bij de arts zijn.

Ik bedoel dat ik de arts zelf niet aan de lijn zal krijgen, dat gaat via de assitentes/secretaresse. Dan krijg ik wel antwoord maar daar gingen de vorige keer ook 2 weken overheen. Wat ik wil doen als t niet goed is voor de huid? Niks, maar ik probeer 4 weken eerder geholpen te worden. Scheelt toch weer een slok op een borrel. Als ik kan aangeven dat t schadelijk is voor de huid helpt dat misschien om dat gedaan te krijgen. Afgelasten is idd geen optie, ik zit midden in het proces dus dat gaat niet, zou ik alleen mezelf maar mee hebben. Al heb ik die neiging wel. Ik heb nu inmiddels gelukkig wel een alternatief voor contact: mijn revalidatiearts schijnt contact te hebben gehad met de orthopeed. Orthopeed zou aangegeven hebben dat t wél 4 weken eerder kan. Alleen de opname 'weet' dat blijkbaar nog niet.....?

su
door superklaver - Oct 29, 2014 om 12:33
68 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon op staan dat je de arts zelf wilt spreken. Je hebt een vraag aan de arts en niet aan de assistente. En gewoon blijven bellen zo lang je geen antwoord hebt. maak ze maar gek daar. Ik bel ook gewoon als het te lang duurt. Geen enkel probleem. Zou fijn zijn als je eerder geholpen kunt worden. Ik neem aan dat de arts er echt wel meer vaart achter zou zetten als het anders problemen zou opleveren. maar dat doet hij niet. Dus ik verwacht dat het wel meevalt.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 29, 2014 om 13:11
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Kloske,
de duur van het gips is niet schadelijk voor de huid deze wordt vernieuwd.
Wel zal u ter controle terug moeten of het niet te strak is gaan zitten (zwelling).
Vr. gr.

costnix
door costnix - Oct 29, 2014 om 14:51
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als radiodiagnostisch laborant heb ik duizenden gipsbehandelingen gezien na het verwijderen van dat gips. Het afschilveren van de huid ziet er voor de patiënt erg onsmakelijk uit en kan best onaangenaam ruiken. Maar als het gips er af mag blijven zal de huid zich helemaal herstellen zonder enig litteken.
Houdt u zicht goed aan de aanwezingen, die u van de gipsmeester heeft gekregen