lindavds
door lindavds Jun 29, 2015 om 15:40
Huishouden & energie

Is Nuon aansprakelijk voor mijn vochtproblemen na hun isolatiedrama

Beste,

Ik heb in 2013 mijn vloer en spouwmuren laten isoleren door Nuon (of zoals zij zelf zeggen door een bedrijf dat zij hebben ingehuurd). Al snel na hun isolatie heb ik aan de kant van mijn dakkapel, bij de buitenmuur gigantische schimmel en vochtproblemen. Inmiddels is ook aan de andere kant van het huis bij een buitenmuur (die niet grenst aan de buren en zij waarschijnlijk zijn vergeten te isoleren of wat dan ook) grote schimmel en vochtplekken gevonden.

Ik maak me zorgen omdat we de kamer verhuren omdat ik niet genoeg geld heb om zelf het hele huis te huren. Ik wil niet dat mijn huisgenoot ziek wordt en ik wil graag weten wie hiervoor verantwoordelijk is. De adviseur van Nuon die hier over de vloer is geweest heeft toentertijd gezegd dat er geen problemen zouden zijn met het isoleren. Ik kan wel huilen...

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik maak me uiteraard grote zorgen hierover en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb Nuon inmiddels gemaild. Moet ik dat afwachten of direct een extern bedrijf inschakelen? Ik neem aan dat zij hiervoor verzekerd zijn...

Groeten, Linda

8634 26 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2015 om 16:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je wordt er echt ziek van......

Ook van het aantal cowboy-verhalen op het internet. Ik plak de eerst beste....

http://bouwprofsnederland.nl/forum/topics/schimmelvorming-en-zwam-na-isolatie-in-de-spouw-wie-is-verantwoor

edrick3
door edrick3 - Jun 29, 2015 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lindavds,

.....Ik heb Nuon inmiddels gemaild. Moet ik dat afwachten of direct een extern bedrijf inschakelen?.....
Zou dat eerst eens even RUSTIG afwachten.
Aan de hand van de reactie van Nuon kun je dan kijken wat er eventueel voor verdere maatregelen nodig zijn.

Met vr.gr.

lindavds
door lindavds - Jun 29, 2015 om 16:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou graag willen zeggen dat het aan mij of mijn huisgenoot ligt, maar wij zorgen ervoor dat er altijd een raam op kiepstand of een deur op een kier staat om het op die manier goed te ventileren.

Ik wacht de reactie van Nuon af en hou jullie op de hoogte.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Isoleren betekent ventileren, ventileren en nog eens ventileren. Hebt u dat gedaan?

lindavds
door lindavds - Jun 29, 2015 om 16:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 jun 2015, 16:22]Isoleren betekent ventileren, ventileren en nog eens ventileren. Hebt u dat gedaan?

Ja, ik ben de koningin van het ventileren en in de winter goed verwarmen (en toch ventileren). Ik wacht de reactie van NUON af.

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2015 om 16:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vrees dat Nuon het balletje door gaat spelen naar het ingehuurde bedrijf. Het zou mooi zijn als dat bij een of andere geschillencommissie is aangesloten. Probeer dat uit te vinden.

ph
door philip36 - Jun 29, 2015 om 18:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de isolatie gedaan is door een isolatiebedrijf welke aangesloten is bij de VENIN heeft u 10 jaar garantie.
De vraag is natuurlijk of het aan de spouwmuur-isolatie ligt.
U zegt dat de vochtproblemen al snel na de isolatie begonnen.
Normaal duurt het toch wel langer (jaartje) voordat de vochtproblemen zichtbaar worden.

Het kan zijn dat het probleem eigenlijk al bestond voor u de isolatie liet doen, maar door de uitstekende ventilatie van de toen nog open spouw het niet tot zichtbare vochtproblemen is gekomen.
Nu de spouwmuren vol zitten met isolatiespul is er weinig of geen ventilatie in de spouwmuur en kan vocht veel moeilijker weg.
Dat verklaart misschien ook dat het vochtprobleem snel zichtbaar was na de isolatie.
Kijk eens goed naar de buitenmuur op die plekken of daar wat aan de hand kan zijn wat de problemen veroorzaakt.

Zie
http://www.hoe-koop-ik.nl/spouwmuurisolatie/alles_over/kiezen/isolatiebedrijf/artikel/875/spouwmuurisolatie-garantie

edrick3
door edrick3 - Jun 29, 2015 om 19:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De link van philip36: klik hier.

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2015 om 23:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik lees bij de VENIN-garanties niets over garanties voor gevolgen binnenshuis.

'Rot en schimmel' in de tekst heeft m.i. betrekking op het gebruikte isolatiemateriaal. Of ben ik te wantrouwend? Vochtige en slecht geventileerde binnenruimtes kunnen dit soort bedrijven toch helemaal niet verhinderen en daarmee vlekken en schimmels aan de binnenwanden ook niet.

ph
door philip36 - Jun 29, 2015 om 23:54
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op maandag 29 jun 2015, 23:40]Ik lees bij de VENIN-garanties niets over garanties voor gevolgen binnenshuis..

Vochtdoorslag

hansje klein
door hansje klein - Jun 30, 2015 om 00:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 29 jun 2015, 23:54][quote=hänschen klein schreef op maandag 29 jun 2015, 23:40]Ik lees bij de VENIN-garanties niets over garanties voor gevolgen binnenshuis..

Vochtdoorslag

Vochtdoorslag wordt toch veroorzaakt door vaak oude poreuze buitenmuren, die water opzuigen? Afbrokkelend voegcement geeft dat optisch al aan. Een gecertificeerd isolatiebedrijf zal daar wel als eerste op letten en dit euvel als eerste moeten gaan aanpakken/impregneren. Maar O.K. ik ben geen vakman. Er zijn wel specialisen die de schimmel-oorzaken met meetapparatuur kunnen vaststellen, alhoewel dat pas nodig wordt wanneer 'men' er samen niet meer uitkomt. Dus eerst de officiële reactie van een bezichtiging afwachten.

hansje klein
door hansje klein - Jun 30, 2015 om 00:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien geschikt voor een eigen speurtocht: deze vochtwijzer?

http://www.lucversleijen.com/vereniging-eigen-huis-de-vochtwijzer/

ph
door philip36 - Jun 30, 2015 om 07:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@Hänschen klein

Als vochtdoorslag in de garantievoorwaarden voor de spouwmuurisolatie staat lijkt me dat de oorzaak dan ook direct of indirect de spouwmuurisolatie is.
Noodzaak van Impregneren wordt helemaal niet genoemd.

draadnagel
door draadnagel - Jul 1, 2015 om 13:17
2 Antwoorden / 10 Vragen

Beste vragensteller het antwoord op je vraag is heel simpel Nuon is opdrachtgever en die MOET
zorgen voor een goed product , wat is hier aan de hand ze hebben het niet goed geïsoleerd er zitten
holle plekken in en die veroorzaken vocht wat naar binnen trekt dus grote vocht plekken wat mijn
praktijk ervaring betreft .
laten ze aan de buitenkant in de voeg een gaatje boren en ga dan met de kijker naar binnen je zult
het zien .
En laten ze het regelen met de verzekering wel zo spoedig mogelijk dan is het nog te herstellen
met een gerenommeerd stukadoor bedrijf !!!
SUC6

hi
door hipppo - Jul 1, 2015 om 13:22
303 Antwoorden / 2 Vragen

lindavds,

Je geeft niet aan of de spouw is gevuld met polystyreenkorrels of steenwolvlokken, dan wel of er een voorzetwand is geplaatst.
Steenwol heeft de vervelende eigenschap dat het, eenmaal vochtig geworden, heel moeilijk weer droog wil worden, zeker in een niet geventileerde spouw.
Als de spouw helemaal vol zit kan vocht dat van binnenuit de spouw intrekt nergens heen door het wegvallen van de spouwisolatie. Hetzelfde geldt voor vocht dat via het buitenspouwblad de spouw bereikt, indien de muur niet is behandeld tegen vochtdoorslag. Met name op plekken waar spouwankers zitten zullen het eerst vochtplekken ontstaan.
Als er met voorzetwanden is gewerkt moet er gezorgd worden voor een vochtwerend scherm (folie) tussen de warme ruimte en de isolatie. Via die folie moet tegengegaan worden dat met vocht verzadigde warme lucht in de isolatie terechtkomt. In principe mag er geen enkele opening zitten in die folie. Lastig op plekken waar bijv. stopcontacten zitten.
Hoe dan ook, de isolerende firma heeft ergens iets fout gedaan.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 1, 2015 om 15:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

NUON kan geen balletje doorspelen.
Het contract is afgesloten met NUON.
Dus NUON is verantwoordelijk voor de uitgevoerde werkzaamheden.
NUON zal de sub contractor aansprakelijk moeten stellen, indien vraagsteller NUON aansprakelijk stelt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=zoekster schreef op maandag 29 jun 2015, 16:54: Ik vrees dat Nuon het balletje door gaat spelen naar het ingehuurde bedrijf. Het zou mooi zijn als dat bij een of andere geschillencommissie is aangesloten. Probeer dat uit te vinden.

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2015 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Het ligt er maar aan met wie de Ts in zee is gegaan.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 1, 2015 om 16:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
vraagsteller deelt toch duidelijk mee : ik heb laten isoleren door NUON.
+++++++++++++++++++++++++++++=======================

=tijger1 schreef op woensdag 1 jul 2015, 15:43: @wimmie20

Het ligt er maar aan met wie de Ts in zee is gegaan.

zoekster
door zoekster - Jul 1, 2015 om 17:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@wimmi20
Op zich heb je gelijk, maar het kan zijn dat de aansprakelijkheid voor gedragingen van een ingeschakelde partij zijn beperkt in het contract dat is overeengekomen.
klik HIER zie advies 3.

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2015 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Uiteraard heb ik gelezen wat de Ts schrijft. Maar het is helaas zo dat veel vragenstellers niet bedoelen wat ze schrijven of niet schrijven wat ze bedoelen.;-))

Nuon zou een bedrijf aanbevolen kunnen hebben na informatue van de Ts bij Nuon.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 1, 2015 om 18:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kreeg na afspraak de indruk dat NUON enkele verkopers in dienst heeft die op provisie werken...

Ze besteden alles uit en soms twijfel ik aan hun.
Ik heb de vloer/bodem wel gedaan, via NUON was het goedkoper dan zelf naar de firma gaan die het uitvoerde... meer klanten...

Vreemd, ik had een offerte die te duur was en later bleek het... ja dezelfde maar nu een na goedkoopste, de goedkoopste vertrouwde ik niet.

Verder zal de NUON afhankelijk van jou regio een plaatselijk werkende inhuren.
Dus in Nederland diverse bedrijven voor dezelfde werkzaamheden.

De muren heb ik niet laten doen, geen garantie op vocht doorslag en 1 firma adviseerde eerst
de muur waterafstotend en droog te maken door siliconen behandeling.
Deze heb ik nu zelf gedaan en met drogere muur is het ook al beter.
De isolatie waarde is beter, gemeten omdat ik de voorgevel wegens iets tekort maar 3/4 had gedaan en in de winter het behandelde en onbehandelde de binnenmuur temperatuur gemeten...

Ik kreeg van 5 bedrijven geen enkele volledige anti schimmel garantie, alleen ventilatie advies dus daarom niets gedaan.

Volgend jaar HR+++ glas dus 3 X en ook 3 X tocht strips in de kunststof kozijnen!
Helaas voor U te laat maar ik las diverse klachten dus eerst goed geïnformeerd of er 100% garantie was dus daarom niets gedaan met mijn muren!

Mijn huis is van 1983 en dat kan ook bepalend zijn of isolatie kan en rendabel is.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 1, 2015 om 18:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
ik weet nagenoeg zeker dat het werk is uitgevoerd door de firma Feenstra.
Dat is een landelijk opererend bedrijf.
Krijg nou wat !
Feenstra is van NUON.
+++++++++++++++++++++++++++=============

=tijger1 schreef op woensdag 1 jul 2015, 17:38: @wimmie20

Uiteraard heb ik gelezen wat de Ts schrijft. Maar het is helaas zo dat veel vragenstellers niet bedoelen wat ze schrijven of niet schrijven wat ze bedoelen.;-))

Nuon zou een bedrijf aanbevolen kunnen hebben na informatue van de Ts bij Nuon.

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2015 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Nou en? Dan zou de Ts dus eventueel bij Feenstra moeten zijn.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 2, 2015 om 18:41
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, Feenstra, die doet de CVketels die NUON verkoopt maar muur en/of vloer isolatie is volgens mijn tot nu toe steeds een ander bedrijf uit die regio.

Misschien dat enkele Feensta vestigingen wel muren en/of vloeren doen maar niet in geheel NL...
het is zelfs voorgekomen dat een Feenstra ketel met de herkenbare Rode Huur sticker, Eigendom NUON>>> dat die wegens tekort monteurs in die regio door plaatselijke firma werd gedaan.

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2015 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

Volgens de site van Nuon doet Feenstra ook de isolatie.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 2, 2015 om 20:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

15 karakters,

Feenstra is NUON.
Op de site van NUON valt te lezen : Feenstra is sinds 2001 onderdeel van NUON.
Feenstra verzorgt de isolatie, staat op de site van NUON.
Voor klachten moet je bij NUON zijn.
Want NUON heeft de opdracht aangenomen.