mi
door miekeplasmans Jun 29, 2012 om 14:57
Auto & vervoer

ISG Kia Picanto

Ik heb pas een Kia Picanto met ISG (start/stop systeem), weet iemand waarom dit de ene keer wel werkt en de andere keer niet, het lijkt wel of de auto het systeem zelf uitschakeld terwijl ikzelf de knop niet uitzet. Heeft iemand hiermee ervaring of kan me uitleggen wat ik fout doe.

14581 3 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 29, 2012 om 15:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo miekeplasmans,

Al bij de garage geweest?
Dat lijkt me de aangewezen plaats om dit te vragen.

Met vr.gr.

pino123
door pino123 - Jun 29, 2012 om 16:02
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn meerdere vragen op meerdere fora over dit systeem gesteld o.a.

Hier

hier

Uitleg vind je hier

Van de laatste heb ik dit van de laatste site geplukt:

Waarom een intelligent Stop en Start systeem?
Kia hanteert het uitgangspunt dat een stop en start systeem alleen mag werken als het starten van de motor geen extra energie kost.

Hoe doen ze dat?
Door een intelligent laadsysteem te combineren met een AGM accu. Een AGM accu is als geen ander in staat zeer snel bij te laden door korte hoge laadstromen opgewekt door de dynamo. Ten tweede kan deze accu langdurig stroom leveren. De dynamo laadt het meest als de wielen de motor aandrijven (bij afremmen op de motor). De AGM accu is dus in staat deze stootsgewijze ladingen goed op te slaan en kan vervolgens langdurig stroom leveren, waardoor de dynamo tijdens normaal rijden niet of nauwelijks hoeft te laden. Dit levert de brandstofbesparing op en vermindert de CO2 uitstoot!

Wat heeft dat met het stop en start systeem te maken?
De energie die verzameld wordt tijdens het afremmen op de motor is ‘gratis’. Een computer telt deze ‘gratis’ lading bij elkaar op: de state of charge. Wanneer deze boven de 80% komt kan het stop en start systeem in actie komen wanneer er aan een aantal andere voorwaarden voldaan wordt. Het starten van de motor kost dus geen brandstof.

Waarom brandt dat oranje lampje?
Het lampje geeft aan dat alleen het stop en start systeem niet actief is. Meestal komt dit doordat de state of charge onder de 80% is. Let wel: de besparing op brandstof en uitstoot door het intelligent laadsysteem gaat gewoon door!

Het is verwarrend: dan werkt stop en start het wel, dan weer niet.
Op deze manier wil Kia voorkomen dat u het kind van de rekening wordt. Immers, als de motor steeds weer zou stoppen en starten moet de dynamo gaan laden terwijl de motor gewoon draait en juist dát kost brandstof/uitstoot.

Kan ik er wat aan doen?
Het beste is gewoon te rijden zoals u dat altijd gewend bent, het systeem regelt zichzelf en past zich aan uw situatie aan. Soms kan dat betekenen dat het stop en start systeem weinig in actie komt. Vaker op de motor afremmen helpt de state of charge te verhogen.

holstein
door holstein - Jun 30, 2012 om 08:33
922 Antwoorden / 16 Vragen

@edrick3, dit soort reakties heeft de vragensteller toch niks aan, dat had hij/zij zelf vast ook al bedacht dat de garage een oplossing is.
Volgens mij is de vragenrubriek bedoeld om ergens een ervaring of iemand zijn kennis aan te spreken, daarna komt de verdere logica wel....