n8
door n8w8lele Mar 9, 2015 om 16:19
Garantie & verzekeringen

IZZ opgelegde verandering inloggen

IZZ deelt me via de mail mee, dat ik vanaf 28 maart alleen nog kan inloggen met DigiD (was al) en sms (is nieuwe regel)
Dit betekent, dat IZZ eenzijdig bepaalt, dat ik een mobiel nummer aan zou moeten schaffen of mijn mobiel nummer aan hen bekend zou moeten maken.
Mogen ze dit zomaar veranderen zonder een andere mogelijkheid te bieden?

1941 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n vraag is vrijdag ook al gesteld.

Lees de reacties hier.

Als gevolg van een gedragscode binnen Zorgverzekeraars Nederland, is het vanaf 1 april 2015 verplicht om in te loggen met DigiD en SMS

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogen ze dit zomaar veranderen zonder een andere mogelijkheid te bieden?

Ja, het is een super veilig en goed werkend systeem, wat bij 99,99999999999% van de bewoners van dit land werkt.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

En u maakt ook uw mobiele nummer niet bekend aan de zorgverzekeraar.

Dat beveiligen met als extra een sms doet u op de site van Digid.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op maandag 9 mrt 2015, 17:15: Mogen ze dit zomaar veranderen zonder een andere mogelijkheid te bieden?

Ja, het is een super veilig en goed werkend systeem, wat bij 99,99999999999% van de bewoners van dit land werkt.

Bijna goed, maar het is maximaal 99,999994085464% :-) Maar veilig is het wel, veiliger dan het systeem dat nu wordt gebruikt.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel eigenlijk.
U wil inloggen m.b.h.v. DigiD en na dat u heeft ingelogd krijgt u middels een sms-berichtje een toegangscode toegestuurd die u moet invoeren om de toegang tot de door u gewenste site te krijgen.
In de nabije toekomst zullen alle zorgverzekeraar dit systeem moeten invoeren en gaat het ook gelden voor o.a. de sites van de Gemeente en Rijksoverheid.
Het is een extra beveiliging om in te loggen op sites met "uw" persoonlijke informatie.
Het is niet noodzakelijk u persoonlijk om toestemming te vragen alvorens dit wordt ingevoerd, uw bank bv. bepaalt ook op welke wijze u wel en/of niet kunt inloggen om bij uw betaalgegevens te komen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is vorig jaar op het blog van Iusmentis.com een vraag geweest door iemand die helemaal geen mobiele telefoon had, en ook niet wilde, over eenzelfde situatie.
Arnoud Engelfriet, jurist en beheerder van het blog heeft het volgende geplaatst met een vraag voor een eventuele oplossing.
Quote:

Hoe kan ik nou inloggen op DigiD met sms zonder mobiele telefoon?
27 juni 2014, 08:10 | AE 6743 | Beveiliging | 32 reacties

Een lezer ontving een mail van zijn verzekeraar met deze strekking:

Vanaf 1 juli 2014 wijzigt het inloggen op Mijn De Friesland. Vanaf dan kunt u alleen nog inloggen met DigiD + extra controlestap via sms. Deze wettelijke wijziging zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens nog beter beveiligd zijn.

Dat “wettelijke wijziging” intrigeert mij dan als eerste. Waar staat in de wet dat er sms-verificatie moet gebeuren als mensen inloggen met DigiD? Nergens, althans niet letterlijk.

Het gaat hier (natuurlijk) om de privacywet, de Wet bescherming persoonsgegevens. Die schrijft voor dat je “adequate” beveiliging van persoonsgegevens moet hanteren. Wat precies “adequaat” is, staat niet in de wet. Dat moet je zelf bepalen (en kunnen motiveren) op basis van dingen als het soort gegevens, het soort aanvallen en de impact van misbruik. Ook de stand der techniek, wat is er tegenwoordig normaal en gebruikelijk, weegt hierin mee.

Vandaag de dag is tweefactorauthenticatie een bekende techniek. Niet meer alléén een wachtwoord, alleen een biometrische code of een pasje maar minstens twee van die dingen. Het idee is dat een aanvaller niet allebei die dingen onder controle kan krijgen. In de context van DigiD kom je dan al snel uit bij een controle per sms. Je kunt mijn laptop hacken maar hoe onderschep je dan óók de smsen (sms’s? Ruud?) op mijn telefoon.

Voor de techniek valt dus wat te zeggen, alleen heeft deze lezer geen mobiele telefoon en die wil hij ook niet. Wat nu? Wie een oplossing weet, ik hoor het graag en verloot een boek.

Arnoud

Klik-> Hoe kan ik nou inloggen op DigiD met sms zonder mobiele telefoon?

Er opperde toen iemand om een bepaalde dienst te gebruiken, een dienst die SMS-berichten doorstuurt naar een e-mailadres.

Dit is zo'n dienst, maar er zijn er wel meer:

SMS ontvangen via E-mail

Ontvang inkomende SMS-berichten rechtstreeks in uw eigen
e-mailbox! Ongeacht welk e-mailprogramma u gebruikt. Wij zorgen dat u real-time elk ingekomen SMS-bericht direct per
e-mail ontvangt.

U kunt hiervoor een eigen SMS-nummer kiezen, wij doen de rest.

Klik-> SMS ontvangen via E-mail

ve
door verwijderd - Mar 9, 2015 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie voor de overwegend verhelderende antwoorden; het schept duidelijkheid over de mogelijkheden.

t.a.v. Jugendstil - 4 vragen sinds 2007 is veel??
Ik kom jouw naam onuitputtelijk tegen in de antwoorden op allerhande vragen - meestal geen informatie of opbouwende kritiek bevattend.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2015 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet over het aantal topics, mijn oog viel er op dat u bezwaar hebt tegen de optie om bij de inlog een mobiel nodig is. U zegt geen mobiel te willen. En dat klinkt raar als u in vroeger tijden bezig was met sim cards in dit forum.