sr
door sriwi Mar 5, 2010 om 12:58
Geldzaken & recht

Klacht indienen over bank?

3 jaar geleden hebben wij onze hypotheek om laten zetten naar een andere "vorm" (dit omdat de maandlasten minder zouden zijn). Uiteindelijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat deze vorm van hypotheek niet bij ons past (was niet de insteek die wij hadden bij het aangaan van de hypotheek). Vorig jaar augustus/september contact proberen op te nemen met onze hypotheekadviseur, die naderhand (na een klacht en een telefoontje aan/van het hoofd van onze plaatselijke bank) langdurig ziek bleek te zijn. Vanwege re-organisaties bij de bank kregen wij een externe adviseur toegewezen. Deze man heeft het een en ander voor ons uitgezocht, en bleek in december al weer weg te zijn gegaan. Weer een andere adviseur gekregen, die nu alle zaken van dit rayon moest overnemen, waardoor deze man tot over zijn oren in het werk zit. Wij hebben inmiddels een keer of 3 contact met deze adviseur gehad, gister heeft mijn man uiteindelijk de adviseur weer aan de telefoon gehad, en het blijkt dat er een personeeltekort op de bank is, waardoor door "hogere hand" is beslist dat urgente zaken voor gaan, en onze dus in feite in de wacht staat. Ik snap wel dat een wijziging van je hypotheek niet 1,2,3 kan geschieden, maar ik vindt dit zeker niet klantvriendelijk. Mijn man is sinds "zijn geboorte"al bij deze bank. Wij willen gewoon dat het afgewikkeld wordt, wij zijn er al ruim een half jaar mee bezig.

Wij zijn gewoon ontzettend boos , dat het zo moet gaan. Wij hebben wel elders gekeken betreffende de hypotheek, maar onze bank heeft gewoon de scherpste rente! De adviseur heeft wel toegezegd dat wij binnen 9 dagen een offerte in de bus krijgen. Wil dit in principe nog wel afwachten, maar niet langer!

1853 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me voorstellend dat jullie willen dat de bank snel en adequaat reageert.

Als ik jou was zou ik even afwachten of de offerte binnen die termijn op de deurmat valt. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik over gaan tot het indienen van een klacht. Hou in de tussentijd op datum een overzicht bij van de data waarop je iemand (incl. naam) hebt gesproken en welke toezegging er toen is gedaan.

Wat je overigens ook kunt doen is een brief sturen naar de bank met daarin vermeld dat, mocht dit niet binnen afzienbare tijd word afgehandeld, je over gaat tot het indienen van een officiële klacht. Misschien dat jullie zaak dan wel tot de prioriteitenlijst gaat horen.

Om te weten waar je een klacht in kunt dienen kun je de woorden 'klachten banken' intiepen bij google.

Succes

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het gaat slecht met de service van de banken. Soms is er zelfs helemaal geen service meer. Ik heb al gehoord van een bank: "je mag blij zijn dat je van ons een hypotheek gekregen hebt!" Ze zitten helemaal niet op die kleine, gewone man te wachten, ze kunnen met andere activiteiten veel meer verdienen.
En al dat oversluiten is ook alleen maar goed voor de banken. Een lagere maandlast gekregen? Nou dat betaal je zeker op een of andere manier weer terug, bijvoorbeeld dat de rente na een paar jaar extra omhoog gaat. En je gaat dan niet zomaar weer naar een andere bank, want dat kost weer geld.
Het klinkt moedeloos, ik weet het, maar het is niet anders. Wij hebben als consument helaas weinig te vertellen.
Toch een adviesje; weet je wel zeker dat je weer wilt veranderen? Ga niet over een nacht ijs.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

sriwi

Als de bank aantoonbaar tekort schiet in haar zorgplicht, dan kun je een klacht daarover indienen bij:

Geschillencommissie KIFID

http://www.kifid.nl/consumenten/

http://www.kifid.nl/consumenten/de+procedure

Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG

Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248 ( € 0,10 per minuut )

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Dat ik dit berichtje plaatste had ik even een zeer boze bui, is inmiddels al weer gezakt ;-).

@ krities, dat wij 3 jaar geleden de hypotheek hebben gewijzigd, hebben wij ons gewoon niet goed laten informeren en de kleine letters bekeken. Voor ons als consument zagen wij alleen "we kunnen goedkoper uit"........

@read, bedankt voor de tip. Wij wachten nu de brief van de adviseur af, en mochten wij eind maart nog niets hebben ontvangen, dan gaan wij toch echt wel stappen ondernemen.