door edrick3 Aug 10, 2010 om 16:35
Geldzaken & recht

Kosten acceptgiro

Beste mensen,

Ik weet dat het onderwerp al vaker ter sprake gekomen is, maar toch... Even wat mailverkeer met Vitens ter info:

Mijn bericht van vorige week:
Beste mensen,

Naar aanleiding van de ontvangen periodeafrekening d.d. 4 augustus 2010, factuurnummer xxxxx, deel ik u mede, dat ik het bedrag heb overgemaakt MINUS de hierop vermelde kosten betalingsverwerking, zijnde 6 euro + 19% = 7 euro 14 cent. Er is dus een bedrag van 82 euro 36 cent overgemaakt.
Ik verzoek u hiervan goede nota te nemen!

De reden: reeds hierover gevoerde correspondentie (zie mails) en de sinds die tijd gedane rechterlijke uitspraken.
Uit uw mail: Daarnaast streeft Vitens ernaar haar klanten in de toekomst een tweede alternatief in de vorm van online facturen aan te kunnen bieden.
Daar zou ik dan maar eens gauw mee gaan beginnen.
Uw reclameslogan:
duik in de website van Vitens en regel al uw waterzaken voortaan online!
zou een goede zijn als je inderdáád al je zaken - dus óók de betalingen!! - online zou kunnen regelen.

Zie gerechtelijke uitspraak:
Het is wettelijk niet meer toegestaan om bij een bepaalde betalingswijze (bijvoorbeeld een acceptgiro), de kosten door te berekenen naar de klant, tenzij aan de klant tenminste 2 of meer gratis betalingsmogelijkheden worden aangeboden, waarvan de klant geen gebruik wenst te maken.
Zie ook: http://jure.nl/BJ4855
Citaat uit de uitspraak:
.......Maar ook al zouden deze voorwaarden wel een grondslag bieden voor het in rekening brengen van dergelijke kosten, dan nog zou de kantonrechter deze als onredelijk bezwarend buiten toepassing laten. Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving.
......."

Zie bv. ook:
Consuwijzer:
http://www.consuwijzer.nl/Consumentennieuws/Nieuwsarchief/2009/September_2009/Rechter_doet_uitspraak_over_kosten_betalen_acceptgiro

Ik neem dan ook aan dat u deze kosten voor betalingsverwerking niet meer op mijn nota's zult vermelden.

Uw bericht tegemoet ziende, met vriendelijke groet,
xxxxxx

Het ontvangen antwoord:

Geachte heer xxxxxxxx,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 05 augustus jl.
Hetgeen waar u naar verwijst in uw e-mail betreft de uitspraak van een kantonrechter in Haarlem waarbij is gesteld dat kosten voor acceptgiro's niet in rekening mag worden gebracht. Dit betreft echter uitspraak in één specifieke zaak en geen wetgeving. Z olang deze jurisprudentie niet in wetgeving is vastgelegd mag Vitens kosten voor acceptgiro's in rekening brengen. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk om de kosten voor acceptgiro zo spoedig mogelijk te voldoen om extra kosten te voorkomen.

Heeft u vragen? Kijk dan op www.vitens.nl of bel onze afdeling Klantenservice 0900 0650 (lokaal tarief).
Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.

Met vriendelijke groet,
Vitens Klantenservice

Duik in de website van Vitens en regel uw waterzaken voortaan online!

Wat moet je hier nu mee?
Moet elke consument die het niet met de incassokosten eens is apart een rechtszaak aanspannen met verwijzing naar de aanwezige jurisprudentie, of heeft Vitens gelijk en is dit nog geen wetgeving?

Is dit niet iets voor een consumentenorganisatie om 'centraal' te regelen?

Met vr.gr.

3325 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullende info: eerdere mails:

Van:xxxxx[mailto:xxxx@xxx.nl]
Verzonden: zondag 21 december 2008 14:17
Aan: Klantenservice
Onderwerp: kosten betalingsverkeer

L.S.,

Kortgeleden ontving ik uw schrijven betreffende bovenvermeld onderwerp.
Hierin wordt mij 'verzocht' om een machtigingskaart voor automatische incasso af te geven.
Dit ben ik dus NIET van plan.
Toesturen van een acceptgiro zou 1,50 (excl..BTW) per keer extra gaan kosten.
Welnu, om het toesturen van een acceptgiro heb ik nooit gevraagd!
Betaal altijd via internetbankieren.
Het is een beetje onzinnig dat u van uw klanten een extra bedrag vraagt óm te kunnen betalen!
Stuur maar gewoon een rekening voor geleverde diensten en die betaal ik dan.
Als u liever heeft dat klanten per automatische incasso betalen omdat dit VOOR U goedkoper is, dan zou u hier bijvoorbeeld een betalingskorting tegenover kunnen stellen en dus géén 'boete' voor betalen per acceptgiro!
Is er een mogelijkheid voor het toesturen van een rekening per mail? En dan betaling via de website? Lijkt me het eenvoudigst.
Uw bericht tegemoet ziende, met vriendelijke groet, xxxx

Antwoord:
From: Klantenservice
To: xxxxxxxx
Sent: Monday, December 29, 2008 4:01 PM
Subject: RE: kosten betalingsverkeer

Geachte heer xxxxx,

Naar aanleiding van uw e-mail van 21 december jl., delen wij u het volgende mee.
Wij begrijpen uw reactie. Het versturen en verwerken van voorschotnota's brengt kosten met zich mee. Vitens heeft er voor gekozen om deze kosten door te berekenen aan de klanten die niet via automatische incasso de nota voldoen. Indien u betaalt per telebankieren brengen wij de kosten ook in rekening, omdat wij de termijnnota versturen.
Vitens heeft zich uiteraard ook over de Europese regelgeving gebogen. Volgens Europese regelgeving dient een bedrijf, naast facturatie middels acceptgirofacturen, één alternatieve betaalwijze aan te bieden. Vitens heeft ervoor gekozen dit alternatief in de vorm van automatisch incasso aan te bieden. Daarnaast streeft Vitens ernaar haar klanten in de toekomst een tweede alternatief in de vorm van online facturen aan te kunnen bieden.

Heeft u vragen? Kijk dan op www.vitens.nl of bel onze afdeling Klantenservice via het nummer 0900 0650 (lokaal tarief). Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.

Met vriendelijke groet,
Vitens Klantenservice

Duik in de website van Vitens en regel uw waterzaken voortaan online!

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja, klantenbinding is niet nodig bij een waterleidingsmaatschappij....

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is schandalig dat je moet betalen om te betalen, maar zolang er nog geen wetgeving hierover is heb je geen keus.

Ik laat ook niks automatisch afschrijven, dus ook ik betaal meestal extra.

Uizonderingen: tegenwoordig laat ik wel mn tel rekening auto afschrijven, omdat zij meer dan 3 euro per keer in rekening brachten. Dat ging me een beetje te ver.
Mijn waterbedrijf verplicht je bij maandbetaling tot automatische incasso.
Wil je geen ai, dan moet je voor 3 maanden tegelijk betalen.
Of zij ook kosten rekenen voor acceptbetaling; geen idee.

Van mij mogen ze ook alleen een online rekening sturen, want ik betaal toch via internetbankieren. Die papieren dingen zijn totaal overbodig.

Wordt tijd dat er eens een wetsverandering komt.

Totdat het zover is zou mijn advies zijn, betaal die kosten alsnog, anders wordt het alleen maar meer.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3

Advies: dien bij de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag een klacht in.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou aan Vitens voor willen stellen om meteen een zaak te beginnen. Niet betalen dus. Het geschil voor de Kantonrechter Haarlem (nou ja, eigenlijk Zaandam maar goed) ging over een inwoner van Purmerend en de Stadsverwarming aldaar. Een vrijwel vergelijkbare situatie dus.

En ja, helaas is het nog geen wet geworden, alleen maar jurisprudentie. Komt er wel op neer dat een andere kantonrechter zich over het algemeen wel houdt aan deze uitspraak.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read,

Denk dat ik dat maar eens doe. Denk niet dat het veel zal helpen, maar ja .... niet geschoten is altijd mis.

@marcel75,

Dat overweeg ik inderdaad, maar zie een beetje tegen alle rompslomp op. Weet ook niet of de kosten tegen de baten opwegen. Je kunt dan wel principieel zijn, maar ....
Vandaar ook -mede- de vraag of dit niet iets is om door (een) consumentenorganisatie(s) te laten aankaarten.

Hoe verandert jurisprudentie in wetgeving?
Veel (dezelfde) uitspraken van verschillende kantonrechters?
Moet dit via Europese regelgeving?
Dan is er nog een lange weg te gaan lijkt me en lachen al die grote maatschappijen stilletjes in hun vuistje.

Ook met UPC speelde dit, maar deze hebben dit aangepast: sturen een nota per mail en die kun je via internet accorderen en wordt dan afgeschreven.
Prima oplossing. Kan Vitens wat van leren!

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edrick,
Voordat jurisprudentie verandert in wetgeving ben je wel even bezig. Dat duurt een hele tijd. Eerst moet een hele tijd vaste rechtspraak ontwikkeld zijn. Vervolgens moet het ministerie met een voorstel komen en dat moet dan nog eens door 1e en 2e kamer. Daar ben je wel even mee bezig. Jurisprudentie is overigens vaak ook `gewoon` uitleg en praktische invulling van bestaande regelgeving. Van groots belang dus om de wet uit te kunnen leggen.

Ik zou mooi blijven weigeren te betalen. Uiteindelijk moet Vitens dan wel een zaak starten. Op het moment dat zij ook veroordeelt worden zou het wijs van Vitens zijn om hun beleid aan te passen. Anders blijven ze nog wel een tijdje procederen. Bedenk wel: zij willen jouw geld. Op het moment dat zij het hebben, moet jij het maar zien terug te krijgen. Als ze je geld willen, komen ze het vanzelf wel halen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel75,

Zit net te lezen: 'Eiser in een civiele kantongerechtsprocedure" van advocare.

Volgens u kan ik eigenlijk beter wachten totdat ik gedaagde ben?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick,
Dat is dan inderdaad het beste dat je kunt doen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2010 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Edrick:

Het lijkt me een aardig staaltje van machtsmisbruik. Waar kun je anders terecht voor je drinkwater buiten flessenwater? Een andere aanbieder is er niet. En douchen met flessen schiet ook niet op, afgezien nog van de kosten.

Wel heb ik m'n drinkwatergebruik zo'n 16 jaar geleden teruggebracht van 150 m³ naar 30 à 40 m³ per jaar door zoveel mogelijk regenwater te gebruiken. Dit jaar is het eerste in ruim 10 jaar dat ik bij gebrek aan regenwater over moest naar drinkwater om te wassen en (WC) te spoelen. De hele voorraad (1,6 m³) op.
Aan vaste drinkwaterlasten betaal ik meer dan aan drinkwatergebruik. Éénmaal per jaar reken ik met Vitens af via acceptgiro, bij m'n beste weten zonder extra kosten. Dat komt nu dus nog.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2010 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Edrick3 en Vittens willen gaan wachten op wetgeving die gaat regelen hoeveel betlaingswjizen aangeboden moeten worden dan kunnen zij lang wachten want dat soort wetgeving gaat er niet komen.
De overheid kan en wil niet alles regelen wat tussen twee partijen op civielrechtelijk vlak afgesproken wordt en kan worden.

Op dat punt is er al wetgeving die bepaalt dat "onredelijk bezwarende voorwaarden in een overeenkomst tussen partijen nietig zijn" en dat is precies wat de kantonrechter bepaald heeft in het aangehaalde vonnis.

Edrick3 moet dus berichten aan Vittens dat de in de overeenkomst opgenomen voorwaarde dat het toepassen van een toeslag op het sturen van een acceptgiro "een onredelijk bezwarend voorwaarde is" en daarom nietig en om die reden de toeslag niet zal betalen. Uiteraard moet hij wel het vastgestelde voorschot stipt betalen en bereid zijn een rechtszaak aan te gaan om zijn gelijk te halen.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2010 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er jurisprudentie is en dat je geen extra kosten wenst te betalen kan ik begrijpen, maar jullie gaan wel voorbij aan het feit dat alle betaalmethoden geld kosten en dat daarvan de incasso nog het duurst is. Dan praat ik nog niet eens over de extra kosten door mensen die wel eens een rekening vergeten (of zelfs weigeren) te betalen. Deze kosten moeten wel opgebracht worden, want het bedrijf komt er ook niet onder uit.

Dat betekent dat de kosten van het betalen op duurdere wijze door alle klanten tezamen zullen moeten worden opgebracht, dus ook door degenen die wél per automatische incasso betalen.

Daar wordt nou nooit 's over nagedacht in dit soort situaties.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2010 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. ik ding hier vast niet mee naar de populariteitsprijs en reken alvast op een stevige lading overeenkomstig gekleurde duimen.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2010 om 02:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is heel veel mis met incasso/acceptgiro. Heb een tijdje geleden een niet te winnen strijd gevoerd met de de hoofd belastingen van de gemeente emmen. Kreeg elk jaar van de gemeente een aanslag gemeentelijke belastingen incluis 10 acceptgiro's teneineinde in termijnen te betalen. Een heel duur zinloos postpakket jarenlang omdat ik gewoon keurig via telebankieren de betaling had ingevoerd. Heb ze jarenlang gevraagd hiermee te stoppen.Maar u raad het al totaal zinloos. 3 jaar geleden kon ik nog alleen maar gespreid betalen als ik de gemeente een incasso-machtiging gaf. Doe je dat niet moet je voor 1 juli alles voldaan hebben.

En die hoofd belastingdienst iets onder balkenende-norm was en is nog steeds blind mbt tot het faciliteren van de goedkoopste wijze van betalen voor een ieder namelijk telebankieren. Heb al de gebruikelijke excuses gehoord van een financieel goedbetaalde expert van de gemeente. Het zieligste argument was dat de gemeenteraad zo had beslist. Alsof een ton per jaar zelf geen mening of ideeen mag hebben.

Trouwens heel veel grote overheden/bedrijven betalen fors voor incasso-mogelijkheid. Reden is eigenlijk alleen maar eigenbelang en zelfbehoud. Dezelfde gemeente kan zomaar een miljoen of meer besparen als ze hun inwoners belasten via telebankieren. Mijn hoofd belasting Emmen wilde niet toegeven vanwege zijn status en functie. Want het kan toch niet zo zijn dat een simpele burger met tal van onderbouwde besparende verzoeken mij de les kan leren.

Terwijl ik enkel elk jaar verzocht mij geen dik postpakket te sturen opdat ik via telebankieren de belasting betaal. Altijd zinloos.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2010 om 02:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Extra voor het antwoord op de vraag. Nooit zoveel geld betalen voor een acceptgiro. Er is geen rechter in ons land die als de schuld is betaald je voor berekende acceptgiro'kosten veroordeeld. Hoe dreigend het ook is.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2010 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman,

......Éénmaal per jaar reken ik met Vitens af via acceptgiro, bij m'n beste weten zonder extra kosten. Dat komt nu dus nog.
....

Op de voorschotnota's staan de 'kosten betalingsverkeer' niet vermeld, maar sinds 010109 worden deze 'kosten' wél vermeld op de Periodeafrekening en dan kijk je daar dus makkelijk overheen!

@edwardus,

....maar jullie gaan wel voorbij aan het feit dat alle betaalmethoden geld kosten en dat daarvan de incasso nog het duurst is. .....

Natuurlijk kost het betalingsverkeer geld.
Waar het om gaat is het feit dat ze je eigenlijk willen 'dwingen' om een automatische incasso machtiging af te geven (wat ik NIET wil) op straffe van een dwangsom van € 7,14 per jaar voor het toesturen van acceptgiro's waar ik niet om gevraagd heb. Betaling geschiedt via internetbankieren.
Als incasso volgens jou de duurste betaalmethode is zijn ze natuurlijk helemaal gek!

@@@@,
Het zou toch mooi zijn als dit nu eens via een consumentenorganisatie aangepakt zou kunnen worden, dus ondersteuning/begeleiding van iemand die het tot een proces wil laten komen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2010 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even terugkomend op de duurste betaalmethode: dat is incasso per acceptgiro, ik bedoelde niet de automatische incasso. Sorry voor de verwarring.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2010 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp het probleem met automatische incasso echt niet. Je kunt tegenwoordig tot 8 weken na incasseren de betaling alsnog storneren. Met ai heb je dus meer te zeggen over je eigen geld!

Het is een zinloze strijd om tegen acceptgirokosten te strijden, mede omdat de acceptgiro binnen enkele jaren buiten gebruik zal worden gesteld.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2010 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@maxdamage,

.....Het is een zinloze strijd om tegen acceptgirokosten te strijden, mede omdat de acceptgiro binnen enkele jaren buiten gebruik zal worden gesteld. .....

Maar dan zal er toch een alternatief geboden moeten worden!
Zoals in de rechterlijke uitspraak staat: Het is wettelijk niet meer toegestaan om bij een bepaalde betalingswijze (bijvoorbeeld een acceptgiro), de kosten door te berekenen naar de klant, tenzij aan de klant tenminste 2 of meer gratis betalingsmogelijkheden worden aangeboden, waarvan de klant geen gebruik wenst te maken.

Het punt is dat ik het onjuist vind dat je moet betalen om een rekening te (kunnen) betalen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een rechtzaak tegen de KPN heeft de rechtbank in Den Haag de KPN in het gelijk gesteld, en daarmee het eerdere vonnis van de kantonrechter in Haarlem vernietigd. De kosten van een acceptgiro mogen dus nu weer wel in rekening worden gebracht.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vroeger,(toen bierkratten nog van hout waren) kwamen leveranciers aan de deur voor hun geld. Het verzekeringsmannetje, de weekbladenmeneer, de krantenjongen enz., kwamen allemaal hun geld ophalen, en dat kostte helemaal niets. Op een gegeven moment was men verplicht om een giro of bankrekening te openen, omdat alleen nog betaald kon worden via een acceptgiro. Dit leverde bedrijven een enorme kostenbesparing op. Maar dat was niet genoeg, nu betaald men voor het betalen met een acceptgiro. De volgende stap is dat je alleen gratis per automatische incasso kan betalen als je meteen een jaar vooruit betaald. Ik zou zeggen, kom het geld maar weer aan mijn deur ophalen meneer KPN. Ik roep iedereen op om indien mogelijk voor een bedrijf te kiezen dat dergelijke kosten niet in rekening brengt. Dat is het enige dat helpt. Kun je er niet omheen en wil je bijvoorbeeld bij KPN blijven, betaal dan altijd een week te laat, de KPN moet dan iedere keer een betalingsherinnering sturen, zo zorg je er in ieder geval voor dat de kosten waarvoor je betaald ook daadwerkelijk gemaakt worden. De gemaakte kostenbesparing komt dan in ieder geval niet als extra bonus bij de KPN top terecht.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

jodocus2

Kun je hier ook even het rolnummer vermelden?

Met dank, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

LJN BN3355, Rechtbank 's-Gravenhage, 337951 / HA ZA 09-1687
Datum uitspraak: 07-04-2010

ve
door verwijderd - Oct 12, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jodocus2,

Bedankt voor de info. Zullen we eens gaan lezen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2010 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De uitspraak tussen KPN en TCG(zie jodocus2 12 okt) is voor zakelijke klanten van KPN en niet voor particulieren.
Is in deze dicussie dan ook niet van toepassing en de het arrest van Haarlem is nog altijd geldig(geen wet) voor consumenten.

Met vr. gr.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zolang ik in dit huis woon mijn huur betaald via automatisch internetoverboeking en maakte altijd een nieuwe voor het hele jaar in juni bij de huurverhoging. Vorig jaar kreeg ik ineens een brief dat ik dat extra moest gaan betalen voor de acceptgirokosten nadat deze betalingswijze jaren geaccepteerd was
ik heb daar vorig jaar over getracht te corresponderen met de verhuurder zonder overigens enig resultaat.
Ze hebben niet eens het fatsoen om je een antwoord te geven.
Volgens mij is de werkelijke reden dat ze graag met hun vingers in onze rekeningen zitten als er wat voor conflictje over betalen of wat dan ook zou kunnen zijn
Ik heb het er maar bij gelaten want niemand ook consumentenorganisaties helpen je niet.