ma
door marjaw Jan 30, 2010 om 18:56
Garantie & verzekeringen

Kun je een kind van 18+ toch gratis meeverzekeren voor de ziektekosten

Onze zoon wordt 18. Hij is tot nu toe gratis meeverzekerd met ons gezin. Is er een verzekeringsmaatschappij die hem ook na zijn 18de gratis wil meeverzekeren (of met korting) voor zijn ziektekosten. Hij wil volgend jaar een HBO-opleiding gaan volgen en bijft dan thuis wonen. Van de beurs die hij gaat ontvangen kan hij die verzekering nooit betalen, we willen niet dat hij geld gaat lenen dus zullen wij de premie wel voor hem moeten betalen. Dit is toch eigenlijk te gek voor woorden!

14121 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou uw zoon renteloos kunnen laten lenen van u, zodat hij later de verzekering aan u terug betaalt.

m.i. zal iemand die naast een beurs nog een bedrag leent meer gemotiveerd zijn om te studeren omdat het hem geld kost als hij langer over de studie doet als hij minder studeert.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, vanaf 18 jaar moet hij zich zelf verzekeren. Daar is geen ontkomen aan. Wel kan hij zorgtoeslag aanvragen, zodat een gedeelte van de kosten gesubsidieerd worden.

Houdt bij de aanvraag wel rekening met eventuele bijverdiensten van de zoon in dat jaar, daar de zorgtoeslag nagerekend wordt naar het inkomen over het hele jaar.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

O.a. HIER kunt u zorgverzekeringen vergelijken.

Ik zie onder in het blauw vlak ook de optie student staan.

Zoek de goedkoopste basis verzekering.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zaterdag 30 jan 2010, 19:00: U zou uw zoon renteloos kunnen laten lenen van u, zodat hij later de verzekering aan u terug betaalt.

m.i. zal iemand die naast een beurs nog een bedrag leent meer gemotiveerd zijn om te studeren omdat het hem geld kost als hij langer over de studie doet als hij minder studeert.

Dat begrijp ik ook wel, het gaat mij er alleen om, dat hij de afgelopen jaren gratis was meeverzekerd en dan ineens van de ene dag op de andere niet meer. Ik wil mijn zoon niet opzadelen met een lening, wij zullen het voor hem betalen, wij kunnen het ook betalen, daar gaat het allemaal niet om. Ik vind het alleen onrechtvaardig dat er geen regeling is voor thuiswonende studenten zonder inkomen. Ik begrijp dat iemand verantwoordelijk is voor zijn ziektekosten, maar hij heeft geen inkomen, nog geen eigen gezin. Wij verzorgen hem, hij krijgt zijn maaltijden, zijn kleedgeld. HIj zal een verzekeringsmaatschappij ook niet veel kosten op zijn leeftijd. Dan zou het toch logisch zijn dat de maatschappij ons een korting aanbiedt.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ marjaw

Uw zoon is al tot zijn 18de jaar gratis mee verzekerd geweest voor de ziektekosten. In Nederland is iemand die 18 jaar oud is, volwassen. Ik neem aan dat daarom de leeftijd van 18 jaar gehanteerd wordt.

M.i is uw zoon gezegend met u als ouders, die financieel in staat zijn om hem te onderhouden.

Een verzekeringsmaatschappij is geen filantropische instelling. U gaat er nu vanuit dat uw zoon niet veel zal kosten, maar u heeft daar geen enkele garantie op. Er kan een ongeluk gebeuren of een ernstige ziekte openbaren op jonge leeftijd en dat kost onverhoopt en volledig onverwacht de verzekeringsmaatschappij veel geld.

Kinderen van ouders uit arbeidersklasse die gaan studeren, krijgen denk ik ook geen korting van de verzekering.

Maar misschien is er wel een verzekering als student mogelijk waarbij er minder gerekend wordt. Dat is de moeite waard om uit te zoeken.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens dat zo iemand niet z'n eigen ziektekostenverzekering moet betalen. Helaas stikt het van onnodige regels in dit land en moeten we ons schikken of anoniem en onverzorgd door het leven gaan.
Voor onze kinderen in de zelfde situatie (18 en20 jaar oud) hebben we voor beide, via DigiD van het rijk, een verzekering moeten regelen. Daar help je ze natuurlijk mee. Het gaat dan op persoonsnaam en dus op hun rekening. Ze moeten dus een eigen rekening hebben waar alles op geregeld wordt. Dan moet de premie van de zorgverzekering daarvan betaald worden. De zorgverzekering kan bijv. een jongerenversie zijn (zoals tdehond aangeeft).
Gelukkig zijn er dan ook weer mogelijkheden om vergoeding hiervoor te krijgen via het rijk; ze moeten daar wel aan het werk blijven !
U kunt hiervoor terecht bij de belastingdienst... zie http://www.toeslagen.nl/particulier/zorgtoeslag.html .
Hoop hiermee iets verduidelijkt te hebben.
Beter je schikken in de regels dan er tegen vechten. Het is een kwestie van met de stroom meegaan. Helaas !
Groet van John van den Berg

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het alleen onrechtvaardig dat er geen regeling is voor thuiswonende studenten zonder inkomen. Ik begrijp dat iemand verantwoordelijk is voor zijn ziektekosten, maar hij heeft geen inkomen, nog geen eigen gezin. Wij verzorgen hem, hij krijgt zijn maaltijden, zijn kleedgeld.

Met de zorgtoeslag van circa € 60 euro per maand en de studiebeurs thuiswonenden waar hij ook recht op heeft, kan hij prima de verzekering zelf betalen. Als u dan de rest van de studie betaalt, is er toch geen probleem? OVerigens worden studenten er ook helemaal niet slechter van als ze een beetje erbij werken hoor, ook heeel gezond!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij schikken ons altijd in alle regels, zullen ons er ook niet aan onttrekken, want natuurlijk moet elke volwassen inwoner van Nederland worden verzekerd en dus premie betalen. Ik weet ook al dat er zoiets bestaat als zorgtoeslag, dus dat gaan we zeker aanvragen. Bedankt voor je antwoord. Misschien komt er een verzekeringsmaatschappij die dit leest en toch iets gaat betekenen voor al die ouders met thuiswonende kinderen boven de 18. Want volgens mij zijn dat er steeds meer.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zaterdag 30 jan 2010, 19:49: @ marjaw

Uw zoon is al tot zijn 18de jaar gratis mee verzekerd geweest voor de ziektekosten. In Nederland is iemand die 18 jaar oud is, volwassen. Ik neem aan dat daarom de leeftijd van 18 jaar gehanteerd wordt.

M.i is uw zoon gezegend met u als ouders, die financieel in staat zijn om hem te onderhouden.

Een verzekeringsmaatschappij is geen filantropische instelling. U gaat er nu vanuit dat uw zoon niet veel zal kosten, maar u heeft daar geen enkele garantie op. Er kan een ongeluk gebeuren of een ernstige ziekte openbaren op jonge leeftijd en dat kost onverhoopt en volledig onverwacht de verzekeringsmaatschappij veel geld.

Kinderen van ouders uit arbeidersklasse die gaan studeren, krijgen denk ik ook geen korting van de verzekering.

Maar misschien is er wel een verzekering als student mogelijk waarbij er minder gerekend wordt. Dat is de moeite waard om uit te zoeken.

Wij zijn zelf ook ouders uit de arbeidersklasse!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

getty schreef op zaterdag 30 jan 2010, 19:53: Ik vind het alleen onrechtvaardig dat er geen regeling is voor thuiswonende studenten zonder inkomen. Ik begrijp dat iemand verantwoordelijk is voor zijn ziektekosten, maar hij heeft geen inkomen, nog geen eigen gezin. Wij verzorgen hem, hij krijgt zijn maaltijden, zijn kleedgeld.

Met de zorgtoeslag van circa € 60 euro per maand en de studiebeurs thuiswonenden waar hij ook recht op heeft, kan hij prima de verzekering zelf betalen. Als u dan de rest van de studie betaalt, is er toch geen probleem? OVerigens worden studenten er ook helemaal niet slechter van als ze een beetje erbij werken hoor, ook heeel gezond!

Ik meen begrepen te hebben dat we geen kinderbijslag meer krijgen, en dat de studietoelage die hij krijgt ongeveer 90 euro per maand bedraagt. We moeten collegegeld voor hem betalen en boeken en voorzien voor de rest ook in zijn onderhoud. Blijf ik toch zitten met een gat in de begroting! Toen ik zelf studeerde kon ik bij mijn ouders in het pakket blijven tot ik de deur uitging. Dat vond ik toen toch echt beter geregeld.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een uitwonende student heeft het nog veel zwaarder. Dat extra geld, dat je krijgt als uitwonend kan je nog geen kamer van betalen en dan nog zelf eten kopen etc. erbij.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 30 jan 2010, 20:27: Een uitwonende student heeft het nog veel zwaarder. Dat extra geld, dat je krijgt als uitwonend kan je nog geen kamer van betalen en dan nog zelf eten kopen etc. erbij.

Vladja

Daar heb je helemaal gelijk in. Hij blijft niet voor niets thuis wonen.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net berekend wat hij zou kunnen krijgen als zorgtoeslag. Dit is ong 60 euro per maand (meer dan we hadden gedacht). Dus dat valt gelukkig mee.
Mijn vraag was of er een verzekeringsmaatschappij is die ons korting geeft. Op die vraag heb ik voorlopig geen antwoord. Daar was het allemaal om begonnen. Misschien heeft er iemand wat dat betreft nog een tip voor ons.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn genoeg zorgverzekeraars met een (zeer) goedkoop pakket voor studenten en/of jongeren.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeert u eens
https://www.cz.nl/speciaal-voor-jongeren
te doorzoeken.
Misschien iets voor u?
John v d Berg

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjaw

Je schrijft dat je het onrechtvaardig vindt en daar heb ik wel begrip voor, maar.......................................deze regeling is een wettelijke regeling die ons burgers destijds in de maag is gesplitst door de grote politieke partijen (met uitzondering van de PVV, want dat was in 2006 nog een kleine partij). In feite moet je dus daar aankloppen en niet bij de verzekeraars.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

vanaf je 18e moet je gewoon betalen
dat moet iedereen

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door de politiek is indertijd besloten dat 18 jarigen op hun "volwassenheid" aangesproken worden. Daarbij hoort dat ze zelf een ziektekostenverzekering moeten afsluiten. ter compensatie hiervoor is de zorgtoeslag. Werkende jongeren vullen dit verder aan, hopelijk, door loon uit arbeid. Studerende jongeren hebben hiervoor ook hun thuis/uitwonende beurs. Ik denk dat het voor elke jongere momenteel zwaar is dit geld op te brengen, daarom zou je kunnen kiezen voor een extra goedkope verzekering. Let wel een dergelijke verzekering kan ook een kat in de zak zijn door zeer beperkte dekking. In principe mag je er vanuit gaan dat een jongere weinig ziektekosten maakt maar een ongeluk (uitglijden, sporten e.d) zit in een klein hoekje en dan kan deze beperkte dekking heel duur gaan worden. Dit is je eigen risico berekening. Volgens mij zijn er geen ziektekostenverzekeringen meer waar een 18+ kind in kan blijven. Zit dus niets anders op dan een goede verzekering voor je kind uittezoeken (gelukkig zijn de kids meestal wel tot 22 jaar voor tandtechnische kosten nog bij de ouders meeverzekerd). Ik ben zelf ook moeder van een 18+ kind. Je kan "onze" tijd niet meer met deze tijd vergelijken. Kinderen van nu zijn al een heel stuk zelfstandiger! Succes met verzekeren!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marjw,

Bij verschillende instanties kunnen collectieve studentenzorgverzekeringen worden afgesloten. Uw zoon zou eens kunnen informeren bij het instituut waar hij gaat studeren, wellicht heeft dat zo'n verzekering. Ook zou hij nog inlichtingen kunnen inwinnen bij het Interstedelijk Studenten Overleg en bij De Landelijke Studenten Vakbond. Beide hebben een collectieve zorgverzekering voor studenten.
Via internet zijn tevens sites te vinden die studentenzorgverzekeringen vergelijken.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op vergelijkingssite Independer is het eenvoudig om verzekeringen te vergelijken aan de hand van een aantal eisen en kenmerken.

Tegenwoordig hebben bijna alle grote verzekeringsmaatschappijen speciale (online) zorgverzekeringen voor mensen die weinig gebruik van medische zorg maken cq jongeren. Voorbeelden: Take Care Now van Agis, Zekur van Unive en Ander Zorg van Menzis.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij zijn bij de izz verzekeringen maar er zijn er meer die dit doen
staat wel op de polis van pa en ma er bij
mijn zoon van 21 betaalt alleen het standaardtarief van 86.20 de aanvullende verzekeringen zoals extra tandarts ed krijg ie gratis tot zijn 30e
daar bij krijgt ie aan zorgtoeslag per maand 61 euro terug
dus blijft er 25 euro over wat ie dan per maand moet betalen
valt toch mee

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het ook anders zien. Ipv dat u zich gepeopled voelt kunt u het ook zien als leerweg voor uw zoon. Ik ben tot nu toe nog geen enkele studie tegen gekomen waarbij je in de weekenden of vakanties niet kan werken.
Mijn ouders rekende op de cent uit wat ik kwijt was voor mijn studie en levensonderhoud en daarvan moest ik 1/3 zelf verdienen Dat was makkelijk haalbaar. En ik was echt geen super student, ik woonde op kamers en deed een 4 jarige opleiding in 3 jaar (doorstroming vanaf een andere studie). In de 8 weken zomervakantie had ik zo die 1/3 verdient....
Zo leer je ook waarderen wat je ouders voor je betalen

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 07:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp, zou t.s. graag gratis of korting hebben op de basisverzekering voor haar zoon. Vladja gaf al meteen aan dat gratis niet zou lukken. Maar ik heb nu toch al diverse regelingen voorbij zien komen die de financiële lasten verminderen.

Ik vind dat Marwin's ouders ook een goede keuze gemaakt hebben voor hun zoon, waar hij zich ook prima in kon vinden!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kan een hoger eigen risico pakken, hierdoor wordt de premie minder.
Mijn kinderen ( ook studerend) hebben bovenop de verplichte 165, euro nog extra 500 euro eigen risico. totaal ca 665,--. Aangezien ze minimale kosten hebben,die normaal gesproken nog niet eens boven het verplicht eigen risico uitkomen. Scheelt ca 20 euro in premie per maand ( bij CZ) Kan bij andere iets meer of minder zijn.
Verder kun je de aanvulende verzekeringen eens goed tegen het licht houden, wat hebben ze wel en niet nodig.
Premie van mijn kinderen, met een zeer beperkte aanvullende verzekering en geen tandartsverzekering en een hoger eigen risico ( via collectiviteit groene kruis) bedraagt ca 75 euro. Zorgtoeslag ca 60 euro, Trek ik deze er vanaf dan blijf er ca
15 euro aan premie over. ( PS in 2006 is studiefinanciering, dacht ik met ca 10 euro omhoog gegaan ivm zorgverzekering)

Boy

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kan een hoger eigen risico pakken, hierdoor wordt de premie minder.
Mijn kinderen ( ook studerend) hebben bovenop de verplichte 165, euro nog extra 500 euro eigen risico. totaal ca 665,--. Aangezien ze minimale kosten hebben,die normaal gesproken nog niet eens boven het verplicht eigen risico uitkomen. Scheelt ca 20 euro in premie per maand ( bij CZ) Kan bij andere iets meer of minder zijn.
Verder kun je de aanvulende verzekeringen eens goed tegen het licht houden, wat hebben ze wel en niet nodig.
Premie van mijn kinderen, met een zeer beperkte aanvullende verzekering en geen tandartsverzekering en een hoger eigen risico ( via collectiviteit groene kruis) bedraagt ca 75 euro. Zorgtoeslag ca 60 euro, Trek ik deze er vanaf dan blijf er ca
15 euro aan premie over. ( PS in 2006 is studiefinanciering,%2www.kassa.vara.nl0ABoy

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn dat er zo veel mensen meedenken en allerlei suggesties doen. Daarmee gaan we zeker aan het werk.
Misschien klonk mijn oproep wel een beetje als "we hebben geen zin om te betalen". Dat is echt niet zo, maar de overgang van 17 naar 18 jaar is hoe dan ook een financiële aderlating voor iedereen met "volwassen"kinderen. Mijn onrechtvaardige gevoel kwam doordat de wet zegt dat een 18jarige dus zelf zijn ziektekosten moet betalen, maar dat hij in het geval van een student toch geen inkomen heeft. Daar zijn wel allemaal oplossingen voor, zoals een bijbaantje en een beurs, maar dan blijft het gevoel: hoe kun je iemand zonder inkomsten verantwoordelijk stellen. Wij als ouders zijn dan verantwoordelijk, want wij zorgen toch voor het grootste deel voor zijn inkomen.
Dan hebben we het nog niet over het "rondpompen van geld", eerst betalen, dan weer terugvragen via zorgtoeslag.
Ik heb inmiddels begrepen dat het de moeite loont om eens rond te kijken welke verzekering goed èn goedkoop is. Dat gaan we zeker doen.
Bedankt voor alle reacties,
Marja

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marjaw,

Je bent ook wettelijk verplicht om voor een "kind" vanaf 18 tot 21 jaar te zorgen.

Burgerlijk Wetboek 1

Artikel 395a

"Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van eenentwintig jaren niet hebben bereikt."

--------------------------------------

Je bent dus verplicht om je kind te voeden, te kleden en onderdak te verschaffen (al dan niet in huis) en je moet het kind in staat stellen een studie te volgen (en daarvoor de kosten dragen). Het gaat hier om de eerste levensbehoeften, waarvoor het kind anders een beroep zou kunnen doen op de bijstand. Dit vanaf 18 tot 21 jaar.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijft het toch typisch dat de wet tegelijkertijd vindt dat hij vanaf zijn 18e zelf verantwoordelijk is voor zijn ziektekostenverzekering, ook al heeft hij geen inkomsten. Maar ik doe het graag, hoor!
Ik hoop dat hij zijn studie met goed gevolg zal afronden en dan een goede baan vindt. Dan kan hij voor de rest van zijn leven zelf voor zijn ziektekosten zorgen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marjaw,

Dit wetsartikel is uitsluitend bedoeld om kosten te besparen en nergens anders voor. Want het is natuurlijk hardstikke krom dat iemand van 18 leningen mag afsluiten (daar ben je dan niet verantwoordelijk voor), zich diep in de schulden mag steken etc., maar dat de ouders verantwoordelijk blijven voor de eerste levensbehoeften tot 21 jaar. Het is zuiver een centenkwestie.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat wij verplicht zijn om voor onze kinderen te zorgen is ook heel normaal net als het heel normaal is dat een gezin van 5 volwassenen meer aan ziektekosten premie betaald op jaar basis als aan hypotheek!!
En net zo normaal als dat er duizenden bij de voedselbank lopen en de overheid gewoon simpel weg 40 miljoen aan haiti schenkt!!!!!!!
Volgens mij zijn we een beetje gestoord hier in dit land
verder gaat het prima

ve
door verwijderd - Jun 9, 2011 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf 18 jaar is iedereen verplicht een zorgverzekering te hebben. Voor studenten is het mogelijk een studentenzorgverzekering af te sluiten. Hierbij krijg je een voordelig pakket; vergelijk de studentenzorgverzekering.

Deze kan je op 1 januari afsluiten, of op de dag waarop iemand 18 wordt.
Een Aanvullende studentenzorgverzekering kun je bij bijna alle verzekeraars tijdens het gehele jaar toevoegen. Bijvoorbeeld lenzen, fysiotherapie etc.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2011 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stefanz,

De vraag is van 30 januari 2010. En lees dan eerst de gegeven reacties eens door! Staat er allemaal al langer dan een jaar!

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 9, 2011 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom moeten er toch steeds weer van die oude items opgerakeld worden. Vooral door de nieuwelingen hier op deze site. En dan meestal niet eens de moeite nemen om de gegeven antwoorden eerst te lezen.
Wordt eigenlijk toch eens hoog tijd om alle oude vragen en discussies te verwijderen.Dan is dit tenminste ook niet meer bijna dagelijks aan de orde.