al
door alice70 Jan 6, 2006 om 02:17
Huishouden & energie

Kunnen mozaiektegels niet recht geplakt worden?

Ik heb onlangs mijn badkamer laten verbouwen. Op de wanden zijn mozaiektegels (matten) aangebracht van mozaiektegeltjes van 5 x 5 cm. Veel van de tegeltjes zijn echter scheef of kiepend geplaatst en ook de voegen zijn duidelijk niet overal even breed. Alle wanden zijn nieuw door de aannemer gemaakt, dus recht (?). De aannemer geeft aan dat het niet anders kan; je kunt mozaiek matten nu eenmaal niet recht plakken. Is dat zo? En bestaan er normen van hoeveel tegeltjes scheef mogen staan, of van hoeveel tegeltjes er scheef mogen staan? Ik heb begrepen dat er in bouwbesluiten dergelijke normen staan. Ik ga niet akkoord met dit lelijke werk. Hoeveel kans maken we in een rechtszaak? Alvast dank.

6708 5 Rapporteer

user123
door user123 - Jan 6, 2006 om 13:06
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben geen tegelzetter, maar de opmerking dat mozaiektegel-matjes niet helemaal zuiver recht geplaatst kunnen worden klinkt mij wel bekend in de oren. Ik heb zelf ooit eens een poging gewaagd en het in de praktijk ondervonden. Maar: ik ben geen tegelzetter....

Of er normen bestaan betwijfel ik, zeker in het bouwbesluit zult u zoiets niet aantreffen omdat het een puur esthetische kenmerk betreft.

Uiteindelijk gaat het om een algemene beoordeling van het werk. Met een microscoop is zoiets niet vast te stellen, u heeft een onafhankelijk expert nodig die het werk beoordeeld.

Rechtzaak ? Dan moet het wel om een groot bedrag gaan, anders is zoiets niet zinvol (kostendekkend), is de aannemer niet aangesloten bij een branchevereniging / geschillencommissie ?

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 20, 2006 om 23:02
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij kleinere afmetingen tegels op matten is de onderlinge afstand door de fixatie van de tegels al min of meer gewaarborgd. Bij het plaatsen van een mat tegen de wand is het tijdrovend om alle tegels met een zelfde kracht aan te drukken tegen de lijmmortel, maar het hoeft beslist niet zodanig te zijn aangebracht dat het hinderlijk is en teveel in het oog valt. Bij u is dit kennelijk wel het geval. Van een professionele  tegelzetter had u echter wel mogen verwachten dat de tegeltjes er recht en min of meer gelijk aangebracht zouden worden. Doorgaans zijn er bij normen voor bouwmaterialen toleranties van toepassing die meestal niet in uw voordeel werken. Voorzover mij bekend zijn op het aanbrengen van tegels geen specifieke normen van toepassing. Uiteraard mag wel verwachten dat de tegels goed gehecht zijn, recht en gelijk zijn aangebracht (kleine verschillen daargelaten). Helaas wordt in de praktijk veel prutswerk verricht. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft dan kunnen zij de klacht aan de ondernemer voorleggen en zonodig een deskundige benoemen.

ro
door rossel - Feb 1, 2006 om 20:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

mozaiektegeltjes kunnen wel degelik recht geplaatst worden door deze onder het zetten in de voeg in te snijden en deze met een uitvlakmes recht te plaatsen. tegeltjes die kiepend staan zitten niet goed in de lijm of zijn niet vast genoeg aangedrukt.

het niet even breed zijn van de voegen komt door het slechten afpoetsen

met groeten JO

opaleo
door opaleo - Feb 2, 2006 om 21:41
67 Antwoorden / 0 Vragen

Een beunhaas f vakman????????????????????????

Lijkt me typisch werk van een beunhaas. Deze aannemer kan zeggen wat hij wil, maar zoals jij het omschrijft is de aannemer gigantisch fout, of is de tegelzetter bij hem, toch Beun de Beunhaas. Leg je geschil voor bij de branche organisatie van de bouw, en je zult in het gelijk worden gesteld. De desbetreffende aannemer moet of deze kosten volledig aan je crediteren, of wqerk afleveren overeenkomstig afspraak, en niet met scheve mozaiek tegels, die normaal ook recht zitten. Mozaiek kan kleine verschillen geven, maar niet zo.

Succes Opaleo.

al
door alice70 - Feb 2, 2006 om 22:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zeer bedankt voor de reacties tot nu toe. We gaan deze zaak nu aanvechten met een advocaat. Want het was een hele dure badkamer en daar verewacht je dan een bepaalde kwaliteit voor.

Helaas gaat dat natuurlijk wel lang duren, maar ik laat het er niet bij zitten!