ne
door neodutchio Dec 5, 2014 om 23:18
Elektronica & tv

LED, spaarlamp of ouderwets peertje

Om energie, dus geld, te besparen ben ik naar mijn lampen in huis gaan kijken. Het is bekend dat spaarlampen in gebruik goedkoper zijn dan de peertjes, maar er is altijd verteld dat spaarlampen pas goedkoper zouden zijn indien deze voor langere tijd branden.

Is het nog steeds zo dat een spaarlamp pas zuiniger wordt tov een peertje bij minimaal 2 branduren achtereen ivm het opstarten?

Hoe zit dit met LED lampen. Kan deze gewoon op een toilet gehangen worden, dit ivm met de korte tijd dat ze branden hier?

1425 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 5, 2014 om 23:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja hoor het maakt niet uit of ze veel aan worden gezet.

costnix
door costnix - Dec 6, 2014 om 09:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gold alleen voor de ouderwertse TL-lampen van voor 1990. De gloeidraden gebruikte bij het starten behoorlijk wat stroom.

ph
door philip36 - Dec 6, 2014 om 11:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het dikwijls in- een uitschakelen van LED lampen heeft, In theorie , in tegenstelling tot TL, nauwelijks invloed op de levensduur.

Het is te begrijpen dat op de plaatsen waar de verlichting normaal gesproken langer brand, zoals huiskamer je de meerprijs eerder terugverdiend hebt.
Dus toilet is geen probleem, maar door het relatief laag aantal branduren is de terugverdientijd lang.
Spaarlampen bevatten kwik, dus voorkeur voor LED lampen welke ook meer branduren hebben.

Heb zelf het idee dat spaarlampen niet zo lang meegaan als beweerd wordt, al een stuk of drie stuk van een heel bekende fabrikant, in naar mijn idee enkele jaren tijd.
Om het van 1 lamp zeker te weten heb ik nu de datum van vervanging genoteerd.

LED lampen hebben een metalen kraag om de warmte van het printplaatje af te voeren.
Als ze hun warmte niet kwijt kunnen zullen ze de 50000 branduren niet halen.
Hoe belangrijk dat is voor de relatief lage wattages welke thuis gebruikt worden weet ik niet.
Een gloeilamp gaat zo'n 1000 branduren mee, maar een dure LED lamp kopen en zelfs geen garantie krijgen dat deze 1000 branduren meegaat is voor mij een reden om ze nog maar niet te kopen.

http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/spaarlampen/extra/garantie-op-spaarlampen/

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2014 om 13:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=costnix schreef op zaterdag 6 dec 2014, 09:43]Dit gold alleen voor de ouderwertse TL-lampen van voor 1990. De gloeidraden gebruikte bij het starten behoorlijk wat stroom. Ben je ff abuis. TL buizen hebben geen gloeidraad, vandaar dat ze ook een starter nodig hebben.

ph
door philip36 - Dec 6, 2014 om 14:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@gerbera

Een TL buis heeft wel gloeidraden, zefs twee.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voorschakelapparaat

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2014 om 16:17
7364 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 14:58]@gerbera

Een TL buis heeft wel gloeidraden, zefs twee.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voorschakelapparaat

Sorry hoor maar dat zijn geen gloeidraden maar electroden die in de buis zitten.

ph
door philip36 - Dec 6, 2014 om 16:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 6 dec 2014, 16:17][quote=philip36 schreef op zaterdag 6 dec 2014, 14:58]@gerbera

Een TL buis heeft wel gloeidraden, zefs twee.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voorschakelapparaat

Sorry hoor maar dat zijn geen gloeidraden maar electroden die in de buis zitten.

Oké, de electrode bestaat uit een wolframdraad met emitterpasta erop om het uittreden van electronen mogelijk/makkelijker te maken.
Tijdens het starten loopt er een elektrische stroom door de woframdraad

costnix
door costnix - Dec 6, 2014 om 23:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerbere
Die die draden gloeien weldegenlijk! Die gloeidraden zijn nodig voor het startproces. Als de TL-lamp eenmaal brandt, worden die draden afgeschaekt van de gloeistroom.
Het kan wel zonder gloeidraden, maar dan is er een spanning nodig van minimaal 2000 Volt en heten ze neonbuizen.
Ik heb heel veel met TL- en neonbuizen ge"experimenteerd en weet donders goed hoe die buizen werken.
(Bij de weg: Mijn vader was lichtreclamemonteur).

door 1953 - Dec 7, 2014 om 03:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het oude peertje is verleden tijd binnen de EU! Desondanks denk ik dat dit eerder bij discussies thuishoort dan alhier.

gompy2
door gompy2 - Dec 7, 2014 om 11:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 7 dec 2014, 03:08]Het oude peertje is verleden tijd binnen de EU! Desondanks denk ik dat dit eerder bij discussies thuishoort dan alhier.
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waar jij je mee bemoeid.
Er wordt duidelijk een vraag gesteld.
Ga eens lekker slapen s'nachts in plaats van alle topics af te struinen en die te bevuilen met jouw onzinnig geleuter.

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 17:41
55 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 7 dec 2014, 11:30][quote=1953 schreef op zondag 7 dec 2014, 03:08]Het oude peertje is verleden tijd binnen de EU! Desondanks denk ik dat dit eerder bij discussies thuishoort dan alhier.
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waar jij je mee bemoeid.
Er wordt duidelijk een vraag gesteld.
Ga eens lekker slapen s'nachts in plaats van alle topics af te struinen en die te bevuilen met jouw onzinnig geleuter.

En dat is hier inderdaad nou zo jammer. Ga gewoon inhoudelijk op een vraag in en help elkaar naar beste kunnen. Dat zorgt voor tevreden vraagstellers en een veel betere sfeer! Een forum als dit is er m.i. niet voor om elkaar af te branden en commentaar te leveren. Hou het gewoon leuk, veel mensen gaan al zo beroerd met elkaar om!

Mvg. Willem.

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 20:06
55 Antwoorden / 0 Vragen

Nu even op de vraag ingaande:

De gewone gloeilamp loopt inderdaad naar zijn eind, en dus zijn er vaak goede alternatieven. Maar het is inderdaad zo dat het starten van een TL of spaarlamp een hoger stroomverbruik tot gevolg heeft. Zet je er een Ampérmeter of Amperetang tussen zul je dan ook zien dat tijdens het opwarmen de stroom gestaag terug loopt. Het steeds in-uit-inschakelen is dus niet echt raadzaam, zeker als dit voor korte tijd is. Nu is een spaarlamp, die er in verschillende soorten zijn, wel goedkoper in verbruik als een gloeilamp, maar het loont pas echt als je deze niet elke keer in of uit moet schakelen. Bovendien halen ze bij dat laatste vaak ook lang niet de opgegeven branduren. Niet zozeer omdat de lamp zelf dan defect raakt, al kan dat uiteraard wel gebeuren, maar simpelweg omdat deze niet meer opstart en door het knipperen wat ze dan vaak gaan doen, al snel een zeker einde naderen. Dat geldt voor een TL evenzo, maar dan kan je de starter nog vervangen. Een spaarlamp kan de chomobox in. Vorige week liet een oud collega van me zien dat je zelfs bij een Led armatuur een iets afnemende stroom meet na verloop van tijd en de stroom juist wat oploopt als er wat leds defect raken. Dat was zeer verbazingwekkend te zien, daar je ervan zou uitgaan dat het andersom is. Maar dit heeft met de schakeling te maken. In een Led armatuur is ook elektronica opgenomen dat iets aan stroom verbruikt. Maar natuurlijk gebruikt een ledlamp of armatuur veel minder stroom dan een peertje, TL of de meeste spaarlampen, ook al zijn die er zelfs al in 3 Watt. Voor een ledlamp maakt het dus niet zoveel uit of deze maar even ingeschakeld is, maar bij een spaarlamp dus wel. Door de verdere nadelen daarvan is het dan ook niet echt raadzaam deze steeds in en uit te schakelen, al kunnen ze het soms toch erg lang volhouden.

Mvg. Willem.

ne
door neodutchio - Dec 7, 2014 om 20:09
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Willem, met dank voor je antwoord. Het blijkt dus nog steeds te zijn dat spaarlampen dus meer gebruiken bij kort gebruik.
Ik ga toch de test eens aan om op het toilet een LED te hangen, kijken of de levensduur korter wordt.

Heb je ook een idee wat het effect is van LED in een badkamer (vocht)?

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 20:26
55 Antwoorden / 0 Vragen

Dag neodutchio,

Een ledlamp hoeft niet op te starten, dus mag het niet zoveel uitmaken of deze nu wat langer blijft branden of dat deze wat vaker in-en uit wordt geschakeld. Uiteindelijk is ook daar de levensduur beperkt van, maar vaak zie je dat eerder de elektronica het laat afweten dan de leds zelf. Het is dus wel simpel het aantal branduren aan te geven, maar als er elektronica in is gebruikt, kan dat uiteraard ook defect raken.

In een badkamer kan een ledlamp in principe gewoon worden toegepast, maar het is en blijft altijd raadzaam een spatwaterdicht armatuur te gebruiken. Daarnaast is een badkamer ingedeeld in zones en mag een schakelaar, wandcontactdoos (randaarde en aardlekschakelaar verplicht!) en verlichting b.v. niet vlakbij een bad of douche worden gebruikt. Maar voor natte ruimtes is het altijd raadzaam gebruik te maken van de goede armaturen.

Mvg. Willem.

Cookies
door Cookies - Dec 7, 2014 om 21:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=neodutchio schreef op zondag 7 dec 2014, 20:09]Willem, met dank voor je antwoord. Het blijkt dus nog steeds te zijn dat spaarlampen dus meer gebruiken bij kort gebruik.
Ik ga toch de test eens aan om op het toilet een LED te hangen, kijken of de levensduur korter wordt.

Heb je ook een idee wat het effect is van LED in een badkamer (vocht)?

Maar waarom zou je nog beginnen aan spaarlampen nu er ook LED lampen voor alle ruimtes te koop zijn? En voor redelijke prijzen.

ga
door gast 1 - Dec 7, 2014 om 21:40
55 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Carola,

neodutchio schreef ook:

"Ik ga toch de test eens aan om op het toilet een LED te hangen, kijken of de levensduur korter wordt. Heb je ook een idee wat het effect is van LED in een badkamer (vocht)?"

Hij/zij wil dus een ledlamp gaan gebruiken in de WC/badkamer. Wordt in die laatste echter een ledlamp gebruikt met schroeffitting, moet deze worden ondergebracht in een spatwatredicht armatuur. Hij reageert alleen op mijn antwoord dat spaarlampen nog steeds iets meer verbruiken als deze kort worden gebruikt.

Mvg. Willem.

Cookies
door Cookies - Dec 7, 2014 om 22:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Hij/zij wil dus een ledlamp gaan gebruiken in de WC/badkamer. Wordt in die laatste echter een ledlamp gebruikt met schroeffitting, moet deze worden ondergebracht in een spatwatredicht armatuur.......

Weet niet of dat voor anderen ook geldt, maar voor mij is het vanzelfsprekend dat je in een badkamer een voor de badkamer geschikte lamp hebt, dus spatwaterdicht.

Heb zelf al mijn spaarlampen inmiddels vervangen door Led (dus ook toilet en badkamer), bevalt me prima.

el
door elektronicus - Dec 17, 2014 om 11:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me van vroeger wel herinneren dat er soms zoiets als paniek uitbrak,
wanneer ik een TL in een keuken bij een familielid uitschakelde, 'omdat het
ontzettend veel stroom zou kosten, om hem weer in te schakelen'.

Stel nu, dat die elektroden samen 2 Ampère gebruiken, dat zou dan 440 Watt
zijn.
Dit lijkt erg veel, maar het is slechts enkele seconden !
Gaan we uit van 5 seconden, dan is dat 0,44 (kW) x (5 / 3600) = 0,0006111 kWh.
Als 1 kWh (even heel ruim) € 0,25 kost, dan kost het inschakelen van een TL
€ 0,25 x 0,0006111 = € 0,000153.
Dus 10.000 keer inschakelen kost € 1,53....
Jonges wat is DAT DUUUUUR !!!!

Nog een voorbeeldje:
Een haarföhn gebruikt 1500 Watt.
Een TV gebruikt 50 Watt.

Welk apparaat is nu duurder in gebruik ?
De TV !
De TV staat c.a. 6h per dag aan, is 6 x 50 Watt = 0,3 kWh per dag.
365 x 0,3 = 109,5 kWh per jaar.

Een föhn gebruik je c.a. 5 minuten per dag, is 1500 / 12 = 0,125 kWh per dag.
365 x 0,125 = 45,625 kWh per jaar.
Minder dan de helft !

Groeten