fa
door fara74 Jul 30, 2015 om 17:58
Geldzaken & recht

Mag de bank tot gedwongen verkoop overgaan

Hoi. Ik heb een tweede woning die ik niet verkocht krijg. Ik heb hem een tijdje verhuurd, maar staat nu leeg. De bank weet dat ik in een andere woning woon. Afgelopen maand had ik een achterstand van 87€ door een foutje van mijn kant. Die heb ik gelijk betaald toen ik een brief kreeg. Nu hebben ze een bureau ingeschakeld en die wil in opdracht van de bank al mijn financiële gegevens weten, van telefoon abonnement tot hypotheken. Mag dit en wat kunnen de consequenties zijn als zij vinden dat mijn financiën niet voldoende zijn. Ik kan de woning gewoon betalen.

8221 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 30, 2015 om 19:28
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal best in hypotheekvoorwaarden iets staan over uw kredietwaardigheid, want daar gaat het hierover, getoetst kan worden. De bank al gevraagd waarom en op welke gronden ze dit denken te kunnen?

Aan de andere kant, denk ik dat als u één keer een fout maakt dat ze niet dit middel inzetten. Heeft u een 100% correct betalingsverleden?

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2015 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen een bank schakelt na een verschil in betaling van € 87 een bureau in om u financieel door te lichten.

En als u gewoon betaslt, is er natuurlijk niets asn de hand. Dus maar even contact opnemen

door 1953 - Jul 30, 2015 om 23:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Onrechtmatige daad zijdens de bank.

ko
door koni8685 - Jul 31, 2015 om 11:36
6 Antwoorden / 7 Vragen

ben in 2005 door de ING ten onrechte aangemeld bij de BKR en dat geeft een hoop gedoe om daar vanaf te komen, uiteindelijk geregeld door de Rabobank, nadat ik alles heb weggehaald bij de ING. Stond garant voor zoon wanneer hij in gebreke zou blijven, we die verplichting zouden overnemen. Echter hiervan geen bericht gekregen, dus kon de betaling ook niet overnemen, maar kreeg wel een kruisje achter mijn naam. Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar geeft een hoop gedoe.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 31, 2015 om 11:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De hamvraag :
is woning 1 uw volledige eigendom, of rust hier ook een hypotheek op ?
Indien uw eigendom dan is dit voldoende onderpand voor de bank.
U kunt uw licht opsteken bij het Klachten Instituut Financieele Dienstverlening,
het KIFID.
Daar zitten de echte deskundigen op dit gebied.

pi
door pietro1948 - Jul 31, 2015 om 12:00
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eens met de bank gaan praten. Een (inmiddels hersteld) foutje in de betaling van nog geen 100 Euro heeft niets te maken met kredietwaardigheid. Een gesprek onder redelijke voorwaarden moet toch mogeljjk zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2015 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De hamvraag? Welnee. Wie weet is de tweede woning al voldoende onderpand voor de hypotheek die daar op staat.

Er moeten meer betalingsproblemen zijn geweest, voordat de bank hiertoe overgaat.

anduril
door anduril - Jul 31, 2015 om 12:16
167 Antwoorden / 1 Vragen

Zou wel interessant zijn te weten welke bank er nu weer horkerig bezig is.

jo
door jorisw - Jul 31, 2015 om 13:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is interessanter om wat meer informatie van TS te krijgen. Wel makkelijk om de bank van horkerigheid te beschuldigen (kan ook altijd nog gewoon een menselijke fout zijn), maar voro hetzelfde geld verteld TS slecht een deel van het verhaal.

ro
door ron530 - Jul 31, 2015 om 13:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vaak wordt een achterstand gezien als een signaal van mogelijke betalingsproblemen in de toekomst. Het feit dat u de woning een tijd lang heeft verhuurd om zeg maar de kosten te drukken werkt ook niet in uw voordeel want nu de woning weer leeg staat vraagt de bank zich af of u voldoende kredietwaardig bent om voor beide woningen de aflossingen te kunnen blijven voldoen. Als blijkt dat u voldoende kredietwaardig bent is er niets aan de hand, komt u in de gevarenzone dan zal de bank samen met u een oplossing gaan zoeken waarbij openbare verkoop de laatste optie zal zijn want die optie kent enkel maar verliezers. Wat betreft de BKR registratie die verdwijnt 5 jaar na eerste registratie.

Zeeg
door Zeeg - Jul 31, 2015 om 13:56
39 Antwoorden / 0 Vragen

@Ron530
Een bkr registratie verdwijnt 5 jaar nadat het krediet is afgelost

anduril
door anduril - Jul 31, 2015 om 15:45
167 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw
Bij de bank is duidelijk geen sprake van een menselijke of systeemfout. Voor de bank dergelijke stappen zet zal er wel iemand naar gekeken hebben.
@ron530
TS zegt nooit betalingsproblemen gehad te hebben. De bank heeft nagelaten gezamenlijk naar een oplossing te zoeken, maar meteen de botte bijl bovengehaald.

Mag ik dat horkerig noemen? Dacht het wel.

ro
door ron530 - Jul 31, 2015 om 16:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@anduril, horkerig of vroegtijdig signaleren. Ik zie het probleem niet want als vraagsteller kredietwaardig is gebeurt er niets. Stel dat vraagsteller toch in de risicogrens zit dan is denken in oplossingen beter dan maar laten aanmodderen. In de sociale huursector bestaat het systeem al veel langer en werpt ook zijn vruchten af want veel mensen denken het wel te kunnen betalen maar houden geen rekening met de toekomst.

anduril
door anduril - Jul 31, 2015 om 17:07
167 Antwoorden / 1 Vragen

@ron530
TS heeft eerste een brief gekregen - dat is signaleren - en onmiddellijk betaald. Toch heeft de bank daarna de botte bijl gehanteerd en dat is horkerig.
TS heeft een overeenkomst met de bank en zolang er niet duidelijk sprake is van wanbetaling geldt de overeenkomst en dient de bank zich te onthouden van dergelijke acties.

besseldekker
door besseldekker - Aug 1, 2015 om 02:29
123 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk mag u de bank horkerig noemen. U mag zoveel zeggen. Maar met de huidige informatie is dat oordeel wel ongefundeerd. Er staan nogal wat vragen open, zoals:

(1) Betrof deze € 87 de eerste betalingsachterstand van fara74, of waren er eerdere? Dit is namelijk niet vermeld, zover ik zie..
(2) Als die er waren, hoe zijn die dan opgelost?
(3) Waarom wordt de (tijdelijke) verhuur genoemd? Staat er soms iets in de hypotheekvoorwaarden in die zin dat de bank toestemming moet geven voor verhuur?
(4) Als dat erin staat, is hierover dan contact geweest tussen fara74 en de bank? Is de toestemming inderdaad verleend? Kortom, is alles in goede orde verlopen?
(5) Wat stond er in de brief die de bank stuurde naar aanleiding van de betalingsachterstand? Was het alleen maar een herinnering? Of werd het inschakelen van het bureau daarin aangekondigd?
(6) Is er ooit tevoren correspondentie geweest tussen bank en fara74 over de betaling van de (hypotheek)lasten? Zo ja, welk standpunt bracht de bank daarin naar voren? Hoe lang is dat geleden?