aa
door aalleexxv Mar 20, 2014 om 22:03
Auto & vervoer

Meer liters getankt dan mogelijk is

Ik kan kassa wel mailen, maar meestal komen items pas aan bod in de uitzending als meer mensen zich melden.
Daarom wil ik het volgende vragen:

Ik tank altijd met mijn brommer als hij bijna droog staat.
Er gaat dan exact 5,3 liter in als hij bijna droog staat.
Op een dag ging er bij een shell tankstation 5,8 liter in!!
Opeens begin ik door te krijgen dat het lijkt alsof er verschillen in de meters zitten!!
Ik krijg van een kennis een jerrycan van 5 liter om te meten.
Als ik hem exact vol doe gaat er bij veel pompen 5,3 liter in.
Dat is een aannemelijke hoeveelheid aangezien er een uitsparing in zit.
Aangekomen bij shell express Gouda gaat er opeens 5,8 liter in! Dat kan nooit kloppen.

Sjoemelen deze pompstations echt met onze liters?
Heeft u ook ervaring hiermee? Deel hieronder uw verhaal!

21725 46 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2014 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de pomp moet staan wanneer hij geijkt is. Noteer dat eens.

hutch
door hutch - Mar 20, 2014 om 22:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Kan er na een ijking niets veranderd zijn/worden??

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2014 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar kunt u hier voor terecht.

Klik hier

pi
door pieterwolters - Mar 21, 2014 om 07:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je echt denkt dat het niet klopt, aangifte doen.

me
door mein33 - Mar 21, 2014 om 10:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U schrijft "Ik tank als hij bijna droog staat", maar hoe weet u dan precies hoeveel brandstof er nog in de tank zit of gokt u dit maar en kan het dan niet een keer zo zijn dat er nog een paar deciliter meer in de tank zit/zat dan u denkt/dacht. Het is bijna niet mogelijk om met telkens met precies dezelfde resterende tankinhoud bij de benzinepomp aan te komen om te gaan tanken.
Door éénmalig en op de gok een verschil te constateren wil nog niet zeggen dat het verschil dan maar te wijten is aan een afwijking van een geijkte benzinepomp.

holstein
door holstein - Mar 21, 2014 om 11:51
922 Antwoorden / 16 Vragen

@mein33, als je nu het hele verhaal van aalleexxv leest, dan zie je dat hij ook met een jerrycan aan het meten is geweest en is het raar dat er tov de andere pompen een halve liter verschil in zit en dan zou ik zeker even aan de bel trekken.

ja
door jan4073 - Mar 21, 2014 om 12:41
83 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn vorige auto reed op gas en die gastank reed ik elke keer helemaal leeg om vervolgens een stukje op benzine te rijden tot de pomp. Bij ons in de buurt zijn 3 LPG stations en bij 2 stations kon ik geen verschil in hoeveelheid vinden maar 1 station sprong er ook uit dat er altijd meer liters gepompt werden, ongeveer 48 tegen ruim 50 liter. Opmerking gemaakt bij de pomphouder maar die reageerde gelaten dat zijn pomp geijkt was. Dat was ook zo maar als hij het zelf al wist dan had hij geen behoefte om het ijken nogmaals te laten doen. Er kan dus wel degelijk verschil in zitten.

me
door mein33 - Mar 21, 2014 om 12:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=aalleexxv schreef op donderdag 20 mrt 2014, 22:03]

Als ik hem exact vol doe gaat er bij veel pompen 5,3 liter in.

@holstein,

Bij veel pompen exact vol tanken ?? en dat allemaal met één en dezelfde jerrycan !!, waar laat je al die benzine.
Dit zegt niets over de geloofwaardigheid van Ts. maar ik trek zijn testmethode wel in twijfel.

ij
door ijsvogeltje_1 - Mar 21, 2014 om 12:52
13 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dit is ook mijn ervaring. Op een tank van 40 liter kan er zo maar 5 liter verschil in zitten tussen de ene en de andere (geijkte!)pomp. Omdat mijn auto een verbruiksmeter heeft, tank ik net zo lang bij verschillende pompen tot ik er een vind die WEL de liters geeft die je moet betalen. Dus let NIET op de literprijs, maar op de hoeveelheid die je geleverd krijgt. Dit levert veel meer op.

jpm
door jpm - Mar 21, 2014 om 13:02
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het is bij een brommer niet zo moeilijk als bij een auto. Als je eens de moeite neemt om voordat je gaat tanken de restinhoud van de tank af te tappen, eventueel ook de carburateur eraf haalt en leeggooit (ik denk dat daar wel heel weinig in zit), dan kan je met een jerrycan na montage van de carburateur de tank weer volgooien en bijhouden wat er precies ingaat. Als je hem, zoals je zegt, helemaal leeg rijdt moet bij de pomp dan ongeveer hetzelfde aantal liters/deciliters getankt worden om te zien of het aantal klopt. Veel succes.

ds
door dspaul - Mar 21, 2014 om 13:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou eerst eens exact meten hoeveel liters of kg water (1 kg=1 liter) er in de jerrycan gaat. Dat is je ijkwaarde, en op basis daarvan concluderen welk station de juiste hoeveelheid (laagste prijs) aflevert.
Ik kan mij voorstellen dat verschillen worden veroorzaakt door de snelheid van tanken en de temperatuur; wie kan dit verwerpen of verifieren?

me
door mein33 - Mar 21, 2014 om 13:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jpm schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:02. Als je hem, zoals je zegt, helemaal leeg rijdt moet bij de pomp dan ongeveer hetzelfde aantal liters/deciliters getankt worden om te zien of het aantal klopt. Veel succes.

Een tank helemaal leeg rijden is geen prestatie. Maar een tank leegrijden en exact gelijktijdig bij een benzinepomp zijn, dat is wel een prestatie. Maar als dit per ongeluk niet lukt, is duwen nog een optie.

snel0026
door snel0026 - Mar 21, 2014 om 13:45
61 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof.
Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.

Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Mar 21, 2014 om 13:58
84 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb wel verschil opgemerkt in de hoeveelheid liters. Volgens mijn instructieboekje zou er in mijn autotank max 42 liter benzine kunnen.
Mijn lampje brandde al eefjes en normaal past er dan ruim 38 liter in als ik denk.
Wie schetst mijn verbazing dat ik bij een andere pomp ineens 41,8 liter kon tanken.
Nou dan zou ik stil hebben gestaan, dit klopt dus niet. Ook ik kreeg te horen dat de pompinstallatie was geijkt.

m.
door m.postma - Mar 21, 2014 om 14:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij een onbemand station van Shell in Leeuwarden getankt.Mijn boordcomputer gaf aan dat ik 30,08 liter had gebruikt.De tankinhoud van mijn Clio is volgens het instructieboekje 40 liter.
Ik zag op een gegeven moment,tot mijn schrik,. dat de meter aangaf dat ik 43 liter had getankt.Ik heb mijn bon opgestuurd naar Shell,maar daar maken ze zich eraf met een Jantje van Leiden.
Men schreef terug dat er boven de tankinhoud van 40 liter nog wel 3 liter bij kon in de expansie ruimte welke iedere tank heeft.Ze denken bij Shell z eker dat ik de tank tot op de boden leeg rijd.
Let op uw zaak.

holiday
door holiday - Mar 21, 2014 om 17:11
102 Antwoorden / 12 Vragen

Zo moeilijk is het niet om hier antwoord op te geven.
De meter van het verbruik zit aan het begin van de slang.
De afslag zit aan het eind van de slang.
In de slang zit 0,5 of nog meer liter brandstof.
Als de slang leeg is en je zet de pomp aan dan vult hij eerst de slang en daarna pas je tank.
Als je tank vol is en je stopt de kraan, dan blijft er nog een hoeveelheid liters in de slang zitten die jij ook moet betalen.
De truck is nu om de slang weer leeg te laten lopen in de voorraadtank of in een klein tankje en die trucks zijn er natuurlijk en dan betaald de volgende weer 0,5 of meer liter brandstof meer.

bl
door blueswoman - Mar 21, 2014 om 17:25
17 Antwoorden / 1 Vragen

ik ging afgelopen week tanken

De tank was volgens mijn meter nog ruim kwart vol.[tussen half en kwart in]
Mijn auto geeft signaal wanneer de tank bijna leeg is en dat was nu absoluut nog niet het geval.Maar omdat ik in de buurt van het tankstation was dacht ik, ach even tanken.
Getankt en wat blijkt 54 liter terwijl er max 50/55 liter in mijn tank gaat, als hij echt helemaal leeg is, dus als hij signaal afgeeft, dan gaat dat aantal liter [tussen de 50 en 55 liter in] er maximaal in.

dus ja het zal wel ik kan de liters niet verder controleren dan op de pomp aangegeven staat.
raar is wel inderdaad

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 21, 2014 om 17:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn test bij onbemand tankstation....

Bij elke pomp 4 liters tanken precies en dan wegen met tank.
Dan moet ik bij elke pomp dus hetzelfde gewicht krijgen.

Na wegen in de auto gieten en volgende dus mijn 5 Kg weegschaal....
Daarom maar 4 liter getankt zou steeds hetzelfde moeten zijn en nu weet U waarom ik het liefste bij een bepaalde pomp ga en niet de vrije kies....

Omdat ik geen 4 maar normaal 40 liters of meer tank is het verschil dus ook 10X groter en na 1 x testen weet ik genoeg.
Wel moet ik het telkens herhalen omdat ze regelmatig de dienst IJkwezen langs krijgen en dus weer moet testen...

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2014 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=holiday schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 17:11]Zo moeilijk is het niet om hier antwoord op te geven.
De meter van het verbruik zit aan het begin van de slang.
De afslag zit aan het eind van de slang.
In de slang zit 0,5 of nog meer liter brandstof.
Als de slang leeg is en je zet de pomp aan dan vult hij eerst de slang en daarna pas je tank.
Als je tank vol is en je stopt de kraan, dan blijft er nog een hoeveelheid liters in de slang zitten die jij ook moet betalen.
De truck is nu om de slang weer leeg te laten lopen in de voorraadtank of in een klein tankje en die trucks zijn er natuurlijk en dan betaald de volgende weer 0,5 of meer liter brandstof meer.

Wat een onzin. Als u weer in het handel knijpt gaat de teller van het verbruik en het bedrag weer lopen. Dus u begint gewoon met een volle slang en eindigt daarmee. U krijgt er niets gratis uit.

er
door erky - Mar 21, 2014 om 21:40
243 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=snel0026 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:45]Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof.
Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.

Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.

De temperatuur maakt inderdaad best wat uit, jaren geleden heeft Kassa daar wel ens een item aan gewijd. Het is een ieder aan te raden 's ochtends te tanken omdat je dan meer liters krijgt voor dezelfde prijs. Ook is het af te raden te gaan tanken op vrijdagmiddag, dan zijn de prijzen bij diverse pompen net even hoger.

Bij verse vis (ook op de menukaart) spreekt men van dagprijzen, bij benzine mag u rustig rekenen op uurprijzen. Mijn ervaring is vooral geweest (ook recent!) dat bij een bepaald tankstation ik ineens een reutelende motor had. Te weinig antiklop toevoeging of een te laag octaangehalte. Benzine is niet alleen voor de schatkist een melkkoe.

Groet,
Erky

er
door erky - Mar 21, 2014 om 21:44
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Aalleexxv,

Dat idee van de jerrycan vind ik erg goed, thuis zou je precies, met een (huishoud) litermaat kunnen nagaan hoeveel het nu echt is.

Jammer dat je al hebt genoemd dat het in Gouda is, nu zijn alle stations daar al gealarmeerd en zetten ze de meter weer goed.

Succes,

Erky

mu
door multigrif - Mar 21, 2014 om 22:40
35 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, er kan niet met het aantal liters gesjoemeld worden, daar zitten geen stel mogelijkheden voor De opbrengst wordt door de pomp druk en de vulhals opening bepaald. Of je een kraan nu een beetje of
helemaal open doet,gaat alleen het telwerk langzamer of sneller draaien, dat is thuis met de watermeter net zo. Ijking gebeurt op afstellingen wbt. veiligheid maar niet op opbrengst registratie.
Zelf al zou je een ristrictie (door gangs vernauwing) aan brengen komt er alleen minder vloeistof
per tijds eenheid door de slang (vulhals)......................................................multigrif

mu
door multigrif - Mar 21, 2014 om 23:07
35 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=snel0026 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:45]Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof.
Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.

Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.

mu
door multigrif - Mar 21, 2014 om 23:08
35 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=erky schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 21:40][quote=snel0026 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:45]Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof.
Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.

Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.

De temperatuur maakt inderdaad best wat uit, jaren geleden heeft Kassa daar wel ens een item aan gewijd. Het is een ieder aan te raden 's ochtends te tanken omdat je dan meer liters krijgt voor dezelfde prijs. Ook is het af te raden te gaan tanken op vrijdagmiddag, dan zijn de prijzen bij diverse pompen net even hoger.

Bij verse vis (ook op de menukaart) spreekt men van dagprijzen, bij benzine mag u rustig rekenen op uurprijzen. Mijn ervaring is vooral geweest (ook recent!) dat bij een bepaald tankstation ik ineens een reutelende motor had. Te weinig antiklop toevoeging of een te laag octaangehalte. Benzine is niet alleen voor de schatkist een melkkoe.

Groet,
Erky

mc
door mcurie - Mar 21, 2014 om 23:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb slechte ervaring met een bezinestation in Haaren, op de Harendijk. Ik heb zelfs een keer 67,5 liter moeten betalen, terwijl in mijn tank maar 60 liter kan (in de praktijk bijna 62 liter). heb er over met de eigenaar gesproken, kwam niet veel verder. Heb bij het meetinstituut een melding gedaan. Ben later nog teruggebeld daarover. Essentie was dat de meter wel te veel aan gaf, maar kennelijk nog net binnen de marge. En mijn conclusie is dat die marge kennelijk erg groot is. Sinds die tijd tank ik daar niet meer.

labren
door labren - Mar 22, 2014 om 00:46
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahaha weten jullie dan niet dat er bij elke tank een overloop zit waar nog een paar liter in kan en wat dacht je van de slang waar je intankt daar kan ook nog 2 liter exstra in , als je je tank helemaal vol gooit met de slang waar je in tank ook nog vult zit er echt 5 liter meer in als dat je tank groot is

fe
door festinger - Mar 22, 2014 om 02:52
410 Antwoorden / 18 Vragen

Alsof ijken helpt of zekerheid geeft. Natuurlijk klopt het niet. Of het bewust of onbewust gebeurt is twijfelachtig. Heb nog nooit een ijkmeester gezien aan het werk. Tank verschillend met dezelfde rijstijl en inderdaad heb ik het gevoel dat het niet klopt. Maar bewijzen is onmogelijk. Je moet er aan de pomp maar op vertrouwen dat het ijkwezen het stukje sticker 2014 daadwerkelijk heeft verwijderd

En klopt dat wel??? Ben sceptisch en realistisch . ijkers zijn overheid en onderaan de lijst.

Wat is minder erg? Een Marokko straatroof of Hollandse stiekeme bedorven fraude met wegkomgarantie.

to
door toineukke - Mar 22, 2014 om 11:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt wel degelijk gesjoemeld met de liters...
Ook al worden deze pompen geijkt...
Je krijgt altijd minder liters dan op de teller staat vermeld!!
Ik heb namelijk voor zo'n bedrijf gewerkt (in de jaren '80)...
die de brandstofpompen moest ijken....
Bij zowel de diesel en benzinepompen moest een (geijkte) maatkan
van 20 liter gevuld worden...maar dan ALTIJD een stukje onder de 20 liter grens!!
Nooit aan de maat of er boven....
Dat scheelde dan zo'n 0,3 liter op die 20 liter...
Tel uit je winst....
Dus als je toen 20 liter zou tanken,kwam er ook 20 liter op de teller te staan,
maar kreeg je altijd minder....
Wat je als consument toch niet weet...
Je wordt vandaag de dag waarschijnlijk nog steeds BEDUVELD !!!
Want het is niet alleen de accijns en BTW...maar ook het oplichten van consumenten!!!

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 11:38
35 Antwoorden / 0 Vragen

Even een Update....Snel0026 en Erky, een temperatuur Verschil zou in Pure theorie iets verschil
kunnen maken, maar dan praten we over grote verschillen in temperatuur. Die tank van 30.000 liter
in de grond is als een wijnkelder met een constante temperatuur.
Wanneer je 'n reken sommetje gaat maken met de uitzettingscoëfficient van Benzine en LPG (C3-C4) kom je erachter dat je ver achter de komma uit komt, dus verwaarloosbaar en zeker niet meetbaar.
Bij LPG zou de druk (verwaarloosbaar) op kunnen lopen waardoor er minder damp en meer vloeistof
in de tank zitten .Ook dit maakt geen verschil in de opbrengst van de pomp omdat de dampspanning
van alle gassen een constante is. .........................................................multigrif

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 12:10
35 Antwoorden / 0 Vragen

Holiday,Leuk bedacht, maar probeer eens een vol rietje met je vinger er boven op leeg te laten lopen
dat lukt je niet. De slang is aan de meterzijde vol en dicht, leeg lopen ? vergeet het maar.
Het enige wat er nog uit de spuit loopt nadat je gestopt bent met vullen is de brandstof die na de klep
in het vulpistoolhals zit. Wil je zekerheid hebben dat je alle brandstof die je moet betalen daad werkelijk in je tank terecht komt, moet je nadat je met de vulhals in de pomp het systeem gestopt hebt
opnieuw de spuit in je tank doen en de greep in knijpen, dan loopt de rest van de brandstof na de klep
er uit . Die hoeveelheid is afhankelijk van de snelheid waarmee je na het stoppen van tanken de vulhals uit de tank haalt. Bij mensen met veel haast zie je wel eens het restant over de vloer lopen.Scheelt 10 sec. tijd en een verlies van ongv.0.2 liter en milieu schade. Maar je hebt Wel 10.sec tijd winst.
..........................................................................................................multigrif...

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 12:34
35 Antwoorden / 0 Vragen

Toineukke, Heb jij voor Tokheim in de buiten dienst gewerkt en durf jij te beweren dat je bewust en
met opzet (kon) sjoemelen en dit in opdracht deed.??? Dan deed je mee aan fraude, maar dat kon
je niet in de buiten dienst. Maat cylinders (kannen) van 20.liter werden nooit langs de weg gebruikt.
Maat strepen ,zijn maat strepen. De maat is nooit er boven of er onder. De tijd van lente maten
zoals een EL bestaan alleen in geschiedenis en verhaaltjes boekjes.
Wanneer jij er Echt wat van weet,vertel mij dan eens of je de vloeistof Benzine in de brand kan steken.
multigrif.

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 12:59
35 Antwoorden / 0 Vragen

aallee XXL. in een jerrycan van 5.liter gaat meer dan deze hoeveelheid,gelukkig maar. Staande
tot aan de rand gaat er zeker meer dan 5,5.liter in. Wanneer je tijdens het vullen de can in je hand
houdt met de opening omhoog, dan vult ook het handvat mee op. Bij het neer zetten en/of de can optillen loopt er dan gauw meer dan een halve liter vloeistf (benzine ) uit. Zonde, dom en gevaarlijk.
Een kunststof of stalencan is geen maatcylinder. Leuke vraag, maar zonder Alcohol op en ,,even''
nadenken had je dit zelf kunnen bedenken. Ik ga er van uit dat je minstens 16.jaar bent, hebt
tenslotte een bromfiets. Zou het voor jou niet veiliger zijn om een ,,electrische'' uit voering aan te
schaffen. Die hoef (kan) je niet op te voeren....Is aallee XXL belgisch................multigrif

snel0026
door snel0026 - Mar 22, 2014 om 14:22
61 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=multigrif ]................multigrif

Multigrif, kun je proberen jouw tekst iets anders in te delen? Het leest zo lastig als je niet weet wqaar je nieuwe zin begint.

holiday
door holiday - Mar 22, 2014 om 20:17
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=multigrif schreef op zaterdag 22 mrt 2014, 12:10]Holiday,Leuk bedacht, maar probeer eens een vol rietje met je vinger er boven op leeg te laten lopen
dat lukt je niet. .......multigrif...

Wat je hierboven schrijft dat klopt.
Maar ik lul echt niet uit mijn nek, waar een wil is is een weg.
Ik ga geen details vertellen om andere op verkeerde gedachte te brengen, maar geloof mij als een pomphouder van kwade zin is dan kan hij hier mee sjoemelen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Twijfelt er dan niemand aan de meters van de auto?

po
door posthuma - Mar 22, 2014 om 21:18
15 Antwoorden / 9 Vragen

Heb het 1 x meegemaakt dat er daadwerkelijk lucht uit de slang kwam tijdens het tanken. Het gaf ongeveer hetzelfde effect als een tuinslang met water die gedeeltelijk gevuld was en waar grote luchtbellen in zaten. Ik heb dit direct aan de pomphouder gemeld, deze is komen kijken en toen de pomp dit weer deed, kon ik aan een andere pomp gaan tanken, en hoefde de getankte liters lucht en diesel bij de defecte pomp niet af te rekenen. De pomphouder heeft de defecte pomp direct daarna uitgezet. Keurig nette service.
Ik heb bijna nooit het gevoel dat er te weinig brandstof wordt afgeleverd, en zeker geen bewijs daarvoor. Ik rij ongeveer 100.000 km per jaar met een bestelbus, en kan aardig inschatten hoeveel ik met een bepaald verbruik en een meterstand moet tanken. Als de wagen beladen is of op een bepaalde helling staat gaat er een klein beetje meer of minder in. Soms schuimt de diesel enorm, en slaat de pomp al af op 100 liter, terwijl ik had ingeschat had op 104 +. als ik dan de volgende keer tank dan weet ik dat er ongeveer 4 liter extra in moet.....of ik wacht tot het schuim is verdwenen en tank langzaam de rest erbij......

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 22:10
35 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=snel0026 schreef op zaterdag 22 mrt 2014, 14:22][quote=multigrif ]................multigrif

Multigrif, kun je proberen jouw tekst iets anders in te delen? Het leest zo lastig als je niet weet wqaar je nieuwe zin begint.

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 22:14
35 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=snel0026 schreef op zaterdag 22 mrt 2014, 14:22][quote=multigrif ]................multigrif

Multigrif, kun je proberen jouw tekst iets anders in te delen? Het leest zo lastig als je niet weet wqaar je nieuwe zin begint.

door 1953 - Mar 22, 2014 om 23:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het heeft ook te maken met de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de leidingen.

Men baseert zich op 17º C.

En staat het voertuig wel niet scheef bij het station?

Zelf getankt 40 liter in een maximale tankinhoud 37 liter!

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 23:17
35 Antwoorden / 0 Vragen

40 liter bij een tank inhoud van 37 liter??? hoeveel gaat er in de vulhals van dop tot tank???
.......................................................................................................multigrif

mu
door multigrif - Mar 22, 2014 om 23:25
35 Antwoorden / 0 Vragen

snel0026. ik sta er telkens weer versteld van wat er met mijn keurig in gebrachte text gebeurt.
Af gebroken op de meest vreemde plaatsen. ik weet het niet ,het spijt me Sorry.
Na een loopbaan als monteur, later werk plaatschef ben ik Chemisch technicus geworden en in het
onderzoek bij die Kon olie maatschappij geworden. Dat is mijn vakgebied, computer (ver)storingen
oplossen moet ik aan ander overlaten. nogmaals Sorry...................................multigrif

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat het komt omdat u zelf aan het eind van een zin een harde return geeft. U kunt de zinnen beter automatisch door laten lopen en alleen als u een nieuwe alinea wilt beginnen op return klikken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 24, 2014 om 08:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag aalleexxv,

Wanneer je geregeld verschil merkt bij een tankstation, dan kun je je bevindingen melden bij VeriSpect, via de link die tijger gaf.
Heb ik ook gedaan bij een zeer druk beklant grenstankstation over z'n LPG-pompen.
VeriSpect meldde keurig terug dat ze een inspectie uitgevoerd hebben waarbij bleek dat er op 2 van de 6 LPG-pompen niet voldoende verzegeling op zat en één pomp inderdaad minder afgaf dan het telmechaniek aangaf.

HardwareERrorMAN.

door 1953 - Mar 29, 2014 om 02:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 24 mrt 2014, 08:11]Dag aalleexxv,

Wanneer je geregeld verschil merkt bij een tankstation, dan kun je je bevindingen melden bij VeriSpect, via de link die tijger gaf.
Heb ik ook gedaan bij een zeer druk beklant grenstankstation over z'n LPG-pompen.
VeriSpect meldde keurig terug dat ze een inspectie uitgevoerd hebben waarbij bleek dat er op 2 van de 6 LPG-pompen niet voldoende verzegeling op zat en één pomp inderdaad minder afgaf dan het telmechaniek aangaf.

HardwareERrorMAN.

Dat vermoeden was al bekend en bevestigd.

In Nederland is het IJkwezen die ijkt of het wel door de beugel kan.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2014 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het Ijkwezen bestaat niet meer, dat is het Nederlands Meetinstutuut geworden.

ya
door yamaha321 - Jun 8, 2014 om 21:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

op heel veel benzine pompen staat er een minimale aflever hoeveelheid (2 of 5 liter)
dit betekent dat binnen die liters de aflever hoeveelheid niet precies is want de pomp is dan nog niet op snelheid dit is ook wettelijk toegestaan.
Ook mag er een afwijking van 0,4 % op 20 liter zitten zowel in de plus als de min.
Dit word jaarlijks gecontroleerd door de onderhouds bedrijven en deze worden op hun beurt weer gecontroleerd door verispect.
De mensen die ijkbevoegd zijn moet elk 1,5 jaar een audit afleggen bij het nmi.
Dus de kans dat hier mee gesjoemeld is erg klein.