Ik kan kassa wel mailen, maar meestal komen items pas aan bod in de uitzending als meer mensen zich melden. Daarom wil ik het volgende vragen:
Ik tank altijd met mijn brommer als hij bijna droog staat. Er gaat dan exact 5,3 liter in als hij bijna droog staat. Op een dag ging er bij een shell tankstation 5,8 liter in!! Opeens begin ik door te krijgen dat het lijkt alsof er verschillen in de meters zitten!! Ik krijg van een kennis een jerrycan van 5 liter om te meten. Als ik hem exact vol doe gaat er bij veel pompen 5,3 liter in. Dat is een aannemelijke hoeveelheid aangezien er een uitsparing in zit. Aangekomen bij shell express Gouda gaat er opeens 5,8 liter in! Dat kan nooit kloppen.
Sjoemelen deze pompstations echt met onze liters? Heeft u ook ervaring hiermee? Deel hieronder uw verhaal!
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
U schrijft "Ik tank als hij bijna droog staat", maar hoe weet u dan precies hoeveel brandstof er nog in de tank zit of gokt u dit maar en kan het dan niet een keer zo zijn dat er nog een paar deciliter meer in de tank zit/zat dan u denkt/dacht. Het is bijna niet mogelijk om met telkens met precies dezelfde resterende tankinhoud bij de benzinepomp aan te komen om te gaan tanken. Door éénmalig en op de gok een verschil te constateren wil nog niet zeggen dat het verschil dan maar te wijten is aan een afwijking van een geijkte benzinepomp.
@mein33, als je nu het hele verhaal van aalleexxv leest, dan zie je dat hij ook met een jerrycan aan het meten is geweest en is het raar dat er tov de andere pompen een halve liter verschil in zit en dan zou ik zeker even aan de bel trekken.
Mijn vorige auto reed op gas en die gastank reed ik elke keer helemaal leeg om vervolgens een stukje op benzine te rijden tot de pomp. Bij ons in de buurt zijn 3 LPG stations en bij 2 stations kon ik geen verschil in hoeveelheid vinden maar 1 station sprong er ook uit dat er altijd meer liters gepompt werden, ongeveer 48 tegen ruim 50 liter. Opmerking gemaakt bij de pomphouder maar die reageerde gelaten dat zijn pomp geijkt was. Dat was ook zo maar als hij het zelf al wist dan had hij geen behoefte om het ijken nogmaals te laten doen. Er kan dus wel degelijk verschil in zitten.
[quote=aalleexxv schreef op donderdag 20 mrt 2014, 22:03]
Als ik hem exact vol doe gaat er bij veel pompen 5,3 liter in.
@holstein,
Bij veel pompen exact vol tanken ?? en dat allemaal met één en dezelfde jerrycan !!, waar laat je al die benzine. Dit zegt niets over de geloofwaardigheid van Ts. maar ik trek zijn testmethode wel in twijfel.
Ja dit is ook mijn ervaring. Op een tank van 40 liter kan er zo maar 5 liter verschil in zitten tussen de ene en de andere (geijkte!)pomp. Omdat mijn auto een verbruiksmeter heeft, tank ik net zo lang bij verschillende pompen tot ik er een vind die WEL de liters geeft die je moet betalen. Dus let NIET op de literprijs, maar op de hoeveelheid die je geleverd krijgt. Dit levert veel meer op.
Het is bij een brommer niet zo moeilijk als bij een auto. Als je eens de moeite neemt om voordat je gaat tanken de restinhoud van de tank af te tappen, eventueel ook de carburateur eraf haalt en leeggooit (ik denk dat daar wel heel weinig in zit), dan kan je met een jerrycan na montage van de carburateur de tank weer volgooien en bijhouden wat er precies ingaat. Als je hem, zoals je zegt, helemaal leeg rijdt moet bij de pomp dan ongeveer hetzelfde aantal liters/deciliters getankt worden om te zien of het aantal klopt. Veel succes.
Ik zou eerst eens exact meten hoeveel liters of kg water (1 kg=1 liter) er in de jerrycan gaat. Dat is je ijkwaarde, en op basis daarvan concluderen welk station de juiste hoeveelheid (laagste prijs) aflevert. Ik kan mij voorstellen dat verschillen worden veroorzaakt door de snelheid van tanken en de temperatuur; wie kan dit verwerpen of verifieren?
[quote=jpm schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:02. Als je hem, zoals je zegt, helemaal leeg rijdt moet bij de pomp dan ongeveer hetzelfde aantal liters/deciliters getankt worden om te zien of het aantal klopt. Veel succes.
Een tank helemaal leeg rijden is geen prestatie. Maar een tank leegrijden en exact gelijktijdig bij een benzinepomp zijn, dat is wel een prestatie. Maar als dit per ongeluk niet lukt, is duwen nog een optie.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof. Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.
Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.
Ook ik heb wel verschil opgemerkt in de hoeveelheid liters. Volgens mijn instructieboekje zou er in mijn autotank max 42 liter benzine kunnen. Mijn lampje brandde al eefjes en normaal past er dan ruim 38 liter in als ik denk. Wie schetst mijn verbazing dat ik bij een andere pomp ineens 41,8 liter kon tanken. Nou dan zou ik stil hebben gestaan, dit klopt dus niet. Ook ik kreeg te horen dat de pompinstallatie was geijkt.
Ik heb bij een onbemand station van Shell in Leeuwarden getankt.Mijn boordcomputer gaf aan dat ik 30,08 liter had gebruikt.De tankinhoud van mijn Clio is volgens het instructieboekje 40 liter. Ik zag op een gegeven moment,tot mijn schrik,. dat de meter aangaf dat ik 43 liter had getankt.Ik heb mijn bon opgestuurd naar Shell,maar daar maken ze zich eraf met een Jantje van Leiden. Men schreef terug dat er boven de tankinhoud van 40 liter nog wel 3 liter bij kon in de expansie ruimte welke iedere tank heeft.Ze denken bij Shell z eker dat ik de tank tot op de boden leeg rijd. Let op uw zaak.
Zo moeilijk is het niet om hier antwoord op te geven. De meter van het verbruik zit aan het begin van de slang. De afslag zit aan het eind van de slang. In de slang zit 0,5 of nog meer liter brandstof. Als de slang leeg is en je zet de pomp aan dan vult hij eerst de slang en daarna pas je tank. Als je tank vol is en je stopt de kraan, dan blijft er nog een hoeveelheid liters in de slang zitten die jij ook moet betalen. De truck is nu om de slang weer leeg te laten lopen in de voorraadtank of in een klein tankje en die trucks zijn er natuurlijk en dan betaald de volgende weer 0,5 of meer liter brandstof meer.
De tank was volgens mijn meter nog ruim kwart vol.[tussen half en kwart in] Mijn auto geeft signaal wanneer de tank bijna leeg is en dat was nu absoluut nog niet het geval.Maar omdat ik in de buurt van het tankstation was dacht ik, ach even tanken. Getankt en wat blijkt 54 liter terwijl er max 50/55 liter in mijn tank gaat, als hij echt helemaal leeg is, dus als hij signaal afgeeft, dan gaat dat aantal liter [tussen de 50 en 55 liter in] er maximaal in.
dus ja het zal wel ik kan de liters niet verder controleren dan op de pomp aangegeven staat. raar is wel inderdaad
Bij elke pomp 4 liters tanken precies en dan wegen met tank. Dan moet ik bij elke pomp dus hetzelfde gewicht krijgen.
Na wegen in de auto gieten en volgende dus mijn 5 Kg weegschaal.... Daarom maar 4 liter getankt zou steeds hetzelfde moeten zijn en nu weet U waarom ik het liefste bij een bepaalde pomp ga en niet de vrije kies....
Omdat ik geen 4 maar normaal 40 liters of meer tank is het verschil dus ook 10X groter en na 1 x testen weet ik genoeg. Wel moet ik het telkens herhalen omdat ze regelmatig de dienst IJkwezen langs krijgen en dus weer moet testen...
[quote=holiday schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 17:11]Zo moeilijk is het niet om hier antwoord op te geven. De meter van het verbruik zit aan het begin van de slang. De afslag zit aan het eind van de slang. In de slang zit 0,5 of nog meer liter brandstof. Als de slang leeg is en je zet de pomp aan dan vult hij eerst de slang en daarna pas je tank. Als je tank vol is en je stopt de kraan, dan blijft er nog een hoeveelheid liters in de slang zitten die jij ook moet betalen. De truck is nu om de slang weer leeg te laten lopen in de voorraadtank of in een klein tankje en die trucks zijn er natuurlijk en dan betaald de volgende weer 0,5 of meer liter brandstof meer.
Wat een onzin. Als u weer in het handel knijpt gaat de teller van het verbruik en het bedrag weer lopen. Dus u begint gewoon met een volle slang en eindigt daarmee. U krijgt er niets gratis uit.
[quote=snel0026 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:45]Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof. Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.
Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.
De temperatuur maakt inderdaad best wat uit, jaren geleden heeft Kassa daar wel ens een item aan gewijd. Het is een ieder aan te raden 's ochtends te tanken omdat je dan meer liters krijgt voor dezelfde prijs. Ook is het af te raden te gaan tanken op vrijdagmiddag, dan zijn de prijzen bij diverse pompen net even hoger.
Bij verse vis (ook op de menukaart) spreekt men van dagprijzen, bij benzine mag u rustig rekenen op uurprijzen. Mijn ervaring is vooral geweest (ook recent!) dat bij een bepaald tankstation ik ineens een reutelende motor had. Te weinig antiklop toevoeging of een te laag octaangehalte. Benzine is niet alleen voor de schatkist een melkkoe.
Nee, er kan niet met het aantal liters gesjoemeld worden, daar zitten geen stel mogelijkheden voor De opbrengst wordt door de pomp druk en de vulhals opening bepaald. Of je een kraan nu een beetje of helemaal open doet,gaat alleen het telwerk langzamer of sneller draaien, dat is thuis met de watermeter net zo. Ijking gebeurt op afstellingen wbt. veiligheid maar niet op opbrengst registratie. Zelf al zou je een ristrictie (door gangs vernauwing) aan brengen komt er alleen minder vloeistof per tijds eenheid door de slang (vulhals)......................................................multigrif
[quote=snel0026 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:45]Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof. Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.
Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.
[quote=erky schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 21:40][quote=snel0026 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 13:45]Ik heb ook wel eens gehoord dat de buitentemperatuur er voor zorgt dat er verschil is tussen afgegeven brandstof en aangegeven brandstof. Benzine, diesel en ook gas zet uit bij hogere temperaturen en krimpt bij lagere temperaturen.
Ik heb geen flauw idee of dat hier een rol speelt, maar 't zou kunnen.
De temperatuur maakt inderdaad best wat uit, jaren geleden heeft Kassa daar wel ens een item aan gewijd. Het is een ieder aan te raden 's ochtends te tanken omdat je dan meer liters krijgt voor dezelfde prijs. Ook is het af te raden te gaan tanken op vrijdagmiddag, dan zijn de prijzen bij diverse pompen net even hoger.
Bij verse vis (ook op de menukaart) spreekt men van dagprijzen, bij benzine mag u rustig rekenen op uurprijzen. Mijn ervaring is vooral geweest (ook recent!) dat bij een bepaald tankstation ik ineens een reutelende motor had. Te weinig antiklop toevoeging of een te laag octaangehalte. Benzine is niet alleen voor de schatkist een melkkoe.
Ik heb slechte ervaring met een bezinestation in Haaren, op de Harendijk. Ik heb zelfs een keer 67,5 liter moeten betalen, terwijl in mijn tank maar 60 liter kan (in de praktijk bijna 62 liter). heb er over met de eigenaar gesproken, kwam niet veel verder. Heb bij het meetinstituut een melding gedaan. Ben later nog teruggebeld daarover. Essentie was dat de meter wel te veel aan gaf, maar kennelijk nog net binnen de marge. En mijn conclusie is dat die marge kennelijk erg groot is. Sinds die tijd tank ik daar niet meer.
hahahahaha weten jullie dan niet dat er bij elke tank een overloop zit waar nog een paar liter in kan en wat dacht je van de slang waar je intankt daar kan ook nog 2 liter exstra in , als je je tank helemaal vol gooit met de slang waar je in tank ook nog vult zit er echt 5 liter meer in als dat je tank groot is
Alsof ijken helpt of zekerheid geeft. Natuurlijk klopt het niet. Of het bewust of onbewust gebeurt is twijfelachtig. Heb nog nooit een ijkmeester gezien aan het werk. Tank verschillend met dezelfde rijstijl en inderdaad heb ik het gevoel dat het niet klopt. Maar bewijzen is onmogelijk. Je moet er aan de pomp maar op vertrouwen dat het ijkwezen het stukje sticker 2014 daadwerkelijk heeft verwijderd
En klopt dat wel??? Ben sceptisch en realistisch . ijkers zijn overheid en onderaan de lijst.
Wat is minder erg? Een Marokko straatroof of Hollandse stiekeme bedorven fraude met wegkomgarantie.
Er wordt wel degelijk gesjoemeld met de liters... Ook al worden deze pompen geijkt... Je krijgt altijd minder liters dan op de teller staat vermeld!! Ik heb namelijk voor zo'n bedrijf gewerkt (in de jaren '80)... die de brandstofpompen moest ijken.... Bij zowel de diesel en benzinepompen moest een (geijkte) maatkan van 20 liter gevuld worden...maar dan ALTIJD een stukje onder de 20 liter grens!! Nooit aan de maat of er boven.... Dat scheelde dan zo'n 0,3 liter op die 20 liter... Tel uit je winst.... Dus als je toen 20 liter zou tanken,kwam er ook 20 liter op de teller te staan, maar kreeg je altijd minder.... Wat je als consument toch niet weet... Je wordt vandaag de dag waarschijnlijk nog steeds BEDUVELD !!! Want het is niet alleen de accijns en BTW...maar ook het oplichten van consumenten!!!
Even een Update....Snel0026 en Erky, een temperatuur Verschil zou in Pure theorie iets verschil kunnen maken, maar dan praten we over grote verschillen in temperatuur. Die tank van 30.000 liter in de grond is als een wijnkelder met een constante temperatuur. Wanneer je 'n reken sommetje gaat maken met de uitzettingscoëfficient van Benzine en LPG (C3-C4) kom je erachter dat je ver achter de komma uit komt, dus verwaarloosbaar en zeker niet meetbaar. Bij LPG zou de druk (verwaarloosbaar) op kunnen lopen waardoor er minder damp en meer vloeistof in de tank zitten .Ook dit maakt geen verschil in de opbrengst van de pomp omdat de dampspanning van alle gassen een constante is. .........................................................multigrif
Holiday,Leuk bedacht, maar probeer eens een vol rietje met je vinger er boven op leeg te laten lopen dat lukt je niet. De slang is aan de meterzijde vol en dicht, leeg lopen ? vergeet het maar. Het enige wat er nog uit de spuit loopt nadat je gestopt bent met vullen is de brandstof die na de klep in het vulpistoolhals zit. Wil je zekerheid hebben dat je alle brandstof die je moet betalen daad werkelijk in je tank terecht komt, moet je nadat je met de vulhals in de pomp het systeem gestopt hebt opnieuw de spuit in je tank doen en de greep in knijpen, dan loopt de rest van de brandstof na de klep er uit . Die hoeveelheid is afhankelijk van de snelheid waarmee je na het stoppen van tanken de vulhals uit de tank haalt. Bij mensen met veel haast zie je wel eens het restant over de vloer lopen.Scheelt 10 sec. tijd en een verlies van ongv.0.2 liter en milieu schade. Maar je hebt Wel 10.sec tijd winst. ..........................................................................................................multigrif...
Toineukke, Heb jij voor Tokheim in de buiten dienst gewerkt en durf jij te beweren dat je bewust en met opzet (kon) sjoemelen en dit in opdracht deed.??? Dan deed je mee aan fraude, maar dat kon je niet in de buiten dienst. Maat cylinders (kannen) van 20.liter werden nooit langs de weg gebruikt. Maat strepen ,zijn maat strepen. De maat is nooit er boven of er onder. De tijd van lente maten zoals een EL bestaan alleen in geschiedenis en verhaaltjes boekjes. Wanneer jij er Echt wat van weet,vertel mij dan eens of je de vloeistof Benzine in de brand kan steken. multigrif.
aallee XXL. in een jerrycan van 5.liter gaat meer dan deze hoeveelheid,gelukkig maar. Staande tot aan de rand gaat er zeker meer dan 5,5.liter in. Wanneer je tijdens het vullen de can in je hand houdt met de opening omhoog, dan vult ook het handvat mee op. Bij het neer zetten en/of de can optillen loopt er dan gauw meer dan een halve liter vloeistf (benzine ) uit. Zonde, dom en gevaarlijk. Een kunststof of stalencan is geen maatcylinder. Leuke vraag, maar zonder Alcohol op en ,,even'' nadenken had je dit zelf kunnen bedenken. Ik ga er van uit dat je minstens 16.jaar bent, hebt tenslotte een bromfiets. Zou het voor jou niet veiliger zijn om een ,,electrische'' uit voering aan te schaffen. Die hoef (kan) je niet op te voeren....Is aallee XXL belgisch................multigrif
[quote=multigrif schreef op zaterdag 22 mrt 2014, 12:10]Holiday,Leuk bedacht, maar probeer eens een vol rietje met je vinger er boven op leeg te laten lopen dat lukt je niet. .......multigrif...
Wat je hierboven schrijft dat klopt. Maar ik lul echt niet uit mijn nek, waar een wil is is een weg. Ik ga geen details vertellen om andere op verkeerde gedachte te brengen, maar geloof mij als een pomphouder van kwade zin is dan kan hij hier mee sjoemelen.
Heb het 1 x meegemaakt dat er daadwerkelijk lucht uit de slang kwam tijdens het tanken. Het gaf ongeveer hetzelfde effect als een tuinslang met water die gedeeltelijk gevuld was en waar grote luchtbellen in zaten. Ik heb dit direct aan de pomphouder gemeld, deze is komen kijken en toen de pomp dit weer deed, kon ik aan een andere pomp gaan tanken, en hoefde de getankte liters lucht en diesel bij de defecte pomp niet af te rekenen. De pomphouder heeft de defecte pomp direct daarna uitgezet. Keurig nette service. Ik heb bijna nooit het gevoel dat er te weinig brandstof wordt afgeleverd, en zeker geen bewijs daarvoor. Ik rij ongeveer 100.000 km per jaar met een bestelbus, en kan aardig inschatten hoeveel ik met een bepaald verbruik en een meterstand moet tanken. Als de wagen beladen is of op een bepaalde helling staat gaat er een klein beetje meer of minder in. Soms schuimt de diesel enorm, en slaat de pomp al af op 100 liter, terwijl ik had ingeschat had op 104 +. als ik dan de volgende keer tank dan weet ik dat er ongeveer 4 liter extra in moet.....of ik wacht tot het schuim is verdwenen en tank langzaam de rest erbij......
40 liter bij een tank inhoud van 37 liter??? hoeveel gaat er in de vulhals van dop tot tank??? .......................................................................................................multigrif
snel0026. ik sta er telkens weer versteld van wat er met mijn keurig in gebrachte text gebeurt. Af gebroken op de meest vreemde plaatsen. ik weet het niet ,het spijt me Sorry. Na een loopbaan als monteur, later werk plaatschef ben ik Chemisch technicus geworden en in het onderzoek bij die Kon olie maatschappij geworden. Dat is mijn vakgebied, computer (ver)storingen oplossen moet ik aan ander overlaten. nogmaals Sorry...................................multigrif
Ik denk dat het komt omdat u zelf aan het eind van een zin een harde return geeft. U kunt de zinnen beter automatisch door laten lopen en alleen als u een nieuwe alinea wilt beginnen op return klikken.
Wanneer je geregeld verschil merkt bij een tankstation, dan kun je je bevindingen melden bij VeriSpect, via de link die tijger gaf. Heb ik ook gedaan bij een zeer druk beklant grenstankstation over z'n LPG-pompen. VeriSpect meldde keurig terug dat ze een inspectie uitgevoerd hebben waarbij bleek dat er op 2 van de 6 LPG-pompen niet voldoende verzegeling op zat en één pomp inderdaad minder afgaf dan het telmechaniek aangaf.
[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 24 mrt 2014, 08:11]Dag aalleexxv,
Wanneer je geregeld verschil merkt bij een tankstation, dan kun je je bevindingen melden bij VeriSpect, via de link die tijger gaf. Heb ik ook gedaan bij een zeer druk beklant grenstankstation over z'n LPG-pompen. VeriSpect meldde keurig terug dat ze een inspectie uitgevoerd hebben waarbij bleek dat er op 2 van de 6 LPG-pompen niet voldoende verzegeling op zat en één pomp inderdaad minder afgaf dan het telmechaniek aangaf.
HardwareERrorMAN.
Dat vermoeden was al bekend en bevestigd.
In Nederland is het IJkwezen die ijkt of het wel door de beugel kan.
op heel veel benzine pompen staat er een minimale aflever hoeveelheid (2 of 5 liter) dit betekent dat binnen die liters de aflever hoeveelheid niet precies is want de pomp is dan nog niet op snelheid dit is ook wettelijk toegestaan. Ook mag er een afwijking van 0,4 % op 20 liter zitten zowel in de plus als de min. Dit word jaarlijks gecontroleerd door de onderhouds bedrijven en deze worden op hun beurt weer gecontroleerd door verispect. De mensen die ijkbevoegd zijn moet elk 1,5 jaar een audit afleggen bij het nmi. Dus de kans dat hier mee gesjoemeld is erg klein.
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.
Lees meer
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas
...
Lees meer
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer