gr
door greendiek Mar 3, 2015 om 14:08
Huishouden & energie

Montagekosten vergoeding

Beste lezers,

vorig jaar juli hebben wij bij een grote bouwmarkt keten een douchecabine gekocht voor €500,-. Aangezien ik zelf 2 linkerhanden heb, en in de familie niemand tijd had, heb ik een loodgieter ingehuurd en deze de douchecabine laten plaatsen (á €250,-).

Nu zijn er het afgelopen jaar helaas diverse klachten geweest, tot nu het moment is dat er een scheur in de douchebak is ontstaan. Dit is gemeld bij de bouwmarkt en deze hebben de melding doorgezet naar de leverancier.

De leverancier heeft aan de bouwmarkt laten weten dat het onder de fabrieksgarantie valt en dat ze de douchecabine moeten vervangen. Afgelopen week werd ik gebeld door de bouwmarkt dat de douchecabine binnen is en dat ik hem op kan komen halen.
Ik gaf aan dat ik eigenlijk verwacht dat hun de oude cabine komen verwijderenen de nieuwe cabine komen plaatsen, omdat ik (doordat het product niet deugelijk was) anders nu nogmaals de loodgietserskosten (€250,-) zou moeten betalen.

De bouwmarkt gaf aan dat hun deze kosten niet vergoeden en dat ik maar contact met de leverancier op moest nemen. Zojuist heb ik dus de leverancier gebeld en deze verwijzen terug naar de bouwmarkt want dat is mijn contactpersoon en met hun hem ik een koopovereenkomst gesloten. Wettelijk gezien klopt dit volgens mij ook. Maar….hoe zit het nu met de kosten voor een loodgieter?

Het lijkt mij niet dat ik door een ondeugelijk product 2x de montagekosten zou moeten betalen? De bouwmarkt heeft aangeboden de douchecabine gratis te willen bezorgen en de oude douchecabine op te halen, maar montage zal ik zelf moeten regelen.

Sta ik in mijn recht als ik eis dat hun de douchecabine plaatsen (of eventuele loodgieterskosten vergoeden) of staan hun in hun recht en mag ik al blij zijn dat ze hem gratis komen bezorgen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet,
Lars

2125 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 14:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo greendiek,

.....Sta ik in mijn recht als ik eis dat hun de douchecabine plaatsen (of eventuele loodgieterskosten vergoeden) o......
Hoe vervelend ook ..... nee.
..... staan hun in hun recht en mag ik al blij zijn dat ze hem gratis komen bezorgen?.....
Ja.
.....Zojuist heb ik dus de leverancier gebeld en deze verwijzen terug naar de bouwmarkt want dat is mijn contactpersoon en met hun hem ik een koopovereenkomst gesloten. Wettelijk gezien klopt dit volgens mij ook......
Inderdaad.
.....Aangezien ik zelf 2 linkerhanden heb, en in de familie niemand tijd had.....
Misschien heeft er nu wel iemand even wat tijd.
Het plaatsen van zo'n cabine is niet zoveel werk, toch...
(Het voorbeeld heb je);-)

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2015 om 14:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

U maakt gebruik van een d.h.z., dat betekent doe het zelf bouwpakket.
Dat is defect geraakt, wordt vervangen en wordt gratis bij thuisbezorgd.
Dat is correct.

U heeft bij bedrijf X de spullen gekocht, met een garantie, en U heeft het door bedrijf Y laten monteren. Bedrijf X en Y hebben geen band met elkaar.

Dus U zult vanwege het d.h.z., dus de doe het zelf procedure, ook zelf de nieuwe plaatsing moeten betalen. Helaas, maar het is niet anders.

Het had anders gelegen als het artikel en de plaatser één bedrijf en opdracht was geweest.

gr
door greendiek - Mar 3, 2015 om 15:46
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Beste leden,

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Er was mij namelijk ter oren gekomen dat het hier ging om het volgende:
Er zijn kosten gemaakt voor het plaatsen van een ondeugelijk product (erkend doordat er volgens fabrieksgarantie een geheel nieuwe cabine geleverd wordt). Dit houd (simpel gezegd) in dat er nu spraken is van "gevolgschade", oftewel de kosten die gemaakt zijn moeten nu nog een keer gemaakt worden. Dit was niet nodig geweest als het product voldeed aan de verwachting. Of indien ik hem nu evt zelf plaats dan zijn de kosten die gemaakt zijn bij de 1e plaatsing onnodig geweest.

Kan iemand mij misschien nog uitleggen hoe het met dit stukje zit? Want er lijkt mij hier ook een kern van waarheid in te zitten.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet,
Lars

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2015 om 15:50
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Lees dit maar eens, Klik HIER.

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 15:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

@greendiek,

..... Of indien ik hem nu evt zelf plaats dan zijn de kosten die gemaakt zijn bij de 1e plaatsing onnodig geweest......
Dat zou ik zeker niet ter sprake brengen. ;-)


Je zou nog even bij het juridisch loket kunnen informeren: klik hier.

Suc6

me
door mein33 - Mar 3, 2015 om 16:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen
0

[quote=greendiek schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 15:46]Beste leden,


Er was mij namelijk ter oren gekomen dat het hier ging om het volgende:
Er zijn kosten gemaakt voor het plaatsen van een ondeugelijk product (erkend doordat er volgens fabrieksgarantie een geheel nieuwe cabine geleverd wordt).


@greendiek,

Dat de fabrikant zo snel besluit om kapotte douchecabine te vervangen voor een nieuwe kan wel eens als reden hebben dat zij er geen behoefte aan hebben om het tegendeel, namelijk een mogelijk ondeugdelijke montage, te moeten aantonen.
Een vervangend product leveren is een veel goedkopere oplossing dan het tegendeel te moeten bewijzen.
En de plaatsingskosten moet u zelf opdraaien of reclameren bij degene die de plaatsing, al dan niet correct, voor u heeft uitgevoerd.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Do
Dobroman - Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer