door wieckbud Apr 25, 2015 om 17:37
Garantie & verzekeringen

Na 5 jaar een rekening van VGZ

Hallo, ik heb vandaag, 25 april een rekening binnen gehad van VGZ met betrekking op ziekenhuis hulp met datum 17-02-2010.
Ik vind dit een zeer vreemde zaak en vraag me af waar dit vandaan komt.
Hebben ze recht van spreken?

4411 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 25, 2015 om 18:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wieckbud,

En héb je toen ziekenhuishulp gehad?
Rekeningen worden inderdaad wel eens aan de late kant gedeclareerd.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2015 om 18:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij zijn ze net te laat, na vijf jaar is de vordering verjaard.

zoekster
door zoekster - Apr 25, 2015 om 19:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bovendien is het gebruikelijk dat er na 3 jaar niet meer wordt gevorderd. Verbaast me in hoge mate.
Maar zoals @diumenge al aangeeft, het is na 5 jaar zeker verjaard. Het beste is VGZ een mailtje te sturen waarbij u een beroep doet op verjaring waarbij u de schuld ontkent noch bekent. Als u zeker weet dat het niet klopt dan ontkent u.

webcare vgz
door webcare vgz - Apr 25, 2015 om 19:15
39 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wieckbud,

Wil je jouw klacht/vraag ovv je klant- en contactgegevens mailen naar webcare@vgz.nl, dan zoeken we dit verder voor je uit. We helpen je graag.

Met vriendelijke groet,
Tjeerd

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2015 om 23:01
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@wieckbud, hoop dat je, na de 'aanbieding' van het webcare vgz niet onmiddellijk gereageerd hebt voor je een weloverwogen antwoord gaat/hebt gegeven. Zij hebben de kennis om je een goed antwoord te geven, lees: getraind. Dus let op wat je schrijft.

wi
door wieckbud - Apr 25, 2015 om 23:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog niet gereageerd. Ik wil eerst eens weten of ze dit maar zo kunnen doen en dan ook nog even 12 mei betalen.
Voor mij is het natuurlijk niet meer terug te halen of dit klopt, is 5 jaar geleden.

el
door elze30 - Apr 25, 2015 om 23:23
150 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan alleen maar zeggen dat een "nette" verzekeraar dit nooit zal doen! Schandelijk.

el
door elze30 - Apr 25, 2015 om 23:31
150 Antwoorden / 3 Vragen

PS ik meen me te herinneren dat een zorgverlener tot 1 jaar na het jaar van behandeling de rekening mag versturen. Masr vervolgens MAG de zorgverzekeraar deze laten liggen.
Dus er moet in ieder geval aangetoond worden dat de zorgverlener op tijd gedeclareerd heeft, dus uiterlijk 31 december 2011. Maar vervolgens laat VGZ de rekening 3,5 jaar liggen? Dat is niet normaal natuurlijk.
En verder geldt ook de maximale wettelijke termijn. De andere deelnemers zeggen dat die 5 jaar zou zijn? Dat kan, en in dat geval zijn ze dus op net nippertje op tijd, afhankelijk van de exacte datum van de rekening in 2010.
Klaag hierover bij het centrale meldpunt voor klachten over de zorg.

bo
door boiler - Apr 25, 2015 om 23:59
64 Antwoorden / 0 Vragen

@elze30:
"Ik meen...." is niet een echt sterk argument.
En nee, ze zijn dus gewoon niet op tijd! Behandeling 17-02-2010, rekening 25-04-2015. Te laat!
5 jaar is 5 jaar, en niet 5 jaar en 2 maanden...

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2015 om 23:59
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Is dus 5 jaar een ruim 2 maanden. Vraag is nu: is er nooit in de tussentijd een rekening vanaf 2010 ontvangen, herinnering, aanmaning? Want dan stuit het en begint de rekening 'opnieuw' te lopen. Daarom adviseer ik te TS ook om, alvorens antwoord te geven, wel zeker van de zaak te zijn alvorens zijn/haar antwoord te geven. M.a.w. eerst zeker zijn en dan beantwoorden.

door 1953 - Apr 26, 2015 om 00:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

"Wat vervelend voor u, dat u een rekening ontvang van VGZ."

U hoeft deze rekening niet te betalen, vordering is verjaard, d.w.z. vordering vóór 25 april 2010 is verjaard. Tenzij VGZ kan aantonen middels ongeopende aangetekende brief/brieven dat zij de vordering op de voorgeschreven wijze heeft gestuit.

Breng wel even VGZ op de hoogte dat u de vermeende vordering niet zult voldoen daar het na 5 jaar is verjaard. Dan kunnen zij eventueel tegenstribbelen.

pi
door pieterwolters - Apr 26, 2015 om 07:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Knap dat sommigen op basis van deze informatie "Hallo, ik heb vandaag, 25 april een rekening binnen gehad van VGZ met betrekking op ziekenhuis hulp met datum 17-02-2010." kunnen concluderen hoe de zaak in elkaar zit...

ro
door ron530 - Apr 26, 2015 om 08:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@wieckbud, mail uw klacht toch maar door want zo krijgt u duidelijkheid,

le
door lexdura - Apr 26, 2015 om 08:33
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 26 apr 2015, 07:56]Knap dat sommigen op basis van deze informatie "Hallo, ik heb vandaag, 25 april een rekening binnen gehad van VGZ met betrekking op ziekenhuis hulp met datum 17-02-2010." kunnen concluderen hoe de zaak in elkaar zit...

Dat is het niveau hier. Men roept maar wat, zonder op de hoogte te zijn van relevante feiten.
De antwoorden klinken leuk, maar je hebt er niets aan.

Eerst maar eens beginnen met opheldering vragen bij VGZ.

le
door lexdura - Apr 26, 2015 om 08:35
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 25 apr 2015, 23:01]@wieckbud, hoop dat je, na de 'aanbieding' van het webcare vgz niet onmiddellijk gereageerd hebt voor je een weloverwogen antwoord gaat/hebt gegeven. Zij hebben de kennis om je een goed antwoord te geven, lees: getraind. Dus let op wat je schrijft.

Wat een slap geOH....

TS zal toch moet beginnen met opheldering vragen bij VGZ. Met de feiten die hier gepresenteerd zijn kun je geen antwoord geven. Als je nou ook nog TS bij voorbaat gaat bangmaken komt ie nergens....

le
door lexdura - Apr 26, 2015 om 08:44
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boiler schreef op zaterdag 25 apr 2015, 23:59]@elze30:
"Ik meen...." is niet een echt sterk argument.
En nee, ze zijn dus gewoon niet op tijd! Behandeling 17-02-2010, rekening 25-04-2015. Te laat!
5 jaar is 5 jaar, en niet 5 jaar en 2 maanden...

Is het niet zo dat een vordering verjaart 5 jaar nadat deze opeisbaar is geworden? En een behandeldatum si iet hetzelfde als de datum dat een vordering opeisbaar is...

wi
door wieckbud - Apr 26, 2015 om 09:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb deze zorgverzekeraar maar 1 jaar gehad en heb nooit rekeningen/aanmaningen of dergelijke gehad.
Het enige wat ik heb gekregen is deze brief die ook nog eens 5 en 6 april als dagtekening heeft en dus ergens bijna 3 weken heeft gelegen.
Ik heb VGZ nu een mail gestuurd met de vraag hoe het zit en dat ik niet van plan ben te betalen.
Dus ik ben benieuwd naar hun reactie

Cookies
door Cookies - Apr 26, 2015 om 10:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......en dat ik niet van plan ben te betalen........

Dat kun je wel zeggen, maar of dat ergens op slaat is een tweede. Zul je eerst niet de reactie van het VGZ afwachten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2015 om 11:56
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie het voorgaande. Mogelijk verjaard maar VGZ is de enige die u hier uitsluitsel kan geven waar deze vordering op slaat. Vraag tevens naar de klachtprocedure.

getty
door getty - Apr 26, 2015 om 12:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=wieckbud schreef op zondag 26 apr 2015, 09:06]Ik heb deze zorgverzekeraar maar 1 jaar gehad en heb nooit rekeningen/aanmaningen of dergelijke gehad.
Het enige wat ik heb gekregen is deze brief die ook nog eens 5 en 6 april als dagtekening heeft en dus ergens bijna 3 weken heeft gelegen.
Ik heb VGZ nu een mail gestuurd met de vraag hoe het zit en dat ik niet van plan ben te betalen.
Dus ik ben benieuwd naar hun reactie

Als vgz in 2010 je zorgverzekeraar niet was, kunnen ze sowieso niets claimen. Alleen de verzekeraar die je toen had kan het incasseren, als het dus niet al verjaard is.

zoekster
door zoekster - Apr 26, 2015 om 12:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik me afvraag, heeft u die brief van VGZ gekregen of van een incassobureau? Ik zag nl op klacht.nl dat het incassobureau EDR een 7 jaar oude rekening van VGZ probeerde te innen.
Uiteindelijk is het dossier gesloten.

door 1953 - Apr 26, 2015 om 13:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 26 apr 2015, 12:50]Wat ik me afvraag, heeft u die brief van VGZ gekregen of van een incassobureau? Ik zag nl op klacht.nl dat het incassobureau EDR een 7 jaar oude rekening van VGZ probeerde te innen.
Uiteindelijk is het dossier gesloten.

Het blijft, in dit geval bleef, het proberen bij de zwakkeren in onze samenleving.