pa
door paula vianen Sep 21, 2014 om 14:47
Geldzaken & recht

Niet toegekende NHG kwijtschelding

ons verhaal in een notendop:
na een lange periode van ziekte, die in eerste instantie werd weggezet als overspannen, heeft mijn man in mei 2012 de diagnose PPMS (primair progressieve MS) gekregen. daarna is er een heleboel gebeurd waarvan ik jullie de details zal besparen. maar door zijn ziekte kon hij zijn werk niet meer doen en gingen wij in november vorig jaar failliet. Mijn man had een eigen bedrijf. wij hadden een eigen woning die wij gedwongen moesten verkopen. zoals zoveel huizen kregen ook wij niet wat het huis waard was, maar gelukkig hadden wij NHG dus dat was een zorg minder.
helaas hebben wij wederom pech, de kwijtschelding werd afgewezen, omdat wij volgens hun niet alles hebben gedaan om een zo hoog mogelijke prijs voor ons huis te krijgen, want uit het taxatie rapport van 20 december 2013 blijkt dat de onderhoudstoestand van de woning slecht is.
het bewuste taxatierapport waar over gesproken word heb ik nooit onder ogen gehad, dus ik heb echt geen idee wat daar dan uit blijkt. hoe dan ook feit is dat ik het met het besluit niet eens ben en bezwaar aan wil tekenen. is er iemand daar die mij hiermee kan helpen?
adviezen, tips, een voorbeeld brief misschien?
vriendelijke groet
Paula

1728 2 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 21, 2014 om 15:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vermoed dat hier niet een standaard voorbeeldbrief voor is te geven. Ieder heeft zijn persoonlijk verhaal. Maar u kunt wel inzage vragen in uw dossier en dus het taxatierapport!

Ik lees dat NHG onder de gewone Awb valt, dus dan zullen er ook strikte termijnen zijn voor het indienen van het bezwaar. Dat zal in uw brief met de afwijzing staan.

Lees klik HIER over bezwaar indienen.

Ik neem aan dat er dan een hoorzitting volgt waarbij u uw bezwaarschrift kunt toelichten. Als ze uw bezwaar vervolgens afwijzen, dan kunt u in beroep bij de bestuursrechter. Daar heeft u een advocaat voor nodig.... (u snapt hem al, de kosten!)

Helaas is het bijna niet mogelijk om voor een geschil met de NHG voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking te komen. De zogenaamde toevoeging. Daarom vrees ik dat u voor een zeer moeilijke opgave staat.

. Geschil Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

Voor een geschil over Nationale Hypotheek Garantie verstrek je geen toevoeging, rechtzoekende kan zelf het probleem oplossen (artikel 12 lid 2 sub g Wrb). Het gaat hier vaak om gronden van feitelijke aard. De toevoegingsaanvraag wijs je af met tekstcode 130.
Als de advocaat bij de aanvraag gemotiveerd aangeeft dat de zaak zodanig feitelijk en/of juridisch complex is dat bijstand van een advocaat noodzakelijk is kun je bij hoge uitzondering een toevoeging verstrekken.

bron

Als er zoiets staat dan kun je er bijna vergif op innemen dat het eigenlijk nooit lukt.

Wellicht kan de VEH u nog wat goede inzichten verschaffen over het inhoudelijke gedeelte van uw bezwaar. KLIK

nh
door nhgcommunicatie - Sep 24, 2014 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mevrouw Vianen,

Na het lezen van uw bericht, kunnen wij ons voorstellen dat u in deze vervelende persoonlijke situatie met de nodige vragen zit. Graag willen wij u hier als NHG mee helpen en samen met u kijken welke vervolgstappen gezet kunnen worden.

Wilt u ons hierover bellen? Dit kan naar het nummer 079-368 28 00 waar u kunt vragen naar de afdeling Juridische Zaken.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Communicatie
Nationale Hypotheek Garantie