gl
door glimmen Jan 14, 2015 om 17:58
Auto & vervoer

Olie prijzen

ik zie dat de olieprijs al 52 procent gedaald is.
bezine en gas zijn hier aan gekoppeld.
de benziene aan de pomp is ong. 10procent gedaald.
waar zie je een vergelijk.

728 9 Rapporteer

komsja
door komsja - Jan 14, 2015 om 18:07
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@glimmen
Zie geen 52% vermindering van de benzine prijs,maar zo,n simpele berekening is niet te maken.
Het gaat er toch om dat we (zolang als het gaat duren) we nu (plaatselijk)1,38 euro per liter benzine betalen en het tanken een heel stuk leuker is geworden,het enige nadeel daarvan is natuurlijk wel dat we met z,n allen(uitzonderingen daargelaten) wat vaker de auto pakken,en das weer niet zo goed voor het milieu

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 14, 2015 om 18:25
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Komt omdat PvdA en VVD moeite hebben met bezuinigen (lees; doen ze simpelweg niet), hun dilettantisme zal toch ergens van bekostigd moeten worden.

pi
door pieterwolters - Jan 14, 2015 om 18:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het aandeel van de ruwe olieprijs is slecht een klein deel van de pompprijs van benzine. Het grootste deel is belasting, en verder heb je nog de raffinage, transport en personeelskosten. Pompstationmedewerkers, vrachtwagenchauffeurs en mensen op de raffinaderij gaan niet 52% minder verdienen als de olieoprijs daalt.

Ik heb het niet uitgerekend maar als de huidige prijzen zie dan denk ik dat de daling van de ruwe olieprijs echt wel volledig is doorberekend in de pompprijs.

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2015 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo glimmen,

Klopt. De ruwe olieprijs is het laatste half jaar zo'n 50% gedaald.
Dat vertaalt zich niet meteen in (veel) lagere benzineprijzen.
Maar wie weet zet de dalende tendens zich voort.

fl
door flessebon - Jan 14, 2015 om 18:43
418 Antwoorden / 7 Vragen

Iets klopt er natuurlijk niet, de prijs voor gas is nauwelijks gedaald. Slechts 2 of 3 cent per kubike meter. Zou minimaal een dubbeltje gezakt moeten zijn per 1 januari j.l....

komsja
door komsja - Jan 14, 2015 om 18:59
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@flessebon
Er kloppen wel meer dingen niet waar we niets maar dan ook niets aan kunnen veranderen en het maar moeten nemen zoals het is,en helemaal wat de brandstofprijzen en energie prijzen betreft maar wat de benzine prijs betreft kan ik nu al voorspellen dat die prijzen (zoals altijd) tegen en in de zomermaanden weer omhoog gaat dus het goedkoop tanken is maar tijdelijk.
En wat de gas prijs betreft:die mag dan wel lager zijn maar dat word wel weer gecompenseerd met bijvoorbeeld de afrekening stookkosten want wat ik elders al heb vermeld is dat de eenheidsprijs bijna verdubbeld is en de overige kosten(vaste kosten) met 19.5 % omhoog zijn gegaan dus links of rechtsom word een verlaging wel op een andere manier doorberekend

valerius-2
door valerius-2 - Jan 14, 2015 om 19:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u nog nooit gehoord van accijns en btw die dalen accijns niet wel de btw en die gaat ook over de accijns.

komsja
door komsja - Jan 14, 2015 om 19:35
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik bedoelde dat een verlaging wel op een andere manier doorberekend word) dat een verlaging van de stookkosten wel doorberekend word in andere kosten door de andere kosten gewoon de lucht in te laten schieten waardoor we (zoals blijkt) nog duurder uit zijn ,en zo word er altijd wel weer wat verzonnen om winst te maken. Want nogmaals de eenheidsprijs van de verwarming is bijna verdubbeld ten opzichte van het vorige stookjaar en die 19.5% verhoging van de overige kosten(vaste kosten) lijkt op btw of what ever maar dat is geen btw of accijns zoals u dat zegt het is gewoon een brute verhoging die er ingevoerd word en daarbij komt ook nogus dat door de warmtewet de bewoners van de hogere verdiepingen de minimale 5% reductie kwijt zijn,want zoals u wellicht zal weten was die reductie ervoor om de hogere verdiepingen enigsinds te compenseren want hoe hoger je woont des te meer ben je kwijt aan stookkosten om je woning net zo warm te krijgen als iemand die op bijvoorbeeld 4hoog woont (praat dan nu even over een flat van 12 hoog)

Gr
door Grunn1 - Jan 15, 2015 om 10:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

T.s. heeft wel een punt. Als de olieprijs omhoog gaat zoals de laatste jaren het geval was gaat direct de benzineprijs omhoog en de gasprijs ook en niet te vergeten de brandstof toeslag op vliegtickets.
Maar helaas is het in Nederland zo dat alles aan elkaar gekoppeld is maar dan alleen als het olieprijs omhoog gaat en niet naar beneden.
De accijns op benzine is volgens mij een vast bedrag en geen percentage dus die blijft gelijk. Al zou de olie gratis zijn dan betaal je nog steeds het enorme bedrag van de accijns met daaroverheen de btw.
Verder werd er eens geschreven op een nieuwssite dat men nog met oude voorraden olie zit die tegen een hogere prijs is ingekocht dus zou het even duren voordat de benzineprijs omlaag gaat echter als vandaag de olieprijs omhoog gaat is de benzine morgen weer duurder ondanks dat de olie tegen een lagere prijs is ingekocht?????
Ook las ik in 1 van de antwoorden iets over de kosten om benzine te maken. Zelf ga ik regelmatig naar Amerika en daar is de benzineprijs inmiddels onder de 2 dollar per gallon terwijl dit een jaar gelden nog rond de 4 dollar was dus daar gaat het wel evenredig met de olieprijs naar beneden.

Hier in Nederland wordt je genaaid door de regering en de o.a. gas leveranciers want die zien hun winst nu alleen maar stijgen.
Ohja ook die brandstof toeslag op vliegtickets is er nog steeds.